Zelf ben ik nogal fan van 2009. Dat komt voornamelijk door twee spellen.
Ten eerste Batman: Arkham Asylum. De freeflow combat is natuurlijk bekend, maar het is veel meer dan dat. Je verkent namelijk meerdere aspecten van Batman. Niet alleen het vechten en het angstaanjagende, maar ook z'n detective kant. Wat deze game voor mij ook beter maakt dan de vervolgen is dat Arkham Asylum kleinschaliger is en dichter in de buurt komt van een MetroidVania. Gedurende de game krijg je meerdere gadgets tot je beschikking, waardoor je weer andere gedeelten van het eiland kan betreden en dat past perfect bij Batman. Het geheel zit gewoon geweldig in elkaar en de Scarecrow stukken, oh, daar ben je niet klaar voor. Top game!

De tweede game is Ratchet & Clank: A Crack In Time. Ik was al fan van deze reeks, maar toen deze uitkwam kreeg-ie meteen de eerste plaats toegewezen. Toegegeven, ik ben een sucker voor verhalen met tijds distortions en alternatieve dimensies, dus deze game had meteen een streepje voor. De tijdspuzzels met Clank vond ik dan ook hartstikke leuk gedaan en het verhaal was ook gewoon goed gedaan. Het is alleen handig om eerst Tools Of Destruction en Quest For Booty te spelen, aangezien het verhaal doorloopt.

Naast deze twee spellen had je ook nog Assassin's Creed II (nog steeds mijn favoriete deel), Uncharted 2: Among Thieves (de beste van de reeks), Demon's Souls (de grondlegger van de soulslikes), Ghostbusters: The Video Games (de onofficiële derde film) en Street Fighter IV (de terugkeer van fighting games).