Ja, ik snap het. Denk wel dat een aantal punten nouwelijks van toepassing zullen zijn op dit forum. Liken kan zeker wat nadelen opleveren. Maar 5 reacties op de ene post en 0 reacties op de andere post in t zelfde topic heeft excact dezelfde gevolgen van de punten die jij net opnoemde.Apenheul schreef:Ding het 'likes' is dat de werkelijke sociale dynamiek anders lijkt te zijn dan wat eigenlijk de bedoeling van de functie op Facebook was. Zie bijvoorbeeld deze Finse studie onder (weliswaar slechts) 26 facebookgebruikers/studenten.
http://firstmonday.org/ojs/index.php/fm ... /5505/4581
De twee meestgebruikte beweegredenen om een post te 'liken' zijn:
- Je hebt een goede relatie met degene die het bericht geschreven of gedeeld heeft
- Je wilt bevestigen dat je een bericht gelezen hebt wanneer het bijvoorbeeld direct aan jou gericht was
Op afstand van deze redenen volgen:
- Je wilt jezelf aan een sociale groep taggen omdat je vrienden de post ook 'liken'
- Je wilt laten zien dat je actief bent / meeleest (dit is min of meer de reden waarom de 'like' functie voor sommigen op dit forum wenselijk is)
- Beleefdheid, bijvoorbeeld het 'liken' van iemands profielfoto
- Je wilt jezelf een positief imago aanmeten, bijvoorbeeld door vaak sociaal-maatschappelijke of wetenschappelijke artikelen te 'liken'
- Je wilt een relatie onderhouden en daardoor like je af en toe een bericht om te laten zien dat je er nog bent
Ik gebruik een like alleen wanneer ik een bericht gelezen heb en leuk vind en dat wil laten zien zonder te reageren.