hoi, iemand wil spellen van me kopen maar betalen via paypal ipv bankoverschrijving.
zaten er nou nadelen aan de verkopende partij als bv pakket niet aankomt oid?
betaling van derden via paypal / nadelen
- Apenheul
- Beheerder
- Contacteer:
Bericht
Re: betaling van derden via paypal / nadelen
Ik hoop dat iemand die precies weet hoe het zit aanvult, maar ik geloof dat de koper Paypal kan verzoeken tot terugtrekken van betaling. Wat voor precies daarop volgt weet ik niet.
- Dynamike
- Beheerder
- Contacteer:
Bericht
Ik heb via eBay welleens wat dingen verkocht met PayPal. Het is mooi dat het zo globaal is en dus over heel de wereld iedereen elkaar kan betalen, maar er zitten ook wel wat nadelen aan.
Grootste is dat de koper extreem goed beschermd is. Nu weet ik niet hoe het zit als je onderling iets afspreekt en de koper gewoon geld overmaakt naar je zonder dat eBay er tussen zit. Ebay merkt het aan als een koper/verkoper situatie.
Hoe dat zit met geld terugeisen als onderling, dat weet ik niet.
Grootste is dat de koper extreem goed beschermd is. Nu weet ik niet hoe het zit als je onderling iets afspreekt en de koper gewoon geld overmaakt naar je zonder dat eBay er tussen zit. Ebay merkt het aan als een koper/verkoper situatie.
Hoe dat zit met geld terugeisen als onderling, dat weet ik niet.
- joebatters
Bericht
ja dat vraag ik me ook af, bij verkoop zonder ebay . wanneer het bv niet aankomt oid. als mnpaypal account dan bevroren word door de claim word ik ook weer niet vrolijk van. heb n paar keer wat via ebay verkocht waarop t op 1. of andere manier niet bezorgt en verloren was tijdens terug sturen..
- c4ke
Bericht
In dit geval is het raadzaam om in ieder geval te verzenden met Track & Trace en het bewijs hiervan goed te bewaren. Misschien nog even de staat en het functioneren van de te verzenden items vastleggen (bijv. op foto, iets dat bij de verkoop waarschijnlijk al is gedaan). PayPal kent inderdaad een goede kopersbescherming en is o.a. een reden waarom ik het zelf vaak gebruik (als koper zijnde).
Is er iets niet orde, dan zal de koper altijd eerst met jou tot een oplossing moeten zien te komen door een geschil te starten. Komen jullie er niet uit, dan kan de koper het geschil laten escaleren bij PayPal. Zij zullen dan contact met jou opnemen. Zo lang jij netjes de gegevens kunt overhandigen (zoals een verzendbon met Track & Trace code, de staat en het functioneren van de verzonden items etc.) zal de koper niet zomaar 'even' het geld terug kunnen eisen. Daar is wel iets meer voor nodig, bijvoorbeeld als de verkopende partij niets van zich laat horen.
Is er iets niet orde, dan zal de koper altijd eerst met jou tot een oplossing moeten zien te komen door een geschil te starten. Komen jullie er niet uit, dan kan de koper het geschil laten escaleren bij PayPal. Zij zullen dan contact met jou opnemen. Zo lang jij netjes de gegevens kunt overhandigen (zoals een verzendbon met Track & Trace code, de staat en het functioneren van de verzonden items etc.) zal de koper niet zomaar 'even' het geld terug kunnen eisen. Daar is wel iets meer voor nodig, bijvoorbeeld als de verkopende partij niets van zich laat horen.
Bericht
Ik ben er ook geen supergrote fan van, maar soms kom je er niet omheen. Als ze niet via paypal gift (family & friends) willen betalen, dan verstuur ik ALTIJD minimaal aangetekend. Volgens mij is dat een vereiste van PayPal, zodat ze iig kunnen onderzoeken wat ermee gebeurd is. Maar uiteindelijk moet jij als verzender natuurlijk wel de moeite gaan doen om uit te zoeken wat ermee gebeurd is met het postbedrijf. Ik heb het 1 keer gehad, maar de waarde was €100 dus PostNL heeft dat toendertijd uitgekeerd (aangetekend is ook verzekerd tot een x bedrag), eigenlijk is PayPal er toen gewoon buiten gebleven.
- Tobascoman3
Bericht
paypal is een groot risico voor de verkoper,
zelfs met verzekerde track en trace met bewijs van ontvangst ben je niet veilig als verkoper. ik heb wel eens verhalen gehoord dat het gewoon word terug geeist met duurdere retro items. zulke kopers worden uiteindelijk gebanned als het tevaak gebeurd en meerdere verkopers een melding geven waarbij dan pas paypal de kant van de verkopers kiest maar ja je geld is dan al weg tenzij je die laatste verkoper bent waarbij je de koper kon bannen. in dit soort gevallen met bewijs voor ontvangst zal het verzend bedrijf uiteraard niets vergoeden gezien het gewoon geleverd is.
Overigens kunnen kopers ook zeggen dat iets niet werkt of dingen vervangen smoesjes etc. gebeurd met name bij iphones etc waarbij je enkel goede bescherming hebt als verkoper als je een powerseller bent en dus een reputatie hebt en waarbij paypal dan eigenlijk altijd jou kant kiest dan die van de minder ervaren koper. zit je eronder en heb je een verkeerde koper dan ben je in zeer veel gevallen gewoon de sjaak. de bescherming voor de kopers is vrij loyaal laten we het daarop houden. als het de moeite waard is dan heb je altijd slechte mensen die er energie in stoppen en paypal is fantastisch materiaal met weinig risico om te stelen.
zelfs met verzekerde track en trace met bewijs van ontvangst ben je niet veilig als verkoper. ik heb wel eens verhalen gehoord dat het gewoon word terug geeist met duurdere retro items. zulke kopers worden uiteindelijk gebanned als het tevaak gebeurd en meerdere verkopers een melding geven waarbij dan pas paypal de kant van de verkopers kiest maar ja je geld is dan al weg tenzij je die laatste verkoper bent waarbij je de koper kon bannen. in dit soort gevallen met bewijs voor ontvangst zal het verzend bedrijf uiteraard niets vergoeden gezien het gewoon geleverd is.
Overigens kunnen kopers ook zeggen dat iets niet werkt of dingen vervangen smoesjes etc. gebeurd met name bij iphones etc waarbij je enkel goede bescherming hebt als verkoper als je een powerseller bent en dus een reputatie hebt en waarbij paypal dan eigenlijk altijd jou kant kiest dan die van de minder ervaren koper. zit je eronder en heb je een verkeerde koper dan ben je in zeer veel gevallen gewoon de sjaak. de bescherming voor de kopers is vrij loyaal laten we het daarop houden. als het de moeite waard is dan heb je altijd slechte mensen die er energie in stoppen en paypal is fantastisch materiaal met weinig risico om te stelen.
- joebatters
Bericht
dus bij paypal gift ,zitten er geen kosten aan verbonden en bij niet aankomen pakket kan het geld dan niet terug geclaimed worden?
Sp33dFr34k schreef:Ik ben er ook geen supergrote fan van, maar soms kom je er niet omheen. Als ze niet via paypal gift (family & friends) willen betalen, dan verstuur ik ALTIJD minimaal aangetekend. Volgens mij is dat een vereiste van PayPal, zodat ze iig kunnen onderzoeken wat ermee gebeurd is. Maar uiteindelijk moet jij als verzender natuurlijk wel de moeite gaan doen om uit te zoeken wat ermee gebeurd is met het postbedrijf. Ik heb het 1 keer gehad, maar de waarde was €100 dus PostNL heeft dat toendertijd uitgekeerd (aangetekend is ook verzekerd tot een x bedrag), eigenlijk is PayPal er toen gewoon buiten gebleven.
dus bij paypal gift ,zitten er geen kosten aan verbonden en bij niet aankomen pakket kan het geld dan niet terug geclaimed worden?
- segatarian
- joebatters
Bericht
ja denk dat eigenlijk ook. als t om n paar tientjes ging kan je nog de gok wagen..segatarian schreef:Vooral leuk als koper zijnde denk ik
- arjen1981
- Animal Crossing Tour 2020
Bericht
Het is hier boven allemaal al gezegd. Maar nog één keer benadrukken:
stuur met track & trace + ook verzekerd tot x bedrag
Als er gevraagd gaat worden om met goedkopere verzend methode zonder T&T dan wil de koper waarschijnlijk proberen het bedrag terug te eisen.
Ik ben zelf zo een erg mooi 150+ euro lego set kwijt geraakt! Je kunt dan echt helemaal niks als verkoper beginnen.
Edit:
Oja en je paypal is ook omzeep tot het geschil is opgelost. Je kunt zelf niks meer betalen middels paypal. Of je nu een balans hebt of niet.
stuur met track & trace + ook verzekerd tot x bedrag
Als er gevraagd gaat worden om met goedkopere verzend methode zonder T&T dan wil de koper waarschijnlijk proberen het bedrag terug te eisen.
Ik ben zelf zo een erg mooi 150+ euro lego set kwijt geraakt! Je kunt dan echt helemaal niks als verkoper beginnen.
Edit:
Oja en je paypal is ook omzeep tot het geschil is opgelost. Je kunt zelf niks meer betalen middels paypal. Of je nu een balans hebt of niet.
- iStreet
- eBay gebruikersnaam: Aerox_Boy_NL
Bericht
Ik zou nooit verkopen via paypal, tenzij je echt 110% zeker weet dat die gene betrouwbaar is. Je kan ook laten betalen als “friend / family”. Dan heb je geen kosten en heeft de koper geen recht op terug betalen. Maar dan moet de koper hiermee akkoord gaan.
Kopen kan altijd, aangezien, zoals hierboven ook al
Is gezegd, de koper altijd erg goed beschermd is.
Kopen kan altijd, aangezien, zoals hierboven ook al
Is gezegd, de koper altijd erg goed beschermd is.
- Seroczynski
- Marktplaats ID: 10070482
- eBay gebruikersnaam: seroczynski7
Bericht
Ik lees hier veel bangmakerij (al klopt het dat de koper in de voordeel is). Gewoon via "Friends & Family" / Gift laten betalen en dan kunnen ze niets terugclaimen.
Bericht
Klopt helemaal!joebatters schreef: dus bij paypal gift ,zitten er geen kosten aan verbonden en bij niet aankomen pakket kan het geld dan niet terug geclaimed worden?
- Shiroe
- Marktplaats ID: 0
- eBay gebruikersnaam: oertrooper
Bericht
C(I)B: 231 | Carts: 51 | Total: 288/347
Wat hiervoor ook al is gezegd. Als verkoper zijn er twee grote nadelen:
- je draagt een vast bedrag + percentage van het totaal af naar paypal (als ebay ertussen zit is dit dacht ik nog meer)
- de koper is goed beschermd en kan relatief eenvoudig fraude plegen door te zeggen dat een object niet is aangekomen/verzonden
Je kunt je risico als verkoper verkleinen met de volgende acties:
- Laat ze het bedrag overmaken als "gift/for family". Er zitten dan geen/beperkte kosten aan verbonden en de koper kan niets terug claimen.
- Leg vast dat alles werkt en dat alles heel is voor verzending. Het liefst zelfs met foto's van het inpakken. Foto's van het ingepakte pakket inclusief het tracking nummer en deel alles met de koper via email.
- Spreek vooraf via de mail af dat als de koper een verzekering wil hij dit tijdig moet aangeven (dit alleen zal paypal niet overtuigen dat je het daadwerkelijk hebt verstuurt, maar helpt icm de andere punten wel)
- Bij dure items altijd met verzekering verzenden
Om jezelf in te dekken als verkoper is het van belang dat je kunt bewijzen dat je er alles aan hebt gedaan om het pakket (beschermd) te versturen. Paypal is redelijk beschermend voor de koper, totdat de verkoper duidelijk bewijs heeft. Dan is paypal genadeloos voor de koper.
- je draagt een vast bedrag + percentage van het totaal af naar paypal (als ebay ertussen zit is dit dacht ik nog meer)
- de koper is goed beschermd en kan relatief eenvoudig fraude plegen door te zeggen dat een object niet is aangekomen/verzonden
Je kunt je risico als verkoper verkleinen met de volgende acties:
- Laat ze het bedrag overmaken als "gift/for family". Er zitten dan geen/beperkte kosten aan verbonden en de koper kan niets terug claimen.
- Leg vast dat alles werkt en dat alles heel is voor verzending. Het liefst zelfs met foto's van het inpakken. Foto's van het ingepakte pakket inclusief het tracking nummer en deel alles met de koper via email.
- Spreek vooraf via de mail af dat als de koper een verzekering wil hij dit tijdig moet aangeven (dit alleen zal paypal niet overtuigen dat je het daadwerkelijk hebt verstuurt, maar helpt icm de andere punten wel)
- Bij dure items altijd met verzekering verzenden
Om jezelf in te dekken als verkoper is het van belang dat je kunt bewijzen dat je er alles aan hebt gedaan om het pakket (beschermd) te versturen. Paypal is redelijk beschermend voor de koper, totdat de verkoper duidelijk bewijs heeft. Dan is paypal genadeloos voor de koper.
C(I)B: 231 | Carts: 51 | Total: 288/347
- joebatters
Bericht
heb trouwens ook al 3 keer meegemaakt dat met aangetekend verzenden naar frankrijk en naar griekenland het nog steeds “niet is aangekomen” volgens de tr trace code. maar de koper het wel eerlijk heb gemeld dat ze het hebben ontvangen. dus zo kan het natuurlijk ook. ,maar baart me wel zorgen dat als je wat verkoop via ebay ook de trtrace simpelweg niet goed werkt.
- Tobascoman3
Bericht
veel items die je op ebay verkoopt zelfs na alle kosten van paypal en ebay in veel gevallen houdt je er meer of een stuk meer aan over dan marktplaats. er zijn uitzonderingen maar de uitzonderingen zou je dan ook niet op ebay moeten verkopen.
ik zie dit zelf eigenlijk niet als een nadeel om een simpele reden.Shiroe schreef:Wat hiervoor ook al is gezegd. Als verkoper zijn er twee grote nadelen:
veel items die je op ebay verkoopt zelfs na alle kosten van paypal en ebay in veel gevallen houdt je er meer of een stuk meer aan over dan marktplaats. er zijn uitzonderingen maar de uitzonderingen zou je dan ook niet op ebay moeten verkopen.