Nec pcfx uni psu

Modding, reparatie en randapparatuur
unstablewarpfield

Nec pcfx uni psu

09 feb 2021, 22:03

Howdy ho! Hierbij even een korte post voor een project wat ik spontaan gisteren begonnen ben.

Ik heb een pcfx staan die uiteraard alleen werkt op 100V. Dat is vervelend voor hier in Nederland, vandaar dat ik net als bij mijn fm towns marty bezig ben een universele psu te bouwen. Het geheel wordt weer net als bij de Marty op een pcb gebouwd wat exact hetzelfde is als het origineel. Drop-in en volledig omkeerbaar dus.

Plan is om gebruik te maken van 2 ac/dc converters voor de benodigde 5V en 9V. Beiden leveren maximaal 3A, wat zeker genoeg moet zijn voor de pcfx om op te kunnen draaien.

Via een paar load switches en een inverter wil ik de originele aan/uit knop blijven gebruiken. Onderstaand schema is een basis, evenals de dimensies van het pcb. Work in progress dus!

Afbeelding

Update:

Ik heb wat zitten rotzooien in Eagle en het is niet gemakkelijk om alles een plekje te geven. Met name omdat de 9V AC/DC module erg "groot" is. In een project als dit is het redelijk belangrijk dat bepaalde onderdelen op bepaalde plaatsen en afstanden t.o.v elkaar staan. Dit is nog geen proto type, maar qua layout ben ik een heel eind. Tevens toegevoegd twee status chipleds ter indicatie van een werkende 5V en 9V rails, iets wat het origineel uiteraard niet had. We blijven doorwerken :-)

Afbeelding

Update:

Na nog een tijdje hobbyen is dan dit het eerste prototype. Mogelijk dat ik wat assembly laat doen ook in China. De load switches zijn WSON packages en lastig met de hand te solderen. Hopelijk klopt mijn rekenwerk en eindigen we met een pcfx die ook Nederlandse spanningen lust :smile:

Afbeelding

Happy gaming!
Laatst gewijzigd door unstablewarpfield op 09 feb 2021, 22:03, 2 keer totaal gewijzigd.
"I cannae change the laws of physics, captain!"
unstablewarpfield

Re: Nec pcfx uni psu

27 feb 2021, 17:39

Onderdelen en pcb's inmiddels besteld. Ik verwacht binnen 4 weken een prototype te hebben. Fingers crossed :-)
unstablewarpfield

Re: Nec pcfx uni psu

21 mar 2021, 15:43

inmiddels ben ik zover dat ik een werkend prototype heb!

Hieronder wat plaatjes van hoe een en ander eruit ziet. Het solderen van de load switches (klein qfn package) had even wat tijd nodig, maar dan heb je ook wat. 2 status LEDs geven aan of beide spanningen netjes werken zoals het hoort. Ik heb een inverter gebruikt op de enable van de load switches omdat de pc-fc werkt zoals een pc ON/OFF switch. ("aan" = een laag signaal, dus omhoog inverteren).

Ik had nog een rubberen hulsje als trekontlasting liggen wat nagenoeg precies past op de originele plaats. Wat ik voor een 2e revisie heb aangepast is het vastsolderen van de AC kabel. Daar komt een schroefbare terminal op zodat de voeding in principe zonder solderen te plaatsen is. Good stuff :-)

Happy gaming!

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Terug naar “Tech”