Button Bashers Top 25 Draft: Sony Playstation

Nostalgie! Alles vanaf de Atari 2600 t/m de Nintendo GameCube.
OldSchool
Contacteer:

Button Bashers Top 25 Draft: Sony Playstation

02 mar 2026, 21:03

Sony Playstation

Afbeelding

Met de Playstation bracht Sony een schokgolf te weeg. Als nieuwkomer veegde het de vloer aan met zo’n beetje de hele gevestigde orde. Alle opvolgers deden het allemaal ook goed of zelfs nog beter. Sony schepte graag op over de grafische mogelijkheden. En die waren dan ook aanzienlijk. De laadtijden werden gemakshalve vergeven. Hoe je het ook wendt of keert, Sony is niet meer weg te denken uit de game industrie. Hoog tijd om eens even nadrukkelijk stil te staan bij het apparaat waar het allemaal mee begon: de Playstation 1!

Er zijn weer mensen bereid gevonden om tot een top 25 te komen. Al is er één soort van duo baan dit keer. Scratch that! Mark heeft alsnog aangeven voor de volle 100% mee te willen doen. Het gezelschap bestaat dit keer uit:

Arjen1981
Dynamike
KillingRaptor
Kingoftherain
Mark

Informatie en Regels
De vijf deelnemers kiezen één voor één een game voor het systeem in kwestie uit en lichten in een bericht hun keuze toe. Een game die al gekozen is, mag niet meer door een andere deelnemer aangedragen worden. Nadat alle vijf deelnemers één keer aan de beurt zijn geweest, herhaalt zich dit proces in een opgeschoven volgorde. Het schema zal in de index hieronder staan.
Enkel de bovengenoemde vijf leden mogen in eerste instantie games aandragen voor de top 25. Reacties waarin andere leden voortijdig games aandragen zullen zonder pardon worden verwijderd!
Nadat er 25 games genoemd zijn door de deelnemers, staat het iedereen vrij om zelf games aan te dragen als zijnde eervolle vermeldingen. Gebruik hiervoor wel het template dat aan het einde van dit bericht staat.
Elke keer deelnemer mag slechts één game per serie aandragen. Het is dus mogelijk dat de top 25 meer dan één game per serie bevat, maar enkel wanneer daar een groter draagvlak voor is dan slechts één persoon. Dit geldt ook voor eervolle vermeldingen na de top 25.
Elke deelnemer wacht met het aandragen van een nieuwe game tot minstens 24 uur na de vorige game, maar streeft er wel naar dit binnen 72 uur te doen.
Er is geen specifieke rangorde in deze top 25.
Reageren op en discussiëren over de genoemde games staat uiteraard vrij en wordt zelfs van harte aangemoedigd! Vragen en opmerkingen zijn ook welkom. Dit keer houden we een nieuwe volgorde aan, check de index dus goed!

Top 25 Index
Final Fantasy IX (KillingRaptor)
Kula World/Roll Away (Dynamike)
Arjen1981
Kingoftherain
Mark

Dynamike
Arjen1981
Kingoftherain
Mark
KillingRaptor

Arjen1981
Kingoftherain
Mark
KillingRaptor
Dynamike

Kingoftherain
Mark
KillingRaptor
Dynamike
Arjen1981

Mark
KillingRaptor
Dynamike
Arjen1981
Kingoftherain

Template
In de spoiler hieronder vind je het template dat gebruikt wordt voor alle voordrachten. Deze kun je kopiëren en plakken, en dan invullen. Zo houden we een consistente lay-out.
Spoiler: weergeven

Code: Selecteer alles

[size=150][b]Game Titel[/b][/size]

[img]URL van screenshot[/img]

[b]Release date:[/b] Datum van eerste release (voor zover bekend; minstens een jaartal)
[b]Ontwikkelaar:[/b] Naam van ontwikkelaar
[b]Genre:[/b] Genre van de game

Alinea met daarin een korte beschrijving van de game.

Minstens één alinea waarin je uitlegt waarom deze game zo goed is en/of waarom iemand deze game in zijn collectie moet hebben (bijvoorbeeld om historische impact, uitstekend gebruik van kenmerkende eigenschappen van de hardware, uniek in zijn soort, etc.). Persoonlijke ervaringen en anekdotes zijn ook welkom.

Iedereen is zoals altijd vrij om games toe te voegen zodra de top 25 rond is. Voor nu mag KillingRaptor aftrappen!
Laatst gewijzigd door OldSchool op 04 mar 2026, 23:06, 3 keer totaal gewijzigd.
KillingRaptor

Re: Button Bashers Top 25 Draft: Sony Playstation

02 mar 2026, 22:14

Jullie zullen wel moeten wachten tot zondag voor mijn entry. :lol:
KillingRaptor

03 mar 2026, 10:14

Final Fantasy IX

Afbeelding

Release date: 07/07/2000
Ontwikkelaar: Square
Genre: RPG

Als er een genre is waarin de PS1 echt een monster was dan is het volgens mij wel het RPG genre. Zoveel klassiekers zijn er verschenen op die console. Maar 1 game springt er voor mij persoonlijk met kop en schouders bovenuit en dat is de eerste RPG die ik er op heb gespeeld, ik denk zelfs dat het de eerste is in het genre die ik heb gespeeld. Nog steeds een all-time favoriet van me, uiteraard heb ik het over Final Fantasy IX.

Voor velen zal het Final Fantasy VII zijn die de PS1 als RPG monster op de kaart heeft gezet maar voor mij is dat het negende deel uit de serie. VII vind ik ook fantastisch, begrijp me zeker niet verkeerd, maar IX was de eerste voor mij en zal altijd een speciaal plaatsje in mijn hart hebben. Ik heb deze al verschillende keren uitgespeeld, enkele malen op de PS1 maar ook versies op PC en Switch. Eén van de eerste games in het genre die ik heb gespeeld en ik was meteen helemaal hooked. De eerste dag dat ik deze had heb ik hem 9 uren zitten spelen, zo goed vond ik dit.

Afbeelding

Final Fantasy IX heeft gewoon alles wat ik verlang van een RPG en dat voor ik echt besefte wat RPG's waren. Een geweldig verhaal, hele toffe personages, het zag er fantastisch uit in die tijd, de muziek is nog steeds fenomenaal en het speelt ook allemaal zo lekker. Echt turn based is deze niet, het active time battle systeem was er al even in de franchise. Je wacht tot het balkje van je personage is volgelopen en dan kan je een actie uitvoeren. Niet een favoriet voor iedereen dit systeem maar ik erger me er helemaal niet aan. In de nieuwe versies kun je dit allemaal sneller laten lopen maar heb het zelf nooit gedaan. Iets met nostalgie en zo opgegroeid ermee enzo. Deze is ook best uniek in het leren van nieuwe aanvallen voor je personages. Die zitten namelijk vastgebonden aan je equipment. Je kan ze wel permanent leren door x aantal gevechten te doen (hangt van aanval tot aanval af) met die equipment aan. Dit snapte ik in mijn eerste playthrough helemaal niet maar toch heb ik hem weten uit te spelen. Nu is het second nature geworden als ik hem opnieuw speel.

De game volgt het verhaal van Zidane Tribal die op zijn avontuur allerlei andere personages tegenkomt zoals Steiner (aka Rusty), Garnet, fan favoriet Vivi, Freya,... Ieder heeft zijn eigen unieke karaktertrekken en stuk voor stuk zijn het geweldige personages. Het verhaal blijft ook telkens genieten, voor mensen die hem nooit hebben gespeeld zal ik er verder niets over zeggen want ik wil echt spoilers voorkomen. Grafisch gezien is de game ook fantastisch voor zijn tijd, ik weet nog heel goed dat ik enorm onder de indruk was van de graphics indertijd. Zoiets had ik nog niet gezien op de PS1, zoveel detail in alles. En dan heb je die fenomenale soundtrack van Nobuo Uematsu, die man heeft zoveel tijdloze nummers gemaakt en deze soundtrack behoort daar zeker ook toe. Ik heb echt alleen maar lof voor deze game.

Afbeelding

Final Fantasy IX zal altijd een topgame blijven voor mij. Het is één van mijn favoriete games aller tijden (top drie materiaal samen met Okami en Super Metroid) en ik betwijfel of er ooit een RPG zal zijn die deze zal overtreffen voor mij. Ja nostalgie speelt hier zeker een rol in maar ook als ik de geremasterde versies op PC en Switch speelde had ik nog steeds diezelfde mening. Ik zal ook nooit de eerste keer vergeten dat ik deze opstartte en dat het plots 9 uren later was. Iedere RPG liefhebber zou deze moeten gespeeld hebben.
Laatst gewijzigd door KillingRaptor op 03 mar 2026, 10:18, 1 keer totaal gewijzigd.
KillingRaptor

03 mar 2026, 10:16

Toch een gaatje gevonden vandaag om de draft te starten!
OldSchool
Contacteer:

03 mar 2026, 10:32

KillingRaptor schreef:
03 mar 2026, 10:16
Toch een gaatje gevonden vandaag om de draft te starten!
Mooi dat het gelukt is! En tof verhaal ook!
Fing3r

03 mar 2026, 11:09

FF9 is nog zo'n game die ik nog graag eens wil uitspelen. Vaak aan begonnen maar nooit weten te voltooien 😞
AfbeeldingAfbeelding
kingoftherain

03 mar 2026, 17:04

Ik ben zelf zo iemand die Final Fantasy VII bovenaan heeft staan, maar ik vond IX ook erg tof en snap het dondersgoed als dat iemand's favoriet op de console of zelfs van de hele serie is. De karakters zijn zeker leuk (Vivi =best black mage), de muziek is natuurlijk fantastisch en ik vond het ook mooi om te zien dat ze na de voorgaande drie spellen weer even volledig naar fantasy terug gingen. Ik moet bekennen dat ik 'm maar één keer volledig gespeeld heb toen-ie uitkwam, al zou ik 'm zeker nog wel eens een keer willen spelen met de kennis van nu. Wat ik toen namelijk niet wist is dat het spel ook een ode is aan de hele reeks. Bepaalde namen en vijanden uit de voorgaande delen komen hierin terug. In Europa hadden we daar destijds niet zoveel aan, want voor ons was Final Fantasy VII het eerste spel dat hier werd uitgebracht, maar er zullen zeker japanners geweest zijn die alles gespeeld hadden en het nieuwe spel een feest der herkenning vonden.

Sterke opener van de nieuwe draft! :perfect:
Afbeelding

Wooloo = love, Wooloo = life
Mark

03 mar 2026, 20:22

Fing3r schreef:
03 mar 2026, 11:09
FF9 is nog zo'n game die ik nog graag eens wil uitspelen. Vaak aan begonnen maar nooit weten te voltooien 😞
Dit heb ik ook. Volgens mij ben ik ooit eens bij CD 3 gekomen, maar dat was zo'n gigantische spike in moeilijkheidsgraad dat ik het daarna heb opgegeven. Ik moet er wel bijzeggen dat in de beginperiode van mijn liefde voor RPG's was, toen ik er nog niet zoveel van snapte. Later nog wel eens opgestart maar toch ook niet ver geschopt.

Ik weet wel dat ik enorm onder de indruk was van het grafische. Dit was echt gewoon kunst. Ik speelde het volgens mij rond 2012 voor het eerst (ik heb de jaren '90 qua gamen eigenlijk volledig gemist en ben dat later gaan inhalen) maar was alsnog weggeblazen. Fantastisch. Zeer terechte entry.

Net trouwens Dennis een PM gestuurd dat ik wel volle bak meedoe, ben het eigenlijk wel aan m'n stand verplicht.
KillingRaptor

03 mar 2026, 20:34

Een echte grote difficulty spike heb ik nooit echt ondervonden eigenlijk. Misschien dat ik al wat levels gegrind had. Sowieso doe ik het in deze om alle aanvallen te leren.
Dynamike
Beheerder
Beheerder
Contacteer:

03 mar 2026, 22:51

Yes! We zijn begonnen! Mede PS1-ers, laten we er iets moois van maken!

Final Fantasy IX snap ik heel erg goed als entry. Het mooie aan de FF-reeks op de PS1 is dat elk deel iets anders deed, andere systemen had, grafisch weer beter was dan de vorige en zo elke keer de lat een stukje hoger legde. Ik heb VII uitgespeeld, VIII pakte mij destijds niet zo, maar IX maakt dat weer helemaal goed. Uitgespeeld heb ik deze niet en ik durf niet te zeggen waar ik ooit gekomen ben, maar het is een mooie eerste entry en zeker een terechte. Misschien wel meer dan deel VII. Ondanks dat dat mijn all time favo RPG is uit die tijd, maar dat komt omdat het mijn eerste was. Net als deze dat voor KillingRaptor was. Nice! Morgen komt mijn entry.
Afbeelding
Ribbelchips

04 mar 2026, 10:31

Leuk, de PSone is voor mij echt een enorm grijs gebied. Ik had enorm veel gespeeld op de 8 en 16 bit consoles, maar rond die periode kregen we thuis ook een PC. En ik kon ook niet echt wennen aan de vroege 3d graphics met al die kinderziektes als popup/pop-in en fog. En natuurlijk die camera issues. Ik heb dus heel veel van deze games gemist. Wel eens wat remakes gespeeld natuurlijk, maar het blijft een grote blinde vlek, deze periode. Ik ga het topic met vele interesse volgen.
Afbeelding
Apenheul
Beheerder
Beheerder
Contacteer:

04 mar 2026, 10:46

Goede nominatie Mitch! Ik wist dat die van jou langs zou komen :)
Apenheul
Beheerder
Beheerder
Contacteer:

04 mar 2026, 10:55

Ik heb de remaster van Final Fantasy IX in 2024 uitgespeeld op Switch. Helaas, of misschien niet helaas, maakte ik soms wel gebruik van de 'cheat' functies om het grinden terug te dringen, maar daardoor vloog ik zo snel door de game heen dat de ervaring niet goed is achtergebleven. Ik had qua QOL feature graag in kunnen stellen hoeveel je de battles versnelt, want zonder versnelling is super traag en met versnelling is het veel te snel. Maar ja...

Voor mij voelt FFIX wel op en top Final Fantasy, de laatste in z'n soort want sindsdien iheeft de serie wat mij betreft ingeleverd aan identiteit (wat niet wil zeggen dat ik latere delen niet kan waarderen).
Dynamike
Beheerder
Beheerder
Contacteer:

04 mar 2026, 22:04

Kula World/Roll Away

Afbeelding

Release date: 10 juli 1998
Ontwikkelaar: Game Design Sweden AB
Genre: Puzzel

Ontwikkelaar Game Design Sweden AB heeft slecht één echte game gemaakt en dat is Kula World. De studio werd in 1995 opgericht en in 1998 krijgen wij in Europa als eerste de eerste en enige game van deze studio voor de PlayStation 1. Na deze titel hebben we nooit meer een game op de PS1 gezien en is de studio overgegaan naar webbrowsergames met Shockwave waarna de studio in 1999 werd gekocht en ging op in Netbabyworld. In 2003 ging de studio failliet en hoorde we nooit meer iets van deze studio. Gelukkig hebben ze dus 1 game gemaakt die gelijk voor mij één van de beste PS1-games allertijden is: Kula World.

Het concept van Kula World is simpel. Er is geen verhaal dat je volgt, je hoeft niet te grinden en je bent ook nergens aan het mikken om headshots te maken. Je bent een strandbal. En je doel is om de sleutels in het level te pakken en naar de exit te gaan. Dit doe je allemaal door te rollen over een parcours dat in de lucht zweeft. Naast het kunnen rollen heb je de mogelijkheid om te springen en dat is het. De bal die je bent, of bestuurd als je je niet wil identificeren met een bal, kan hoekjes om rollen en kan op uiteinde van het parcours ook op de zijkanten en onderkanten van het speelveld rollen.

Natuurlijk zijn er obstakels zoals punten, vuur, hallucinerende pillen (geen idee waarom die er zijn, maar ze zijn er) en andere tegenstand in de levels, maar de grootse uitdaging in de game komt toch wel van het springen. In de latere levels zal je leaps of faith moeten nemen om op andere stukken platform te komen zodat je daar verder kan rollen. Dit is wel het punt waarop het soms meer trial and error wordt dan dat je heel uitgedacht aan het puzzelen bent. Maar toch gaat de lol van de game hierdoor niet verloren. De tijdsdruk is uiteraard wel een ding dat vervelend is, maar als je na een aantal retries doorhebt hoe je door het level heen moet is ook dat vaak geen issue meer.

Uitgespeeld heb ik de game echter nooit. In totaal zijn er 170 levels in de main game om uit te spelen. En daar ben je echt wel een fiks aantal uurtjes mee bezig. Het is na al die jaren nog steeds een favoriet van mij. Een jaar geleden heb ik de game weer opgestart en ben ik tot aan level 50 of 60 gekomen. Daarna heb ik de game weer weggelegd. Waarschijnlijk pak ik hem over een paar maanden weer eens op. Dan heb ik mijn Kula World-fix weer even gehad voor een jaar of twee, waarna ik hem weer opstart. De controls zijn prettig, de muziek is relaxt, de gameplay is goed en het puzzelen is simpelweg enorm leuk om te doen.
Afbeelding
Mark

04 mar 2026, 22:18

Ja Kula World is een verrassend leuke game. Heb ik me ook ooit wel een paar uurtjes mee vermaakt, gewoon simpele video game entertainment. 50 of 60 heb ik sowieso nooit gehaald, eerder in de richting van 15. Wel leuk om een beetje achtergrondinformatie mee te krijgen, nooit geweten dat dit een one day fly ontwikkelaar was. Zou hem zelf niet zo snel in een Top 25 opnemen maar goed, de PS1 heeft dan ook ongekend veel goede games.
KillingRaptor

04 mar 2026, 23:46

Deze leek me altijd al heel tof maar is ook best aan de prijs. One day...
Dynamike
Beheerder
Beheerder
Contacteer:

05 mar 2026, 08:59

KillingRaptor schreef:
04 mar 2026, 23:46
Deze leek me altijd al heel tof maar is ook best aan de prijs. One day...
Klopt, de prijs is echt niet grappig meer van deze game. Laatste wat ik zag was 125 euro. Maar, en ja natuurlijk zeg ik dat, is hij het wel echt waard. Maar voor dat bedrag moet je wel echt van puzzelgames houden natuurlijk.
Afbeelding
Apenheul
Beheerder
Beheerder
Contacteer:

05 mar 2026, 10:04

Doe game is ook vaak genoemd in de podcast, ik had raar opgekeken als dit niet Michael's eerste nominatie was. Lang geleden heb ik de game wel eens gespeeld, maar niet lang genoeg om er een goede indruk van te krijgen. Vroeger dacht ik dat Iggy's Wrecking Balls eenzelfde soort game was, maar kwalitatief gezien liggen ze ver uit elkaar.
OldSchool
Contacteer:

05 mar 2026, 10:21

Iggy’s is wel ook heel erg tof. Die heb ik wel gespeeld, deze niet. Het klinkt eerlijk gezegd ook niet als iets waar ik 125€ voor zou neerleggen, maar wie weet zou ik helemaal om zijn als ik hem eens daadwerkelijk zou spelen.

Wel mooi het enthousiasme te zien.
arjen1981
Animal Crossing Tour 2020
Animal Crossing Tour 2020

05 mar 2026, 16:16

Twee hele mooie toevoegingen. Voor mij is IX ook leuker dan VII. Maar voor mij staat gek genoeg VIII dan weer bovenaan. Het is inderdaad zo dat elk wat anders te bieden heeft.

En Kula World, mooi! Wat zijn er veel goede puzzelers op de PSX.
kingoftherain

06 mar 2026, 18:46

Kula World had ik van Mike aan kunnen zien komen, al was het nog even de vraag of het meteen zijn opener werd of dat-ie later pas voorbij zou komen. Wel een errug leuke game. Ik heb 'm niet fysiek, al zal ik dat nog wel een keertje willen. Toen ik er in de PS3 periode achter kwam dat Kula World daarop te kopen was als PS1 classic, heb ik 'm ook meteen gekocht. Mooie entry!
Afbeelding

kingoftherain

06 mar 2026, 18:47

arjen1981 schreef:
05 mar 2026, 16:16
Maar voor mij staat gek genoeg VIII dan weer bovenaan.
:rolleyes:
Afbeelding

Terug naar “Retro gaming”