Button Bashers Top 25 Draft: Sony Playstation Portable

Nostalgie! Alles vanaf de Atari 2600 t/m de Nintendo GameCube.
arjen1981
Animal Crossing Tour 2020
Animal Crossing Tour 2020

Re: Button Bashers Top 25 Draft: Sony Playstation Portable

13 mar 2023, 08:40

Inderdaad Pata-pata-pata-pon-Pata-pon-Pata-pon!
KillingRaptor

13 mar 2023, 09:15

Patapon is echt tof! Ik heb hem op PS4 en heel veel plezier aan beleefd. Pata-pata-pon! Fever!
toejam

20 mar 2023, 08:47

The Flying Hamster

Afbeelding

Release date: 7 december 2010
Ontwikkelaar: The Game Atelier
Genre: Shmup

Kruip in de huid van Newton, de Vliegende Hamster, in deze horizontale shmup! Vlieg om je meisje te redden in 6 levels vol verschillende vijanden (dieren, robots, buitenaardse wezens...) en versla de meest meedogenloze bazen met elk item dat je onderweg tegenkomt.

Afbeelding

Een flinterdunne context voor deze PSP Mini maar wel voldoende voor een enorme bak hilariteit. Na een intro van 30 seconden die eigenlijk hierboven al beschreven staat knoop je een riem om, doe je daar een blad in en kun je de schijnbaar de hele wereld rond vliegen.

In die wereld word je door van alles en nog wat aangevallen, meeuwen, bijen die net zo groot zijn als meeuwen, koeien die maar 2 keer zo groot zijn als bijen maar je met alle liefde (en alle melk die ze hebben) uit de lucht proberen te schieten. Elk level wordt uiteraard afgesloten met een eindbaas.

Tijdens de levels vind je allerhande power-ups, zonnebloempitjes voor rapid fire, appels voor spread shot etc. Al deze wapens hebben maar een heel beperkt gebruik dus het is wel altijd even goed kijken voor je de vuurknop ingedrukt houdt.

Afbeelding

De levels zijn lekker afwisselend, de muziek ondersteunt het geheel goed en het bestuurt prima. Het is geen bullet hell maar voor mij nog steeds uitdagend genoeg, Het spel neemt zichzelf absoluut niet serieus maar lijkt wel iets te zijn waar de makers een hoop lol bij hebben gehad, want dat straalt het gewoon uit.

Voor zover ik weet is hier geen fysieke release van geweest helaas maar als cavialiefhebber heb ik bij hoge uitzondering deze hamster een kans gegeven en er geen spijt van gehad.
Professional dabbler
Apenheul
Beheerder
Beheerder
Contacteer:

20 mar 2023, 10:30

Dynamike schreef: 13 mar 2023, 08:23 Patapon

Afbeelding
Ja, heerlijke game. Dit was een tijd lang mijn favoriete PSP game, lekker speels en toch tactisch.
OldSchool
Contacteer:

20 mar 2023, 11:56

Patapon

Alles klopt aan deze game. Grafisch dik in orde, gameplay die in mijn straatje zou moeten passen. Ik heb de game destijds gespeeld, maar niet erg lang. Geen idee waarom niet, ik zou het misschien nog eens een kans moeten geven…

The Flying Hamster

Dit ziet er wel erg komisch uit. Ik ben niet de grootste fan van shmups, maar gezien de stijl en de humor zou ik dit wel een paar rondjes kunnen spelen.
Joey
Veteraan
Veteraan

20 mar 2023, 11:58

The Flying Hamster ziet er best grappig uit inderdaad!
Ribbelchips

27 mar 2023, 15:09

Kijk uit naar de volgende ;)
Afbeelding
OldSchool
Contacteer:

27 mar 2023, 15:25

Ribbelchips schreef: 27 mar 2023, 15:09 Kijk uit naar de volgende ;)
Komt er binnenkort aan, ben een weekend weg geweest!
OldSchool
Contacteer:

03 apr 2023, 19:22

Dissidia: Final Fantasy

Afbeelding

Release date: 18-12-2008
Ontwikkelaar: Square Enix
Genre: Fighting Game

Dit is geen typische Final Fantasy game. Wel is het een game waarin je heel veel bekende karakters uit de franchise tegen zult komen. In essentie is de game een fighter. Zoek een willekeurige review op internet op en ze zullen spreken van een fighter met rpg elementen. En zeker, die zijn aanwezig. Maar het komt uiteindelijk aan op je fighting skills. De fighters die ik tot op dat moment gespeeld heb, waren vooral 2D. Denk aan een Mortal Kombat 3 of Street Fighter II: je speelt van links naar rechts of vice versa. Voor mij ging er een nieuwe wereld open met FFD. Voor het eerst bewoog ik me in een 3D ruimte, waarin je vrij kon bewegen. Alle kanten op en het beperkte zich ook zeker niet tot de vloer. Er zijn diverse settings waarin je met tegenstanders het gevecht aangaat. Je kunt gebruik maken van deze omgeving, door bijvoorbeeld ergens achter te schuilen. De vrijheid was voor mijn gevoel enorm. Daarnaast had deze game een voor mij nieuwe techniek: je had twee verschillende soorten aanvallen. Bravery attacks en Health attacks. De bravery attacks vullen jouw eigen bravery points teller. Op het moment dat je voldoende bravery points hebt, kunt je een health attack doen. De damage die je met je health attack doet, is gelijk aan de hoogte van jouw bravery points. Ook was er de ‘EX gauge’, een meter die zich tijdens een gevecht vulde en zodra hij vol was, stelde hij je in staat speciale moves te doen in de ‘EX Mode’. Dit maakt een gevecht net even iets strategischer dan een rechttoe, rechtaan gevecht, zoals ik dat kende uit de traditionelere fighters.

Afbeelding

Voor elk gevecht begeef je je op een map, die nog het meest doet denken aan een schaakbord. Hoewel de vorm van het bord niet overeenkomt, beweeg je jezelf wel voort als een schaakstuk. Ook tegenstanders zien er als dusdanig uit en het is aan jou om de beste route naar het einde te kiezen. Het RPG element zit hem vooral in het levellen van je karakters. Je kunt tot level 100 geraken en daarnaast kun je nog ‘geld’, in de game sinds currency gil, spenderen aan items om jezelf sterker te maken.

Afbeelding

Deze game blies me destijds weg. Ik heb een save game van meer dan 200 uur. Sommigen van jullie zullen daar om lachen, maar voor mij was dat destijds een serieuze investering. Na het spel uitgespeeld te hebben met Cloud, was ik nog niet klaar met de game en ik begon met het levellen van andere karakters. De voice lines van de karakters staan in mijn geheugen gegrift. Het dansen in de rondte, hoog of laag, het vullen van je bravery points ter voorbereiding van een aanval… het was vernieuwend. Toegegeven, de graphics van de game zijn enigszins verouderd. Maar naast deze eerste versie, zijn er nog een aantal verschenen. Als laatste de NT versie, die nog voor moderne systemen gewoon verkrijgbaar is (en er grafisch ongetwijfeld beter uit zal zien).
OldSchool
Contacteer:

03 apr 2023, 19:26

PS: excuses voor de vertraging…
KillingRaptor

03 apr 2023, 20:21

Dissidia is vet ja, ook heel wat uurtjes ingestoken. NT vond ik minder, de singleplayer was niet meer zo uitgebreid helaas. Heb er gelukkig maar €5 voor betaald ofzo nieuw.
OldSchool
Contacteer:

04 apr 2023, 10:49

KillingRaptor schreef: 03 apr 2023, 20:21 Dissidia is vet ja, ook heel wat uurtjes ingestoken. NT vond ik minder, de singleplayer was niet meer zo uitgebreid helaas. Heb er gelukkig maar €5 voor betaald ofzo nieuw.
Mee eens, ik vond NT vooral vaag. Duodecim, de eerste sequel, kon ik ook al niet inkomen. Wat jammer was, want daar keek ik destijds enorm naar uit…
KillingRaptor

04 apr 2023, 12:15

OldSchool schreef: 04 apr 2023, 10:49
KillingRaptor schreef: 03 apr 2023, 20:21 Dissidia is vet ja, ook heel wat uurtjes ingestoken. NT vond ik minder, de singleplayer was niet meer zo uitgebreid helaas. Heb er gelukkig maar €5 voor betaald ofzo nieuw.
Mee eens, ik vond NT vooral vaag. Duodecim, de eerste sequel, kon ik ook al niet inkomen. Wat jammer was, want daar keek ik destijds enorm naar uit…
Duodecim heb ik niet gespeeld. Wat was er zo anders aan dan?
Apenheul
Beheerder
Beheerder
Contacteer:

04 apr 2023, 13:37

Dissidia: Final Fantasy leek me best een interessante game maar ik ben er eigenlijk nooit echt aan toegekomen.
Ok Impala!
Contacteer:

04 apr 2023, 14:01

Ik deze game vooral van de muziek in Theatrhythm Final Fantasy. Toffe soundtrack! Mooi persoonlijk beschreven waarom de game voor jou zo goed klikte!
OldSchool
Contacteer:

05 apr 2023, 15:39

KillingRaptor schreef: 04 apr 2023, 12:15
OldSchool schreef: 04 apr 2023, 10:49
Duodecim heb ik niet gespeeld. Wat was er zo anders aan dan?
De look en feel was anders, ik kwam niet in de gevechten. Als ik duodecim speelde, wilde ik vooral het oorspronkelijke deel weer opstarten.
Swey

10 apr 2023, 11:33

Gurumin: A Monstrous Adventure

Afbeelding

Release date: maart 2007

Ontwikkelaar:Nihom Falcom, Mastiff
Genre: Action RPG

Leuke action RPG game. Je speelt als een meisje die bij haar grootvader gaat logeren als haar ouders weg moeten naar een opgraving expeditie. Er zijn alleen bijna geen kinderen in het dorp. Op een dag ziet ze wat lijkt op een meisje wat door een hond lastiggevallen wordt. Het blijkt dat het een vriendelijk monster is wiens bestaan van haar en haar vriendjes bedreigt wordt. Alleen kinderen kunnen de monstertjes zien. Het monster meisje neemt haar mee naar een geheime plek in het dorp wat een portaal is naar haar monster dorp! De vriendelijke monstertjes blijken aangevallen te worden door gemene monsters. Onze kleine heldin vindt een legendarische mining drill en besluit de monstertjes te helpen.

Gameplay is real time action combat. Je drill kan verschillende levels hebben, hoe hoger de level, hoe meer damage. Daarnaast is er een collectible currency waarmee je helmen kan kopen. Elke helm heeft andere eigenschappen, zoals HP restoration, damage reduction, poison resistance etc. Je gear kun je ook upgraden voor hogere effectiviteit.
Ook zijn er verschillende outfits die zelf ook een effect hebben. Deze krijg je door ze te kopen, drops of een specifieke handeling op de juiste tijd te verrichten.
De goeie combinatie outfit en helm kan een extra bonus effect geven.

Leuke game, duurt ongeveer 10-12 uur voor een playthrough. Replayablility komt voort uit verschillende moeilijkheidsgraden. Wel een beetje een kiddy/cute thema, moet je van houden . Combat en controls hadden beter gekund, evenals de camera angles waar veel spellen van deze gen last van hadden.

Dat gezegd hebbende, vond ik het een leuke game en heel iets anders dan de standaard magic&dragons RPGs
OldSchool
Contacteer:

09 mei 2023, 22:55

Dynamike, nu de bruiloft voorbij is, misschien tijd voor je volgende entry? 💪
Apenheul
Beheerder
Beheerder
Contacteer:

11 mei 2023, 08:03

En anders vind ik het niet erg om eerst te gaan :)
Dynamike
Beheerder
Beheerder
Contacteer:

11 mei 2023, 11:16

Half-Minute Hero

Afbeelding

Release date: 28 mei 2009
Ontwikkelaar: Opus
Genre: RPG (wat anders?!)

Als ik 7 jaar geleden aan de PSP zou denken, zouden games als Patapon en Lumines bovenaan mijn gedachten staan. Tegenwoordig is dat anders. En dat is allemaal te danken aan Steef. Want in een HiddenGems podcast van Button Bashers noemde hij ooit Half-Minute Hero als hidden gem. Ik kende de game een beetje, maar had er nooit echt aandacht aan besteed. Toen ik dat wel ging doen en de game ook had gekocht, werd het instant een PSP Classic voor mij.

In Half-Minute Hero speel je een level 1 held die slechts 30 seconden heeft om de eind baas van dat level te verslaan. Op het moment dat het level start begint groot in beeld de klok af te tellen. Zijn de 30 seconden op, dan ben je af en begint het level opnieuw. Je behaalde hero-level, om het zo maar even te noemen, behoud je wel. Binnen die 30 seconden moet je naar het kasteel van de baas en zorgen dat je deze in mootjes hakt. Dat is alles.

Alleen is het nooit slim om direct naar de baas te lopen, als dat al kan, want als level 1 haal je vaak weinig uit. Dus moet je levelen door random tegenstanders te verslaan. Het battle systeem is simpel en geweldig. Want je hoeft namelijk niets te doen. Aan de hand van het level van je hero en het wapen dat hebt, doe je een bepaald aantal damage. De rest doet de game voor jou. Ben je underpowered dan verlies je, ben je sterk genoeg, dan win je.

In de level zijn ook dorpjes te vinden en huisjes. In de dorpjes staat de tijd stil en kan je rustig winkelen voor items om bijvoorbeeld te healen (wat ook automatisch gebeurt) en nieuwe uitrusting. Aan het begin van een level kan je je gear selecteren en begin je weer met Hero-level 1, maar heb je wel krachtigere wapens.

De lol van de game zit hem in de tijdsdruk. Er zijn levels die je begint en waar je de mogelijkheid gewoon niet ziet om de baas te verslaan in 30 seconden. Maar, toch kan het. Er zijn levels waarin je eerst de dorpelingen moet helpen om bijvoorbeeld een brug te repareren voordat je bij de baas kan komen. En er zijn levels waarbij je, als je het slim speelt, binnen 15 seconden de baas al kunt verslaan. Potions of mechanics om de tijd te resetten, of te vertragen. Al dit soort elementen zorgen voor een verfrissende speelstijl van een genre dat dikwijls doordrenkt is van clichés. En dat doorbreekt Half-Minute Hero op de PSP. Een echte leuke game die op elke plank hoort te staan als je een PSP hebt.

Afbeelding
Afbeelding
OldSchool
Contacteer:

11 mei 2023, 16:36

Mooi entry!
Apenheul
Beheerder
Beheerder
Contacteer:

11 mei 2023, 17:58

Nice, deze wilde ik ook nomineren. Ik vond niet elke mode interessant maar de meeste hadden dat heerlijke "nog 1 poging" gevoel.
Swey

11 mei 2023, 19:01

Ik heb deze op de Vita, lijkt inderdaad een leuke, goeie zet!
Ribbelchips

05 jun 2023, 15:46

Jammer dat deze draft een beetje doodbloedt... :rolleyes:
Afbeelding
Apenheul
Beheerder
Beheerder
Contacteer:

05 jun 2023, 16:27

Sorry, had niet in de gaten dat ik weer was. Komt eraan.

Terug naar “Retro gaming”