Oktober lijkt me een goed moment om even stil te staan bij de retro challenge. Zoals bekend, is het een best off editie. Zie het als een ode aan de originele retro challenges op dit forum. Niet alle challenges waren natuurlijk even succesvol qua aantal deelnemers, maar de uitschieters in positieve zin komen sowieso dit jaar allemaal terug in de challenges. Dank aan onze Galious, die de challenge jarenlang voor ons verzorgd heeft en natuurlijk ook dank aan de sponsors van toen, die ook nu weer een prijs ter beschikking stellen: Jur, van Press Start Games en onze vrienden bij Gameland Groningen.
Bij het selecteren van de games, ben ik gaan onderzoeken welke de meeste deelnemers hadden. Die verdienden een plakje in de challenge van dit jaar. Op een gegeven moment zijn de échte uitschieters op en moet je je keuze ergens anders op baseren. En toen kwam ik tot de conclusie dat het Dig Dug moest gaan worden. Want, dit is de enige challenge die ik zelf ooit heb weten te winnen!
Hoewel de Arcade versie op veel plekken te vinden is, dankzij de Namco Museum Collections, speelden we deze destijds vooral handheld op de Gameboy Advance. Totdat ik een keer pannenkoeken ging eten. Mijn broer woont in Italië en was met zijn gezin op bezoek in Nederland. Mijn ouders trakteerden ons allemaal op pannenkoeken. In dit restaurant stond op de kinderspeelplek een heuse aeacdekast! Het was zo’n 48 in 1 kast, met onder andere (je raadt het al): Dig Dug! Het leven hangt aan elkaar van toevalligheden en ik moest natuurlijk, met de challenge in gedachten, een paar rondjes spelen. En uitgerekend daar haalde ik mijn winnende score! Genoeg reden om Dig Dug mee te laten doen aan de challenges van dit jaar.
Alle Arcade versies doen mee. Sommige zullen misschien de Arcade Series hebben aangeschaft op de moderne systemen. Verder vind je Dig Dug ook op de Namco Museum Collecties op vele verschillende systemen. Zolang het de Arcade versie betreft, zonder de mogelijkheid van save states, telt deze mee voor de challenge. Mocht je twijfelen of jouw versie geldig is, vraag het even!
Pak dan nu je schep en zorg dat je alle monstertjes opblaast (letterlijk…)! Post in dit topic je beste score, indien mogelijk met console!
Waar spelen we voor? De Grand Prix!
- Spoiler: weergeven
De Stand
Hier zal ik gedurende de maand regelmatig de stand updaten. De huidige stand:
1.
2.
3.
4.
5.
6.
Als laatste…
Iedereen veel spelplezier gewenst en veel succes!