Zeldzame verticale A4 CRT monitor

Interessante advertenties, discussies en alles over verzamelen.
Blossom
Contacteer:

Zeldzame verticale A4 CRT monitor

05 feb 2021, 14:04

Na een jaar van zoeken heb ik een A4 monitor gevonden en gekocht (Dit soort monitoren hebben dezelfde beeldgroote als een A4 papier zodat je precies wist hoe het eruit zou zien na printen), ik heb een jaar gezocht en er nergens een kunnen vinden. Nu eindelijk heb ik er gevonden. Dit is waar het mysterie start.
Ik maak deze post niet alleen voor meer hoop op info maar ook voor mensen die in de toekomst willen zoeken.

Speciale dank aan JH

Plaatje van de connector: https://drive.google.com/file/d/1bHtbMn ... sp=sharing

De monitor heet Etap-neftis. Online kon ik alleen 1 PDF https://www.siwe.be/files/collectie/V237-Etap-200pi.pdf vinden waar geen extra informatie in stond behalve dat de monitor bestaat. Nu heb ik het bedrijf gevonden en gemailed dat deze monitoren toen maakte. Etap uit belgie, Ze hebben mij al extra info kunnen verstrekken:
  • Deze monitor heeft een special video kaart en driver nodig
  • Ergens in 1980 uitgebracht
  • 100DPI (Dit zou betekenen een resolutie van 830 × 1170 als ik inches begrijp| Fout)
  • 70Hz
Ze hebben geen extra informatie meer en dit was uit het hoofd van een gepensioneerde collega

Mijn monitor zelf heeft een sticker van het ministerie van VROM helpdesk erop, het VROM is opgericht in 1982 en opgeheven in 2010.
Ik weet dat deze monitor werkt want de advertentie waar het in stond had hem aangesloten op een PC en werkte. Echter het scherm werd apart verkocht en ik kon alleen het scherm betalen.

Het heeft een vreemde pin connector en ik kan er geen pinout of info over vinden. Als ik een pinout had zou ik er eventueel iets in elkaar kunnen knutselen om het te laten werken met behulp van een emulator of virtual machine.
Als ik thuis ben kan ik meer info en foto's verstreken!

:party3: UPDATE 6/2/21:

Ik heb de video-kaart, stoffig maar werkend. Het lijkt niet op alle (2) andere kaarten die ik online zag. Ook is er zeer weinig gesoldeerd aan de onderkant, het zijn allemaal losse uitstekende puntjes.
Daarnaast heeft het 2 lagen!

Ik heb het bonami museum gemaild en zij hebben er ook een, ik ga kijken of zij ook een kaart ervoor hebben en ze hadden geen andere informatie

Als laatste wil ik nog toevoegen dat er een datum staat op een sticker op een intel D27128A-2 '83 chip
12/11/86

:party1: UPDATE 8/2/21:
Volgens het Microsoft archief https://www.betaarchive.com/wiki/index. ... hive/58279 wordt het wel gesupport in Windows 2.x en na windows 3.0 niet meer!

Ik moet een Windows 2.x versie vinden.
(Met een driver update zou hij windows 3.x compatible moeten zijn)

Nog een update, nadat ik meerdere tijdschriften door ben gegaan heb ik een resolutie: 720*728 en een tijdschrift zegt 75Hz (Aangezien de andere info kwam van wat een gepensioneerde werker uit zijn hoofd wist, vertrouw ik erop dat het 75Hz is). Zwart en wit.
Het vroegste tijdschrift dat ik hem in gevonden heb kwam uit 1988.
Prototype is gemaakt in 1986 en in 1988 werd hij sowieso al verkocht.
Laatst gewijzigd door Blossom op 08 feb 2021, 13:32, 5 keer totaal gewijzigd.
(zij/haar) Mijn Collectie/database is GROOT
Team fortress 2 FAN
OldSchool
Contacteer:

Re: Zeldzame verticale A4 CRT monitor

05 feb 2021, 18:51

Ben dan vooral benieuwd naar die pin connectie. Lijkt me dat die al veel zegt.

Kan de verkoper je niet meer info verschaffen? Die heeft, als hij hem werkend heeft laten zien, de juiste apparatuur en drivers.

1980 lijkt me trouwens erg vroeg. Toen waren er nog geen pc’s zoals we die nu kennen in ieder geval. De uitgang op de monitor doet denken aan een seriële of vga poort. Alleen is hij breder. Dus er zal een aparte kabel voor zijn.

Mooie vondst in ieder geval!
Blossom
Contacteer:

05 feb 2021, 19:15

OldSchool schreef:
05 feb 2021, 18:51
Ben dan vooral benieuwd naar die pin connectie. Lijkt me dat die al veel zegt.

Kan de verkoper je niet meer info verschaffen? Die heeft, als hij hem werkend heeft laten zien, de juiste apparatuur en drivers.

1980 lijkt me trouwens erg vroeg. Toen waren er nog geen pc’s zoals we die nu kennen in ieder geval. De uitgang op de monitor doet denken aan een seriële of vga poort. Alleen is hij breder. Dus er zal een aparte kabel voor zijn.

Mooie vondst in ieder geval!
Oke de pin connectie kan je hier zien
https://drive.google.com/file/d/1bHtbMn ... sp=sharing
Ik zal de verkoper om meer info vragen en 1980 is inderdaad vroeg, maar ik bedoelde in de jaren 80, niet perse 1980.

Dit is het pronkstuk van mijn collectie, een verticale A4 CRT is echt giga cool

(EDIT) De verkoper had niet meer info
Team fortress 2 FAN
OldSchool
Contacteer:

05 feb 2021, 20:29

In de eerste link zag ik dat deze monitor uit 1980 stamt. Na een extra studie van je eerste link zie ik dat er een ISA kaart staat afgebeeld. Dat is dan toch vroege pc. Ben bang dat die kaart een must is.

Het is zeker een stukje historie, ik hoop dat je hem aan de praat krijgt!
Blossom
Contacteer:

05 feb 2021, 20:43

OldSchool schreef:
05 feb 2021, 20:29
Heeft die kabel aan beide kanten dezelfde connector?

In de eerste link zag ik dat deze monitor uit 1980 stamt. Ik ben dus ook wel benieuwd waar hij voor gebruikt werd, maar ik gok dat het bij een of ander teletype machine gebruikt werd.

Het is zeker een stukje historie, ik hoop dat je hem aan de praat krijgt!
De kabel gaat direct de monitor in
De verkoper had hem op een "IBM 5162 XT model 286" met de kaart erbij,
EN NOG BETER NIEUWS ik mag de kaart ophalen!!!! :biggrin:

Ik kan hem ook niet in een stopcontact steken want het is een zelfde kabel als een PC tegenwoordig.

Ik moet nu nog een computer halen waar ik de kaart in kan doen en hopen dat ik geen software ervoor nodig heb!
Team fortress 2 FAN
OldSchool
Contacteer:

05 feb 2021, 22:34

Blossom schreef:
05 feb 2021, 20:43
De kabel gaat direct de monitor in
De verkoper had hem op een "IBM 5162 XT model 286" met de kaart erbij,
EN NOG BETER NIEUWS ik mag de kaart ophalen!!!! :biggrin:

Ik kan hem ook niet in een stopcontact steken want het is een zelfde kabel als een PC tegenwoordig.

Ik moet nu nog een computer halen waar ik de kaart in kan doen en hopen dat ik geen software ervoor nodig heb!
Tof dat je die kaart mag ophalen! Stroom is inderdaad het probleem niet.

De PC daarentegen heeft een 8 bit isa slot nodig. Dus je hebt het over een XT of AT PC. Die zijn werkend niet goedkoop tegenwoordig. 16 bit isa vind je wel ook (in ieder geval eentje) terug op latere moederborden, maar het is niet gegarandeerd dat hij zonder problemen gaat werken op een 16 bit slot. Het wil nog wel eens problemen opleveren. Maar wel leuk, zo’n speurtocht!

Succes in ieder geval!
Blossom
Contacteer:

06 feb 2021, 01:05

Ik weet niet heel veel erover... Maar ik ga het zeker proberen!
Team fortress 2 FAN
Blossom
Contacteer:

06 feb 2021, 21:28

UPDATE:

Ik heb de video-kaart, stoffig maar werkend. Het lijkt niet op alle (2) andere kaarten die ik online zag. Ook is er zeer weinig gesoldeerd aan de onderkant, het zijn allemaal losse uitstekende puntjes.
Daarnaast heeft het 2 lagen!

Ik heb het bonami museum gemaild en zij hebben er ook een, ik ga kijken of zij ook een kaart ervoor hebben en ze hadden geen andere informatie

Als laatste wil ik nog toevoegen dat er een datum staat op een sticker op een intel D27128A-2 '83 chip
12/11/86
Team fortress 2 FAN
OldSchool
Contacteer:

06 feb 2021, 23:39

Is het niet dezelfde kaart als die in het pdf-je van je link?
Blossom
Contacteer:

07 feb 2021, 11:22

OldSchool schreef:
06 feb 2021, 23:39
Is het niet dezelfde kaart als die in het pdf-je van je link?
Nee (verbazingwekkend) hij is anders!

https://drive.google.com/file/d/1bvnJYa ... sp=sharing
https://drive.google.com/file/d/1buxHKd ... sp=sharing
https://drive.google.com/file/d/1c1PjTz ... sp=sharing

Het is verbazingwekkend!

Ik heb een zelfde soort kaart gevonden op een russisch forum, maar die zijn ook niet verder gekomen en hadden geen monitor. Het is verbazingwekken hoeveel chips ik los kan halen en hoe weinig echt helemaal vast gesoldeerd zit!

Dit zou een prototype iets kunnen zijn :thinking: :investigate:

Ik heb in ieder geval een ruwe productie datum. 12/11/86 :party1:
Dit is in ieder geval al veel meer dan ik voorheen had en veel meer dan online te vinden was voorheen
Team fortress 2 FAN
Kunstschilder1987
Contacteer:

07 feb 2021, 12:47

ik wil altijd graag helpen, maar om eerlijk te zijn is mijn kennis van deze materie zó schandalig laag (echt niet aanwezig) dat ik geen idee heb hoe ik zou moeten zoeken enzo. verder dan een paar schilderijtjes maken kan ik niet zoveel, haha eerlijk is eerlijk. Kortom, ik kan niet anders dan heel hard voor je duimen, iets wat praktisch gezien nul toevoegt.
Ik volg het wel met interesse je zoektocht, en hoop dat je project gaat slagen natuurlijk. en mooi dat je al een stap dichterbij bent gekomen! Het zou hééél lullig zijn wanneer je software nodig zou hebben om het alsnog allemaal goed te kunnen draaien. Succes, hopen dat het lukt!
voor mensen die het interessant vinden te zien wat ik maak:
:investigate: Link naar mijn website/schilderijen :investigate:
Afbeelding
BA BARACUS - KUNSTSCHILDER1987 - KRATOS prima rijtje spierbundels :happy:
Blossom
Contacteer:

07 feb 2021, 13:09

Ik denk dat ik er software voor nodig zal hebben of in ieder geval een oude windows versie. Ik wacht op dit moment nog op een paar mailtjes van of antwoorden, ik denk dat ik daar lang op kan wachten. Mijn volgende stap is het uitzoeken van de chips op de kaart
Team fortress 2 FAN
Blossom
Contacteer:

08 feb 2021, 12:07

UPDATE:
Volgens het Microsoft archief https://www.betaarchive.com/wiki/index. ... hive/58279 wordt het wel gesupport in Windows 2.x en na windows 3.0 niet meer!

Ik moet een Windows 2.x versie vinden.
(Hij zou moeten kunnen werken in windows 3.x met de goede drivers)

Nog een update, nadat ik meerdere tijdschriften door ben gegaan heb ik een resolutie: 720*728 en een tijdschrift zegt 75Hz (Aangezien de andere info kwam van wat een gepensioneerde werker uit zijn hoofd wist, vertrouw ik erop dat het 75Hz is). Zwart en wit.
Het vroegste tijdschrift dat ik hem in gevonden heb kwam uit 1988.
Prototype is gemaakt in 1986 en in 1988 werd hij sowieso al verkocht.
Team fortress 2 FAN
OldSchool
Contacteer:

08 feb 2021, 20:27

Weer een stapje verder!

Windows is trouwens wel te downloaden, gewoon even googelen!
Blossom
Contacteer:

08 feb 2021, 22:14

OldSchool schreef:
08 feb 2021, 20:27
Weer een stapje verder!

Windows is trouwens wel te downloaden, gewoon even googelen!
Misschien, maar ik ga het niet in mijn PC stoppen
:lit:
Team fortress 2 FAN

Terug naar “Verzamelpraat”