Casio Loopy RGB mod

Modding, reparatie en randapparatuur
unstablewarpfield

Casio Loopy RGB mod

15 feb 2021, 11:31

Hoi!

Tussen de bedrijven door heb ik de afgelopen week gewerkt aan een oplossing voor de video uitgang van mijn Casio Loopy. Het arme apparaat bezit alleen een composiet video signaal. Echter is het zo dat na een beetje inspectie ik al gauw een Sony CXA1645M video encoder zag zitten. De datasheet van dit IC zegt dan ook dat er wel degelijk RGB aangemaakt wordt in de loopy. Net als bij mijn Bandai Playdia heeft Casio er echter voor gekozen om dit niet te gebruiken. Aftappen dat IC dus! Een wereldveranderend project gezien er nog geen RGB optie bestaat voor de Loopy :lol:

Wanneer ik een modificatie zoals deze bedenk doe ik dit altijd met in gedachten dat ik niet in de originele behuizing wil boren. Een no cut mod dus. Dat blijkt vaak ook het moeilijkste. De originele gaten gebruiken voor connectors waar ze eigenlijk nooit voor bedoel waren. Anyways... Ik ben begonnen met de originele RCA connectors te verwijderen. Dat schept wat ruimte om iets van een connector te kiezen voor de installatie.

Mijn oog viel uiteindelijk op een 8 pins mini DIN met metalen behuizing. Dit betekent namelijk dat je de buizing zelf kunt vast solderen, en hem dus ondersteboven kunt monteren. Toevallig matcht deze DIN exact met het originele video gat in de behuizing. Hieronder kun je zien waar ik de DIN positioneer (pootjes naar boven :-) ) en hoe e.e.a eruit ziet vanaf de buiten kant.

Positie van de connector voor het originele gat.
Afbeelding

De DIN connector is PRECIES goed. Niet te hoog, niet te laag. Een mazzeltje dus ;-)
Afbeelding

Nadat de positie voor de connector gekozen is, is het zaak deze stevig te bevestigen. Een eerste test met wat langere pinnen bleek niet te lukken en ik ben op zoek gegaan naar een alternatief. Op de foto hieronder zie je een test met wat de bedoeling is. Ik print dit soort pcb's die precies moeten passen altijd uit om te kijken of alles ook daadwerkelijk echt past zoals ik het wil hebben.

Testprintje op papier. Het doel is om straks de audio connectors terug te plaatsen. Als dat niet lukt omdat het extra pcb ook voor extra hoogte zorgt is er altijd de mogelijkheid de gaten in de case met een zwart stuk plastic af te dichten en de audio alleen maar naar de DIN te sturen
Afbeelding

Nadat alles dan perfect past bestel ik pcb's in China en is het tijd om te proberen. Dat ziet er dan zo uit. Ik gebruik ook een origineel schroefgat als bevestiging.

DIN connector vast gesoldeerd. Superstevig!
Afbeelding

Na wat testen met een breadboardje kom ik op het volgende rgb beeldje uit voor de Loopy. Ziet er prima uit! Ik heb dit overigens nog niet naar mijn Framemeister gestuurd. Dit is een test tv-tje wat ik gebruik tijdens het werken aan dit soort projectjes. Alle rgb en sync signalen zijn overigens nagelopen via een oscilloscoop en vallen binnen de spanning specs die de rgb scart standaard vereist.

Afbeelding

Het uiteindelijke pcb-tje zal er dan zo uit komen te zien. Dit is nu in bestelling en verwacht ik tegen volgende week in elkaar te kunnen zetten. Ik post dan nog een foto van hoe het totaal plaatje eruit ziet met wat Framemeister foto's erbij :-)

Bovenkant
Afbeelding

Onderkant
Afbeelding

Happy gaming!
"I cannae change the laws of physics, captain!"
Apenheul
Beheerder
Beheerder
Contacteer:

Re: Casio Loopy RGB mod

15 feb 2021, 11:53

Ik leer ontzettend veel van jouw topics unstablewarpfield! Ik zou het je niet na kunnen doen al herken ik je aanpak in hoe ik software schrijf voor embedded systemen (kan ik een memory layout vinden op het internet? Is er een opcode-lijst?). Aangezien je een oscilloscoop hebt staan vermoed ik dat hardware-tinkering meer dan een hobby voor je is :)
unstablewarpfield

15 feb 2021, 22:21

Apenheul schreef:
15 feb 2021, 11:53
Ik leer ontzettend veel van jouw topics unstablewarpfield! Ik zou het je niet na kunnen doen al herken ik je aanpak in hoe ik software schrijf voor embedded systemen (kan ik een memory layout vinden op het internet? Is er een opcode-lijst?). Aangezien je een oscilloscoop hebt staan vermoed ik dat hardware-tinkering meer dan een hobby voor je is :)
Thanks! Dat is een mooi compliment. Fijn als mensen er iets uit mee kunnen nemen. Ik ben natuurkunde docent, dus wellicht dat dat de "uitleggende" manier van posten dan een beetje verklaart? :tongue2: Laten we het houden op een enthousiaste hobbyist die zo af en toe wat geld stopt in degelijke apparatuur, vandaar de oscilloscoop :smile:

Hetzelfde heb ik overigens met astronomie, maar dat is iets voor op een heel ander forum :innocent:
Apenheul
Beheerder
Beheerder
Contacteer:

15 feb 2021, 23:29

Oh wow, dan ben je een soort collega van mij hehe.

Met die foto's en je afwegingen erbij vind ik het goed te volgen, het diepst dat ik in 'hardware' ben gedoken was zelf aanklooien met een Arduino maar ik kon met mijn kleurenblindheid de weerstandjes niet goed uit elkaar houden dus dat hield helaas ook snel op. Anders had ik graag een soort smart-treat dispenser gemaakt voor mijn hond :)
Dynamike
Beheerder
Beheerder
Contacteer:

16 feb 2021, 10:07

Ik zit met verbazing en bewondering te lezen en te kijken. Heel gaaf dit. Gewoon je eigen RGB-mod bedenken, maken en dan straks ook laten werken. Verder dan een modchip solderen in een Cube en Xbox ben ik nooit gekomen. Ooit heb ik een collega een zelfbouw versterker zien maken, in meerdere dagen, en dat was ook heel tof om te zien. Nice, ben benieuwd naar het uiteindelijk resultaat.
Afbeelding
Mark

16 feb 2021, 10:10

Snap er geen reet van maar ik vind het prachtig.

Ik heb laatst de behuizing van een GBA vervangen, dus als je nog iemand zoekt om op niveau mee te sparren weet je bij wie je moet zijn!
Dynamike
Beheerder
Beheerder
Contacteer:

16 feb 2021, 10:18

Mark schreef:

Ik heb laatst de behuizing van een GBA vervangen, dus als je nog iemand zoekt om op niveau mee te sparren weet je bij wie je moet zijn!
:lol: :lol: :lol:
Afbeelding
unstablewarpfield

16 feb 2021, 10:48

Mark schreef:

:lol: :lol: :lol:

Maar Mark... iedereen heeft andere talenten. Zeker weten dat ik van jou op bepaalde vlakken ook een hoop kan leren! :smile:
unstablewarpfield

07 mar 2021, 00:37

Ennnnnn de mod is klaar. Nouja... klaar... ik wacht nog op een 2 pins rca connector om te installeren. De rest is af. Prima beeldje via de framemeister op een hd tv :-)

Op naar het volgende project!AfbeeldingAfbeelding
Gozert
Moderator
Moderator
eBay gebruikersnaam: gozert

07 mar 2021, 01:17

Dat ziet er goed uit! Toch altijd weer bijzonder om te zien hoe je dat voor elkaar krijgt bij die obscure hardware! :D
OldSchool
Contacteer:

07 mar 2021, 12:53

Tof man! Ik zou het je ook niet na kunnen doen, maar ben dan ook geen natuurkunde docent. 😂

Ik weet dat het redelijk obscure hardware is, maar er moeten toch meer mensen zijn die dit willen?
unstablewarpfield

07 mar 2021, 13:16

OldSchool schreef:Tof man! Ik zou het je ook niet na kunnen doen, maar ben dan ook geen natuurkunde docent. Afbeelding

Ik weet dat het redelijk obscure hardware is, maar er moeten toch meer mensen zijn die dit willen?
Ja... ik weet niet... ik ben stiekem bezig met de opzet van een wordpress site. "Retrogerbers". (Gerbers zijn de bestanden die omschrijven hoe een printplaat eruit komt te zien).

Idee is om alles open source op die site te zetten zodat mensen deze ideeën zelf kunnen proberen en wellicht verbeteren.

Overigens ben ik wel in contact met enkele schrijvers voor retrorgb.com om de Playdia en de Loopy daar in een artikel vertegenwoordigd te krijgen. We zullen zien :-)

Terug naar “Tech”