Podcast 104: Hoe lang blijven we nog gamen?

Alles over onze uitzendingen en komende afleveringen.
Apenheul
Beheerder
Beheerder
Contacteer:

Podcast 104: Hoe lang blijven we nog gamen?

08 okt 2022, 20:48

Hoe lang blijf jij nog gamen? Iedereen die al meerdere decennia gamet kent het wel: vrienden en kennissen waarbij gaming plaatsmaakt voor andere hobbies en tijdsbestedingen. Maar voor het vaste Button Bashers panel lijkt het vrij onwaarschijnlijk dat dit voor hen ook gaat gebeuren. Ook wordt Unexplored 2 besproken en schuift de game designer van het spel aan om te vertellen wat deze game zo interessant maakt.

SoundCloud

Aflevering 104: Hoe lang blijven we nog gamen?

Info
Host: Michael
Duur: 2:49:17
Datum: 8 oktober 2022

Podcast Timetable:

00:00:14 - Introductie
Zoals gewoonlijk praten Michael en Niels even bij, maar dat doen ze deze aflevering niet alleen want Karel schuift deze aflevering aan om te vertellen over Unexplored 2 en hoe zijn gaming-leven er uit ziet.

00:18:32 - Events en Unexplored 2
Karel vertelt wat Unexplored 2 een unieke game maakt, en hoe het is om als independant game developer te werken. Ook wordt er gekeken naar relevante events die het benoemen waard zijn.

00:59:01 - Game Talk
Niels speelde Deadly Premonition Origins (00:59:10), Karel speelde Pathfinder Wrath of the Righteous (01:09:47), en Mike speelde Multivesus (01:19:59).

01:43:00 - Hoe lang blijven we nog gamen?
In het hoofdonderwerp kijken Michael, Niels en Karel naar wat gaming voor hun betekent en in hoeverre het mogelijk is dat deze hobby ooit nog plaats zal maken voor iets anders.

Muziek:
Spoiler: weergeven
- Live a Live
- Shadowrun returns
- Trails of Cold Steel

Een directe link naar de MP3 vind je hier.
dlbyvisual
Winnaar 10 jaar Button Bashers

Re: Podcast 104: Hoe lang blijven we nog gamen?

17 okt 2022, 21:54

Het is weer tijd voor een retro onderwerp mannen! Hoe lang blijf ik nog gamen? Heb ik nog wel tijd? Word ik niet te oud? Kan ik net nog wel? Zijn games niet te eng?

TIP;

1. Emulators - hoe te gebruiken?
2. Meer console specials
3. Verzamelaars uitnodigen die een dikke collectie hebben - veel van een bepaalde console weten oid
4. Een retrobeurs special (hoe werkt het, waar moet je op letten, wat is er post Corona)
5. Kringloop hunten (hoe deed je dat vroeger en hoe is het nu)
6. Kopen via mp of ebay (waar moet je op letten etc)

Zijn wat van mijn wensen.

Doei.
dlbyvisual

17 okt 2022, 21:55

Wel fijn dat jullie er weer zijn en leuk dat er een gast was!
seffen99

18 okt 2022, 14:34

dlbyvisual schreef:Het is weer tijd voor een retro onderwerp mannen! Hoe lang blijf ik nog gamen? Heb ik nog wel tijd? Word ik niet te oud? Kan ik net nog wel? Zijn games niet te eng?

TIP;

1. Emulators - hoe te gebruiken?
2. Meer console specials
3. Verzamelaars uitnodigen die een dikke collectie hebben - veel van een bepaalde console weten oid
4. Een retrobeurs special (hoe werkt het, waar moet je op letten, wat is er post Corona)
5. Kringloop hunten (hoe deed je dat vroeger en hoe is het nu)
6. Kopen via mp of ebay (waar moet je op letten etc)

Zijn wat van mijn wensen.

Doei.
Second that! Al die ‘waarom’ en ‘hoe dan’ vragen is typisch Praatje Podcast. Dan blijft over wat echt interessant is en dan vind ik dit lijstje best goed!

Ik zou nog een aanvulling willen doen met:
7. Waar ligt de hotspot qua retrogame-verzamelen en -spelen? (Nog altijd nes snes etc. Of al wat verschoven richting PS3 en Xbox 360)
Ok Impala!
Contacteer:

18 okt 2022, 14:50

Ik vond het weer een heerlijke aflevering! :smile: Het onderwerp past ook mooi bij onze leeftijd, op mij was de vraag in ieder geval zeker van toepassing! :evil2: Als antwoord daarop, ik blijf waarschijnlijk altijd wel gamen. Het heeft vanaf heel jong een enorme aantrekkingskracht op mij gehad en dat heeft het nog altijd! :love:
Dynamike
Beheerder
Beheerder
Contacteer:

18 okt 2022, 16:11

dlbyvisual schreef:
Het is weer tijd voor een retro onderwerp mannen! Hoe lang blijf ik nog gamen? Heb ik nog wel tijd? Word ik niet te oud? Kan ik net nog wel? Zijn games niet te eng?
Nou, ik kan je vertellen dat BB 105 opgenomen is met als onderwerp Hidden Gems 6, alleen is die verloren gegaan door een technisch probleem. Dus ja, er was al een opname met meer retro, en bespreking van 2/3 game events etc, alleen.... die zal nooit het daglicht zien.
Afbeelding
arjen1981
Animal Crossing Tour 2020

18 okt 2022, 16:41

Dynamike schreef:
18 okt 2022, 16:11
dlbyvisual schreef:
Nou, ik kan je vertellen dat BB 105 opgenomen is met als onderwerp Hidden Gems 6, alleen is die verloren gegaan door een technisch probleem. Dus ja, er was al een opname met meer retro, en bespreking van 2/3 game events etc, alleen.... die zal nooit het daglicht zien.
Ah dat is echt balen wanneer zoiets gebeurd!

Ik ben nu zelf op 1 uur en 10 minuten van de laatste podcast. Komende dagen luister ik die wel af. Het hoofdonderwerp moet nog komen, maar Karel had mij wel toen hij zichzelf als gamer omschreef met Star Control II en ben ik daarmee ook wel benieuwd wat jullie alle drie over het hoofdonderwerp te zeggen hebben.

Deadly Premonition had natuurlijk ook mijn aandacht. Want ik hoor ook wel bij het Destructoid kamp. Ik vond het ook opmerkelijk hoe Nield die excentrieke karakters van Majora's Mask er in wist te krijgen. Want ook daar is letterlijk een link te leggen naar de TV show Twin Peaks.

Ik heb zelf recent ook de vertaling van Mizzurna Falls gedownload: https://www.romhacking.net/translations/6027/ Ik ben ook daar ben ik erg benieuwd naar omdat de vergelijking vaak gelegd wordt. tegelijkertijd met dat Niels DP1 speelde was ik bezig in DP2 en heb ik nu na wat maanden eigenlijk al, weer trek gekregen in een nieuw avontuur.

edit:

a daadwerkelijk ook terug weten te vinden:

https://iwataasks.nintendo.com/interviews/ds/zelda/1/0/

In deze Iwata Ask zie je een discussie tussen Aonuma en Tezuka hoe karakters inderdaad zijn neergezet op eenzelfde wijze als de karakters worden gepositioneerd door David Lynch in Twin Peaks.
Laatst gewijzigd door arjen1981 op 18 okt 2022, 18:57, 1 keer totaal gewijzigd.
dlbyvisual

18 okt 2022, 18:14

Dynamike schreef:
dlbyvisual schreef:
Ah damn Mike - hoe irritant zeg. Leuk onderwerp is dat altijd. Lekker oldschool. We wachten het lekker af!
Apenheul
Beheerder
Beheerder
Contacteer:

18 okt 2022, 21:47

Ja dat we Hidden Gems 6 kwijt waren was enorm balen, en ik had nog wel een retro game in de Game Talk :)
arjen1981

19 okt 2022, 14:05

Mooi hoofdonderwerp met een leuke gast. Ik kon me ook wel helemaal relateren aan wat werd gezegd door jullie alle drie.

Ik merk om mij heen steeds meer mensen zeggen dat er geen goede films meer uit komen. Of dat muziek niet meer is wat het vroeger was. Of dat video games allemaal hetzelfde zijn.

Onzin!

- Ik heb jaar ook mijn favoriete film aller tijden voor het eerst gezien en die kwam uit 2015.
- En nu ik een MISTer heb speel ik spelen die ik anders, nooit had geprobeerd. En ik word weg geblazen van verbazing.
- Kwa muziek zit ik inmiddels in een scene met een directe lijn naar de artiesten zelf en wordt ik elke week ondergedompeld in voor mij prachtige muziek.

Het is precies wat karel zegt. Je smaak over tijd veranderd en moet je zelf op zoek gaan naar wat bij je past en niet afwachten of het doen met wat vanzelf op je pad komt.

Ook de constatering dat je geen scheidingslijn tussen film of muziek of gaming of letters op papier zet vind ik heel scherp. Die scheidingslijn zit juist in een bepaald thema/interesse/gevoel. En daar kun je al die verschillende mediatypen typen op plotten.
arjen1981

22 okt 2022, 10:38

Ik heb inmiddels begrepen dat die Edge Controller van Sony juist afneembare sticks heeft. Ook met het idee om bij drift er een nieuwe stick op te zetten. Bij de XBOX Elite zijn dit alleen opzet stukjes. Bij de Sony Edge neem je de hele stick er uit. Maar goed. voor 200 euro? Een controller voor 200 vind ik echt te gek worden. Volgens mij had ik mijn Steel Battelion voor minder gekocht ;)
Apenheul
Beheerder
Beheerder
Contacteer:

22 okt 2022, 10:59

arjen1981 schreef:
19 okt 2022, 14:05
Mooi hoofdonderwerp met een leuke gast. Ik kon me ook wel helemaal relateren aan wat werd gezegd door jullie alle drie.

Ik merk om mij heen steeds meer mensen zeggen dat er geen goede films meer uit komen. Of dat muziek niet meer is wat het vroeger was. Of dat video games allemaal hetzelfde zijn.

Onzin!

- Ik heb jaar ook mijn favoriete film aller tijden voor het eerst gezien en die kwam uit 2015.
- En nu ik een MISTer heb speel ik spelen die ik anders, nooit had geprobeerd. En ik word weg geblazen van verbazing.
- Kwa muziek zit ik inmiddels in een scene met een directe lijn naar de artiesten zelf en wordt ik elke week ondergedompeld in voor mij prachtige muziek.

Het is precies wat karel zegt. Je smaak over tijd veranderd en moet je zelf op zoek gaan naar wat bij je past en niet afwachten of het doen met wat vanzelf op je pad komt.

Ook de constatering dat je geen scheidingslijn tussen film of muziek of gaming of letters op papier zet vind ik heel scherp. Die scheidingslijn zit juist in een bepaald thema/interesse/gevoel. En daar kun je al die verschillende mediatypen typen op plotten.
Dank voor je uitgebreide reactie Arjen! Karel is geen lid hier dus ik had je reactie naar hem doorgestuurd en hij vond het heel gaaf om te lezen hoe je zijn (vaak tamelijk filosofische) kijk deelde.
arjen1981

22 okt 2022, 19:22

:thumbup:
arjen1981

26 okt 2022, 19:35

@Apenheul, misschien ook één om nog even door te sturen naar Karel: https://retronauts.com/article/1955/ret ... tol-shrimp Deze interessante aflevering verscheen van de week.
seffen99

05 nov 2022, 21:43

Een fascinerende, boeiende en tegelijkertijd aparte aflevering van BB was dit.

Karel praat makkelijk, vraagt goed door en heeft een heel eigen kijk op gamen, echt interessant en verfrissend in deze podcast vond ik dat. Vooral zichzelf omschrijvend als ‘eenzaam’ en ‘geen aansluiting kunnen vinden’ als het op het beleven van en nadenken over gamen aankomt kwam wel binnen.

Als ik toch kritiek mag geven op deze aflevering, is dat ik een ‘tafelgesprek’ miste. Voor mij was Niels deze aflevering ‘onzichtbaar’. Wellicht in dienst van Karel die echt het podium kreeg en dat ook echt goed deed. Echter had een dynamiek van alle 3 (in mijn ogen) tot een nog diepgaander gesprek kunnen leiden. Ik denk dat als jullie alle 3 bij elkaar aan tafel hadden gezeten, dit wellicht meer was gebeurt.

Maar dit soort (haast filosofische/existentiële) gesprekken zet je wel aan denken als je het op jezelf betrekt. Dan zou ik toch zeggen dat ik niet tot de ‘die hard’ categorie gamer behoor (ik game nog maar weinig). Maar ik denk we graag na over het medium games en praat er ook nog graag over. Dus (om maar een metafoor te gebruiken) ben ik van speler (die door de gamende jaren ervaring heeft opgedaan) geëvolueerd tot verslaggever over dat medium. Dus meer vanaf de zijlijn toekijkend naar dit almaar (door)ontwikkelend medium….. je zou er haast filosofisch van worden. :)
Apenheul
Beheerder
Beheerder
Contacteer:

08 nov 2022, 16:29

seffen99 schreef:
05 nov 2022, 21:43
Als ik toch kritiek mag geven op deze aflevering, is dat ik een ‘tafelgesprek’ miste. Voor mij was Niels deze aflevering ‘onzichtbaar’. Wellicht in dienst van Karel die echt het podium kreeg en dat ook echt goed deed. Echter had een dynamiek van alle 3 (in mijn ogen) tot een nog diepgaander gesprek kunnen leiden. Ik denk dat als jullie alle 3 bij elkaar aan tafel hadden gezeten, dit wellicht meer was gebeurt.
Ik herken wel wat je zegt Sven, ik wachtte eigenlijk op het moment dat Karel zich comfortabel genoeg zou voelen om te discussieren zoals ie dat gewoonlijk ook doet wanneer we over games ouwehoeren. En dat moment kwam ook zodra het over Elden Ring ging, en zodra hij Mike ging bevragen over het beoefenen van de hobby. En dan loopt het vlot en zitten we bijna aan het einde van de aflevering dus dan laat ik het maar lopen :)

Terug naar “Afleveringen en discussie”