Het Grote "Broken? Lets fix it together!" Topic

Modding, reparatie en randapparatuur
unstablewarpfield

Re: Het Grote "Broken? Lets fix it together!" Topic

09 jul 2020, 19:42

Top! Fijn dat het gelukt is! :-D
"I cannae change the laws of physics, captain!"
OldSchool
Contacteer:

01 okt 2020, 20:26

Ik heb een Atari Lynx cartridge die ik niet aan de praat krijg. Ik heb hem met alcohol schoongemaakt maar dit heeft helaas niet geholpen. Ik kreeg bijna nog een paniek aanval (zie bijbehorend topic elders op dit forum): model II gaf aan insert game, model I deed... NIKS! Blijkt dat dat model niet aan gaat als hij geen kan game laden. Dus alles is goed met beiden lynxen, nu de cartridge nog.

De contacten zien er niet heel zuiver meer uit, maar welke opties zijn er nog? Ik weet dat dit onderwerp vaker ter sprake komt, maar kon het even niet terug vinden. Alle tips dus wéér opnieuw welkom!
unstablewarpfield

01 okt 2020, 22:47

OldSchool schreef:Ik heb een Atari Lynx cartridge die ik niet aan de praat krijg. Ik heb hem met alcohol schoongemaakt maar dit heeft helaas niet geholpen. Ik kreeg bijna nog een paniek aanval (zie bijbehorend topic elders op dit forum): model II gaf aan insert game, model I deed... NIKS! Blijkt dat dat model niet aan gaat als hij geen kan game laden. Dus alles is goed met beiden lynxen, nu de cartridge nog.

De contacten zien er niet heel zuiver meer uit, maar welke opties zijn er nog? Ik weet dat dit onderwerp vaker ter sprake komt, maar kon het even niet terug vinden. Alle tips dus wéér opnieuw welkom!
Niet zuivere contactpunten op cartridges maak ik schoon met een gum, en eventueel als het echt heftig is met een glasfiber pen. T valt te proberen... beide lynxen werken wel met andere games? Anders cart slots ook reinigen. Kan sowieso geen kwaad :-)
OldSchool
Contacteer:

Re: Het Grote

01 okt 2020, 23:02

unstablewarpfield schreef:
01 okt 2020, 22:47
OldSchool schreef:Ik heb een Atari Lynx cartridge die ik niet aan de praat krijg. Ik heb hem met alcohol schoongemaakt maar dit heeft helaas niet geholpen. Ik kreeg bijna nog een paniek aanval (zie bijbehorend topic elders op dit forum): model II gaf aan insert game, model I deed... NIKS! Blijkt dat dat model niet aan gaat als hij geen kan game laden. Dus alles is goed met beiden lynxen, nu de cartridge nog.

Niet zuivere contactpunten op cartridges maak ik schoon met een gum, en eventueel als het echt heftig is met een glasfiber pen. T valt te proberen... beide lynxen werken wel met andere games? Anders cart slots ook reinigen. Kan sowieso geen kwaad :-)
Thanks voor de tip. De gum zal ik eens proberen.

Andere games werken wel. Maar je ziet bij de werkende game mooie goudkleurige lijntjes, die andere heeft donkere vlekjes zeg maar. Wel vaker gezien, maar niet dat het echt helemaal niet werkt.
segatarian

02 okt 2020, 14:17

vaak is het cardridge slot zelf ook vuil en geoxideerd.
ik gebruik een wattenstaafje met contact spray, maak daarmee eerst je spelletje schoon, laat een klein beetje residu na het schoonmaken zitten van de spray en stop de cardridge meer dan 10x in en uit het slot, vervolgens herhaal je dit en maak je de cardridge droog tot er niks meer afkomt. dit is manier om het slot schoon te krijgen.
OldSchool
Contacteer:

11 okt 2020, 14:33

Iemand enig idee in hoe verre dit waar is?
Blaasvis
eBay gebruikersnaam: Blaasvis

11 okt 2020, 14:37

V1.0 tot v1.5 is 100% zeker in gevaar. 1.6 heeft er geen last van dacht ik.
Ik heb er al een paar gehad die kaput waren. Het is gelukkig wel te herstellen. Paar patch wires enzo ;)
Bekijk wat ik allemaal uitspook met consoles : https://www.instagram.com/blaasvis/
Je kunt me altijd lastig vallen voor aanpassingen / reparaties aan je retro consoles :)
OldSchool
Contacteer:

11 okt 2020, 17:14

Blaasvis schreef:
11 okt 2020, 14:37
V1.0 tot v1.5 is 100% zeker in gevaar. 1.6 heeft er geen last van dacht ik.
Ik heb er al een paar gehad die kaput waren. Het is gelukkig wel te herstellen. Paar patch wires enzo ;)
Hey Blaasvis! Je leeft nog! Dat is in ieder geval goed om te zien 😜.

Ik zal eens kijken welke systemen ik heb. En anders dan maar die dingen verwijderen. Wel een vage oplossing zeg, alleen om 3-5 uur de kloktijd vast te kunnen houden...
Blaasvis
eBay gebruikersnaam: Blaasvis

11 okt 2020, 17:37

Jup ik leef nog! Corona heeft er voor gezorgd dat mijn werk super druk werd. En nu zal het even niet veel anders worden.....

Morgen Sleutel van mijn nieuwe huis. Game room bouwen / lab etc.... druk druk :)
Bekijk wat ik allemaal uitspook met consoles : https://www.instagram.com/blaasvis/
Je kunt me altijd lastig vallen voor aanpassingen / reparaties aan je retro consoles :)
OldSchool
Contacteer:

11 okt 2020, 19:58

Blaasvis schreef:
11 okt 2020, 17:37
Jup ik leef nog! Corona heeft er voor gezorgd dat mijn werk super druk werd. En nu zal het even niet veel anders worden.....

Morgen Sleutel van mijn nieuwe huis. Game room bouwen / lab etc.... druk druk :)
Druk, maar wel mede door mooie dingen! Een game room bouwen staat hoog op mijn bucket list, dus ik lees ik je berichtje met enige jaloezie 😜.

Als dat lab functioneel is, moet je nog maar eens een seintje geven! In ieder geval veel succes met het inrichten en veel geluk ik het nieuwe huis!
Arnold

17 okt 2020, 22:31

Help!!!
Ik heb een Sega Game gear waar ik eerst een probleem had met het beeld. Hierop zijn 3 setjes vervangen op de printplaten. Die van beeld, geluid en op het moederbord. Daarna werkte alles goed. Op 1 verticale streep na. Afgelopen week stopte ik er 6 (oplaadbare) batterijen in. Resultaat was: geen beeld en een stank uit de Game gear. Weet iemand wat dit kan zijn of heb je dit ook eerder gehad? Ik hoor het graag.
Gameroom: 3.5 x 2.5 meter
Nintendo Nes t/m Switch
Sony Playstation 1 t/m 5
Sega Megadrive en Game Gear
Atari Lynx
Gameboy classic, color, SP en 2DS
Bakuku

04 feb 2021, 14:45

Arnold schreef:
17 okt 2020, 22:31
Help!!!
Ik heb een Sega Game gear waar ik eerst een probleem had met het beeld. Hierop zijn 3 setjes vervangen op de printplaten. Die van beeld, geluid en op het moederbord. Daarna werkte alles goed. Op 1 verticale streep na. Afgelopen week stopte ik er 6 (oplaadbare) batterijen in. Resultaat was: geen beeld en een stank uit de Game gear. Weet iemand wat dit kan zijn of heb je dit ook eerder gehad? Ik hoor het graag.
Stank is nooit goed, kan zijn dat er een condensator het heeft begeven. Even opendoen en kijken als je de geur sterkte kunt isoleren naar een bepaald gebied en daar kijken als je een soort van gelekt/gestold iets ziet.

Als je kan mag je mij ook wat hoge res foto’s sturen.
Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding
Rookworst88

12 feb 2021, 23:55

Hallo allemaal, tijd geleden! Vandaag wilde ik na een paar maanden niet gebruiken, weer eens op mn retropie arcadekast spelen. Deze heb ik een jaar of 2 geleden compleet gekocht en heeft het altijd prima gedaan.

Het is een multiplayer arcadekast voor 2 spelers.
Nu blijkt echter een van de joysticks niet meer goed te werken. Hij registreert “naar rechts” niet meer en “naar links” erg slecht. Ik dacht eerst dat de configuration misschien niet klopte, maar bij het op nieuw instellen pakt hij rechts en links gewoonweg niet. Ik vermoed een los/defect draadje ofzo.

Zijn er hier mensen bekend met zelfbouw kasten? Is dit voor mij als complete leek, enigzins makkelijk te repareren? Is het een kwestie van nieuw pookje kopen en de draadjes goed inpluggen oid, of moet je echt gaan solderen enzo? Nogmaals, ben totaal niet technisch, maar kan wel goed googlen en dingen oplossen met filmpjes enzo, maar wil er niet aan beginnen als de kans groot is dat ik t helemaal sloop ;)

Hoe kan dit uberhaupt kapot gaan zonder het te gebruiken? Ding staat al een jaar op dezelfde plek sinds de laatsste keer dat ik erop heb gespeeld ;)
Iemand ideeen of tips? Is het uberhaupt uitgesloten dat het een intern software probleem is?

Bij voorbaat dank!
Kunstschilder1987
Contacteer:

13 feb 2021, 00:54

Rookworst88 schreef:
12 feb 2021, 23:55
Hallo allemaal, tijd geleden! Vandaag wilde ik na een paar maanden niet gebruiken, weer eens op mn retropie arcadekast spelen. Deze heb ik een jaar of 2 geleden compleet gekocht en heeft het altijd prima gedaan.

Het is een multiplayer arcadekast voor 2 spelers.
Nu blijkt echter een van de joysticks niet meer goed te werken. Hij registreert “naar rechts” niet meer en “naar links” erg slecht. Ik dacht eerst dat de configuration misschien niet klopte, maar bij het op nieuw instellen pakt hij rechts en links gewoonweg niet. Ik vermoed een los/defect draadje ofzo.

Zijn er hier mensen bekend met zelfbouw kasten? Is dit voor mij als complete leek, enigzins makkelijk te repareren? Is het een kwestie van nieuw pookje kopen en de draadjes goed inpluggen oid, of moet je echt gaan solderen enzo? Nogmaals, ben totaal niet technisch, maar kan wel goed googlen en dingen oplossen met filmpjes enzo, maar wil er niet aan beginnen als de kans groot is dat ik t helemaal sloop ;)

Hoe kan dit uberhaupt kapot gaan zonder het te gebruiken? Ding staat al een jaar op dezelfde plek sinds de laatsste keer dat ik erop heb gespeeld ;)
Iemand ideeen of tips? Is het uberhaupt uitgesloten dat het een intern software probleem is?

Bij voorbaat dank!
Ik heb zelf een zelfbouw arcadekastje (1 player) maar eigenlijk is er met alleen deze info niet veel van te zeggen.
Als het een softwarematig probleem is, zou opnieuw instellen normaal gesproken bij 'configure input' moeten helpen, dus dat vermoed ik niet.
Ik vermoed wel dat het dan dus om een hardwarematig probleem gaat.

Nu zijn er zoveel verschillende sticks en derg, je hebt er met plug, je hebt er met solderen etc. zelf heb ik gewoon met plug en is het óf een draadje vervangen bij een kabelbreukje, maar eerder de plugin even goed aandrukken. om je een idee te geven - het ziet er bij mij zo uit:
Afbeelding
Afbeelding

Wanneer bij mij de jostick input niet goed zou werken, maar de rest van de buttons wel normaal registreert wat je kunt testen bij configure input) vermoed ik als eerste dat de connector niet goed insteekt (bij dat witte plaatje tussen joystick en blauwe buttons even makkelijk gezegd). Ik vermoed dat die plugin bij jou ook niet goed erin gestoken zit, beetje losjes waarschijnlijk als het hetzelfde werkt als bij mij.

Ander ding kan zijn dat de connector die het aan de pi 3 zelf verbindt (mits het niet middels usb gaat maar op het bordje zelf aangesloten is zoals bij mij) niet goed aangedrukt zit. Dus als je zowel van je pi zelf intern als van de onderkant joystick een foto kan maken kan ik (en hopelijk ook anderen) met je meekijken.
Kun je zelf eens een foto maken van de binnenkant van je kast? ik ben zeker niet de meest technische van de groep zelfknutselaartjes op deze site, maar dan is de kans groter dat ik je kan helpen. :)
voor mensen die het interessant vinden te zien wat ik maak:
:investigate: Link naar mijn website/schilderijen :investigate:
Afbeelding
BA BARACUS - KUNSTSCHILDER1987 - KRATOS prima rijtje spierbundels :happy:
Rookworst88

13 feb 2021, 08:30

Bedankt voor je antwoord! Fijn idee dat het mogelijk daaraan ligt, en ik nog niet helemaal direct hoef te denken aan dat apparaat open breken ;)

Ik heb even gekeken en de connectoren (allemaal) wat proberen aan te duwen.

Ik heb geprobeerd wat foto's te maken, (het gaat dus om player 2, de rechter controller) maar ik weet niet zo goed welke connector wat is, maar wellicht kan iemand hier al iets aan zien.
Ik heb even gekeken en de connectoren (allemaal) wat proberen aan te duwen. Bij 1 a 2 connectoren voelde ze inderdaad wat "losjes", maar ik heb geen idee welke connector voor welke input is ;) Ook zie ik dat "witte" dingetje niet, zoals jij dat hebt. Het draadje rechtsonder (van het pookje) leek wat los te zitten.

De connectors op de PI3 zelf is voor mij echt abracadabra, en durf ik niet zo goed aan te zitten. Ik vermoed dat het die linksboven is? (de draadjes van de controller zijn rood/zwart, dus dat leek me het meest logisch)

Na wat aanduwen en nogmaals testen, gaat het echt vooral om het pookje. Boven en beneden werken prima, links werkt soms, maar lijkt te blijven hangen (in tetris bijvoorbeeld, gaat mijn blokje meteen naar links of rechts, zonder dat ik wat aanraak) en rechts werkt helemaal niet. Ook lijkt 1 van de 6 knoppen (een die eigenlijk bijna niet gebruikt wordt) niet helemaal goed te functioneren, ook af en toe.

Wat ik vooral raar vind is dat het zo abrupt is gekomen. Niet dat ik erop heb geramd oid, player 2 is zelfs minimaal gebruikt. hij heeft een tijdje stil gestaan, maar daar zouden die draadjes niet zomaar uit zichzelf los van gaan zitten lijkt me ;)

Haha, nogmaals zoals je leest, ben ik hier helemaaaal niet in thuis. Maar wellicht hebben jullie tips, druk die is aan, haal deze is los, of blijf er vooral helemaal vanaf. Elke tip helpt! Bij voorbaat dank!

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Kunstschilder1987
Contacteer:

14 feb 2021, 05:32

Je hebt aan de troubled joystick 2 aan alle 4 de kanten 2 kabels. De 2x2 kabels aan de linker en rechterkant zou ik goed nakijken, daar liggen de problemen. Ook die 4 even goed volgen richting t pi bord. En daar even goed aandrukken.

Ook kan t zijn dat er wat stof viezigheid tussen is gekomen. Even alle plugs uit de stick, het doorzichtige plastic losschroeven en alles ff goed schoonmaken doet vaak wonderen. Gebruik een nieuw goedkoop penseeltje bvb, erg handig! En even goed schoonblazen erbij, nes cart stijl haha.

Sommige zijn heel gevoelig, iets te los of vast aangeschroeft van bvb dat doorzichtig plastic kan n gebrek of vasthangende input geven. Ook hier vooral zoeken en proberen bij de linker en rechterkant natuurlijk.

Ik zie zo gauw iig niet iets dat echt niet klopt naar mn idee al ben ik niet uit eigen ervaring bekend met deze input van stick en buttons bouw geef ik gelijk toe. Zelf heb ik een picadehat v pimoroni waar jij de kabels op de pi insteekt. Bij mij zit daar dan n board bovenop waar die naartoe lopen.
Afbeelding
Rookworst88

14 feb 2021, 07:14

Super, duidelijk! Dat ga ik dan zeker even proberen, zodra mijn broer (die ietsjes technischer is) hier weer een keer is. Even rustig die specifieke plugs nalopen en schoonmaken. Nu weet ik in ieder geval wat gerichter waar ik moet kijken ipv alles maar aanduwen/losmaken. Wil ook niet dat ik dingen juist slechter maak door de verkeerde kabels uit te halen oid.

Ik zal hier nog even een update plaatsen zodra ik meer weet! Hiervoor alvast super bedankt!
Kunstschilder1987
Contacteer:

15 feb 2021, 07:13

Rookworst88 schreef:
14 feb 2021, 07:14
Super, duidelijk! Dat ga ik dan zeker even proberen, zodra mijn broer (die ietsjes technischer is) hier weer een keer is. Even rustig die specifieke plugs nalopen en schoonmaken. Nu weet ik in ieder geval wat gerichter waar ik moet kijken ipv alles maar aanduwen/losmaken. Wil ook niet dat ik dingen juist slechter maak door de verkeerde kabels uit te halen oid.

Ik zal hier nog even een update plaatsen zodra ik meer weet! Hiervoor alvast super bedankt!
Graag gedaan zover, hopelijk maakt t n verschil! Ik hou t topic in de gaten voor de update. Succes ermee rookworst!
Afbeelding
unstablewarpfield

15 feb 2021, 08:04

Waar heeft het apparaat stil gestaan? Ik zou corrosie in de schakelaars zelf (dus niet alleen in de aansluitpunten) ook niet uitsluiten. Ik hoop dat je alles weer werkend krijgt!
Kunstschilder1987
Contacteer:

Re: Het Grote

15 feb 2021, 18:31

unstablewarpfield schreef:
15 feb 2021, 08:04
Waar heeft het apparaat stil gestaan? Ik zou corrosie in de schakelaars zelf (dus niet alleen in de aansluitpunten) ook niet uitsluiten. Ik hoop dat je alles weer werkend krijgt!
das idd de volgende stap/angst...
jij bent trouwens vermoedelijk 1 van die veel handigere knutselaars waar ik eerder over sprak, haha.
Afbeelding
Ribbelchips

26 feb 2021, 09:57

Ik heb sinds gister een probleem met mijn Xone One X. Ik weet niet of het hard of software-matig is, dus ik post het even hier.

Als ik de console aan zet, springt deze standaard op 640x480 resolutie in een venster dat ongeveer 1/10 van mijn TV scherm is. Het is in het instellingen menu ook niet aan te passen naar een andere resolutie. Ik heb andere HDMI kabels geprobeerd, maar het probleem blijft. Het HDMI kanaal op de TV is prima, want als ik een andere console op deze poort aansluit heb ik het probleem niet.

Ik heb even gegoogeld en las daar dat te maken kon hebben met auto-detectie van de TV. Dat kun je ergens in het menu uitzetten en dat heb ik gedaan. Dan kan ik wel weer schakelen, maar dit gaat maar tot 1440p (terwijl ik een 4K tv heb). En als ik 1440p selecteer springt het scherm naar 1080p, wederom niet beeldvullend, maar wel een stuk groter dan die box bij 460x480..

Tips anyone?
Afbeelding
Kunstschilder1987
Contacteer:

26 feb 2021, 10:05

Ribbelchips schreef:
26 feb 2021, 09:57
Ik heb sinds gister een probleem met mijn Xone One X. Ik weet niet of het hard of software-matig is, dus ik post het even hier.

Als ik de console aan zet, springt deze standaard op 640x480 resolutie in een venster dat ongeveer 1/10 van mijn TV scherm is. Het is in het instellingen menu ook niet aan te passen naar een andere resolutie. Ik heb andere HDMI kabels geprobeerd, maar het probleem blijft. Het HDMI kanaal op de TV is prima, want als ik een andere console op deze poort aansluit heb ik het probleem niet.

Ik heb even gegoogeld en las daar dat te maken kon hebben met auto-detectie van de TV. Dat kun je ergens in het menu uitzetten en dat heb ik gedaan. Dan kan ik wel weer schakelen, maar dit gaat maar tot 1440p (terwijl ik een 4K tv heb). En als ik 1440p selecteer springt het scherm naar 1080p, wederom niet beeldvullend, maar wel een stuk groter dan die box bij 460x480..

Tips anyone?
heb je het al eens op een andere tv aangesloten? dan kun je met meer zekerheid zeggen of het softwarematig bij je xbox zit of juist bij de tv.
ook misschien een gekke vraag, maar heeft je tv meerdere hdmi kanalen? dat kun je eens proberen, ook kun je een splitter of hdmi switch box eens proberen om te kijken wat er uit komt.
ik weet het, dit zij meer onderzoeks dan oplossingsgerichte tips en kans is groot dat je er al een deel of allen van geprobeerd hebt...
Afbeelding
Ribbelchips

26 feb 2021, 10:10

Nog geen andere TV geprobeerd, ook geen andere HDMI poort. Dat zal ik zo eerst eens doen. Bedankt voor het meedenken.
Afbeelding
Kunstschilder1987
Contacteer:

26 feb 2021, 10:25

Ribbelchips schreef:
26 feb 2021, 10:10
Nog geen andere TV geprobeerd, ook geen andere HDMI poort. Dat zal ik zo eerst eens doen. Bedankt voor het meedenken.
Natuurlijk geen probleem! hopelijk kom je sneller bij het juiste probleem in de buurt om te fixen. ik ben zelf de rest van de dag even afwezig, maar morgen kom ik even kijken of je bent opgeschoten :) uiteraard duim ik wel - zelfs bij afwezigheid - dat je het zelf al weet op te lossen! For what it's worth :cool:
Afbeelding
Ribbelchips

01 mar 2021, 10:43

Alles geprobeerd, maar is echt een hardware matig probleem. Gelukkig viel de console nog onder de garantie. Vandaag stuur ik hem op! Thnx
Afbeelding

Terug naar “Tech”