Vraagje over CRT TV‘s

Nostalgie! Alles vanaf de Atari 2600 t/m de Nintendo GameCube.
Kennie
eBay gebruikersnaam: ken79b

Vraagje over CRT TV‘s

14 mar 2025, 21:00

Hallo 👋🏻

Wij gaan verhuizen naar een nieuwbouwhuis binnenkort en ik heb voor mijn gamehoekje mijn oog laten vallen op een Bang & Olufsen CRT TV van de eerste helft van de jaren 90. Model Beovision MX 6000.

Deze TV krijgt redelijk goede reviews mbt retro gaming en ik kan er eentje in de omgeving vinden. Heeft hier iemand ervaring mee? Het ziet eruit alsof er een glasplaat voor de beeldbuis zelf zit. Recent heb ik 2 Japanse light guns gekocht met Virtua Cop 1 en 2 en heb veel zin om dit te gaan spelen.

Kan die glasplaat ervoor zorgen dat die light gun games niet of slecht werken?

deze TV gaat het om

Thanks 👍🏻
Afbeelding
Flozem

Re: Vraagje over CRT TV‘s

18 mar 2025, 07:55

Het wordt wel eens gezegd, maar het heeft meestal met de refresh rate van het scherm te maken 100Hz is incompatibel met reguliere lightguns ivm timing issues.

De meeste CRT schermen hebben namelijk een glasplaat van voren al is die vaak gebold…

En anders een tweede scherm ernaast? Sony Trinitron is mijn favoriet.
Dynamike
Beheerder
Beheerder
Contacteer:

18 mar 2025, 08:03

Ik persoonlijk vind het een hele fijne TV. Ik heb de 8000 hier in huis staan en het is echt een hele mooie grote TV, geluid is geweldig en ik vind het beeld ook meer dan prima. Nu ben ik geen pixelhunter die gaat zitten kijken of het op een PVM beter is of wat dan ook, ik wil gewoon goed en mooi beeld (en dat heeft deze reeks) en klaar. Maar afgelopen weekend waren we in Awesome Space en daar staan ze ook. In het Nationaal Videogame Museum in Zoetermeer stonden ze voorheen ook (ben er lang niet meer geweest dus weet niet of ze er nog zijn). Dus slecht zijn ze zeker niet. Zijn ze de beste? Dat durf ik niet te zeggen.
Afbeelding
c4ke

18 mar 2025, 08:13

Voor zover ik heb kunnen vinden werken lightguns prima op de MX6000. De glasplaat doet verder niet zoveel, behalve dat het beeld ietsjes donkerder lijkt. In ieder geval een mooie TV dat ook niet al te diep is kwa ruimte.
(。◕‿‿◕。)

~ NTSC/J Verzamelaar / Gameroom ~
OldSchool
Contacteer:

18 mar 2025, 08:46

Zorg iig dat er een afstandsbediening bij zit. Die heb je echt nodig bij deze tv’s én los ze zijn ze schandalig duur.

Ik heb het zelf nooit geprobeerd, maar er gaan geruchten dat light guns niet altijd goed werken, door het extra contrast scherm. Ik weet niet wat je er voor gaat betalen, maar de MX serie wordt gezien als de ideale retro gaming tv, dus ik zou het gewoon proberen. Werkt het niet, ben je hem ook zo wel weer kwijt.
Joey
Veteraan
Veteraan

18 mar 2025, 11:54

Deze tv's zijn zeker erg goed in vergelijking met andere consumenten CRT's. Professionele buizen zijn uiteraard beter, maar betere consumenten tv's ga je niet snel vinden. Succes met de zoektocht!
Afbeelding
Arnold

25 mar 2025, 16:49

Ik heb het betreffende model even in Chatgpt gegooid. Is 50 hrz, waarmee je in principe met lightguns aan de gang moet kunnen. Ik zeg doen 😉
Dedicated gameroom:
Playstation
Nintendo
Atari
Sega
Arcadekast.
OldSchool
Contacteer:

25 mar 2025, 17:58

Kennie schreef:
14 mar 2025, 21:00
Hallo 👋🏻

Wij gaan verhuizen naar een nieuwbouwhuis binnenkort en ik heb voor mijn gamehoekje mijn oog laten vallen op een Bang & Olufsen CRT TV van de eerste helft van de jaren 90. Model Beovision MX 6000.

Deze TV krijgt redelijk goede reviews mbt retro gaming en ik kan er eentje in de omgeving vinden. Heeft hier iemand ervaring mee? Het ziet eruit alsof er een glasplaat voor de beeldbuis zelf zit. Recent heb ik 2 Japanse light guns gekocht met Virtua Cop 1 en 2 en heb veel zin om dit te gaan spelen.

Kan die glasplaat ervoor zorgen dat die light gun games niet of slecht werken?

deze TV gaat het om

Thanks 👍🏻
En? Heb je hem gekocht?
Zach

05 apr 2025, 20:46

Ik heb 2 mx7000, een mx8000 en een mx4000.
Mx8000 is perfect, 4000 is leuk voor 16 bit.
Lightgun games werken perfect, neem aan dat het voor de MX6000 ook zo is. Mooiste tv's ooit voor retro gaming.

De afstandbediening is een must.

Qua CRT tv's moet je oppassen met breedbeeld tv's, die werken niet goed met lightgun games.

Als je multiplayer wil op de ps2 heb je toch echt twee tv's, ps2's met ilink, i link cabel, 2 games nodig, maar dat is wel fantastisch met time crisis 2 en 3.
Kennie
eBay gebruikersnaam: ken79b

14 apr 2025, 11:36

OldSchool schreef:
En? Heb je hem gekocht?
Ja, ik heb hem vorige week opgehaald.

Excuses overigens voor mijn late reactie, we zijn bezig een huis te bouwen en dat heeft nogal wat aandacht opgeslokt aangezien we sinds een maand in de laatste fase zitten.

Maargoed, ik ben dik tevreden met die TV ! Heb inmiddels een potje Virtua Cop 2 op de Saturn gespeeld met z'n tweeën en dat was echt genieten. Ook even de Saturn versie van Symphony of the Night gespeeld, ziet er super uit. Eind volgende maand moeten we over zijn, dus tot die tijd zal ik er nog niet zoveel gebruik van maken. Ik moet zeggen dat ik er heel tevreden over ben, die draaiende voet zijn handig en het geluid wat uit die speakers komt is ook behoorlijk goed. Ik denk dat ik gewoon weer op deze TV ga gamen met de 16 en 32 bit consoles. Upscalers zijn tof en interessant, maar ik was eigenlijk gewoon onder de indruk hoe het eruit zag. Het is natuurlijk ook een TV uit het hogere (consumenten) segment van begin jaren 90. Qua instellingen moet ik er ook nog even induiken.
Laatst gewijzigd door Kennie op 14 apr 2025, 14:32, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
OldSchool
Contacteer:

14 apr 2025, 14:01

Kennie schreef:
14 apr 2025, 11:36
OldSchool schreef:
En? Heb je hem gekocht?
Ja, ik heb hem vorige week opgehaald.

Excuses overigens voor mijn late reactie, we zijn bezig een huis te bouwen en dat heeft nogal wat aandacht opgeslokt aangezien we sinds een maand in de laatste fase zitten.

Maargoed, ik ben dik tevreden met die TV ! Heb inmiddels een potje Virtua Cop 2 op de Saturn gespeeld met z'n tweeën gespeeld en dat was echt genieten. Ook even de Saturn versie van Symphony of the Night gespeeld, ziet er super uit. Eind volgende maand moeten we over zijn, dus tot die tijd zal ik er nog niet zoveel gebruik van maken. Ik moet zeggen dat ik er heel tevreden over ben, die draaiende voet zijn handig en het geluid wat uit die speakers komt is ook behoorlijk goed. Ik denk dat ik gewoon weer op deze TV ga gamen met de 16 en 32 bit consoles. Upscalers zijn tof en interessant, maar ik was eigenlijk gewoon onder de indruk hoe het eruit zag. Het is natuurlijk ook een TV uit het hogere (consumenten) segment van begin jaren 90. Qua instellingen moet ik er ook nog even induiken.
Klinkt super man! Zo’n aankoop, daar kun je eigenlijk nooit spijt van hebben. Want het kost misschien wat, maar je kunt ze als je dat zou willen ook weer makkelijk doorverkopen.

Maar veel beter is natuurlijk de ervaring die je nu hebt. Lekker gamen en zin om er weer sojaolies aan te hangen. Veel succes met de laatste loodjes van het huis, en daarna veel plezier met deze tv!
Slati

15 apr 2025, 10:58

Leuk dat het bevalt!

Ik heb mijn B&O MX4000 vervangen door een Sony Trinitron en alhoewel dat top is voor 16-bit en DVD'tjes kijken, ziet Nintendo 64 er juist veel slechter uit dan op de B&O. Jammergenoeg heb ik niet de ruimte om ze allebei neer te zetten.
Ik game op: Commodore 64, Amiga 500, Atari Lynx, RetroPie, MiSTer, Evercade, Wii U, 3DS, N64, PS4/PS5 en een Windows laptopje.
Mijn verzameling

Terug naar “Retro gaming”