Retro Challenge Augustus 2024: Columns Sega Mega Drive

Daag jezelf uit in onze competities of zet juist zelf een uitdaging op.
OldSchool
Contacteer:

Retro Challenge Augustus 2024: Columns Sega Mega Drive

24 jul 2024, 12:33

In de maand Augustus spelen we Columns!

Afbeelding

We zijn het jaar begonnen met de game Tetris. Het was destijds de eerste in zijn soort, maar daarna kwamen er vele op Tetris geïnspireerde games. Hoewel Columns oorspronkelijk op een ander systeem uitkwam, zag Sega hierin het antwoord op het populaire Tetris van Nintendo en kocht de rechten voor de game.

We spelen de Mega Drive versie van Columns. En nog specifieker: we spelen de time trial mode! Alle overige instellingen mag je zelf kiezen. Ga op zoek naar de je voor jouw beste instellingen om een zo hoog mogelijke score te halen! Een time trial challenge duurt altijd drie minuten. Dus geen lange sessies, dit kan altijd tussendoor!

Voor zover bij mij bekend, is de originele Mega Drive versie de enige die je zonder save states kunt spelen. Mocht iemand andere versies weten, hoor ik het vraag. Tot die tijd is alleen de originele Mega Drive versie toegestaan. De game kun je los vinden, maar staat ook op de Mega Games 1 collectie.

Waar spelen we voor? De Grand Prix!
Spoiler: weergeven
We spelen volgens een Grand Prix principe en dit doen we gedurende heel 2024. Elke maand worden er punten verdeeld. De eerste vijf deelnemers krijgen respectievelijk 10, 8, 6, 4 of 2 punten. Iedere deelnemer die buiten de top 5 valt krijgt één punt voor deelname, ongeacht de score. Deze punten tellen we het hele jaar door op en dan zullen we aan het einde van het jaar drie grote winnaars hebben! De prijzen voor de top drie zijn nog in de maak, maar de winnaar van de Grand Prix mag alvast rekenen op een tegoedbon van 50€, te besteden bij Press-Start Games, ter beschikking besteld door onze eigen JokerJur! Daarnaast zal ook Gameland Groningen een tegoedbon van 50€ ter beschikking stellen, te besteden in de webshop. Hoe alles er precies uit gaat zien blijft nog even spannend, maar we spelen om serieuze prijzen!
Waar spelen we voor? De maandprijs!
Naast punten voor de eindzege, is er ook elke maand een maand prijs beschikbaar voor de winnaar van de challenge van deze maand. Deze maand is dit het te winnen pakket:
Afbeelding
Columns… blokjes… we denken vast hetzelfde! Dit pakket past goed bij deze challenge! De winnaar krijgt het volgende:
- Een Tetris puzzel boek
- Een setje Super Mario Lego
- Een setje Marvel Lego
- Lego Indiana Jones - The Original Adventures voor de PS2

Deze set wordt ter beschikking gesteld door: Mij!
Wist je dat?
Voor Sega Columns uitbracht, hebben ze het echte Tetris ontwikkeld voor de Genesis. Door de welbekende juridische strijd die ontstond rondom de rechten van Tetris, werd uiteindelijk besloten de game niet uit te brengen. Er zijn uiteindelijk slechts een stuk of tien cartridges geproduceerd en daarmee is het één van de zeldzaamste cartridges voor het systeem. De game is echter ook via emulatie of op het web te spelen!
Pro-tip!
Ketting reacties! Ga op zoek naar zoveel mogelijk ketting reacties! En, net als bij Tetris, hoe hoger het level waar je op speelt, des te hoger de score voor het wegwerken van de juwelen. Kies dus bewust het start level zo hoog mogelijk.
De vorige keer…
Zoals je weet is dit jaar een ‘best off’ seizoen. De originele challenge was met negen deelnemers een van de succesvollere challenges! Destijds was dit de top drie:
1. 135.463 - Victorinox
2. 129.184 - Segararian
3. 122.807 - GekkeHenkie
De Regels
In 2024 spelen we elke maand een retro challenge. Er zullen door verschillende partijen prijzen ter beschikking gesteld worden. Dit betekent dat we de competitie serieus moeten nemen en daar horen regels bij!

- De challenge start op exact 0.00u, de eerste van de maand en eindigt exact 0.00u de laatste dag van de maand. Dit is een harde eis. Het is in de maand of niet, middernacht is de exacte grens.
- Tussen die twee tijdstippen mag je net zo vaak een score insturen als je wilt, mits je laatste score hoger is dan de voorlaatste score.
- Je kunt een score insturen door een foto te maken van je score en deze in dit topic te posten. Zorg dat de console waar je op hebt gespeeld duidelijk zichtbaar is en zorg dat de foto duidelijk leesbaar is. Als ik het niet leesbaar acht, wordt de score niet meegeteld.
- Kijk goed per topic welke versies van de betreffende game zijn toegestaan. Om de competitie eerlijk te houden, spelen we allemaal een gelijke versie. Mocht je vragen hebben over een specifieke versie, stel deze gerust.
- De persoon met aan het einde van de maand de hoogste score wint de maand prijs.
- Prijzen worden zo goedkoop mogelijk toegestuurd met behulp van DHL pick up points. Om een prijs te kunnen ontvangen dien je akkoord te gaan met het verstrekken van de benodigde gegevens.
- Elke maand worden er punten toegekend voor jouw positie in de ranking: Nummer één: 10 punten, nummer twee: 8 punten, nummer drie : 6 punten, nummer vier: 4 punten, nummer vijf: 2 punten, nummers zes en verder: 1 punt voor deelname!
- In het geval van gelijke scores zal ik met behulp van loting de positie in de ranking betalen, tenzij in de challenge anders aangegeven.
- De toegekende ranking punten worden het gehele jaar door opgeteld. Aan het einde van het jaar zal er een prijzenpakket zijn voor ten minste de top drie van de jaarranking. De prijzen zijn nog in ontwikkeling, maar het zal echt ergens over gaan.
- Ik zal zelf voor de fun mee spelen. Ik maak echter geen onderdeel uit van de ranking en ik zal niet meedingen naar de prijzen.
- Speel eerlijk: vals spelen is niet toegestaan. Speel alleen de versies van de game die zijn toegestaan. Maak geen gebruik van save states. Ik kan het me in deze club haast niet voorstellen, maar wordt iemand betrapt op vals spelen wordt hij samen met behaalde resultaten uit de competitie gehaald en speelt deze persoon niet meer mee.

De Stand
Hier zal ik gedurende de maand regelmatig de stand updaten. De huidige stand:
1. 10.530 - GekkeHenkie
2. 9.450 - Ikk
3. 4.798 - Galious
4.
5.
6.

Als laatste…
Iedereen veel spelplezier gewenst en veel succes!
Laatst gewijzigd door OldSchool op 30 aug 2024, 13:27, 4 keer totaal gewijzigd.
OldSchool
Contacteer:

Re: Retro Challenge Augustus 2024: Columns Sega Mega Drive

24 jul 2024, 12:40

Even een heads up! Als deze challenge start ben ik nog op vakantie. Bij ons kenmerken vakanties zich door een gebrek aan electronica. Toen onze kids nog klein waren, gingen we vaak voor volledige electriciteitsloosheid (is dat eigenlijk wel een woord?). Nu de kids ouder zijn lukt dat niet helemaal meer, maar we doen het nog altijd met zo min mogelijk apparaten. Lang verhaal kort: het kan even duren voor ik de scores zie en verwerk.
KillingRaptor

24 jul 2024, 13:10

Ik skip deze terug. Heb hem niet en helemaal geen fan van Columns.
Galious
Moderator
Moderator

26 jul 2024, 15:47

Ook niet mijn ding, maar ik zal de game wel een keertje opstarten om een score neer te zetten :)
nmkl pjkl ftmch
gekkehenkie

31 jul 2024, 21:17

Ik doe weer mee! Columns staat trouwens ook nog op de Mega Games 6. Ietsje duurder dan Mega Games 1 maar dan krijg je ook nog Golden Axe, Streets of Rage en Revenge of Shinobi erbij.
Consider yourself a hero.
Galious
Moderator
Moderator

03 aug 2024, 16:04

Ik trap af met een crappy score van 4.798 en daar laat ik het waarschijnlijk bij, want ik heb nooit de appeal van deze game begrepen :evil2: !

Afbeelding
nmkl pjkl ftmch
ikk
Contacteer:

24 aug 2024, 15:15

Het kan natuurlijk niet dat er maar 1 score op het bord staat.
Na een inkompotje op level 1 nog een poging gedaan op level 10, niet de hele time trial volgehouden maar wel 9450 punten :biggrin:
Afbeelding
OldSchool
Contacteer:

24 aug 2024, 17:01

Goed gedaan! Mooie eerste plaats voor nu!
gekkehenkie

30 aug 2024, 13:13

Afbeelding

Ook nog even opgestart. Probeer morgen nog even als ik tijd heb.

10.530
Consider yourself a hero.
OldSchool
Contacteer:

30 aug 2024, 13:27

Netjes! Hij staat in de lijst!
OldSchool
Contacteer:

03 sep 2024, 19:44

De eindstand is bekend! Gefeliciteerd GekkeHenkie! Maar ook Ikk en Galious bedankt voor het mee doen. Dit levert voor jullie drie een mooi aantal punten op.

Adri, ik neem binnenkort contact met je op voor de prijzen.

De jaarranking wordt binnenkort bijgewerkt!
Voor nu allemaal succes met Fish Tales!

Terug naar “Highscores, competities en uitdagingen”