Niet echt gaming gerelateerd, maar aangezien dit forum barst van de 30+ers met affiniteit met techniek, toch maar een poging wagen.
Heeft er iemand ervaring met het overzetten van VHS naar de computer? Ik heb een aantal videobanden die ik op de computer wil hebben. Ik heb een speler, videobanden, computer, dus alleen nog een tussenstuk.
Op bol.com hebben ze een video grabber van zo'n 20 eu, maar de reviews zijn zeer gemixt. Als iemand ervaring heeft of een product aan kan raden, delen wordt erg gewaardeerd! Mag wel wat kosten (maar wil het wel zelf doen).
VHS naar PC
- unstablewarpfield
Bericht
Re: VHS naar PC
Ik heb er geen ervaring mee, maar je zou eigenlijk een framemeister van iemand moeten kunnen lenen. (Of misschien heb je die zelf wel) Die poetst een hoop aan signaal op en kan het direct de-interlacen. Dan zit je daar softwarematig niet meer mee. Capturen kan dan met een hdmi video capture dongletje van een tientje lijkt me.
Mja.... moet er wel een Framemeister zijn...
Mja.... moet er wel een Framemeister zijn...
"I cannae change the laws of physics, captain!"
- synergy
- Winnaar Gameroom Award 2018
Bericht
Ik gebruik zelf een Blackmagic Intensity Shuttle. Ik capture de video dan uncompressed. Vervolgens "deinterlacen" dmv de frames uit elkaar te trekken van 25 naar 50 FPS.
Bijkomend probleem is dat bij veel VHS banden door de jaren heen het sync signaal verloren is gegaan waardoor capturen lastig is (je zult dan last hebben van dropouts/zwarte frames). Om dat te fixen heb je een TBC (Time Base Corrector) nodig. Ik gebruik daar de Datavideo TBC-5000 voor. Sommige videorecorders hebben deze functie ingebouwd, maar werken niet zo goed als een externe TBC.
Helaas is er voor een kwalitatieve, correcte VHS capture geen goedkope oplossing op dit moment. Zo'n ding van €20 zal best werken, maar verwacht er niet veel van.
Bijkomend probleem is dat bij veel VHS banden door de jaren heen het sync signaal verloren is gegaan waardoor capturen lastig is (je zult dan last hebben van dropouts/zwarte frames). Om dat te fixen heb je een TBC (Time Base Corrector) nodig. Ik gebruik daar de Datavideo TBC-5000 voor. Sommige videorecorders hebben deze functie ingebouwd, maar werken niet zo goed als een externe TBC.
Helaas is er voor een kwalitatieve, correcte VHS capture geen goedkope oplossing op dit moment. Zo'n ding van €20 zal best werken, maar verwacht er niet veel van.
- segatarian
Bericht
Klinkt dan alsof het toch gewoon het makkelijkst is om je recorder op je retro tv aan te sluiten
Bericht
ik heb er WEL ervaring mee, en gebruik zelf VCR 2 PC van ION,
wat eigenlijk niks anders is dan een VHS recorder met software erbij die je op de PC aansluit.
programma er voor, videoband erin, start knop indrukken, en zodra de band begint af the spelen, druk je op de opname knop.
allemaal heel simpel, kunt ook een tijd instellen, dat je bijv. max een uur , of misschien 2 uur van de band zelf wilt overzetten, inplaats van alles, allemaal mogelijk.
wel al een oud ding, dus zal je wel 2ehands ofzo moeten kopen ergens.
koste toendertijds 180 euro nieuw.
https://www.ionaudio.com/vcr-2-pc-vcr2pcx110
wat eigenlijk niks anders is dan een VHS recorder met software erbij die je op de PC aansluit.
programma er voor, videoband erin, start knop indrukken, en zodra de band begint af the spelen, druk je op de opname knop.
allemaal heel simpel, kunt ook een tijd instellen, dat je bijv. max een uur , of misschien 2 uur van de band zelf wilt overzetten, inplaats van alles, allemaal mogelijk.
wel al een oud ding, dus zal je wel 2ehands ofzo moeten kopen ergens.
koste toendertijds 180 euro nieuw.
https://www.ionaudio.com/vcr-2-pc-vcr2pcx110
- Ricepuppet
- Contacteer:
Bericht
Die video grabbers van 20 euro minder kan ik je echt afraden. Regelrechte troep. Heb er zelf zo'n vier versleten de afgelopen jaren..
Die dingen houden het een paar keer vol, daarna rare dingen als kabel breuk, interne beschadigingen (zoals niet meer beeld willen weergeven op je PC)
Daarnaast moet je de juiste SMI Grabber software vinden.. en dan nog een programma als VLC of een andere speler/media programma om het beeld weer te geven/op te nemen. Na jaren was ik klaar met die goedkope rommel - je kan ze trouwens goedkoper vinden via China voor een paar euro, als je dat wilt, tip; koop er gelijk een handjevol, want ze gaan snel stuk -
En ben overgestapt naar deze (veel duurdere) StarTech grabber.

https://www.amazon.de/-/nl/gp/product/B ... UTF8&psc=1
Dit is wel een heel stuk duurder, maar dit apparaat kan naast RGB, HDMI, DVI en AV allerlei andere kabels aangesloten krijgen dankzij de meegeleverde break-out kabel in de doos.
Met de meegeleverde software kan je extreem simpel je video opnemen (druk op PLAY op je VHS recorder en RECORD in het software programma) maar ook via OBS.
Die dingen houden het een paar keer vol, daarna rare dingen als kabel breuk, interne beschadigingen (zoals niet meer beeld willen weergeven op je PC)
Daarnaast moet je de juiste SMI Grabber software vinden.. en dan nog een programma als VLC of een andere speler/media programma om het beeld weer te geven/op te nemen. Na jaren was ik klaar met die goedkope rommel - je kan ze trouwens goedkoper vinden via China voor een paar euro, als je dat wilt, tip; koop er gelijk een handjevol, want ze gaan snel stuk -
En ben overgestapt naar deze (veel duurdere) StarTech grabber.

https://www.amazon.de/-/nl/gp/product/B ... UTF8&psc=1
Dit is wel een heel stuk duurder, maar dit apparaat kan naast RGB, HDMI, DVI en AV allerlei andere kabels aangesloten krijgen dankzij de meegeleverde break-out kabel in de doos.
Met de meegeleverde software kan je extreem simpel je video opnemen (druk op PLAY op je VHS recorder en RECORD in het software programma) maar ook via OBS.

- Mark
Bericht
Ik zie dat ik hier niet meer op heb gereageerd, slordig.
Vriendelijk bedankt voor jullie input, daar kan ik wat mee!
Vriendelijk bedankt voor jullie input, daar kan ik wat mee!