Reparatie fm Towns Marty

Modding, reparatie en randapparatuur
unstablewarpfield

Reparatie fm Towns Marty

10 mei 2020, 16:08

Werk aan de winkel!

Zoals sommigen hebben kunnen lezen heb ik een kapotte fm Towns Marty op de kop getikt voor een redelijk goed prijsje. De console werd aangeboden als zijnde "geen video". Geen beeld dus... Met een beetje mazzel is zo'n apparaat redelijk simpel te fixen en dus heb ik met die gedachte dit ding aangeschaft. Een leuk project om aan te sleutelen en hopelijk werkend te krijgen.

De Marty is de eerste 32 bit console en tevens ook de eerste console met cd-drive als ik het goed heb. Geproduceerd door Fujitsu zijn er zo'n 45000 units op de markt gebracht. Helaas brengt dit ook met zich mee dat er nagenoeg geen documentatie of schema's te vinden zijn. Waar je van een Atari 2600 zo het schema van internet plukt is dat bij de Marty wel even anders... Dus...

Het eerst wat mij opviel bij het uitpakken van het pakket is dat de console uit elkaar geschroefd was. Beide helften van de case zaten los. Wel alle schroefjes netjes gesorteerd in verschillende zakjes erbij. Nadat ik het apparaat wat geaaid had en een paar keer "het komt wel goed" in de controler poort gefluisterd had ben ik aan de slag gegaan.

De Marty telt ongeveer 839 schroeven voordat hij uit elkaar is. Man man man wat een degelijkheid! Zware metalen RF-shielding die tevens als mount materiaal voor de cd-drive en diskette drive dient. Na wat graven vielen mij een aantal dingen meteen op. Het moederboard vertoont wat donkere plekken op de plaatsen waar de ELCO's zitten. Sowieso zijn deze dus blijkbaar al een keer vervangen door iemand die een veel te warm soldeer apparaat gebruikt heeft. Daarnaast ontbrak de CMOS batterij.

Bij het aansluiten vindt de tv een signaal, maar helaas blijft het beeld zwart. Na een paar resets verschijnt er wat Japanse tekst en af en toe het Marty splash logo, maar booten doet de console niet. Verschillende boodschappen heb ik voorbij zien komen die ik hieronder zo goed mogelijk zal laten zien.

Waar ik altijd start is het onderzoeken van de voeding. De Marty heeft geschakelde voeding waaruit 9V, -9V en 5V komt. Na doormeten blijkt dat de benodigde spanning inderdaad gewoon geleverd worden. Op het moederboard ontvangen alle IC's tevens de benodigde spanningen. Zodra ik wat duw rond de RAM chips verandert de frequentie waarmee boodschappen op het scherm verschijnen tijdens een reset. In mijn ogen maakt dit het RAM geheugen verdacht.

Tijdens het inschakelen van de console gaat de cd-drive heel even draaien. Dat houdt al gauw op. De diskette drive heb ik los gehouden omdat de riem totaal weg is. Daar heb ik inmiddels een nieuw riempje voor besteld, naast een complete nieuwe ELCO set.
Wat mij op viel verder was dat de ffc van de diskette drive verkeerd om in de connector geschoven zat. Dit zijn van die simpele dingen die je 2 dagen lang over het hoofd ziet. Ik dacht nog... ik zal eens proberen wat er gebeurt als ik dus de diskette drive wel goed aan sluit. In eerste instantie werd ik hier blij van, want na het opstarten van de console bleef de cd-drive ineens draaien! Echter na een seconde of wat hield dat al gauw op en viel het complete systeem weg.

Het slachtoffer hier is de voeding. Deze levert nu niet meer de benodigde spanningen. Omdat er geen schema van deze voeding bestaat ben ik zelf maar begonnen hier het schema van te ontcijferen. Ik heb alle onderdelen in kaart gebracht en ben nu zover dat de secundaire kant van de trafo op papier staat. Tot nu toe heb ik er een kapotte zener, en een kapotte transistor uit gehaald.

Voordat deze voeding gerepareerd is kan ik niet verder met de console. De vraag is nu... wat is er gebeurd op het moment dat ik de diskette drive aangesloten heb? Veroorzaakt deze ergens sluiting? Werkt het ding naar behoren en was het gevraagde vermogen voor een aantal componenten in de voeding (die wellicht al op het einde van hun Latijn zaten) de genadeklap? We gaan het zien... Ik wacht iig op componenten uit het verre oosten en de USA om de voeding weer werkend te krijgen. Ik heb gespeeld met het idee om componenten aan te passen zodat een 230V versie wellicht te de mogelijkheden behoort, maar daarvoor heb ik te weinig verstand van geschakelde voedingen. De theorie daarachter is niet heel erg simpel.

Voorlopig ligt daar ook geen prioriteit. Voor nu zijn de stappen:

- Transistor vervangen
- Elco's in de voeding vervangen
- voeding testen en werkend krijgen
- console opnieuw testen zonder diskette drive
- console opnieuw testen met diskette drive
- IC's op het moederboard reflowen tot er hopelijk weer meer leven in zit.

Mocht ik nieuws hebben dan laat ik hier van me horen. Hieronder wat foto's van verschillende dingen die ik tegen gekomen ben.

Marty vraagt netjes of ik de stroom uit wil schakelen hier
Afbeelding

Stukje voeding zonder ELCO's. Console5 duurt wel erg lang in die Corona crisis...
Afbeelding

Marty zegt... je hebt een ilegal NMI interrupt. Zoek het maar uit...
Afbeelding

Het pcb van de voeding, waar ik nu mijn aandacht op richt. Tevens aangegeven hoe de windingen van de trafo lopen
Afbeelding

De trafo zelf... mocht iemand hier meer info over hebben... het is een Tamura... maar windingen, spanning, vermogens etc heb ik vooralsnog niet gevonden...
Afbeelding

Transistor (met kattenhaar zie ik) uit de primaire kant van de schakeling. Kapot en dus opnieuw besteld.
Afbeelding
"I cannae change the laws of physics, captain!"
Apenheul
Beheerder
Beheerder
Contacteer:

Re: Reparatie fm Towns Marty

10 mei 2020, 16:42

Ik moest even browsen om te zien wat de FM Towns Marty precies is maar man daar zijn toffe spellen voor uitgekomen (o.a. Indiana Jones and the Fate of Atlantis). Hopelijk lukt het om em volledig te herstellen!
Zwarteziel

10 mei 2020, 18:44

Wat een mooi project om over te lezen.. ik ben oprecht benieuwd hoe het verder gaat. 839 schroeven btw.. dat is geen typefout neem ik aan? Holy shit :)
unstablewarpfield

10 mei 2020, 18:53

Zwarteziel schreef:
10 mei 2020, 18:44
Wat een mooi project om over te lezen.. ik ben oprecht benieuwd hoe het verder gaat. 839 schroeven btw.. dat is geen typefout neem ik aan? Holy shit :)
Haha... dat is geen typefout. Het zijn er veel, maar nee.... geen 839 gelukkig :-p
OldSchool
Contacteer:

10 mei 2020, 19:31

Thanks voor de update! Je klinkt alsof je er behoorlijk wat kennis van hebt! Natuurlijk is het tof als je zo’n apparaat koopt en er mee aan de slag kan. Maar hoeveel gaver is het als je dat ding zelf hebt gerepareerd?

Veel succes!
arjen1981
Animal Crossing Tour 2020
Animal Crossing Tour 2020

11 mei 2020, 20:09

Mooi verslag zeg! Ik ben ook erg benieuwd wat voor vervolg dit gaat krijgen.
unstablewarpfield

13 mei 2020, 20:25

In de tussentijd niet stilgezeten (je moet wat als je al anderhalve maand wacht op je capkit van console5... zucht... ) en gekomen tot dit schema van de voeding ter referentie. Bij mijn weten het enige in omloop. Nog niet geheel nagelopen en mogelijk dus met wijzigingen die nog nodig zijn, maar ik wilde hem jullie toch niet onthouden.

Afbeelding
Zwarteziel

14 mei 2020, 07:32

Knap dat je dit kan maken. Heel gedegen ook, waardoor je grote kans hebt dat dit een waardevol project wordt voor volgende 'generaties' gamers en game-historici.

Ik ben zelf altijd huiverig om aan de slag te gaan met de soldeerbout etc. Moet echt een drempel over, bang om iets onherstelbaar te beschadigen. :/ Heb je een achtergrond in electronica als ik vragen mag?
unstablewarpfield

14 mei 2020, 11:09

Zwarteziel schreef:
14 mei 2020, 07:32
Knap dat je dit kan maken. Heel gedegen ook, waardoor je grote kans hebt dat dit een waardevol project wordt voor volgende 'generaties' gamers en game-historici.

Ik ben zelf altijd huiverig om aan de slag te gaan met de soldeerbout etc. Moet echt een drempel over, bang om iets onherstelbaar te beschadigen. :/ Heb je een achtergrond in electronica als ik vragen mag?
Ja, mijn idee was ook inderdaad om de weinige Marty's die er zijn zo lang mogelijk te laten bestaan, vandaar het reddingsproject :-) Dat, en volgens mij is er geen documentatie beschikbaar, dus een schema van de voeding is iets waar wellicht anderen in de Marty community ook gebruik van kunnen maken. Op voorwaarde natuurlijk dat alles klopt, dus ik loop hem nog een aantal keren na. Wellicht dat een kopie van de voeding er ook nog wel in zit, of in ieder geval een kopie van de dimensies en schroefgaten van de printplaat, maar dan met een 230V variant erop en modernere onderdelen. Uiteraard open source zodat iedereen met een beetje soldeer vaardigheden zelf een printplaat kan laten maken, onderdelen bestellen en de Marty zorgeloos aan 230V of 110V kan hangen zonder problemen.

Ik heb geen achtergrond in elektronica verder. Ik ben natuurkunde docent in het voortgezet onderwijs. Wel heel veel interesse in elektronica en het zelf ontdekken van dingen, en vaardigheden aanleren ligt me wel. Qua solderen ooit begonnen aan simpel through-hole werk en inmiddels zover dat ik werk met een microscoop en vrij kleine smd onderdeeltjes. Ik ben nogal van de DIY ;-)
segatarian

14 mei 2020, 12:17

leuk hoor en respect!
the_knives

16 mei 2020, 17:37

De FM Towns Marty....

Wist er niet veel van, maar heb snel even gespiekt https://www.racketboy.com/retro/fujitsu ... ners-guide

Zit een 386SX CPU in. Soort van pc/console. Ik lees dat je een aantal van de pc game toppers van begin jaren negentig op dit apparaat kan spelen. Maar ook allerlei coole console games. Gaaf! Hier vond ik een game list.

Ik heb bewondering dat je aan dit project bent begonnen. Maar ik ben dan ook niet handig.
unstablewarpfield

16 mei 2020, 17:38

Wachtend op de condensatoren van Console5 om de voeding te repareren heb ik vandaag besloten om de complete voedings printplaat te strippen van alle componenten. Dit omdat ik deze dan kan inscannen, en redelijk makkelijk de dimensies in Eagle kan overnemen. Dat biedt mogelijkheden voor het zelf ontwerpen van een printplaat voor de voeding, maar dan als 230V variant, gebruikmakend van het originele mounting bracket en AC input. Deze zouden dan losgesoldeerd dienen te worden van de originele voeding om ze vervolgens op een 230V printplaat terug te solderen.

Hieronder de scans:

Soldeer kant
Afbeelding

Componenten kant
Afbeelding
unstablewarpfield

20 mei 2020, 19:25

Ok... weer even een korte update... Qua status van de condensatoren voor de voeding... er zijn schepen (jaja... per oceaan...) van USPS op weg naar Europa... Ik ga er van uit dat mijn Elco's daar bij zitten. Dat kan nog wel even duren dus. In de tussentijd heb ik wel 2 x een 9V power module en 1x een 5V power module binnen. Die zouden theoretisch de 9, -9 en 5 V moeten kunnen leveren. Daarnaast heb ik de dimensies van de originele printplaat die ik kan gebruiken om een nieuw printplaat te ontwikkelen met dezelfde aan/uit schakelaar, maar met power modules erop om de benodigde spanningen te leveren. Ik ga dit serieus proberen, al wil ik eigenlijk eerst even met de originele voeding werken om de console tot leven te wekken... We wachten de usps boot even af.

Bizar dat ik een levering van dhl vanuit de USA wel binnen een paar dagen binnen had...

Stay tuned...
unstablewarpfield

21 mei 2020, 19:45

Gauw even wat in Eagle zitten doodlen met het volgende als resultaat:

Afbeelding

Bottom
Afbeelding

Power modules zijn inmiddels allemaal binnen. REV 1 van het board laten maken in China. Afwachten dus... inmiddels REV2 gemaakt. Aangevuld met condensatoren op de uitgangsspanningen om de rimpel nog wat minder te maken en tevens een zekering toe gevoegd, hoewel de modules an sich ook al wel een zekering aan boord hebben.
Laatst gewijzigd door unstablewarpfield op 23 mei 2020, 18:26, 1 keer totaal gewijzigd.
Dynamike
Beheerder
Beheerder
Contacteer:

22 mei 2020, 00:45

Net als vele andere heb ik ook nog nooit van deze console gehoord. Wel net 20 minuten zitten lezen en kijken naar filmpjes en het ziet er wel uit als een heel tof apparaat. Super gaaf om elke keer dit soort topics te zien, vooral omdat ik er zelf totaal geen verstand van heb en het dus erg indrukwekkend vind dat mensen dit soort dingen snappen en weten waar al die "pieletjes" en "palletjes" voor zijn die op die PCB's zitten. Hopelijk komen snel je onderdelen binnen om te zien of de console weer tot leven kan worden gebracht.
Afbeelding
unstablewarpfield

02 jun 2020, 22:27

Weer even een update... na een paar weken wachten zijn de pcb's binnen uit China. Meteen even gesoldeerd en geprobeerd. De oplossing ziet er heel elegant uit. Volledig omkeerbaar, geen gaten in de case boren en op alle spanningen bruikbaar! Echter geeft de console nog altijd dezelfde interrupt error... reflowen it is...

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Duke Nukem

03 jun 2020, 15:34

Een ontzettend gaaf project! Ik zou willen dat ik het kon! Hopelijk kom je snel weer met een update!
OldSchool
Contacteer:

03 jun 2020, 16:13

Dank voor de update! Ik lees nog steeds mee, want het blijft een interessant project!

Succes!
unstablewarpfield

03 jun 2020, 22:49

Alright... ik heb nog even zitten stoeien...

Af en toe geeft Marty de volgende boodschap.
Afbeelding

Dit is een interrupt van de cpu. De 386sx cpu die hierin zit heeft een pin die tevens NMI gelabeld is. Ik heb even bekeken waar die pin aan vast zit en dat blijkt het volgende ASIC te zijn:
Afbeelding

Vervolgens heb ik bekeken wat er aan dit IC vast zit. Een hele hoop RAM geheugen. Laat nou toevallig af en toe de boodschap naar voren komen dat ik een RAM dump dien te maken op floppy... Het lijkt er dus op dat die ASIC (ik denk dat dit een memory controller is) kapot is (wat ik niet hoop want dit IC is niet te koop) of het RAM geheugen is stuk. Daar zou ik nog wel een paar bankjes van kunnen vinden denk ik. Wellicht dat ik mijn scoop er nog wel eens aan hang om beter te kunnen zien wat er gebeurt... in ieder geval... als er al gereflowed moet worden dan begin ik bij die controller. Overigens kan het natuurlijk ook nog de cpu zelf zijn, al is een AMD 386sx ook nog wel ergens op te scharrelen vermoed ik...

The story continues....
Zwarteziel

04 jun 2020, 12:42

Ai, dat lijkt me vrij pittig. Goed om te lezen dat je de hoop niet opgeeft! :)
the_knives

05 jun 2020, 14:52

ik kan de helft niet volgen wat je zegt, maar het fascineert me desalniettemin.
unstablewarpfield

14 jun 2020, 15:36

Weer even een update over de Marty...

Ik heb de afgelopen weken Marty volledig doorgelicht met de scope. De 386SX CPU krijgt een heel helder en duidelijk kloksignaal. De 32 MHz oscillator werkt naar behoren. Het (V)RAM en ROM werkt prima op goede frequenties. Helaas is het 8 MHz signaal over het gehele moederboard zeer slecht. Alsin... vol ruis en onbruikbaar. Ik heb het probleem terug weten te traceren naar een van de gepatenteerde Fujitsu ASIC's. Dit is heel slecht nieuws. Deze IC's zijn niet te koop en kunnen alleen uit donor Marty's gehaald worden. Het lijkt er dus op dat ik deze Marty op moet geven en voor onderdelen zal moeten gebruiken, of verkopen. Echt een tegenvaller, zeker gezien ik er zoveel tijd in heb gestopt en zelfs een voeding voor ontwikkeld heb. Ik zal dus op zoek moeten naar een andere Marty...

Marty signing off... :scared:
the_knives

14 jun 2020, 15:50

he, dat is wel echt shit. Ik hoop dat je snel een nieuwe kunt vinden
OldSchool
Contacteer:

27 jun 2020, 13:00

Wat zonde! Mooi dat je inmiddels een andere hebt gevonden. Toch hoop ik dat je deze ooit toch nog eens aan de praat krijgt. Wie weet kun je nog een donor model op de kop tikken.

En weet je, soms is een console alleen al mooi om naar te kijken. Gewoon oppoetsen en een mooie plek geven :).
Zwarteziel

28 jun 2020, 14:15

Jammer man... echt balen dat het euvel nu net schuilde in die IC. Ik gok dat het lastig is om zo'n console voor een redelijke prijs te kunnen te kopen en naar Europa te laten komen?

Terug naar “Tech”