Hallo,
Ik heb 4 "junk" Neo Geo MVS MV1-FZS boards op de kop getikt om eens te kijken of ik er weer wat van kan maken.
Het lijkt mij verstandig om ze eerst maar eens even goed te wassen, hebben jullie tips hoe je een pcb en alles dat op de printplaat zit het beste schoon te maken?
Ik heb ook gelezen dat er wel eens remmen reiniger wordt gebruikt. Dat droogt wel snel op, maar lijkt me ook wel wat bijtend op de contacten en dergelijke en wil ook nog wel een waas achter laten.
Schoonmaken Neo Geo MVS PCB
- unstablewarpfield
Bericht
Re: Schoonmaken Neo Geo MVS PCB
Ik gebruik altijd een tandenborstel en isopropanol. Rondom lekkende condensatoren kan het wel eens de moeite waard zijn om te checken op corrosie. Bij erg veel gelekte vloeistof kan er ook verborgen schade zijn onder ic's, tussen ic poten of onder connectoren etc. Zeker dat ook even checken. Soms kun je zelfs zover gaan om ic's tijdelijk te verwijderen om er onder schoon te maken. Bij heel veel corrosie (en alleen dan!!!) Gebruik ik wel eens voorzichtig een glasfiber pen. Maar dat is echt alleen in extreme gevallen.
Persoonlijk zou ik alle andere middelen laten voor wat ze zijn. Ik lees en zie vanalles, tot vaatwassers aan toe. You do you, maar zover zou ik met dit soort elektronica nooit gaan ;-)
Verstuurd vanaf mijn SM-N960F met Tapatalk
Persoonlijk zou ik alle andere middelen laten voor wat ze zijn. Ik lees en zie vanalles, tot vaatwassers aan toe. You do you, maar zover zou ik met dit soort elektronica nooit gaan ;-)
Verstuurd vanaf mijn SM-N960F met Tapatalk
"I cannae change the laws of physics, captain!"
- Genjuro
Bericht
Bedankt voor je reactie unstablewarpfield!
Dan ga ik eerst gewoon eens even met de tandenborstel en wat isopropanol aan de slag en de condensatoren doormeten.
De condensatoren en de batterij vervangen staat ook op het lijstje, hoewel er al wel knoopcel batterijen inzitten, lijken dit wel oudere batterijen. Bij sommige ic's is inderdaad ook wel wat (groene) corrosie te zien. De JAMMA connector schoonmaken gaat vaak wel goed met een gum. In de vaatwasser gaat mij ook net iets te ver, hahaha.
Eén MVS werkt nog gewoon en één geeft zelf al een Z80 error aan, dus dat zal dieper zitten.
Dan ga ik eerst gewoon eens even met de tandenborstel en wat isopropanol aan de slag en de condensatoren doormeten.
De condensatoren en de batterij vervangen staat ook op het lijstje, hoewel er al wel knoopcel batterijen inzitten, lijken dit wel oudere batterijen. Bij sommige ic's is inderdaad ook wel wat (groene) corrosie te zien. De JAMMA connector schoonmaken gaat vaak wel goed met een gum. In de vaatwasser gaat mij ook net iets te ver, hahaha.
Eén MVS werkt nog gewoon en één geeft zelf al een Z80 error aan, dus dat zal dieper zitten.

- sparky
- eBay gebruikersnaam: sidious_nl
Bericht
De aanpak ligt eraan wat je schoon wil maken. Stof, batterijschade, lekkende condensatoren vereisen allemaal een andere aanpak en middel. Verkeerde middelen richten vaak alleen maar meer schade aan (vaak pas op lange termijn). Goed inlezen via de zoekmachine 

- Genjuro
Bericht
Op het eerste gezicht lijkt het vooral (veel) stof en wat soms wat corrosie aan chip pootjes, het lijkt er vooralsnog niet op dat de condensatoren en / of batterijen hebben gelekt.
Maar Google is inderdaad natuurlijk altijd welwillend
Maar Google is inderdaad natuurlijk altijd welwillend