Hoeveel games kunnen we uitspelen in 2024?

Daag jezelf uit in onze competities of zet juist zelf een uitdaging op.
arjen1981
Animal Crossing Tour 2020

Re: Hoeveel games kunnen we uitspelen in 2024?

31 mei 2024, 23:25

Elevator Action Returns
Gespeeld op: Arcade
Jaar uitgave: 1994
Credits screen: Link naar credits / ending screen

Afbeelding

Wat vond ik er zelf van:
Taito heeft een aantal super scaler games waar ik echt dol op ben, maar ook na dit keer spelen moet ik toch vasthouden dat Elevator Action Returns voor mij Taito's beste arcade game is. Arcade games als deze, als Shadow Dancer, als Shinobi vind ik echt heerlijk. Neem je tijd en loop en knal je als een superkoele agente door de levels heen. En juist de combinatie en knipoog naar het originele Elevator Action maar Returns origineel in het genre. De graphics zijn werkelijk fantastisch en helemaal die animaties. Vijanden bebloed en al over hoop knallen. Of hoe zij brandend door de vlammen kreperen. En de muziek. De jazzy / city pop soundtrack. Erg mooi! Ik heb dit keer de PS2 versie gespeeld welke de arcade emuleert en het is wel duidelijk dat deze lang niet zo goed is als de Saturn port. Maar wel een stuk goedkoper! Absolute aanrader als je deze nu nog niet gespeeld hebt. De Taito Egret II Mini heeft hem ook. En is die nog in de S Tribute op alle platformen uitgekomen in 2022. Zelf ga ik mijn volgende playtrough weer doen als de MiSTer core uit is.

⭐⭐⭐⭐⭐
arjen1981

31 mei 2024, 23:39

G-Darius
Gespeeld op: Playstation
Jaar uitgave: 1998

Afbeelding

Wat vond ik er zelf van:
G-Darius kon het wel. De juiste transitie naar 3D, of misschien beter gezegd 2.5D. Vooral de bazen die je herkent uit de eerdere delen komen pas hier echt uit hun schubben. Terwijl je autofire afgaat, beweegt en animeert alles prachtig om elkaar heen in 3D. Het upgrade systeem is tof en het capture systeem werkt ook hier goed. Je gebruikt normale vijanden en kunt deze vangen als options en optioneel wegschieten als extra krachtig vuurwapen. De levels zelf zijn lekker vlot en niet al te chaotisch. Wel vond ik juist die prachtig ogende boss fight in deze versie wel heel erge kogel sponzen. Minuten ben je bezig voordat deze neergaan. Net even te veel van het goede. Met name de laatste twee levels. Maar over levels gesproken de herspeelbaarheid is dan wel weer erg goed door de vrije keuze in het Outrun geïnspireerde keuze pad. Ook deze speelde ik eigenlijk op de Playstation 2. Op Taito Legens 2. Maar bijzonder aan deze is dat het geen emulatie is, maar de PSX-hardware in de PS2 wordt gebruikt. Ik wist dit niet. Maar het viel gelijk op toen ik aan het spelen was. Dit ziet er te goed uit voor emulatie op een PS2.

⭐⭐⭐
Shenglong83
Contacteer:

01 jun 2024, 18:51

Shadows Over Loathing - Nintendo :switch:
Afbeelding

Vervolg op de komische RPG West of Loathing.
In heel veel opzichten, (mechanisch, zelfde humor) is het exact hetzelfde spel als deel 1, enkel nu met een nieuwe verhaal/setting.
Beviel me goed, in een dik weekend uitgespeeld.
Kort dus, voor een RPG, maar soms is dat wel ff lekker.
Backlog Overwinnaar 2023, 2024: You must defeat Sheng Long to stand a chance!
Afbeelding
arjen1981

02 jun 2024, 13:07

Ray Storm
Gespeeld op: Playstation
Jaar uitgave: 1997

Afbeelding

Wat vond ik er zelf van:
En dan over naar Ray Storm. Voor mij toch wel minder dan G-Darius. Wat mij met name minder zit zijn de twee niveaus (layers). De oppervlakte lukt alleen met een lock-on exact over vijand heen. Hierdoor moet je telkens erg dicht op de vijanden zitten. En met 4:3 en de 3d graphics speel je dan zo dicht op vijanden dat ik me niet erg vrij voel. Maakt ook dat je minder terughoudend en tactisch kunt spelen. Graphics wel net als G-Darius dik oke.

⭐⭐
Galious
Moderator
Moderator

02 jun 2024, 16:20

Thymesia (PS5)
Een van de betere indie Soulslikes met een tof combat systeem dat elementen van Bloodborne en Sekiro combineert. Het duurde even voordat de combat klikte, want net als Sekiro zitten een aantal hele belangrijke skills verborgen achter een talent tree (waaronder een soort Mikiri counter, een block, verschillende dodge en parry boosts, etc). Je kunt gelukkig eindeloos en kosteloos respeccen dus het loont zeker om daarmee te experimenteren om een skill set te unlocken die het beste past bij je speelstijl. Het is verder een hele compacte game met eigenlijk maar 3 verschillende werelden, onderverdeeld in een main en een aantal sub-quests. In totaal 11 uurjtes over gedaan om alle eindes te bereiken. Een prima lengte, want het gebrek aan enemy variety laat zich na enkele uurtjes wel voelen; er zijn gewoon te weinig verschillende regular enemies. De bosses zijn over het algemeen wel weer erg tof, op een (optionele) gimmick boss na die Bed of Chaos bijna evenaart. Maar er zitten echt enkele boss fight highlights tussen! Al met al dus erg goed mee vermaakt. Ben erg benieuwd wat deze Taiwanese developer in de toekomst nog gaat laten zien!

Afbeelding
nmkl pjkl ftmch
arjen1981

02 jun 2024, 18:14

Cool!
Arnold

02 jun 2024, 19:23

Mario World 3D op de Nintendo Switch uitgespeeld. Remake van eerdere consoles, maar erg leuk om te spelen.
Dedicated gameroom:
Playstation
Nintendo
Atari
Sega
Arcadekast.
Galious
Moderator
Moderator

02 jun 2024, 20:26

Tanuki Justice (PS4)
Erg toffe retro-inspired action platformer!

Afbeelding
nmkl pjkl ftmch
Fing3r

05 jun 2024, 00:08

Braid (PC)

Ooit eens aan begonnen maar nooit uitgespeeld, maar nu weer eens vanaf het begin opgepakt en lekker doorgespeeld. Heb wel zo'n vier keer even opgezocht hoe ik een puzzel moest oplossen (hoe had ik moeten weten dat je de vijanden ook vanaf onderen omhoog kon stompen).

Afbeelding
AfbeeldingAfbeelding
Swey

05 jun 2024, 12:11

Hogwarts Legacy ( switch)

Wat een geweldige game is dit, sinds Skyrim
Niet meer zo binnengehaald en een gevoel van immersion gehad. Draait prima op de switch, waanzinnige port. Zo’n 50uur in gestopt en nog niet alles gedaan. Dikke aanrader
arjen1981

05 jun 2024, 16:42

ESP Ra.De.
Jaar uitgave: 1998

Afbeelding

Wat vond ik er zelf van:
Is het dat DoDonPachi gewoon zo fijn klinkt als je het uitspreekt of is het wat anders dat we allemaal DoDonPachi wel kennen maar ESP Ra.De. de onbekende is? Aan de gameplay ligt het in elk geval niet, want ESP Ra.De. speelt echt net zo heerlijk. En ziet er super goed uit! De Cave pre-rendered graphics waarvan de kleuren er echt uit springen. De settings van de stages zijn perfect en spreken mij erg aan. Japanse straten, gebouwen als uit 90s anime. Er is ook een uitstekende M2 release op PS4 en Switch van de Psi versie. Zelf heb ik de Arcade origineel gespeeld.

⭐⭐⭐⭐
LesserMagic

09 jun 2024, 05:00

Ghost of Tsushima: Director's Cut (PC)

Afbeelding
Afbeelding
arjen1981

10 jun 2024, 08:48

Darius Gaiden
Jaar uitgave: 1994

Afbeelding

Wat vond ik er zelf van:
Taito klassieker. Lekker gevarieerd, echt wel te leren en eerlijke gameplay en prachtige graphics. Het capture systeem vind ik hier ook beter dan in de latere G Darius. Het heeft meer waarde en is makkelijker te gebruiker.

⭐⭐⭐⭐
arjen1981

10 jun 2024, 09:29

Gekirindan
Jaar uitgave: 1995

Afbeelding

Wat vond ik er zelf van:
Toen Toaplan in 1994 stopte te bestaan is een deel van het personeel bij Taito aan de slag gegaan. Dit resulteerde in eerste instantie in Gekirindan. Echter voelt Gekirindan wel meer als de eerdere titels van Toaplan dan als een derde Truxton. Die moeilijkheidsgraad heeft het ook gelukkig niet. Mijn gevoel zegt dat Taito vlink heeft lopen bijsturen om Gekirindan toegankelijker te maken. En voor mij een stuk leuker tot het einde. Maar de titel doet niet iets nieuws en blinkt nergens echt in uit. Gewoon goed.

⭐⭐⭐
arjen1981

10 jun 2024, 11:21

Humanity
Gespeeld op: XBOX
Jaar uitgave: 2023

Afbeelding

Wat vond ik er zelf van:
Bizar goede puzzel uitdaging. En machtig mooi om zoiets als dit weer te mogen ervaren. Het is console generaties terug dat ik dit soort originaliteit zag in een puzzel game. De originaliteit van die originele PlayStation. En meer perfectie dan in een Dreamcast titel. Maar gat gevoel straalt het wel uit.
Het is een mix van Lemmings, Echochrome en het eerdere werk van Enhance / Q . Ik ben echt keer op keer verast door de uitdagingen die je voorgeschoteld krijgt. De diversie tijd is ook zo knap. uiteindelijk krijg je zelfs het gevoel dat je een soort tower defense speelt. En hoe ook in de latere levels een draai gegeven wordt dat je werkelijk zelfs nog boss fights speelt. Ik ben weggeblaast door de creativiteit. Echt een titel goed voor 5 sterren. En met de level designer en user content ben ik ook nog lang niet klaar. Ik wil hier ook voor alle achivements gaan. No brainer als je XBOX GamePass hebt. Mijn tweede 5 sterren dit jaar. Had ik deze vorig jaar gespeeld, in het jaar dat deze uitkwam was het zeker mijn nummer twee geweest.

⭐⭐⭐⭐⭐
Fing3r

10 jun 2024, 16:01

Arjen is lekker bezig 🥳

Celeste (PC)

Replay van één van de beste indie titels die ik gespeeld heb, ditmaal minder vaak gestorven (maar nog steeds zo'n 1500 maal) en dik 30 aarbeien meer weten te pakken!

Afbeelding
AfbeeldingAfbeelding
LesserMagic

10 jun 2024, 19:17

Mafia II: Definitive Edition (PC)

Afbeelding
Afbeelding
arjen1981

11 jun 2024, 09:04

Ik hoor altijd wel goede geluiden over deze serie maar heb er nooit een deel uit gespeeld. Wat vond jij er van Magic?
arjen1981

11 jun 2024, 11:13

Sega Rally
Gespeeld op: Saturn
Jaar uitgave: 1995

Afbeelding

Wat vond ik er zelf van:
Een persoonlijke favoriet. Zeker weten de beste racer van deze generatie. Een titel die de liefde voor Arcade Racers bij mij versterkte. Natuurlijk niet on par met de Arcade versie, maar wel een prima poort en show case voor de Saturn destijds. Speelt nog altijd net zo heerlijk als in 1995.

⭐⭐⭐⭐⭐
Arnold

11 jun 2024, 20:22

Klassieker inderdaad. Heb hem zelf helaas niet. Dacht dat deze ook op de megadrive was maar bleek inderdaad een Saturn spel te zijn. Ik heb wel een versie voor mijn retro pc liggen. Dus als die straks draait, speel ik meteen Sega rally.
Dedicated gameroom:
Playstation
Nintendo
Atari
Sega
Arcadekast.
Apenheul
Beheerder
Beheerder
Contacteer:

11 jun 2024, 22:16

Arjan zit helemaal in de retro sferen!
Fing3r

12 jun 2024, 23:10

Portal: Revolution (PC)

Dit blijft toch het mooie van PC gaming, een door de community gemaakt vervolg/uitbreiding door Valve goedgekeurd. Lekkere puzzels en een verhaaltje wat goed is uitgewerkt. Mocht je Portal 2 bezitten dan kun je deze gratis spelen!

Afbeelding
AfbeeldingAfbeelding
arjen1981

13 jun 2024, 13:00

Apenheul schreef:
11 jun 2024, 22:16
Arjan zit helemaal in de retro sferen!
Zeker! Nog 7 dagen overbruggen ;) Dan Elden Ring. Ik sta al bij de cocoon :P

Ik ben nu bezig met Sonic and the falen Star, New retro: https://stardropsmh.github.io/sonic-and ... index.html
Swey

14 jun 2024, 11:44

Final Fantasy Legend ( GB)

Een van de oer-RPGs op de gameboy, heeft niets te maken met FF, dit is onderdeel van de SaGa serie.
Turn based RPG, met veel random encounters en echt wel wat grinden. Toch wel ook een verassende moeilijkheidsgraad tegen het einde aan. Wel wordt het geplaagd door de bekende problemen van vroege RPGs: hoge encounter rate, soft locks, een paar bugs en de nare mogelijkheid om jezelf te hard-locken als je per ongeluk het verkeerde ding
weggooit voor je het moet gebruiken. Ik heb een guide nodig gehad om erdoor te komen want natuurlijk was het erg obscuur met de hints en geheime kamers die je moest vinden etc. Toch voor zijn tijd wel een goeie game met een redelijk diep combat en weapon system . Je weapons hebben durability dus je moest echt plannen wat je meeneemt aangezien je voorraad van gear en spells en potions beperkt is. Ik vond hem
Leuk in ieder geval.
arjen1981

15 jun 2024, 23:01

Magic Sword
Jaar uitgave: 1990

Afbeelding

Wat vond ik er zelf van:
De core gameplay voelt fijn. Erg vlot en responsief. Eigenlijk niks op aan te merken. Hack and Slash en met bepaalde upgrades speel je haast een run n gun. De levels zijn kort. Maar het zijn er meer dan 50. En bij level 30 heb je het dan toch ook wel gezien en wordt Magic Sword nooit echt speciaal. De herhaling haalde voor mij dan toch wel het plezier naar beneden. Dus net even te veel van het goede. Magic Sword ziet er wel erg goed uit, kleurrijk en knappe effecten en tricks voor 1990.

⭐⭐
Laatst gewijzigd door arjen1981 op 15 jun 2024, 23:22, 1 keer totaal gewijzigd.

Terug naar “Highscores, competities en uitdagingen”