Button Bashers Top 25 Draft: Sony Playstation Portable

Nostalgie! Alles vanaf de Atari 2600 t/m de Nintendo GameCube.
marxkemp
Contacteer:

Re: Button Bashers Top 25 Draft: Sony Playstation Portable

20 jan 2023, 19:59

Jaaaaaaa, Jeane M'arc! Hoopte dat ie erin zou komen!

Sent from my Pixel 7 Pro using Tapatalk

toejam

21 jan 2023, 15:27

7th Dragon 2020

Afbeelding

Release date: 23 november 2011
Ontwikkelaar: Imageepoch
Genre: JRPG

Japan heeft in 2020 last van monsters en jij bent als nieuwe rekruut aangekomen bij je eindexamen om het kwaad te gaan bestrijden. Je gaat het gemeentehuis binnen met je team en net als je alle oefeningen hebt volbracht wordt het land overspoeld door draken. En niet alleen Japan, maar tot het witte huis aan toe geldt er ineens een noodsituatie.

Jouw team heeft als enige het examen overleefd en hoewel dat al bijzonder genoeg is, is het ook reden om je opnieuw op pad te sturen en deze invasie te gaan uitzoeken en indien mogelijk stoppen.

Afbeelding

Dit deel is een vervolg, of eigenlijk zijverhaal, van 7th Dragon op de DS maar die hoef je niet gespeeld te hebben. Dat eerste deel is namelijk een klassieke fantasy setting en dit speelt zich in de toen nog toekomst af van onze eigen wereld.

Je begint met het kiezen van een van de vijf mogelijke klassen voor je karakter; Samurai, Destroyer, Hacker, Trickster of Psychic. Deze geef je een uiterlijk en stem mee en ditzelfde doe je voor de rest van je party. Je party bestaat uit 3 personen.

Afbeelding

Vanaf hier is het een vrij standaard JRPG. Je hebt quests en dungeons en NPC's en side quests. En random encounters, veel random encounters. Gelukkig kun je in de diverse hubs wel upgrades voor je party kopen waarmee je het aantal random encounters kunt beïnvloeden. De battles zelf zijn turn based en goed uitgewerkt. De animaties in het spel zijn mooi, de omgevingen surrealistisch. Er wordt een tamelijk clichematig verhaal verteld waar voldoende twists in zitten en het spel zelf bevat ook een hoop humor. Hiermee vond ik het in elk geval toch net wat anders dan anders.

Afbeelding

Bij Jeanne ging het ook al over een som der delen en dat geldt voor mij bij dit spel ook. Het was de eerste grote JRPG die ik heb uitgespeeld op de PSP en daarom wellicht ook wat specialer maar het klikte gewoon. Het voornaamste minpunt is dat veel van de sidequests wel erg vaag zijn. Sommige waren meer geluk dan wijsheid om ze te doen.

Er is een zeer solide fan translation van verschenen zodat het verhaal gewoon goed te volgen is en daarbij alle menu's en acties ook vertaald zijn.

Dus hou je van een klassieke JRPG waarin je in het hedendaagse Tokyo met 200 draken kan vechten en veel te verkennen hebt? Dan zou ik deze een kans geven.
Professional dabbler
Apenheul
Beheerder
Beheerder
Contacteer:

21 jan 2023, 22:59

7th Dragon kwam pas op mijn radar toen 7th Dragon III Code: VFD voor de Nintendo 3DS in Europa werd uitgebracht. Met name omdat een aantal developers van Etrian Odyssey (mijn favoriete dungeon RPG franchise) bij betrokken waren. Helaas bestaat Imageepoch niet meer, hun laatste game was Stella Glow: een tactics RPG die best goed schijnt te zijn.
arjen1981
Animal Crossing Tour 2020
Animal Crossing Tour 2020

22 jan 2023, 07:44

Van deze had ik nog nooit gehoord. Ziet er goed uit. De psp is goed te emuleren. Deze lijkt mij met de fan translation heel geschikt daarvoor.
OldSchool
Contacteer:

22 jan 2023, 11:23

Voor mij ook een onbekende game. Maar ziet er wel tof uit.
Zach

22 jan 2023, 18:20

PSP is een RPG powerhouse. Wel veel PS1-remakes/remasters, maar dat is niet zo heel erg.
Ribbelchips

23 jan 2023, 15:33

Nooit van beide RPG's gehoord. Ik ben zelf nooit verder gekomen dan Popolocrois en Tales of Eternia. Ik keek even wat die Jean 'd Arc kostte, maar dat is niet leuk meer om nog aan te beginnen als niet-verzamelaar. Klinkt en oogt wel als iets voor mij. Misschien komt er een keer een remake!
Afbeelding
Swey

23 jan 2023, 23:45

Maarre, deze is nooit physical verschenen jatochniettan?
OldSchool
Contacteer:

24 jan 2023, 10:15

Kingdom Hearts: Birth by Sleep

Afbeelding

Release date: September 2010
Ontwikkelaar: Square Enix
Genre: Action RPG

Kingdom Hearts had zijn naam al gevestigd. Maar deze versie van de game was speciaal voor de PSP uitgebracht door Square Enix. Het verhaal is een prequel op het verhaal dat op dat moment bekend was uit Kingdom Hearts 1. Birth by Sleep was voor mij het eerste deel dat ik speelde uit de Kingdom Hearts serie. Het verhaal is infused met Disney. Je komt om de haverklap Disney figuren tegen. De een zal er van houden, een ander wellicht niet. Wat ik tof vond aan de game was de afwisseling. Je kwam steeds verder in het verhaal. Het verhaal kende vele verschillende locaties, welke ook regelmatig op Disney geïnspireerd zijn. Er zijn veel verschillende boss fights, maar ook komen er andersoortige mini-games komen op je pad. Die van het soort waar je niet eens voor hoeft te vechten.

Zo moet je op een gegeven moment bijvoorbeeld racen tegen knabbel en babbel, om maar eens iets te noemen. De afwisseling in de game is een groot pluspunt. Een ander groot pluspunt was het battle systeemL het command system. Je kon tijdens de game deck commands gebruiken, welke je zelf kon samenstellen in een menu. Deze begonnen redelijk simpel en deden aanvankelijk weinig damage. Maar door de verschillende commands samen te smelten, ontstonden er nieuwe en sterkere deck commands die je in je battles kon gaan gebruiken. Gelukkig zaten we hier al in het internet tijdperk en op een gegeven moment ben ik gaan opzoeken wat je kon bereiken met verschillende combinaties. Bijkomend probleem hierbij was wel dat sommige combinaties meerdere uitkomsten konden hebben. En de sterkste hadden uiteraard een lagere kans op succes.

Afbeelding

Wat ook tof is, is dat je de game kunt spelen met drie verschillende karakters en hun keyblade: Terra, Aqua en Ventus. Ieder had een eigen specialiteit (respectievelijk damage, magic en speed), maar ook een eigen verhaal. Elk van de drie karakter heeft een eigen route, al zit er natuurlijk wel overlap in. Ik herinner me nog dat Terra een andere verdediging had. Zijn dodge kon je maximaal twee keer achter elkaar doen, en dan was er een korte pauze. Irritant in bepaalde battles. Aqua en Ventus hadden een cartwheel dodge, die je kon blijven spammen. Iets wat tegen sommige tegenstanders echt nodig was. Ik heb de game met alle drie de karakters uitgespeeld. Hoewel... het is een game is met meerdere eindes. Iedere keer als je denkt klaar te zijn, is er nóg een gevecht. De allerlaatste is me nooit gelukt, maar die is ook insane moeilijk. Nadat ik de game op normal had uitgespeeld, ben ik vervolgens weer opnieuw begonnen op hogere moeilijkheidsgraat. De game bleef me maar terugtrekken, het aantal uren dat ik er in heb gestopt zal minstens drie cijfers bevatten.

Ik denk dat Birth by Sleep een game is die pas echt liet zien wat een PSP in huis had. Er waren ook Kingdom Hearts games op tijdgenoot Nintendo DS, zoals 358/2 days. Deze game was simpeler en herhalend. Ter verduidelijking: de DS game was 256kb. Birth by Sleep was 1,7gb. Ik vond Birth by Sleep één groot avontuur. Je kwam steeds verder in het verhaal, werd telkens verrast door nieuwe dingen. Je ontwikkelde je karakter om de steeds sterker wordende boss fights tot een succes te maken. De wereld waar je in speelde breidde zich telkens verder uit. Hoewel het geen open wereld was, was het toch groot genoeg. Dit is één van mijn favoriete games die ik ooit heb gespeeld.

Apenheul
Beheerder
Beheerder
Contacteer:

24 jan 2023, 14:41

Kingdom Hearts vind ik een moeilijke serie. De appeal met de Disney IP is duidelijk maar de gameplay staat me altijd zo tegen, BBS heb ik echter nog niet geprobeerd maar daar hoor ik vaker goede dingen over.
toejam

24 jan 2023, 16:45

Swey schreef:
Als je het over 7th Dragon heb, daar heb ik zelf een collector's edition van staan.

Afbeelding
Professional dabbler
toejam

24 jan 2023, 16:51

OldSchool schreef:
Ik heb geprobeerd om KH leuk te vinden, ook de PSP versie maar de presentatie van het spel strijkt mij toch tegen de haren in. Ik heb niet zoveel met Disney en zie te weinig om er echt voor te gaan zitten. Maar je weet het wel heel mooi te vertellen en dat intrigeert toch wel weer.
Professional dabbler
OldSchool
Contacteer:

24 jan 2023, 17:36

Apenheul schreef:
24 jan 2023, 14:41
Kingdom Hearts vind ik een moeilijke serie. De appeal met de Disney IP is duidelijk maar de gameplay staat me altijd zo tegen, BBS heb ik echter nog niet geprobeerd maar daar hoor ik vaker goede dingen over.
Ik heb Kingdom Hearts I en II voor de PlayStation 2, maar ondanks meerdere pogingen, kwam ik er niet in. Ik denk dat Birth by Sleep echt een unieke game is. En hoewel ik ook niet zozeer iets met Disney heb, wordt de game voor mij daardoor niet minder. Het is een setting, maar de gameplay is solide genoeg. Ik zou het gewoon eens proberen!
OldSchool
Contacteer:

24 jan 2023, 17:37

toejam schreef:
24 jan 2023, 16:51
OldSchool schreef:
Ik heb geprobeerd om KH leuk te vinden, ook de PSP versie maar de presentatie van het spel strijkt mij toch tegen de haren in. Ik heb niet zoveel met Disney en zie te weinig om er echt voor te gaan zitten. Maar je weet het wel heel mooi te vertellen en dat intrigeert toch wel weer.
Ik begrijp het echt helemaal. En hoewel er natuurlijk veel Disney in zit, staat de gameplay er toch ook wel grotendeels los van. Zoals ik al tegen Niels zei: gewoon een keer proberen!
Swey

25 jan 2023, 17:10

toejam schreef:
Swey schreef:
Als je het over 7th Dragon heb, daar heb ik zelf een collector's edition van staan.

Afbeelding
Is deze vanaf de physical in het Engels te spelen dan?
toejam

25 jan 2023, 21:25

Swey schreef:
25 jan 2023, 17:10
toejam schreef:
Swey schreef:

Afbeelding
Is deze vanaf de physical in het Engels te spelen dan?
Nee er is geen release buiten Japan geweest
Professional dabbler
Swey

27 jan 2023, 11:46

PoPoLoCrois

Afbeelding

Release date: 10 februari 2005

Ontwikkelaar: Agetec
Genre: JRPG

De PoPoLoCrois games zijn gebaseerd op de manga uit de jaren ‘70 van Tamori Yousuke. Zijn zijn zo’n 7 games uitgebracht. Deze PSP versie is een compilatie van de eerste twee PS1 games (Popolocrois Monogatari en Popolocrois Monogatari II ) die het eerste deel vertegenwoordigen, het tweede deel is nieuw. Wel is het zo dat de content in het eerste deel sterk ingekort is in vergelijking met de PS1 spellen. Helaas zijn er maar twee games ooit naar het westen gekomen; deze PSP versie en de 3DS game “ Return to PoPoLoCrois” wat een heel andere genre is, meer een soort farming sim.

In een woord geweldig! Dit is zo’n enorm underrated gem! Prachtige art, heel sterk verhaal wat over jaren uitspreid, je characters groeien letterlijk op in het verhaal. Leuk battle system, turn based , grid based met extra summons en combo’s.
Daarbij veranderen de dialogen afhankelijk van wie je in je party hebt.
Ik heb toch al veel RPGs gespeeld maar deze staat serieus maar 1 tree onder Chrono Trigger en dat komt alleen omdat de map zeer moeilijk leesbaar is. Fantastisch, echt waar. Als je een JRPG fan bent en je hebt geen PSP, koop er een om deze game te spelen. Zo goed is het! Super dikke aanrader!
Apenheul
Beheerder
Beheerder
Contacteer:

27 jan 2023, 12:31

Ik ken PoPoLoCrois alleen van naam, je hebt maar 2 zinnen over de inhoud van de game geschreven dus ik mis nog de handvatten om te snappen wat de game de moeite waard maakt om te spelen :)
OldSchool
Contacteer:

27 jan 2023, 12:42

Deze had ik wel verwacht. Zelf nooit gespeeld, maar schijnt goed aangeschreven te staan. Dit lijkt me wel een game die ik zou willen proberen.
toejam

27 jan 2023, 13:47

Wat ik wel grappig vond aan deze is dat de battles in de wereld zelf geprojecteerd worden. Het voorkomt wel een hoop laden. Maar ik had toch best veel moeite met de pacing van de game.
Professional dabbler
Ok Impala!
Contacteer:

27 jan 2023, 16:25

De artstyle van deze game is echt prachtig! :love:
Ribbelchips

27 jan 2023, 16:57

Dit vond ik echt een geweldige PSP RPG. Niet helemaal uitgespeeld, maar dat stijltje... :love:
Afbeelding
Apenheul
Beheerder
Beheerder
Contacteer:

29 jan 2023, 22:25

Oh ik ben weer.. Toejam als je kans ziet dan mag jij eerst.
toejam

30 jan 2023, 15:56

Ikki Tousen: Xross Impact

Afbeelding

Release date: 28 april 2010
Ontwikkelaar: Tamsoft
Genre: Beat 'em up

Xross Impact is de derde videogame gebaseerd op de manga Ikkitōsen, en de tweede op de PSP. De serie gaat om een soort bendeoorlog in de Kanto regio in Japan waar zogenaamde Toshi afkomstig van zeven verschillende scholen vechten om zich de sterkste te mogen noemen.

Afbeelding

Je start het spel met het kiezen van twee karakters en daarmee een verhaallijn. Er is keuze uit zo'n twintig karakters die allemaal een eigen verhaal vertellen, wat natuurlijk in grote lijnen wel op hetzelfde neerkomt maar vaak net een ander perspectief op het geheel geeft. Na een introductie kom je in het eerste level waarin het eigenlijk onmiskenbaar is wat de bedoeling van het spel is. Zoveel mogelijk en zo hard mogelijk vijanden neer meppen in een horizontaal scrollende beat em up. Je kunt hier de vetste combo's en gekste moves uithalen met een hit counter die al snel in de honderden hits loopt.

Afbeelding

Een ander moeilijk te missen onderdeel is de hoeveelheid fanservice. Dit zit verweven in de hele franchise, want ook de manga en anime hebben een overdaad aan nogal bijzondere aanrakingen, panty shots en andere gekkigheid op dat vlak. Mensen die wel eens een Senran Kagura gespeeld hebben kennen ook vast het fenomeen wel dat als je te vaak geraakt wordt, je ineens een deel van je garderobe verliest. Dat is hier net zo.

Afbeelding

Zowel deze als de voorganger, Elonquent Fist, behoren tot mijn favoriete games op de PSP. Het is gewoon heerlijk hersenloos door hordes vijanden heen rammen op een opzwepende soundtrack met goede moves die tot in de puntjes zijn uitgewerkt.
Professional dabbler
KillingRaptor

30 jan 2023, 16:19

Ik lees beat em up, ik heb interesse. Alleen zal het moeilijk worden om die hier te vinden vrees ik.

Terug naar “Retro gaming”