Een onderwerp dat al een tijdje in mijn hoofd speelt en waar ik jullie mening wel eens over zou willen lezen: de houdbaarheid van games in de breedste zin des woords.
Na bijna 20 jaar verzamelen staat er hier inmiddels een kamer vol fysieke games. Nou kent bijna elke verzamelaar wel de spijt die later komt wanneer je dingen hebt weggedaan, dus dingen verkopen ligt niet in de lijn der verwachting. Zo mijn verzameling aanschouwend rijst bij mij zo nu en dan de vraag: waar heb ik in, pak hem beet, 2050 nog steeds wat aan?
Onderstaand mijn bevindingen van wat systemen waar ik de meeste games voor heb of affiniteit mee heb:
Gameboy: op 200+ games nooit een game tegengekomen die niet werkt. Als het niet werkt is het eigenlijk altijd een kwestie van de connectors schoonmaken en voila; werkt weer. Dit zie ik, zonder verdere onderbouwing, over 25 jaar nog steeds prima werken.
Super Nintendo: eigenlijk hetzelfde verhaal als bij de Gameboy. Ik heb één game (Axelay, NTSC) die altijd op hetzelfde moment vastloopt. Hoe dat komt? Geen idee.
NES: ook weer hetzelfde verhaal als de Gameboy, al merk ik dat NES-consoles wel sneller slecht worden dan bijvoorbeeld een Super Nintendo. Dat zegt niets over de games, wel iets over de speelbaarheid over 25 jaar. Eigenlijk hebben alle NES-consoles hier (4 of 5, zo iets) wel kuren.
Nintendo DS: nooit problemen mee gehad, zou over 25 jaar nog wel moeten werken. Niet in de volle glorie die ze 10 jaar geleden nog hadden doordat de online mogelijkheden weg zijn. Dat is een belangrijk aspect; hoe moderner, hoe somberder de toekomst in mijn ogen is.
PlayStation: hier heb ik verreweg de meeste games voor (800+) . Ik ben bekend met het 'disc rot' principe, maar bij de honderden en honderden games die ik voor dit systeem in m'n handen heb gehad heb ik het nog nooit gezien. Als de discs niet door een hondsdolle Duitse herder aangevallen zijn werken ze eigenlijk altijd helemaal prima. Mijn inschatting is dat je over 25 jaar (2050) nog steeds op dezelfde manier van PS1-games kunt genieten als toen ze in de jaren negentig uitgebracht werden.
PlayStation 2: De laatste 'pre-online generatie' in mijn optiek. Fysiek-kwalitatief zijn de PS2-games volgens mij wel een stuk minder; meer problemen als er wat krassen zijn. Er waren wel wat online mogelijkheden, maar die waren volgens mij echt nog minimaal. 95% kun je over 25 jaar nog prima spelen, mits de disc in goede staat is. Geen updates, dezelfde ervaring als bij release.
PlayStation 3: Hier komen we volgens mij bij de eerste echte probleemgeneratie aan. Online werd steeds groter en wanneer de servers niet meer te bereiken zijn, zul je al een deel van het speelgenot gaan verliezen. Codes voor extra content kun je niet meer gebruiken, updates zijn niet meer te downloaden en online kan dus zoals gezegd ook niet meer. Grove inschatting zonder veel goede argumentatie: 20 tot 30% van de games kun je niet meer zo goed spelen als nu.
PlayStation 4: Misschien wel de hoofdreden van dit topicje. Het laatste jaar ben ik dit systeem wat meer aan het ontdekken (verzamelen in een lichte vorm). Het onderwerp hebben we laatst hier in andere topics ook wel aangeraakt, maar hier ontstaan volgens mij over 25 jaar echt grote problemen. De disc bevat soms alleen een download code (cijfers voor mij onbekend), dan hang je sowieso al. Daarnaast hebben veel games bij release grote problemen; de eerste gebruikers zijn in mijn ogen vaak niets meer dan betalende beta-testers. Als je na twee jaar de game voor het eerst opstart, heb je in 95% van de gevallen wel een grote update te pakken. Als de servers down zijn (wat ik in 2050 wel verwacht), moet je het puur doen met de data die op de discs staat. Ook hier geldt; codes voor extra content zijn waardeloos geworden, updates niet mogelijk, online play niet mogelijk. Eigenlijk hebben de discs dan vanuit het oogpunt van speelplezier hun waarde dan wel volledig verloren. Mijn inschatting (onderbuik plus ervaring): meer dan de helft is in 2050 praktisch onspeelbaar geworden.
Dit zijn de systemen waar mijn interesse ligt, maar voel je vooral vrij om ook andere systemen even onder de loep te nemen!
Disclaimer: cijfers in dit stuk zitten in mijn hoofd en zijn niet gebaseerd op wetenschappelijk onderzoek.
De houdbaarheid van games
- OldSchool
- Contacteer:
Bericht
Re: De houdbaarheid van games
Voor wat betreft de NES: vaak hebben die kuren omdat de pinnconnector niet meer goed werkt. Deze zijn redelijk makkelijk te vervangen en de vervangende connectors zijn relatief makkelijk verkrijgbaar. Daarnaast werkt de volgende truc bij nog altijd op mijn NES: de cartridge plaatsen en dan de cartridge of hard naar links of hard naar rechts duwen. Een van de twee werkt altijd.
Ik denk dat je games grotendeels in drie categorieën kunt plaatsen: digitaal, optische schijven en cartridges. Over alles wat een cartridge is of cartridges afspeelt, ben ik optimistisch. Alles wat met optische schijven te maken heeft minder. Naast problemen met de discs zelf, heb je ook te maken met de hardware. Een defecte laser komt regelmatig voor.
Moderne apparaten zijn ook gecompliceerder en hebben voor mijn gevoel meer dingen die kapot kunnen gaan. Ik verwacht dat mijn Atari 2600 in 2050 nog gewoon werkt. Maar over mijn PS3 of PS4 heb ik mijn twijfels.
En dan de laatste categorie: digitaal. Die in de huidige tijd dus een flinke overlap heeft met de optische schijven. De enige oplossing daar is alles downloaden voor de servers online gaan. Afhankelijk van je systeem en het aantal games, kan dat best een onderneming zijn. Maar ik heb bijvoorbeeld wel kaartjes gekocht om vita games allemaal te downloaden en op te bewaren.
Maar buiten dit alles is er nog de wereld der emulatie. Ik ben er van overtuigd dat we alles in 2050 nog kunnen spelen, op de een of andere manier. De fysieke collectie heeft natuurlijk altijd op zijn minst een esthetische waarde.
Ik denk dat je games grotendeels in drie categorieën kunt plaatsen: digitaal, optische schijven en cartridges. Over alles wat een cartridge is of cartridges afspeelt, ben ik optimistisch. Alles wat met optische schijven te maken heeft minder. Naast problemen met de discs zelf, heb je ook te maken met de hardware. Een defecte laser komt regelmatig voor.
Moderne apparaten zijn ook gecompliceerder en hebben voor mijn gevoel meer dingen die kapot kunnen gaan. Ik verwacht dat mijn Atari 2600 in 2050 nog gewoon werkt. Maar over mijn PS3 of PS4 heb ik mijn twijfels.
En dan de laatste categorie: digitaal. Die in de huidige tijd dus een flinke overlap heeft met de optische schijven. De enige oplossing daar is alles downloaden voor de servers online gaan. Afhankelijk van je systeem en het aantal games, kan dat best een onderneming zijn. Maar ik heb bijvoorbeeld wel kaartjes gekocht om vita games allemaal te downloaden en op te bewaren.
Maar buiten dit alles is er nog de wereld der emulatie. Ik ben er van overtuigd dat we alles in 2050 nog kunnen spelen, op de een of andere manier. De fysieke collectie heeft natuurlijk altijd op zijn minst een esthetische waarde.
Bericht
Wow, je hebt zo te lezen een flinke collectie! Nice !
Het jaar 2050 klinkt nog wel een eind weg. Moeilijk om voor te stellen wat voor opties we dan hebben gezien de snelheid van technologische ontwikkeling. Ja,waarschijnlijk blijft er in ieder geval wel een mogelijkheid om in de (verre) toekomst een game te spelen via emulatie en piraterij. Of mijn Mega Drive of zo in 2050 nog werkt dat weet ik niet. Dan zullen er vast wel caps vervangen moeten worden. Die zitten nu al in ruim in de blessuretijd
Zelf heb ik lang niet zo'n grote collectie maar ik heb nu ongeveer 500 fysieke games. Ik koop al een paar jaar geen retro meer dus wat er bijkomt is allemaal voor moderne systemen.
De oudste console die ik heb is een NEC PC Engine met HuCards. Zowel de console als de Hucards heb ik nul problemem mee gehad. Daar moet ik wel bij zeggen dat ik niet superveel games heb want ik heb er een Turbo EverDrive bij. Dus die gebruik ik vooral als ik op die console speel.
Mijn nieuwste console is de PS5. Ja dit is dan ook gelijk waar voor mij de eventuele problemen zitten. De kwaliteit van de disc zelf is nog wat vroeg om er wat over te zeggen maar de data die er op staat is wel een probleem. Als een day one patch groter is dan de game op de disc wat heb je dan nog? Dus ja, als de servers offline gaan dan wordt het piraten.
Ik moet er wel bij zeggen dat ikzelf veel kleine Indie titels speel. 2D pixel-art games staan in ieder geval volledig op disc. En hebben meestal ook niet zoveel bugs dat er een day one patch voor nodig is omdat ie anders onspeelbaar is.
Tussen de PC Engine en de PS5 heb ik nog een hoop andere consoles; PS,PS2,PS3,PS4, PS VIta (tv),Mega Drive),Saturn, Dreamcast, SNES, Gamecube, WiiU,Neo Geo,3DO,XBox,XB360 en XB One.
En eigenlijk niet superveel problemen gehad. Een paar dingen die voor mij opvallen:
SEGA Saturn Pal games die vastlopen zonder zichtbare schade aan de disc. Op meerdere Saturns getest. Geen problemen met mijn NTSC-J games.
PS2 games lijken inderdaad kwalitatief wat minder.
Een aantal SNES games willen niet altijd booten maar dat is waarschijnlijk de pin connector van de SNES zelf.
En verder gebruik zoveel mogelijk Ever Drives en maak ik waar mogelijk backups van mijn games.
Voor de rest werkt het voor nu wel prima allemaal. Of dat in 2050 nog is weet ik niet. We'll see.
Het jaar 2050 klinkt nog wel een eind weg. Moeilijk om voor te stellen wat voor opties we dan hebben gezien de snelheid van technologische ontwikkeling. Ja,waarschijnlijk blijft er in ieder geval wel een mogelijkheid om in de (verre) toekomst een game te spelen via emulatie en piraterij. Of mijn Mega Drive of zo in 2050 nog werkt dat weet ik niet. Dan zullen er vast wel caps vervangen moeten worden. Die zitten nu al in ruim in de blessuretijd
Zelf heb ik lang niet zo'n grote collectie maar ik heb nu ongeveer 500 fysieke games. Ik koop al een paar jaar geen retro meer dus wat er bijkomt is allemaal voor moderne systemen.
De oudste console die ik heb is een NEC PC Engine met HuCards. Zowel de console als de Hucards heb ik nul problemem mee gehad. Daar moet ik wel bij zeggen dat ik niet superveel games heb want ik heb er een Turbo EverDrive bij. Dus die gebruik ik vooral als ik op die console speel.
Mijn nieuwste console is de PS5. Ja dit is dan ook gelijk waar voor mij de eventuele problemen zitten. De kwaliteit van de disc zelf is nog wat vroeg om er wat over te zeggen maar de data die er op staat is wel een probleem. Als een day one patch groter is dan de game op de disc wat heb je dan nog? Dus ja, als de servers offline gaan dan wordt het piraten.
Ik moet er wel bij zeggen dat ikzelf veel kleine Indie titels speel. 2D pixel-art games staan in ieder geval volledig op disc. En hebben meestal ook niet zoveel bugs dat er een day one patch voor nodig is omdat ie anders onspeelbaar is.
Tussen de PC Engine en de PS5 heb ik nog een hoop andere consoles; PS,PS2,PS3,PS4, PS VIta (tv),Mega Drive),Saturn, Dreamcast, SNES, Gamecube, WiiU,Neo Geo,3DO,XBox,XB360 en XB One.
En eigenlijk niet superveel problemen gehad. Een paar dingen die voor mij opvallen:
SEGA Saturn Pal games die vastlopen zonder zichtbare schade aan de disc. Op meerdere Saturns getest. Geen problemen met mijn NTSC-J games.
PS2 games lijken inderdaad kwalitatief wat minder.
Een aantal SNES games willen niet altijd booten maar dat is waarschijnlijk de pin connector van de SNES zelf.
En verder gebruik zoveel mogelijk Ever Drives en maak ik waar mogelijk backups van mijn games.
Voor de rest werkt het voor nu wel prima allemaal. Of dat in 2050 nog is weet ik niet. We'll see.
- arjen1981
- Animal Crossing Tour 2020
Bericht
Ik merk het wel met Amiga discs. Goed waren ook voornamelijk gepirate discs. Daarvan heb ik zeker 20% weg gedaan omdat ze niet meer werken.
Ook mijn Rez Dreamcast disc is stuk. En mijn Mario RPG SNES cart. De Nes is inderdaad ook altijd pielen maar lukt het vaak wel na wat reinigen.
Ik zie het wel voor me dat ik straks over 30 jaar een mooie library heb en daar nfc kaartjes instop en dan zoiets doe:
https://github.com/wizzomafizzo/tapto
Ook mijn Rez Dreamcast disc is stuk. En mijn Mario RPG SNES cart. De Nes is inderdaad ook altijd pielen maar lukt het vaak wel na wat reinigen.
Ik zie het wel voor me dat ik straks over 30 jaar een mooie library heb en daar nfc kaartjes instop en dan zoiets doe:
https://github.com/wizzomafizzo/tapto
Bericht
Ik vrees wel een beetje voor de verzamelwaarde van recente fysieke games. Als over een jaar of 10 de PS4/5 en Nintendo Switch eShops offline zijn en je hebt geen updates/patches op je systeem gedownload, dan heb je in flink wat gevallen gewoon brakke, gare games (hoi GTA trilogy!). Ik hou er tegenwoordig zelfs al hier en daar rekening mee met de aanschaf. Ik wou graag Disco Elysium fysiek voor de Switch, maar die heeft dus een flinke patch gekregen, waardoor de game aanzienlijk beter loopt.
Soms heb je ook gewoon het idee dat ze het er om doen. Pikmin 1 + 2 op Switch was al een tijdje digitaal uit, maar toen de fysieke versie in de winkels kwam te liggen, was er ineens toch een day one patch waar o.a. de Nederlandse taal werd toegevoegd.. Zwaar irrritant. Niet in de laatste plaats voor de verzamelwaarde.
Soms heb je ook gewoon het idee dat ze het er om doen. Pikmin 1 + 2 op Switch was al een tijdje digitaal uit, maar toen de fysieke versie in de winkels kwam te liggen, was er ineens toch een day one patch waar o.a. de Nederlandse taal werd toegevoegd.. Zwaar irrritant. Niet in de laatste plaats voor de verzamelwaarde.
Bericht
Mijn ervaring met games die niet werken is met een twee-tal PC-Engine Hucards die gewoonweg niet meer werken. De contacten glimmen als een goudmijntje en verschillende consoles gebruikt, no dice. Ik heb wel gelezen dat er soms gewoon Hucards zijn die door omstandigheden (exposed to sunlight bijv.) niet meer werken. Alles v.w.b. 8-16 en 32 bit games die ik heb, werken naar behoren.
Door mijn back-log aan spellen die ik nog moet spelen en de vrije tijd dat schaars is, heb ik geen PS4 of PS5 in huis gehaald. De Xbox 360 is de laatste Microsoft console die heb. Ook de Nintendo Switch heb ik niet aangeschaft, kortom, ik mis een hele generatie aan games. Nou ja, niet helemaal waar, want op de PC heb ik wel een aantal new gen games kunnen spelen. In ieder geval, je hebt gelijk als het gaat om de 'digitalisering' van games. Je hebt straks een code in een jasje die niet meer werkt. Dat jasje gaan ze later ook gewoon weg doen en dat je alleen online een game kunt kopen. Niks fysiek. Je hebt dan naar mijn mening geen waar voor je geld. Je koopt eigenlijk alleen maar een licentie die kan verlopen na een tijdje.
Door mijn back-log aan spellen die ik nog moet spelen en de vrije tijd dat schaars is, heb ik geen PS4 of PS5 in huis gehaald. De Xbox 360 is de laatste Microsoft console die heb. Ook de Nintendo Switch heb ik niet aangeschaft, kortom, ik mis een hele generatie aan games. Nou ja, niet helemaal waar, want op de PC heb ik wel een aantal new gen games kunnen spelen. In ieder geval, je hebt gelijk als het gaat om de 'digitalisering' van games. Je hebt straks een code in een jasje die niet meer werkt. Dat jasje gaan ze later ook gewoon weg doen en dat je alleen online een game kunt kopen. Niks fysiek. Je hebt dan naar mijn mening geen waar voor je geld. Je koopt eigenlijk alleen maar een licentie die kan verlopen na een tijdje.
- Arnold
Bericht
Toevallig merkte ik laatst dat de games in mij Playstation 2 niet allemaal meer kon opstarten.
Ik begrijp dus dat dat weleens in mijn Playstation 2 zelf kan zitten dus?
Ik begrijp dus dat dat weleens in mijn Playstation 2 zelf kan zitten dus?
Dedicated gameroom:
Playstation
Nintendo
Atari
Sega
Arcadekast.
Playstation
Nintendo
Atari
Sega
Arcadekast.
- kingoftherain
Bericht
Zoals ik al zei, ik ben verder niet technisch, maar misschien een slechte laser?
Wooloo = love, Wooloo = life
Van het technische heb ik geen verstand, dus ik kan je er sowieso niet mee helpen, maar ik merkte jaren geleden dat mijn originele PS2 meer moeite kreeg met het laden van spellen. Ik speelde toen regelmatig TimeSplitters: Future Perfect en ik kon duidelijk zien dat de laadbalk langzamer ging. Ik heb toen een PS2 Slim gekocht die in die tijd nog gewoon in de winkel te koop waren. Grappig genoeg wilde dat apparaat geen PS2 spellen op cd afspelen (de blauwe schijfjes), terwijl de zilveren dvd's geen enkel probleem waren. Ik had er toen mee terug moeten gaan, maar daar had ik geen zin in, dus ik had toen mijn ouwe PS2 voor de PS1 spellen en de PS2 spellen op cd en de nieuwe PS2 voor de spellen op dvd.
Zoals ik al zei, ik ben verder niet technisch, maar misschien een slechte laser?
Wooloo = love, Wooloo = life
- kingoftherain
Bericht
Heb afgelopen week nog een spelletje uit 1983 vanaf floppy opgestart op mijn Commodore 64. Werkte nog ook. Had ik niet verwacht.
Vanwege de snelheid en het gemak toch besloten om verder te spelen vanaf een sd kaartje. Planetfall van Infocom. Mijn floppy had niet de recentste versie die Infocom ooit heeft uitgebracht. Dat is dus ook een soort van Day x(?) patch...
Misschien staan alle patches van nu in 2050 wel op archive.org achtige plekken.
Maar goed. Zo'n game heeft fysiek veel meer om het lijf dan een leeg blu-ray doosje. Een van de redenen dat de PS4 de laatste generatie is waarvoor ik fysieke games koop.
Vanwege de snelheid en het gemak toch besloten om verder te spelen vanaf een sd kaartje. Planetfall van Infocom. Mijn floppy had niet de recentste versie die Infocom ooit heeft uitgebracht. Dat is dus ook een soort van Day x(?) patch...
Misschien staan alle patches van nu in 2050 wel op archive.org achtige plekken.
Maar goed. Zo'n game heeft fysiek veel meer om het lijf dan een leeg blu-ray doosje. Een van de redenen dat de PS4 de laatste generatie is waarvoor ik fysieke games koop.
Ik game op: Commodore 64, Amiga 500, Atari Lynx, RetroPie, MiSTer, Evercade, Wii U, 3DS, N64, PS4 en een Windows laptopje.
Mijn verzameling
Mijn verzameling
- arjen1981
- Animal Crossing Tour 2020
Bericht
Vervelend als het je overkomt:
https://www.timeextension.com/news/2024 ... -in-a-shed
- Joey
- Veteraan
Bericht
Poeh, een grote nachtmerrie van iedere verzamelaar inderdaad. Zo zie je maar dat het belangrijk is hoe en waar je je games bewaard.arjen1981 schreef: ↑02 sep 2024, 12:23Vervelend als het je overkomt:
- OldSchool
- Contacteer:
Bericht
Jezus wat pijnlijk. En 3DO zal ook niet eenvoudig te vervangen zijn.
- OldSchool
- Contacteer:
Bericht
Commodore 64 maakt gebruik van 360kb diskettes. Dus dat is fysiek een grotere schijf dan de 3,5” diskettes en er hoeven minder sectoren op te worden aangemaakt. 360kb is een van de laagste hoeveelheid data voor op 5,25” floppies. Dus mits netjes verzorgd, gaan die dingen gewoon lang mee.
Ik juist wel. Als je goed voor de floppies zorgt, gaan ze lang mee. Het is ook zo, dat hoe groter de floppy disk (en hoe kleiner de hoeveelheid data je er op kunt zetten), des te langer ze mee gaan. Het is ook een urban myth dat het leger van de VS een aantal essentiële processen nog op 8 inch floppies heeft draaien, vanwege hun betrouwbaarheid. Het probleem met diskettes is, dat de beschikbare ruimte ingedeeld wordt in sectoren. Hoe meer sectoren je op dezelfde ruimte moet plaatsen, hoe kleiner de ruimte per sector en hoe groter de kans dat iets mis gaat.
Commodore 64 maakt gebruik van 360kb diskettes. Dus dat is fysiek een grotere schijf dan de 3,5” diskettes en er hoeven minder sectoren op te worden aangemaakt. 360kb is een van de laagste hoeveelheid data voor op 5,25” floppies. Dus mits netjes verzorgd, gaan die dingen gewoon lang mee.
Bericht
Jouw uitleg onderschrijft mijn ervaring met Commodore 64 floppies. Daar heb ik meer geluk mee dan met Amiga diskettes. Originele games dan hè, kopietjes begin ik niet aan. Bang voor virussen en zo
Ik had het niet verwacht omdat ik het tweedehands had gekocht als ongetest. Meestal weet je wel wat dat betekent... Was blijkbaar goed voor gezorgd. Maar wel tof dat het zo vaak nog goed gaat.OldSchool schreef: ↑02 sep 2024, 16:19Ik juist wel. Als je goed voor de floppies zorgt, gaan ze lang mee. Het is ook zo, dat hoe groter de floppy disk (en hoe kleiner de hoeveelheid data je er op kunt zetten), des te langer ze mee gaan. Het is ook een urban myth dat het leger van de VS een aantal essentiële processen nog op 8 inch floppies heeft draaien, vanwege hun betrouwbaarheid. Het probleem met diskettes is, dat de beschikbare ruimte ingedeeld wordt in sectoren. Hoe meer sectoren je op dezelfde ruimte moet plaatsen, hoe kleiner de ruimte per sector en hoe groter de kans dat iets mis gaat.
Jouw uitleg onderschrijft mijn ervaring met Commodore 64 floppies. Daar heb ik meer geluk mee dan met Amiga diskettes. Originele games dan hè, kopietjes begin ik niet aan. Bang voor virussen en zo
Ik game op: Commodore 64, Amiga 500, Atari Lynx, RetroPie, MiSTer, Evercade, Wii U, 3DS, N64, PS4 en een Windows laptopje.
Mijn verzameling
Mijn verzameling
- OldSchool
- Contacteer:
Bericht
Ongetest is inderdaad meestal niet werkend.
Overigens, stel dat je eendracht tegen komt die niet werkt, wil opnieuw formatteren nog wel eens werken. Data is natuurlijk nog steeds kwijt, maar er is een goede kans dat je hem weer kunt gebruiken.
Overigens, stel dat je eendracht tegen komt die niet werkt, wil opnieuw formatteren nog wel eens werken. Data is natuurlijk nog steeds kwijt, maar er is een goede kans dat je hem weer kunt gebruiken.