Tussen de bedrijven door heb ik de afgelopen week gewerkt aan een oplossing voor de video uitgang van mijn Casio Loopy. Het arme apparaat bezit alleen een composiet video signaal. Echter is het zo dat na een beetje inspectie ik al gauw een Sony CXA1645M video encoder zag zitten. De datasheet van dit IC zegt dan ook dat er wel degelijk RGB aangemaakt wordt in de loopy. Net als bij mijn Bandai Playdia heeft Casio er echter voor gekozen om dit niet te gebruiken. Aftappen dat IC dus! Een wereldveranderend project gezien er nog geen RGB optie bestaat voor de Loopy

Wanneer ik een modificatie zoals deze bedenk doe ik dit altijd met in gedachten dat ik niet in de originele behuizing wil boren. Een no cut mod dus. Dat blijkt vaak ook het moeilijkste. De originele gaten gebruiken voor connectors waar ze eigenlijk nooit voor bedoel waren. Anyways... Ik ben begonnen met de originele RCA connectors te verwijderen. Dat schept wat ruimte om iets van een connector te kiezen voor de installatie.
Mijn oog viel uiteindelijk op een 8 pins mini DIN met metalen behuizing. Dit betekent namelijk dat je de buizing zelf kunt vast solderen, en hem dus ondersteboven kunt monteren. Toevallig matcht deze DIN exact met het originele video gat in de behuizing. Hieronder kun je zien waar ik de DIN positioneer (pootjes naar boven :-) ) en hoe e.e.a eruit ziet vanaf de buiten kant.
Positie van de connector voor het originele gat.

De DIN connector is PRECIES goed. Niet te hoog, niet te laag. Een mazzeltje dus ;-)

Nadat de positie voor de connector gekozen is, is het zaak deze stevig te bevestigen. Een eerste test met wat langere pinnen bleek niet te lukken en ik ben op zoek gegaan naar een alternatief. Op de foto hieronder zie je een test met wat de bedoeling is. Ik print dit soort pcb's die precies moeten passen altijd uit om te kijken of alles ook daadwerkelijk echt past zoals ik het wil hebben.
Testprintje op papier. Het doel is om straks de audio connectors terug te plaatsen. Als dat niet lukt omdat het extra pcb ook voor extra hoogte zorgt is er altijd de mogelijkheid de gaten in de case met een zwart stuk plastic af te dichten en de audio alleen maar naar de DIN te sturen

Nadat alles dan perfect past bestel ik pcb's in China en is het tijd om te proberen. Dat ziet er dan zo uit. Ik gebruik ook een origineel schroefgat als bevestiging.
DIN connector vast gesoldeerd. Superstevig!

Na wat testen met een breadboardje kom ik op het volgende rgb beeldje uit voor de Loopy. Ziet er prima uit! Ik heb dit overigens nog niet naar mijn Framemeister gestuurd. Dit is een test tv-tje wat ik gebruik tijdens het werken aan dit soort projectjes. Alle rgb en sync signalen zijn overigens nagelopen via een oscilloscoop en vallen binnen de spanning specs die de rgb scart standaard vereist.

Het uiteindelijke pcb-tje zal er dan zo uit komen te zien. Dit is nu in bestelling en verwacht ik tegen volgende week in elkaar te kunnen zetten. Ik post dan nog een foto van hoe het totaal plaatje eruit ziet met wat Framemeister foto's erbij :-)
Bovenkant

Onderkant

Happy gaming!