Retro Challenge Oktober: Dig Dug Arcade!

Daag jezelf uit in onze competities of zet juist zelf een uitdaging op.
OldSchool
Contacteer:

Retro Challenge Oktober: Dig Dug Arcade!

27 sep 2024, 12:13

In de maand Oktober spelen we Dig Dug!
Afbeelding

Oktober lijkt me een goed moment om even stil te staan bij de retro challenge. Zoals bekend, is het een best off editie. Zie het als een ode aan de originele retro challenges op dit forum. Niet alle challenges waren natuurlijk even succesvol qua aantal deelnemers, maar de uitschieters in positieve zin komen sowieso dit jaar allemaal terug in de challenges. Dank aan onze Galious, die de challenge jarenlang voor ons verzorgd heeft en natuurlijk ook dank aan de sponsors van toen, die ook nu weer een prijs ter beschikking stellen: Jur, van Press Start Games en onze vrienden bij Gameland Groningen.

Bij het selecteren van de games, ben ik gaan onderzoeken welke de meeste deelnemers hadden. Die verdienden een plakje in de challenge van dit jaar. Op een gegeven moment zijn de échte uitschieters op en moet je je keuze ergens anders op baseren. En toen kwam ik tot de conclusie dat het Dig Dug moest gaan worden. Want, dit is de enige challenge die ik zelf ooit heb weten te winnen!

Hoewel de Arcade versie op veel plekken te vinden is, dankzij de Namco Museum Collections, speelden we deze destijds vooral handheld op de Gameboy Advance. Totdat ik een keer pannenkoeken ging eten. Mijn broer woont in Italië en was met zijn gezin op bezoek in Nederland. Mijn ouders trakteerden ons allemaal op pannenkoeken. In dit restaurant stond op de kinderspeelplek een heuse aeacdekast! Het was zo’n 48 in 1 kast, met onder andere (je raadt het al): Dig Dug! Het leven hangt aan elkaar van toevalligheden en ik moest natuurlijk, met de challenge in gedachten, een paar rondjes spelen. En uitgerekend daar haalde ik mijn winnende score! Genoeg reden om Dig Dug mee te laten doen aan de challenges van dit jaar.

Alle Arcade versies doen mee. Sommige zullen misschien de Arcade Series hebben aangeschaft op de moderne systemen. Verder vind je Dig Dug ook op de Namco Museum Collecties op vele verschillende systemen. Zolang het de Arcade versie betreft, zonder de mogelijkheid van save states, telt deze mee voor de challenge. Mocht je twijfelen of jouw versie geldig is, vraag het even!

Pak dan nu je schep en zorg dat je alle monstertjes opblaast (letterlijk…)! Post in dit topic je beste score, indien mogelijk met console!

Waar spelen we voor? De Grand Prix!
Spoiler: weergeven
We spelen volgens een Grand Prix principe en dit doen we gedurende heel 2024. Elke maand worden er punten verdeeld. De eerste vijf deelnemers krijgen respectievelijk 10, 8, 6, 4 of 2 punten. Iedere deelnemer die buiten de top 5 valt krijgt één punt voor deelname, ongeacht de score. Deze punten tellen we het hele jaar door op en dan zullen we aan het einde van het jaar drie grote winnaars hebben! De prijzen voor de top drie zijn nog in de maak, maar de winnaar van de Grand Prix mag alvast rekenen op een tegoedbon van 50€, te besteden bij Press-Start Games, ter beschikking besteld door onze eigen JokerJur! Daarnaast zal ook Gameland Groningen een tegoedbon van 50€ ter beschikking stellen, te besteden in de webshop. Hoe alles er precies uit gaat zien blijft nog even spannend, maar we spelen om serieuze prijzen!
Waar spelen we voor? De maandprijs!
Naast punten voor de eindzege, is er ook elke maand een maand prijs beschikbaar voor de winnaar van de challenge van deze maand. Deze maand is dit het te winnen pakket:
Afbeelding
Ik moest de monsters van me afslaan, maar ik heb van alles weten op te graven! Dit pakket bestaat uit:
- Twee paar game sokken
- Games Advent Calendar voor de Switch
- Action Comics Speelkaarten
- Sonic Super Disc Launcher
- Tomb Raider DVD

Deze set wordt ter beschikking gesteld door:
Mij!
Wist je dat?
De naam van je karakter is Taizo Hori. De monsters zijn Pooka en Fygar genaamd. Fygar is het vuurspuwende draakje.

Dig Dig is opgenomen in het boek “1001 Video Games You Must Play Before You Die” van Tony Mott.
Pro-tip!
Je kunt je pomp gebruiken om de monsters uit te schakelen. Wat moeilijker is, en daarom meer punten oplevert, is monsters uit te schakelen door een steen opname te laten vallen. Dan hier de pro-tip: Laat je twee stenen vallen in een level, dan verschijnt er een bonus item. Deze oppikken levert serieuze punten op!
De vorige keer…
Zoals je weet is dit jaar een ‘best off’ seizoen. De Dig Dug was destijds niet de meest populaire challenge, waarschijnlijk was ik anders nooit als winnaar uit de bus gekomen… Destijds was de top drie:
1. 39.880 - Old School
2. 24.530 - Toejam
3. 19.530 - Flozem
De Regels
In 2024 spelen we elke maand een retro challenge. Er zullen door verschillende partijen prijzen ter beschikking gesteld worden. Dit betekent dat we de competitie serieus moeten nemen en daar horen regels bij!

- De challenge start op exact 0.00u, de eerste van de maand en eindigt exact 0.00u de laatste dag van de maand. Dit is een harde eis. Het is in de maand of niet, middernacht is de exacte grens.
- Tussen die twee tijdstippen mag je net zo vaak een score insturen als je wilt, mits je laatste score hoger is dan de voorlaatste score.
- Je kunt een score insturen door een foto te maken van je score en deze in dit topic te posten. Zorg dat de console waar je op hebt gespeeld duidelijk zichtbaar is en zorg dat de foto duidelijk leesbaar is. Als ik het niet leesbaar acht, wordt de score niet meegeteld.
- Kijk goed per topic welke versies van de betreffende game zijn toegestaan. Om de competitie eerlijk te houden, spelen we allemaal een gelijke versie. Mocht je vragen hebben over een specifieke versie, stel deze gerust.
- De persoon met aan het einde van de maand de hoogste score wint de maand prijs.
- Prijzen worden zo goedkoop mogelijk toegestuurd met behulp van DHL pick up points. Om een prijs te kunnen ontvangen dien je akkoord te gaan met het verstrekken van de benodigde gegevens.
- Elke maand worden er punten toegekend voor jouw positie in de ranking: Nummer één: 10 punten, nummer twee: 8 punten, nummer drie : 6 punten, nummer vier: 4 punten, nummer vijf: 2 punten, nummers zes en verder: 1 punt voor deelname!
- In het geval van gelijke scores zal ik met behulp van loting de positie in de ranking betalen, tenzij in de challenge anders aangegeven.
- De toegekende ranking punten worden het gehele jaar door opgeteld. Aan het einde van het jaar zal er een prijzenpakket zijn voor ten minste de top drie van de jaarranking. De prijzen zijn nog in ontwikkeling, maar het zal echt ergens over gaan.
- Ik zal zelf voor de fun mee spelen. Ik maak echter geen onderdeel uit van de ranking en ik zal niet meedingen naar de prijzen.
- Speel eerlijk: vals spelen is niet toegestaan. Speel alleen de versies van de game die zijn toegestaan. Maak geen gebruik van save states. Ik kan het me in deze club haast niet voorstellen, maar wordt iemand betrapt op vals spelen wordt hij samen met behaalde resultaten uit de competitie gehaald en speelt deze persoon niet meer mee.

De Stand
Hier zal ik gedurende de maand regelmatig de stand updaten. De huidige stand:
1.
2.
3.
4.
5.
6.

Als laatste…
Iedereen veel spelplezier gewenst en veel succes!
Laatst gewijzigd door OldSchool op 29 sep 2024, 20:48, 3 keer totaal gewijzigd.
OldSchool
Contacteer:

Re: Retro Challenge Oktober: Dig Dug Arcade!

27 sep 2024, 12:15

Ik schrok even, want het is al de 28e vandaag. Normaal wil ik een week van te voren de aankondiging doen, maar dat lukt niet meer als het de 28e is 😂. Dus dit is een haastklus, waardoor ik het prijzenpakket nog niet uitgezocht heb. Maar dat ga ik uiteraard zo snel mogelijk fixen. Wordt vervolgd!
OldSchool
Contacteer:

Re: Retro Challenge Oktober: Dig Dug Arcade!

29 sep 2024, 20:50

Prijzenpakket is bekend! Dit kun je in Oktober winnen:

Afbeelding

Terug naar “Highscores, competities en uitdagingen”