3DO rgb mod

Modding, reparatie en randapparatuur
unstablewarpfield

3DO rgb mod

26 jan 2020, 12:21

Na een lange tijd afwezigheid weer eens een mod topic. Tijd om de Panasonic 3DO FZ-1 eindelijk de RGB mod te geven die deze console verdient!
Citrus3000psi heeft een hele elegante oplossing bedacht om de eindeloze brei aan bedrading die de meeste 3DO mods nodig hebben te minimaliseren middels een kleine FFC.

Mijn 3DO is een Japans model. Ik heb hiervoor gekozen omdat deze een 240p switch hebben, ook al is dat met de nieuwe mod van Citrus niet meer nodig. Ik heb als eerste de transformator vervangen door een 230V model. Had even wat voeten in de aarde om de juiste dimensies en specificaties te vinden, maar uiteindelijk heb ik een acceptabel model weten op te sporen. Mochten er mensen geïnteresseerd zijn in deze trafo dan kan ik wel even terugzoeken wat het type nummer is.

Voor nu enkel wat plaatjes gezien ik nog op de mod aan het wachten ben. Zodra deze binnen is zal ik het topic vervolgen :-)

Oude transformator vervangen door een nieuw 230V type.
Afbeelding

Afbeelding

Kennelijk is dit een VP536A video encoder
Afbeelding

UPDATE:

Inmiddels is de mod binnen gekomen en heb ik alles geïnstalleerd. Leuk karweitje!

Mijn 3DO is een Japanse versie met een 240p switch ingebouwd. Bij nadere inspectie blijkt dat er in mijn 3DO geen RF connector aanwezig is, en de RF box zelf (die verwijderd dient te worden) heeft alleen de switch erin zitten. Ik ben begonnen met het lossolderen van deze RF box. Op het plaatje hieronder heb ik even omcirkeld welke punten los moeten. De 3 aansluitpunten in de rode cirkel heb ik met wat nieuw soldeertin, flux en desoldeer draad "leeg gezogen". Nieuw soldertin eerst toevoegen is echt wel een must. Zodra de drie aansluitpunten leeg zijn en kunnen bewegen blijven er 3 punten over (geel omcirkeld). Dit zijn de punten waarmee de RF box vast zit. Je kunt deze op verschillende manieren verwijderen. Ik heb ervoor gekozen om het onderste soldeerpunt af te knippen en de box langzaam los te wiebelen door afwisselend links en rechts te verhitten.
Afbeelding

Nadat dit gedaan is, is het tijd om de RGB stack te solderen. Dit zijn 3 pcb-tjes op elkaar om de connector en 240p switch op de juiste hoogte te krijgen. Tevens soldeer je dan ook de twee meegeleverde koper pootjes op het moederboard zodat de RGB stack ergens aan vast zit. Het open vierkant is waar de mini din connector komt. Soldeertin komt dan over het L-vormig spoor en tegen de metalen behuizing van de din connector. Het geheeld zit heel erg stevig vast.
Afbeelding

Duidelijk te zien dat de stack uit een paar pcb's bestaat.
Afbeelding

Als dit dan gedaan is, is het tijd om de FFC te solderen. Dit lijkt altijd een lastig klusje, maar met de goede gereedschappen valt dat in de praktijk gelukkig mee. Volgens mij is de pitch van deze chip 0,5 mm.
Afbeelding

Tijdens het solderen van een dergelijke kabel is het zaak om vooral laag te blijven qua temperatuur. Mijn soldeerbout staat dan op 300 graden Celsius. Ik zorg ervoor dat de FFC precies goed ligt en duw op een paar contactpunten met mijn soldeerbout om de kabel tijdelijk vast te solderen. De FFC heeft gaatjes in de contactpunten dus komt er soldeertin van het moederboard door omhoog. Zodra de kabel enigzins vast zit is het zaak dat je VEEL flux gebruikt en heel weinig soldeer tin. Als in... HEEL weinig. Zachts over de poten van het IC richting de FFC wrijven, niet te lang op een punt op de FFC blijven hangen en vooral niet stressen als je ergens per ongeluk een brugje maakt. Als dat gebeurd... Veel flux, soldeerbout schoonwrijven en proberen het brugje weg te trekken.
Afbeelding

Ik check altijd mijn werk op soldeerbruggen via een hdmi microscoop. Dit kan echter ook perfect via een loepje, of zelfs je telefoon. Foto maken en inzoomen :-) Tevens natuurlijk goed reinigen met alcohol nadat je klaar bent met solderen, maar dat mag voor zich spreken.
Afbeelding

Daarna de flex kabel naar boven draaien en in de modboard connector bevestigen. Modboard op de CLIO chip plakken, en het lastigste gedeelte is klaar!
Afbeelding

Zoals hieronder te zien is was er in mijn 3DO versie maar 1 draad nodig van het moederboard naar het mod board (blauwe draadje). Dit is het sync signaal. Verschillende 3DO versies hebben verschillende manieren van aanpak nodig. Gelukkig heeft citrus3000psi een goede beschrijving op zijn website staan. Met mijn versie was het gelukkig niet nodig om een paar sporen door te snijden op het moederboard. :-) Hierna is het een kwestie van de standaard connecties aanleggen voor RGB en sync, audio en eventueel 5V. Ook de kabel (bij mij grijs) naar de nieuwe switch niet vergeten! Het enige wat ik nog moet doen is de dipswitches op het modboard instellen. Via een binaire code stel je hiermee in hoeveel pixels het beeld (mogelijk voor 240p en 480i) naar links verplaatst moet worden, gezien het niet netjes gecentreerd is. Ik stoor me daar nog niet aan, maar mogelijk dat ik in de toekomst de console nog even open haal om alles netjes recht te zetten.
Afbeelding

Voor nu... happy gaming!
Laatst gewijzigd door unstablewarpfield op 09 feb 2020, 14:02, 1 keer totaal gewijzigd.
"I cannae change the laws of physics, captain!"
Don Cannoli 79

Re: 3DO rgb mod

28 jan 2020, 10:47

Cool als je zulke dingen zelf kan. En leuk om te zien dat de 3DO een btje liefde en aandacht krijgt :thumbup1:
unstablewarpfield

09 feb 2020, 14:02

Topic ge-update met de installatie :-)
reactor

10 feb 2020, 23:34

Blijft mooi om te zien wat je allemaal voor elkaar krijgt .
Top !

collectie

I wonder what my life would be
Without the other world in my TV
Because it helps me
To escape this fucked up society

:party: collectie :party:
Don Cannoli 79

12 feb 2020, 13:52

En het ziet er ook erg netjes uit ! :thumbup1:
Ik wist vroeger al bij het spelen van Dr. Bibber dat dit soort werk niets voor mij zou worden. Knap hoor !
waiwainl
Contacteer:

12 feb 2020, 19:22

Bedankt voor de uitleg. Ik ga deze mod morgen ook binnenkort bestellen.
Hoe is de kwaliteit? Heb je wat plaatjes van de output?
Bespeel de geschiedenis bij https://www.nationaalvideogamemuseum.nl in Zoetermeer.
unstablewarpfield

13 feb 2020, 19:19

waiwainl schreef:
12 feb 2020, 19:22
Bedankt voor de uitleg. Ik ga deze mod morgen ook binnenkort bestellen.
Hoe is de kwaliteit? Heb je wat plaatjes van de output?
Ik wacht nog even op een kabel met mini coax aders. Zodra ik die in elkaar heb zitten zal ik wat plaatjes schieten via de framemeister. Ik heb de mod getest met een snel in elkaar gesoldeerde scart kabel en dat zag er prima uit, en klonk ook prima.

Om heel eerlijk te zijn verwacht ik dat de output prima is. Dan levert altijd prima werk. Ik heb zijn wii en dreamcast hdmi mod ook. Hoge kwaliteit ontwerp!

Ik post wat zodra ik de kabel af heb. (Hopelijk dit weekend)
unstablewarpfield

16 feb 2020, 16:58

Na een hele middag StarControl 2 spelen heb ik even de volgende foto's gemaakt. Prima beeld kwaliteit, al heb ik dus wel een minicoax scart kabel gebruikt. Beeld moet nog naar rechts dmv de dipswitches op de mod. Ik heb helaas geen mogelijkheid om screencaps te nemen. Framemeister is tevens nog niet ingesteld, dus dit kan nog wat beter, maar ik wilde eerst zien hoe de mod zich gedraagt na een middagje werken. Mijn hoop is dat Citrus3000psi ooit nog eens een digitale hdmi mod bedenkt voor de 3do. De flex kabel zit er immers al...

Afbeelding
Afbeelding

Terug naar “Tech”