Succesvolle video game jaren

Nostalgie! Alles vanaf de Atari 2600 t/m de Nintendo GameCube.
kingoftherain

Succesvolle video game jaren

10 jan 2026, 21:21

2025 bleek een erg goed jaar te zijn voor video games. Zo kwam Hollow Knight: Silksong eindelijk uit, had een mooie prijs en sloeg goed aan. Voor de fans van Kingdom Come: Deliverance was er het vervolg. Er waren populaire indie games als Blue Prince en Ball X Pit. Samen spelen kon met Split Fiction, Elden Ring: Nightreign en Mario Kart World. En dan waren er natuurlijk nog spellen als Donkey Kong Bananza, Death Stranding 2: On The Beach, Metroid Prime 4: Beyond en het alom geprezen Clair Obscur: Expedition 33. En zo zijn er wel meer jaren die een hele zwerm aan prachtspellen voortbrachten. Nu dus de vraag, wat zijn die van jullie?

Zelf ben ik nogal fan van 2009. Dat komt voornamelijk door twee spellen.

Ten eerste Batman: Arkham Asylum. De freeflow combat is natuurlijk bekend, maar het is veel meer dan dat. Je verkent namelijk meerdere aspecten van Batman. Niet alleen het vechten en het angstaanjagende, maar ook z'n detective kant. Wat deze game voor mij ook beter maakt dan de vervolgen is dat Arkham Asylum kleinschaliger is en dichter in de buurt komt van een MetroidVania. Gedurende de game krijg je meerdere gadgets tot je beschikking, waardoor je weer andere gedeelten van het eiland kan betreden en dat past perfect bij Batman. Het geheel zit gewoon geweldig in elkaar en de Scarecrow stukken, oh, daar ben je niet klaar voor. Top game!

Afbeelding

De tweede game is Ratchet & Clank: A Crack In Time. Ik was al fan van deze reeks, maar toen deze uitkwam kreeg-ie meteen de eerste plaats toegewezen. Toegegeven, ik ben een sucker voor verhalen met tijds distortions en alternatieve dimensies, dus deze game had meteen een streepje voor. De tijdspuzzels met Clank vond ik dan ook hartstikke leuk gedaan en het verhaal was ook gewoon goed gedaan. Het is alleen handig om eerst Tools Of Destruction en Quest For Booty te spelen, aangezien het verhaal doorloopt.

Afbeelding

Naast deze twee spellen had je ook nog Assassin's Creed II (nog steeds mijn favoriete deel), Uncharted 2: Among Thieves (de beste van de reeks), Demon's Souls (de grondlegger van de soulslikes), Ghostbusters: The Video Games (de onofficiële derde film) en Street Fighter IV (de terugkeer van fighting games).
Afbeelding

Wooloo = love, Wooloo = life
Apenheul
Beheerder
Beheerder
Contacteer:

Re: Succesvolle video game jaren

10 jan 2026, 22:18

Ik vond 2025 ook een mooi game jaar, maar ik gok dat ik dat van elk jaar vindt want ik ontdek altijd wel weer iets nieuws en interessants in de indie hoek of ruimel een game in die middelmatig wordt beoordeeld maar waar ik dan helemaal in ondergedompeld raak (denk ook een jaar geleden bijvoorbeeld aan Starfield).

Ik denk dat 1998 nog altijd mijn favoriete game jaar is. Dat jaar zijn zoveel games uitgekomen die een compleet genre richting hebben gegeven dat ik me ook niet voor kan stellen dat dit voor mij persoonlijk ooit nog geevenaard gaat worden. Baldur's Gate heb ik destijds niet gespeeld (pas 20 jaar later o.i.d.) maar al die andere games heb ik zo sterk van genoten.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Pius

10 jan 2026, 23:31

Je vergeet de eerste Mario Party @Apenheul ;). Ik zal er eens over nadenken wat mijn favoriete game jaar is vwb releases. Grote kans dat het ook 1998 is.
"If it's not fun, why bother?"
Apenheul
Beheerder
Beheerder
Contacteer:

10 jan 2026, 23:47

Pius schreef:
10 jan 2026, 23:31
Je vergeet de eerste Mario Party @Apenheul ;). Ik zal er eens over nadenken wat mijn favoriete game jaar is vwb releases. Grote kans dat het ook 1998 is.
Haha, ik weet hoe gek jij bent op Mario Party :)
toejam

11 jan 2026, 09:00

Zelf ben ik wel fan van 2007. Dat komt ook voor een groot deel door de beleving van dat jaar want ik heb weinig anders gedaan dan eindeloos op Xbox Live gespeeld. Gears of War co-op (2006 release), The Orange Box, Crackdown.

Maar voor mij was 2007 een jaar dat er heel veel samen kwam. Dat kan ik goed zien aan mijn lijst gespeelde games aldus Xbox. De mix van genres, van race games tot jrpgs van blockbusters tot indie games. Xbox Live Arcade voegde zoveel toe aan de beleving. Castlevania Symphony of the Night naast Carcassonne, Heavy Weapon en Streets of Rage 2, Undertow en Aegis Wing. Als ik deze lijst zo terugkijk denk ik dat het mijn meest intense jaar videogamen ooit is geweest. Waren dit allemaal hele goede games? Nee, en er zijn in 2007 andere knallers op andere systemen uitgekomen maar die heb ik allemaal toen niet gespeeld.

Carcassonne
Pac-Man Championship Edition
Pinball FX (2007)
Castlevania: Symphony of the Night
3D Ultra Minigolf Adventures
Conan
Golden Axe
Avatar: The Last Airbender - The Burning Earth
Mass Effect
Crackdown
Two Worlds
Streets of Rage 2
Worms
Heavy Weapon
Texas Hold'em
Prince of Persia Classic
Puzzle Quest: Challenge of the Warlords
John Woo Presents Stranglehold
Assassin's Creed
Bomberman Live
Blue Dragon
Pirates of the Caribbean: At World's End
Scene It? Lights, Camera, Action
The Orange Box
Ms. Pac-Man (Xbox 360)
Bee Movie Game
Viva Piñata: Party Animals
Cars: Mater-National Championship
Spider-Man: Friend or Foe
Fuzion Frenzy 2
Bullet Witch
Arkadian Warriors
Eternal Sonata (EU)
Undertow
Aegis Wing
Luxor 2
Fantastic 4: Rise of the Silver Surfer
TMNT
Spider-Man 3
DiRT
BioShock
Professional dabbler
Pius

11 jan 2026, 09:19

Voor mij toch echt 1998 ook.

Ocarina of Time
Mario Party
StarCraft
Dark Omen
Grim Fandango
Banjo Kazooie
F-Zero X
Turok
Star Wars Rogue Squadron
Pokémon Yellow
Half Life
Commandos
OldSchool
Contacteer:

11 jan 2026, 11:05

Ik heb hier zo geen zicht op. Al zou ik al weten uit welk jaar een game komt, kleine kans dat ik het ook in dat jaar heb gespeeld. Dus ik onthou me van de stemming en lees gewoon lekker mee!
kingoftherain

11 jan 2026, 11:50

OldSchool schreef:
...kleine kans dat ik het ook in dat jaar heb gespeeld.
Hoeft niet, hoor. Ook al heb je het later gespeeld, de spellen zijn nog steeds in dat jaar uitgekomen.
Afbeelding

OldSchool
Contacteer:

11 jan 2026, 11:51

kingoftherain schreef:
11 jan 2026, 11:50
OldSchool schreef:
...kleine kans dat ik het ook in dat jaar heb gespeeld.
Hoeft niet, hoor. Ook al heb je het later gespeeld, de spellen zijn nog steeds in dat jaar uitgekomen.
Snap ik op zich, maar dan zou ik bij elk spel wat ik tof vindt moeten opzoeken van wanneer hij was. Too lazy!
Mark

11 jan 2026, 12:32

Ik vond 700 een goed jaar, toen werd 'schaken' (in ieder geval de eerste opzet) uitgebracht. Vind ik nog steeds een leuk spel.
ikk
Contacteer:

11 jan 2026, 13:17

Voor mij is het 2005, het begin van de 7e console generatie met de release van de XBOX 360 en het jaar van de MMO wars met de release van Guild Wars en (in Europa) World of Warcraft.
Dit jaar is mijn favoriete game Psychonauts uitgebracht en Guild Wars is nog altijd de game waar ik veruit de meeste tijd in heb gestoken.

Consoles:
DS (in Europa)
Game Boy Micro
PSP
XBOX 360

Franchises gestart:
Buzz!
FEAR
Forza Motorsport
God of War
Guild Wars
Guitar Hero
Lego Star Wars (eerste Traveller's Tales Lego game)
Pokémon Mystery Dungeon
Psychonauts
Sniper Elite
Yakuza

Andere goede releases:
Battlefield 2
Burnout Revenge
Crash Tag Team Racing
Jade Empire
Killer7
Kingdom Hearts 2
Mario & Luigi: Partners in Time
Mario Kart DS
Mario Party 7
Nintendogs
Need for Speed: Most Wanted
Oddworld: Stranger's Wrath
Prince of Persia: The Two Thrones
Resident Evil 4
Shadow of the Colossus
Stubbs the Zombie in Rebel Without a Pulse
Super Princess Peach
World of Warcraft (in Europa)
arjen1981
Animal Crossing Tour 2020

12 jan 2026, 18:01

Vanaf 1990 kan ik voor elk jaar wel drie echte favorieten noemen die ik ook helemaal heb grijs gespeeld. Er zit dan geen jaar tussen die me tegenviel of waar het moeilijk wordt om 3 te vinden.

Wie zegt moet ook doen, dan nu eerst mijn favorieten uit 1990:

1. Lost Patrol - AMIGA
Afbeelding

2. Lotus Esprit Turbo Challenge - AMIGA
Afbeelding

3. The Secret of Monkey Island - AMIGA
Afbeelding

En ja natuurlijk is Outrun veel beter dan Lotus Esprit Turbo Challenge, maar daar had ik als jongetje toen natuurlijk geen weet van :) Want ik had een Amiga. Amiga Power!
Slati

14 jan 2026, 14:03

arjen1981 schreef:
En ja natuurlijk is Outrun veel beter dan Lotus Esprit Turbo Challenge, maar daar had ik als jongetje toen natuurlijk geen weet van :) Want ik had een Amiga. Amiga Power!
Ik vind Lotus beter dan Outrun, want multiplayer. En ik houd meer van rondjes rijden dan etappes. Ik vond Lotus II in eerste instantie daarom ook een beetje tegenvallen.

Lotus en Monkey Island. Daar noem je wel twee toppers! Heel veel lol mee gehad. En ook zeker nog veel jaren daarna. Persoonlijk zou ik Super Cars, Loom, King's Quest V, Eye of the Beholder of Ultima V hoger plaatsen dan Lost Patrol.
Ik game op: Commodore 64, Amiga 500, Atari Lynx, RetroPie, MiSTer, Evercade, Wii U, 3DS, N64, PS4/PS5, Nintendo Switch 2 en een Windows laptopje.
Mijn verzameling
Slati

14 jan 2026, 14:24

Mijn favoriete jaar is 1992:
  • Ultima VII
  • Ultima Underworld
  • Dune
  • Dune II
  • Pinball Dreams en Fantasies
  • Indiana Jones and the Fate of Atlantis
Daarnaast waren 1990 en 1998 ook hele goede jaren inderdaad. 1998 had ook nog Might and Magic VI en nog nét Baldur's Gate (in Noord-Amerika).
Ik game op: Commodore 64, Amiga 500, Atari Lynx, RetroPie, MiSTer, Evercade, Wii U, 3DS, N64, PS4/PS5, Nintendo Switch 2 en een Windows laptopje.
Mijn verzameling
arjen1981

14 jan 2026, 18:14

Slati schreef:
14 jan 2026, 14:03
arjen1981 schreef:
Ik vind Lotus beter dan Outrun, want multiplayer. En ik houd meer van rondjes rijden dan etappes. Ik vond Lotus II in eerste instantie daarom ook een beetje tegenvallen.

Lotus en Monkey Island. Daar noem je wel twee toppers! Heel veel lol mee gehad. En ook zeker nog veel jaren daarna. Persoonlijk zou ik Super Cars, Loom, King's Quest V, Eye of the Beholder of Ultima V hoger plaatsen dan Lost Patrol.
Super Cars heb ik ook erg veel gespeeld. Maar Ultima V ben ik nooit in geraakt. De serie en ook vooral de goede delen missen echt nog in mijn gespeelde catalogus.

Maar Lost Patrol heb ik zulke mooie ervaringen, dat ik daar erg verknocht aan ben geraakt. Vandaar ook de nummer 1 positie.

Lotus is inderdaad prachtig, maar ik vind de speelbaarheid en herspeelbaarheid van Outrun, helemaal op de Arcade (niet de Amiga versie) toch wel de winnaar. Maar de nostalgie kan ook heel sterk mee wegen hierin kan ik me voorstellen?
arjen1981

14 jan 2026, 18:36

Ik ga ook ook lekker verder hierin want Slati heeft ook mooi de Amiga te pakken. En ik wil graag ook wat zeggen over 1992. Want mijn lijstje is toch net iets anders. 1991 is voor mij ook heel makkelijk.

1. Rod-Land - Amiga
Afbeelding

2. Lemmings - Amiga
Afbeelding

3. Another World - Amiga
Afbeelding

Another World en Lemmings behoeven geen uitleg, maar Rod-Land staat voor mij in 1991 ver boven aan. Ik wordt hier, ben hier, zo ontzettende fan van. Het maakt wat in mij los. Het geeft mij zo'n blij en fijn gevoel. En de Amiga versie! Deze is Arcade perfect. Nee, deze is beter dan de Arcade versie!

En Last Ninja 3, Turrican II, Alien Breed, Hunter zijn ook allemaal titels die ik zou kunnen noemen. Last Ninja 3 alleen al omdat het mijn allereerste fysieke spel ooit is. De bigbox versie. Maar bv Hunter deed ook wat speciaals.

Afbeelding

Wie kent Hunter? Dit is een vroege 3d polygonen avonturen spel. Je loopt of zwemt in een wereld, kunt voertuigen in gaan en besturen. Gebouwen in gaan. Met NPC's praten. Het is echt één van de eerste spellen die vrijheid in een 3D wereld gaf. Alhoewel het geen directe link in de ontwikkelaar is naar GTA, heb ik het wel altijd zo gezien: Hunter -> Body Harvest -> GTA 3

En dat gezegd hebbende in een post waar ook Lemmings staat ;)

Nu even wachten Slati of wij Dynamike of misschien zelfs JokerJur ook naar dit topic kunnen trekken. Niet bedoeld als een takeover. Maar de Amiga is, als je het over de beste Video Game jaren hebt, toch ook gewoon het beste systeem ;)
Laatst gewijzigd door arjen1981 op 14 jan 2026, 19:32, 1 keer totaal gewijzigd.
kingoftherain

14 jan 2026, 19:15

arjen1981 schreef:
Niet bedoeld als een takeover.
Ik zeg "leef je lekker uit." :thumbup:
Afbeelding

Pius

14 jan 2026, 22:56

Slati schreef:Mijn favoriete jaar is 1992:
  • Ultima VII
  • Ultima Underworld
  • Dune
  • Dune II
  • Pinball Dreams en Fantasies
  • Indiana Jones and the Fate of Atlantis
Daarnaast waren 1990 en 1998 ook hele goede jaren inderdaad. 1998 had ook nog Might and Magic VI en nog nét Baldur's Gate (in Noord-Amerika).
Oeh Dune 1 en 2. Allebei zulke goede games!
arjen1981

15 jan 2026, 06:42

Een absolute aanrader is dan nog Dune Legacy:

https://dunelegacy.com/

Een remaster met moderne controls en systemen. Heerlijk om te spelen deze Dune 2 variant
Pius

15 jan 2026, 13:55

arjen1981 schreef:Een absolute aanrader is dan nog Dune Legacy:

https://dunelegacy.com/

Een remaster met moderne controls en systemen. Heerlijk om te spelen deze Dune 2 variant
Thx! Die ga ik zeker bekijken!
Ok Impala!
Contacteer:

17 jan 2026, 18:39

arjen1981 schreef:
Ik ga ook ook lekker verder hierin want Slati heeft ook mooi de Amiga te pakken. En ik wil graag ook wat zeggen over 1992. Want mijn lijstje is toch net iets anders. 1991 is voor mij ook heel makkelijk.

1. Rod-Land - Amiga
Afbeelding

2. Lemmings - Amiga
Afbeelding

3. Another World - Amiga
Afbeelding

Another World en Lemmings behoeven geen uitleg, maar Rod-Land staat voor mij in 1991 ver boven aan. Ik wordt hier, ben hier, zo ontzettende fan van. Het maakt wat in mij los. Het geeft mij zo'n blij en fijn gevoel. En de Amiga versie! Deze is Arcade perfect. Nee, deze is beter dan de Arcade versie!

En Last Ninja 3, Turrican II, Alien Breed, Hunter zijn ook allemaal titels die ik zou kunnen noemen. Last Ninja 3 alleen al omdat het mijn allereerste fysieke spel ooit is. De bigbox versie. Maar bv Hunter deed ook wat speciaals.

Afbeelding

Wie kent Hunter? Dit is een vroege 3d polygonen avonturen spel. Je loopt of zwemt in een wereld, kunt voertuigen in gaan en besturen. Gebouwen in gaan. Met NPC's praten. Het is echt één van de eerste spellen die vrijheid in een 3D wereld gaf. Alhoewel het geen directe link in de ontwikkelaar is naar GTA, heb ik het wel altijd zo gezien: Hunter -> Body Harvest -> GTA 3

En dat gezegd hebbende in een post waar ook Lemmings staat ;)

Nu even wachten Slati of wij Dynamike of misschien zelfs JokerJur ook naar dit topic kunnen trekken. Niet bedoeld als een takeover. Maar de Amiga is, als je het over de beste Video Game jaren hebt, toch ook gewoon het beste systeem ;)
Oeh! Amiga! Daar weet ik verrassend weinig van, maar sommige games ken ik toch omdat ze ports hebben gekregen of omdat ik ze vroeger bij vriendjes heb gespeeld. Ben benieuwd naar je andere lijstjes Arjen!
Ok Impala!
Contacteer:

17 jan 2026, 18:47

En wat te denken van 1996?

Mario 64
Super Mario RPG
Resident Evil
Crash Bandicoot
Pokémon Red/Blue
Donkey Kong Country 2 én 3

En een persoonlijke favoriet,
Terranigma

En dan gaat de lijst maar door. Wat een jaar!

Terug naar “Retro gaming”