Club Button Bashers 010 - Super Mario World

Alles over onze uitzendingen en komende afleveringen.
Gebruikersavatar
Dynamike
Beheerder
Beheerder
Contacteer:
Locatie: Enschede
Berichten: 6427
Lid geworden op: 16 dec 2013, 00:25

Club Button Bashers 010 - Super Mario World

10 jan 2020, 08:18

Afbeelding

Waar we in 2019 zijn opgehouden gaan we in 2020 gewoon vrolijk door met het gezamenlijk spelen van games. Wat dat is wat Club Button Bashers is. En voor de tiende uitzending grijpen we terug naar een echt klassieker: Super Mario World!

De reden is simpel als ook beschamend; Mike heeft deze weleens aangeraakt, maar nooit echt enorm gespeeld. En omdat Niels ooit eens in de Button Bashers Podcast heeft aangegeven deze game elk jaar een keer te spelen/uit te spelen, is het begin van 2020 de uitgelezen kans. Velen van jullie zullen de game kennen of op hun duimpje kennen. Maar misschien zijn er onwetende zoals Mike die eigenlijk geen idee hebben. Doe mee! Pak de SNES, SNES-mini of welke vorm van emulatie dan ook en spring (tudum tsssh) met ons in het avontuur!

Deel je meningen en ervaringen en wij nemen deze mee in de podcast. Input leveren kan nog een ruime tijd. Input voor de drakenmaand kan overigens tot en met dit weekend en doe je hier.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Apenheul
Beheerder
Beheerder
Contacteer:
Locatie: Eindhoven
Berichten: 14777
Lid geworden op: 16 dec 2013, 11:31

Re: Club Button Bashers 010 - Super Mario World

10 jan 2020, 08:53

Ik kan haast niet geloven dat je Super Mario World nog helemaal kunt gaan ontdekken Mike, ook al begrijp ik wel dat als je vroeger nooit een Nintendo systeem hebt gehad dat het een-van-de-vele games is die je zou kunnen spelen naast Super Metroid (gelukkig al een CBB over opgenomen), Zelda, Chrono Trigger, etc. En ook de Special Zone uitspelen he!
Gebruikersavatar
Fing3r
Locatie: Friesland
Berichten: 1045
Lid geworden op: 15 jan 2019, 18:07

Re: Club Button Bashers 010 - Super Mario World

10 jan 2020, 09:00

Ah, vorig jaar was ik hier nog aan begonnen, goede reden om hem weer op te pakken :biggrin:
Afbeelding
Gebruikersavatar
Dynamike
Beheerder
Beheerder
Contacteer:
Locatie: Enschede
Berichten: 6427
Lid geworden op: 16 dec 2013, 00:25

Re: Club Button Bashers 010 - Super Mario World

10 jan 2020, 09:03

Apenheul schreef:
10 jan 2020, 08:53
En ook de Special Zone uitspelen he!
Kom ik die automatisch tegen? Want ik heb geen idee waar die :D
Afbeelding
Gebruikersavatar
Dynamike
Beheerder
Beheerder
Contacteer:
Locatie: Enschede
Berichten: 6427
Lid geworden op: 16 dec 2013, 00:25

Re: Club Button Bashers 010 - Super Mario World

10 jan 2020, 09:03

Fing3r schreef:
10 jan 2020, 09:00
Ah, vorig jaar was ik hier nog aan begonnen, goede reden om hem weer op te pakken :biggrin:
Dat komt dan mooi uit inderdaad!
Afbeelding
Gebruikersavatar
Apenheul
Beheerder
Beheerder
Contacteer:
Locatie: Eindhoven
Berichten: 14777
Lid geworden op: 16 dec 2013, 11:31

Re: Club Button Bashers 010 - Super Mario World

10 jan 2020, 13:27

Dynamike schreef:
10 jan 2020, 09:03
Kom ik die automatisch tegen? Want ik heb geen idee waar die :D
Nee die kom je niet automatisch tegen, maar hij is ook niet onredelijk verstopt oid.
Gebruikersavatar
Galious
Moderator
Moderator
Locatie: Rotterdam
Berichten: 16000
Lid geworden op: 21 sep 2014, 19:10

Re: Club Button Bashers 010 - Super Mario World

12 jan 2020, 22:56

Afbeelding

Ik ben vanavond begonnen! Wat een heerlijke game is het toch, dit is echt als een soort comfort food voor me. Ik niet hoe vaak ik de game inmiddels heb uitgespeeld in de loop der jaren, maar het blijft smullen. Het was de allereerste SNES game die ik speelde, als beste pack-in titel ever bij mijn SNES aankoop op de Nederlandse launch datum in 1992. Het was ook de game die mijn interesse in retro gaming aanwakkerde ergens medio jaren 2000 toen ik de game op een emulator bij en samen met een maat van me speelde, waarna ik prompt zelf weer een tweedehands SNES kocht. Het was mijn troost toen ik ruim twee weken doodziek was van de waterpokken die ik had opgelopen op latere leeftijd. En daarnaast heb ik de game natuurlijk ook nog vele malen "zomaar" doorgespeeld. Dit is echt zo'n evergreen waar ik naar kan blijven terugkeren. Het is 2D Mario perfectie.

Anyway, vanavond dus playthrough nummer zoveel begonnen. Ik heb inmiddels het tweede kasteeltje verwoest met enkele welgeplaatste dropkicks en de teller staat op 21 exits. Misschien trouwens wel handig om te weten voor @Dynamike en wie de game allemaal nog meer voor het eerst gaan spelen, als een level op de map met een rood stipje wordt weergegeven in plaats van een gele, dan betekent dat dat zo'n level twee exits heeft. De toegangen tot de Special Zone en nog meer dingetjes zitten meestal verborgen achter de geheime exit van zo'n level. Ghost houses hebben vaak ook meerdere exits.

Ik ben trouwens helemaal in de ban van dat extra drummetje wat je in de muziek hoort wanneer je op Yoshi rijdt. Dat was me vroeger nooit opgevallen, maar nu kick ik er helemaal op :biggrin:
nmkl pjkl ftmch
Gebruikersavatar
Galious
Moderator
Moderator
Locatie: Rotterdam
Berichten: 16000
Lid geworden op: 21 sep 2014, 19:10

Re: Club Button Bashers 010 - Super Mario World

14 jan 2020, 22:09

Afbeelding

De game is uitgespeeld, maar ik ben nog niet uitgespeeld! Het teller staat nu op 72 exits, dus die moet nog naar 96. Ik heb nog een groot deel van world 7 te gaan (ik ben nu bij Bowser via de backdoor van Bowser's Castle gekomen) en ik bewaar altijd het beste voor het laatst: Star Road en de Special Zone :)
nmkl pjkl ftmch
Gebruikersavatar
Apenheul
Beheerder
Beheerder
Contacteer:
Locatie: Eindhoven
Berichten: 14777
Lid geworden op: 16 dec 2013, 11:31

Re: Club Button Bashers 010 - Super Mario World

14 jan 2020, 23:17

Ik moet nog beginnen maar ik krijg er al helemaal zin in. Het bewaren van de special zone doe ik ook altijd, Star Road is te handig om power ups te farmen :)
Gebruikersavatar
Fing3r
Locatie: Friesland
Berichten: 1045
Lid geworden op: 15 jan 2019, 18:07

Re: Club Button Bashers 010 - Super Mario World

15 jan 2020, 08:58

Ik ben onderhand in Illusion Forest aangekomen, game begint nu toch wel wat pittiger te worden. Gelukkig kun je altijd een stukje teruggaan om weer wat levens te verzamelen :biggrin:
Afbeelding
Gebruikersavatar
Galious
Moderator
Moderator
Locatie: Rotterdam
Berichten: 16000
Lid geworden op: 21 sep 2014, 19:10

Re: Club Button Bashers 010 - Super Mario World

15 jan 2020, 22:18

Afbeelding

Ik ben er doorheen, de teller staat weer op 96! Het was wederom een genot om door te game te sjezen op de manier zoals ik het het liefst speel: met de Y-knop permanent ingedrukt :smile:

Ook al ken ik de game en alle levels als m'n broekzak, toch heb ik deze playthrough iets nieuws geleerd, namelijk dat je een Big Boo kunt doden met je cape. Nooit geweten!
nmkl pjkl ftmch
Gebruikersavatar
Apenheul
Beheerder
Beheerder
Contacteer:
Locatie: Eindhoven
Berichten: 14777
Lid geworden op: 16 dec 2013, 11:31

Re: Club Button Bashers 010 - Super Mario World

15 jan 2020, 22:43

Dat is ook nieuw voor mij :)
Gebruikersavatar
Gozert
Moderator
Moderator
eBay gebruikersnaam: gozert
Locatie: Rotterdam
Berichten: 2145
Lid geworden op: 19 feb 2017, 06:01

Re: Club Button Bashers 010 - Super Mario World

15 jan 2020, 23:30

Ik zie dit topic nu pas! :ohmy:

Toevallig heb ik Super Mario World tijdens de afgelopen kerstvakantie nog eens een keer doorgespeeld! Het was weer een heerlijke nostalgietrip , zo liggend in bed met de gordijnen dicht, badend in de karakteristieke gloed van een CRT TV en een Super Nintendo controller in de hand. Ik waande me weer een kleine Kotert! :D

Super Mario World is wellicht niet m'n favoriete Super Mario game aller tijden (sterker nog het is niet eens m'n favoriete game met Super Mario World in de titel :wink: ), maar het blijft een dijk van een game en is dermate uniek binnen de serie dat de game absoluut niet "overbodig" is geworden. Het mist wellicht de variatie van een Super Mario Bros. 3, maar de levels zijn een stuk langer en doen qua ontwerp niet onder voor de soort-van-voorganger. Door de verbonden wereldkaart voelt Super Mario World ook geloofwaardiger aan, hoe gek dat ook klinkt voor een game zonder al te veel verhaal en een mollige Italiaans-Amerikaanse loodgieter met exceptionele sprongkracht die een land vol dinosaurussen doorkruist en kan vliegen dankzij een cape die spontaan verschijnt na het aanraken van een veer. :laugh:
Gebruikersavatar
Dynamike
Beheerder
Beheerder
Contacteer:
Locatie: Enschede
Berichten: 6427
Lid geworden op: 16 dec 2013, 00:25

Re: Club Button Bashers 010 - Super Mario World

18 jan 2020, 12:50

Nou... Gaan we!
Afbeelding
Afbeelding
Gebruikersavatar
Gozert
Moderator
Moderator
eBay gebruikersnaam: gozert
Locatie: Rotterdam
Berichten: 2145
Lid geworden op: 19 feb 2017, 06:01

Re: Club Button Bashers 010 - Super Mario World

18 jan 2020, 15:28

Veel plezier, Mike! :laugh:
Gebruikersavatar
Dynamike
Beheerder
Beheerder
Contacteer:
Locatie: Enschede
Berichten: 6427
Lid geworden op: 16 dec 2013, 00:25

Re: Club Button Bashers 010 - Super Mario World

18 jan 2020, 16:30

Gozert schreef:Veel plezier, Mike! Afbeelding
Tot nu toe werkt de mini en diens lag mij een beetje tegen heb ik het gevoel. En ook de slowdown van de mini. Maar ik ben inmiddels hier....
Afbeelding
Afbeelding
Gebruikersavatar
toejam
Locatie: Apeldoorn
Berichten: 5227
Lid geworden op: 20 sep 2016, 14:18

Re: Club Button Bashers 010 - Super Mario World

18 jan 2020, 16:59

Ik heb de game ook weer uit de kast getrokken. Gelukkig ken ik de meeste geheimen uit mijn hoofd, want ondanks dat ik hem kan uitspelen gaat dat niet super makkelijk. Ik denk dat ik wel een paar honderd levens kwijt ben voor ik aan het einde van de special zone ben. Ik ben nu op de Butter Bridge. Net als Galious hou ik van door de levels sjezen met Y ingedrukt, en daar kom je hier niet heel ver mee.

Dat van die Boo en de cape wist ik ook niet, ga ik proberen bij de volgende die ik tegen kom :)
Yo, homeboy gimme five!
Gebruikersavatar
Ok Impala!
Berichten: 760
Lid geworden op: 08 jan 2019, 10:11

Re: Club Button Bashers 010 - Super Mario World

27 jan 2020, 16:37

Ik heb 'm even in hoogste versnelling uitgespeeld via de Starzone. Erg leuk om deze weer eens te spelen. De artstyle van Super Mario World is echt tijdloos. Wat me ook weer opvalt is hoe ontzettend goed de besturing van Mario geprogrammeerd is. Met een cape door de lucht vliegen en halve loopings maken voelt nog altijd heerlijk! De variatie in levels is ook erg goed uitgevoerd. De Ghost Houses zijn echte puzzelomgevingen, de lava levels zijn benauwend en de lucht levels zijn dodelijk! Door de aanstekelijke soundtrack blijf je echter altijd weer opnieuw proberen om door dat moeilijke level te komen of één van de vele geheime uitgangen te vinden. Dit was ook de eerste game met Yoshi en er wordt meteen goed uitgepakt met Yoshi's in verschillende kleuren, die allemaal hun eigen sterke kant hebben. Mijn persoonlijke favoriet was altijd de blauwe Yoshi omdat je hem zo goed kunt gebruiken om moeilijk bereikbare sleutels te vinden. Al met al blijft deze game nog altijd moeiteloos overeind in 2020. Super Mario World was zijn tijd ver vooruit en is daarom nog altijd zeer prima te spelen!

Ps. Enige minpunt wat ik kan vinden is het feit dat er levens zijn in dit spel. Je kunt super makkelijk levens farmen omdat je levels kunt herspelen én op elk moment kunt verlaten (met start en dan select). Waarom zitten er dan überhaupt levens in?

Pss. Het is mij niet gelukt om Boo uit te schakelen met m'n cape. Moet je al draaiend bovenop hem springen? Of hoe werkt het?

Afbeelding
Gebruikersavatar
Galious
Moderator
Moderator
Locatie: Rotterdam
Berichten: 16000
Lid geworden op: 21 sep 2014, 19:10

Re: Club Button Bashers 010 - Super Mario World

27 jan 2020, 17:00

Ok Impala! schreef:
27 jan 2020, 16:37
Pss. Het is mij niet gelukt om Boo uit te schakelen met m'n cape. Moet je al draaiend bovenop hem springen? Of hoe werkt het?

Het was een toevalstreffer bij mij, maar ik sjeeste helemaal op het eind van mijn playthrough dus door een ghost house (de secret house bij Donut Plains) heen om te kunnen saven en daarbij zou ik een sprong over Big Boo net niet halen, dus toen ramde ik in paniek in mid-air op de Y-knop om te spinnen met je cape - ongeveer op het punt dat ik op hem zou landen - en daarmee had ik Big Boo onverwachts uitgeschakeld.

Ik heb nog niet geprobeerd om te kijken of het me ook bewust en consequent lukt.
nmkl pjkl ftmch
Gebruikersavatar
toejam
Locatie: Apeldoorn
Berichten: 5227
Lid geworden op: 20 sep 2016, 14:18

Re: Club Button Bashers 010 - Super Mario World

27 jan 2020, 21:19

Ik ben volgens mij helemaal geen Big Boo meer tegengekomen tot dusver. Ik heb net het Chocolate Fortress vernietigd.
Yo, homeboy gimme five!
Gebruikersavatar
Dynamike
Beheerder
Beheerder
Contacteer:
Locatie: Enschede
Berichten: 6427
Lid geworden op: 16 dec 2013, 00:25

Re: Club Button Bashers 010 - Super Mario World

28 jan 2020, 13:41

Ik weet niet precies waar ik ben, maar volgens mij in wereld 3 inmiddels. Toch voelt het spelen niet prettig aan. Misschien ligt het aan mij, Niels had er namelijk geen last van, maar ik merk toch met de mini en mijn TV een probleem met lag. Ik spring te vaak mis, te laat of helemaal niet. En dat begint een beetje tegen te staan. Dus ik twijfel wat ik ga doen om de game verder te spelen. Maar ik snap inmiddels wel waarom men dit een geweldige Mario vindt.
Afbeelding
Gebruikersavatar
marxkemp
Contacteer:
Locatie: Amersfoort
Berichten: 510
Lid geworden op: 19 jan 2019, 11:00

Re: Club Button Bashers 010 - Super Mario World

28 jan 2020, 13:55

Ik ben toevallig met softmods bezig voor de mini's. Zal de lag is testen op mijn AOC monitor. Heb ik toch een beetje mee gedaan.

Dit was mijn eerste mario. Mijn vader wilde een nintendo voor mij kopen, omdat ik er bij de buren plezier van had. Ik vroeg; met mario bros 3 en double dragon?

Hij; Nee, zo'n super ding met mario en super tennis voor je moeder. De Game Boy met tetris die ze heeft versleten heb ik ook nog steeds.

Tot die tijd hadden we alleen homecomputers in huis met geruilde floppies. Een videopac speelde ik ook wel eens op, maar dit was mijn eerste echte home console en game voor op mijn kamer.

Mijn ouders zijn dan wel te vroeg overleden, maar deze superset met mario gaat nooit meer weg.

Afbeelding
Gebruikersavatar
Apenheul
Beheerder
Beheerder
Contacteer:
Locatie: Eindhoven
Berichten: 14777
Lid geworden op: 16 dec 2013, 11:31

Re: Club Button Bashers 010 - Super Mario World

28 jan 2020, 14:06

Dynamike schreef:
28 jan 2020, 13:41
Ik weet niet precies waar ik ben, maar volgens mij in wereld 3 inmiddels. Toch voelt het spelen niet prettig aan. Misschien ligt het aan mij, Niels had er namelijk geen last van, maar ik merk toch met de mini en mijn TV een probleem met lag. Ik spring te vaak mis, te laat of helemaal niet. En dat begint een beetje tegen te staan. Dus ik twijfel wat ik ga doen om de game verder te spelen. Maar ik snap inmiddels wel waarom men dit een geweldige Mario vindt.
Waarom blijf je die versie dan spelen? :)

Het is best zonde als de technologie verhindert dat je een spel op waarde kan schatten.
Gebruikersavatar
Joey
Moderator
Moderator
Berichten: 7208
Lid geworden op: 17 dec 2013, 19:16

Re: Club Button Bashers 010 - Super Mario World

28 jan 2020, 14:36

Nothing beats the original hardware!
Gebruikersavatar
gekkehenkie
Berichten: 1093
Lid geworden op: 14 mar 2014, 15:40

Re: Club Button Bashers 010 - Super Mario World

31 jan 2020, 19:04

Ik weet niet meer of ik dit spel vroeger op de SNES had. Ik weet wel dat toen ik zelf niet meer speelde een huisgenoot een SNES had met Super Mario World en dat ik toen een weekje of zo zijn SNES heb geleend om bepaalde levels te halen die hem niet lukte. Dit was niet zo best voor mijn studieresulaten.

Enkele jaren geleden heb ik SMW weer kunnen spelen maar dan op de GBA. Toen heb ik me lekker uit kunnen leven en hem 100% uitgespeeld. En de laatste keer was op de mini maar ik zie nu dat ik toen de special stages niet allemaal heb gedaan.

Ik heb gisteravond toch nog even tijd vrijgemaakt om deze fantastische platformer weer eens te spelen. Gelukkig wist ik nog waar ongeveer de Switches te vinden waren. Zijn er trouwens mensen die deze bewust links laten liggen om het spel moeilijker te maken? Ik heb er nu ongeveer 5 uur over gedaan om het einde te halen, ik ken het spel toch niet zo goed als ik dacht. Vooral de levels waar complete muren verplaatsen vind ik erg leuk. Goede muziek ook.
Erg mooi ook dat er oog voor detail is: als Mario bijvoorbeeld kasteel 4 opblaast, vliegt het kasteel tegen een berg. Op de wereldkaart krijgt die berg dan ook een pleister.

De eindbazen vind ik iets minder. Ze zijn vrijwel allemaal erg makkelijk te verslaan. Gelukkig zijn er zeer veel extra levels en geheimen te vinden zodat het voor de ervaren speler nog steeds interessant blijft.

Afbeelding
Laatst gewijzigd door gekkehenkie op 07 feb 2020, 17:18, 1 keer totaal gewijzigd.
Consider yourself a hero.

Terug naar “Afleveringen en discussie”