Button Bashers 100% Club: hunting in 2021
- Mark
Bericht
Re: Button Bashers 100% Club: hunting in 2021
Hoe halen jullie die Platinum trophies eigenlijk? Volledig op eigen kracht of met een guide o.i.d.? Bij sommige games denk ik wel eens dat ik er voor zou willen gaan, maar als ik dan zie wat er voor nodig is heb ik vaak geen idee hoe ik het moet doen. Zeker met het 'collect all X' heb ik geen zin om de volledige game nog eens door te gaan en in ieder hoekje en gaatje te moeten zoeken. Is dat wel wat jullie doen?
- KillingRaptor
Bericht
Hangt echt van de game af. Collectables heb ik wel vaker met guide gedaan want soms zitten die echt goed weg. Maar andere games hebben er zelfs geen. In Astro Bot heb ik ze wel zonder guide gedaan, die zitten niet zo heel moeilijk weg en de game was gewoon te tof om het niet te doen.Mark schreef: ↑25 sep 2024, 09:22Hoe halen jullie die Platinum trophies eigenlijk? Volledig op eigen kracht of met een guide o.i.d.? Bij sommige games denk ik wel eens dat ik er voor zou willen gaan, maar als ik dan zie wat er voor nodig is heb ik vaak geen idee hoe ik het moet doen. Zeker met het 'collect all X' heb ik geen zin om de volledige game nog eens door te gaan en in ieder hoekje en gaatje te moeten zoeken. Is dat wel wat jullie doen?
- synergy
- Winnaar Gameroom Award 2018
Bericht
Bij games zoals bijv. Dark Souls of Blasphemous check ik van te voren een platinum guide of er missable trophies zijn en ik geen belangrijke quest lines verkloot.
Ik vind het vaak wel de moeite waard om voor platinum te gaan, vooral omdat je dan echt alles van de game ziet. Regelmatig zijn dat complete gebieden/quests/enemies die je anders skipt als je alleen de main story speelt.
Voor sommige trophies wel met guides erbij. Zoals KR al zegt, vaak zijn collectibles lastig te vinden, daar heb ik geen zin en tijd voor om uren naar te zoeken. Haalt het plezier ook weg voor mij.Mark schreef: ↑25 sep 2024, 09:22Hoe halen jullie die Platinum trophies eigenlijk? Volledig op eigen kracht of met een guide o.i.d.? Bij sommige games denk ik wel eens dat ik er voor zou willen gaan, maar als ik dan zie wat er voor nodig is heb ik vaak geen idee hoe ik het moet doen. Zeker met het 'collect all X' heb ik geen zin om de volledige game nog eens door te gaan en in ieder hoekje en gaatje te moeten zoeken. Is dat wel wat jullie doen?
Bij games zoals bijv. Dark Souls of Blasphemous check ik van te voren een platinum guide of er missable trophies zijn en ik geen belangrijke quest lines verkloot.
Ik vind het vaak wel de moeite waard om voor platinum te gaan, vooral omdat je dan echt alles van de game ziet. Regelmatig zijn dat complete gebieden/quests/enemies die je anders skipt als je alleen de main story speelt.
- Mark
Bericht
@KillingRaptor @synergy ok, dank voor jullie reacties.
Vooropgesteld dat iedereen games lekker op zijn eigen manier moet beleven (in de kern gaat het uiteindelijk om entertainment), maar haalt het gebruiken van een guide niet juist een hoop lol uit de game? Dat is voor mij in ieder geval 100% het geval. Je kunt wel zeggen dat je dan 'echt alles van de game ziet', maar als je met je guide in de hand alle collectibles gaat halen, zie je toch juist niet alles van de game? Dan ga je gewoon naar de plekken waar de collectibles liggen en niet naar de plekken waar ze niet liggen bijvoorbeeld.
Maken jullie een sudoku ook met de oplossing er naast? Dit is overigens niet lullig bedoeld natuurlijk. Guides halen toch ook het hele 'trots op wat je bereikt hebt'-principe weg. Ik hou er wel van om mezelf uit te dagen in een game en als ik externe hulp zoek haalt dat zo'n beetje alle voldoening weg. Liever geen platinum zonder guide dan platinum met guide. Idem met save states. Tsja, zo kan iedereen het. Het hele idee van een achievement is in mijn ogen dat je iets bereikt hebt; je hebt je best gedaan, een uitdaging overwonnen. Nogmaals (ik wil het graag nog eens benadrukken), we spelen games voor onze lol en dat moet iedereen lekker op zijn eigen manier invullen, maar ik begrijp niet waarom je je zo makkelijk laat verleiden een guide te gebruiken.
Vooropgesteld dat iedereen games lekker op zijn eigen manier moet beleven (in de kern gaat het uiteindelijk om entertainment), maar haalt het gebruiken van een guide niet juist een hoop lol uit de game? Dat is voor mij in ieder geval 100% het geval. Je kunt wel zeggen dat je dan 'echt alles van de game ziet', maar als je met je guide in de hand alle collectibles gaat halen, zie je toch juist niet alles van de game? Dan ga je gewoon naar de plekken waar de collectibles liggen en niet naar de plekken waar ze niet liggen bijvoorbeeld.
Maken jullie een sudoku ook met de oplossing er naast? Dit is overigens niet lullig bedoeld natuurlijk. Guides halen toch ook het hele 'trots op wat je bereikt hebt'-principe weg. Ik hou er wel van om mezelf uit te dagen in een game en als ik externe hulp zoek haalt dat zo'n beetje alle voldoening weg. Liever geen platinum zonder guide dan platinum met guide. Idem met save states. Tsja, zo kan iedereen het. Het hele idee van een achievement is in mijn ogen dat je iets bereikt hebt; je hebt je best gedaan, een uitdaging overwonnen. Nogmaals (ik wil het graag nog eens benadrukken), we spelen games voor onze lol en dat moet iedereen lekker op zijn eigen manier invullen, maar ik begrijp niet waarom je je zo makkelijk laat verleiden een guide te gebruiken.
- synergy
- Winnaar Gameroom Award 2018
Bericht
Het is niet zo ik guides voor alles gebruik, alleen voor dingen die ik niet leuk vind/tijd teveel om zelf te ontdekken. Zoals "vind 100 stuks van item x".
Platinum guides gebruik ik dus om bepaalde quests niet te verklooien of te missen. Anders moet je straks weer een complete playthrough doen in NG+++ bijv. En soms heb je ontzettend toffe quests, maar wist je er niks van omdat je dat nooit gelezen hebt in een guide. Dat is dan toch zonde?
De rest doe je gewoon lekker zelf natuurlijk. Maar soms heb je gewoon een guide nodig. Dat heeft (voor mij) niks met "trots op wat je bereikt" hebt te maken. Ik durf zelfs te zeggen dat een platinum met guide halen nog een grotere uitdaging is dan alleen de story te spelen en het daarbij te laten.
Platinum guides gebruik ik dus om bepaalde quests niet te verklooien of te missen. Anders moet je straks weer een complete playthrough doen in NG+++ bijv. En soms heb je ontzettend toffe quests, maar wist je er niks van omdat je dat nooit gelezen hebt in een guide. Dat is dan toch zonde?
De rest doe je gewoon lekker zelf natuurlijk. Maar soms heb je gewoon een guide nodig. Dat heeft (voor mij) niks met "trots op wat je bereikt" hebt te maken. Ik durf zelfs te zeggen dat een platinum met guide halen nog een grotere uitdaging is dan alleen de story te spelen en het daarbij te laten.
- KillingRaptor
Bericht
Als het enkel voor collectables is vind ik het niet zo erg. Zonder guide voelt dat niet anders aan voor mij. Als het gaat om bijvoorbeeld optionele bazen te verslaan is dat wat anders, die wil ik toch op mezelf verslaan. En in een hoop games heb je ook geen guide nodig voor collectables. Metroidvania's geven meestal aan dat er nog een item in die kamer zit bijvoorbeeld, dan is het gewoon zoeken op die locatie. Of een game als Astro Bot, daarin kun je een vogeltje gebruiken (moet je wat ingame coins voor gebruiken) die aantoont als je bij een collectable in de buurt bent. Die heb ik zelf maar 2 keer nodig gehad ofzo, de andere heb ik op mezelf gevonden door de levels te verkennen. Echt, het hangt puur van game tot game af.