Button Bashers Top 25 Draft: Sony Playstation Portable

Nostalgie! Alles vanaf de Atari 2600 t/m de Nintendo GameCube.
OldSchool
Contacteer:

Button Bashers Top 25 Draft: Sony Playstation Portable

15 jan 2023, 11:02

Sony Playstation Portable!

Afbeelding

Sony had inmiddels de console markt betreden. Met ongelofelijk veel succes. De Playstation 1 was al een groot succes en de Playstation 2 was hard op weg dit succes te overtreffen. Sony kreeg zelfvertrouwen. Zelfs zoveel zelfvertrouwen dat ze het aandurfde een handheld console uit te brengen. De handheld markt werd sinds de komst van de Gameboy volledig gedomineerd door Nintendo. De PSP zou Nintendo niet van de troon stoten, maar werd toch zeker succesvol. Op een bepaald moment in de tijd, werden er meer PSP's dan DS-sen van Nintendo verkocht. Meer gericht op de volwassen gamer, maar het apparaat was ook een multi-media device. Uitermate geschikt voor het luisteren van muziek of het kijken van films. Voor de draft beperken we ons tot de uitgebrachte games. Ik doe dit keer zelf ook mee, maar ik heb nog vier enthousiastelingen weten te vinden. Het rijtje is dit keer:
Dynamike
Apenheul
Toejam
Old School en
Swey

Informatie en Regels
De vijf deelnemers kiezen één voor één een game voor het systeem in kwestie uit en lichten in een bericht hun keuze toe. Een game die al gekozen is, mag niet meer door een andere deelnemer aangedragen worden. Nadat alle vijf deelnemers één keer aan de beurt zijn geweest, herhaalt zich dit proces in omgekeerde volgorde. Het schema zal in de index hieronder staan.
Enkel de bovengenoemde vijf leden mogen in eerste instantie games aandragen voor de top 25. Reacties waarin andere leden voortijdig games aandragen zullen zonder pardon worden verwijderd!
Nadat er 25 games genoemd zijn door de deelnemers, staat het iedereen vrij om zelf games aan te dragen als zijnde eervolle vermeldingen. Gebruik hiervoor wel het template dat aan het einde van dit bericht staat.
Elke keer deelnemer mag slechts één game per serie aandragen. Het is dus mogelijk dat de top 25 meer dan één game per serie bevat, maar enkel wanneer daar een groter draagvlak voor is dan slechts één persoon. Dit geldt ook voor eervolle vermeldingen na de top 25.
Elke deelnemer wacht met het aandragen van een nieuwe game tot minstens 24 uur na de vorige game, maar streeft er wel naar binnen dit binnen 72 uur te doen.
Er is geen specifieke rangorde in deze top 25.
Reageren op en discussiëren over de genoemde games staat uiteraard vrij en wordt zelfs van harte aangemoedigd! Vragen en opmerkingen zijn ook welkom. Dit keer houden we een nieuwe volgorde aan, check de index dus goed!

Top 25 Index
Lumines (Dynamike)
Jeanne D'Arc (Apenheul)
7th Dragon 2020 (Toejam)
Kingdom Hearts: Birth by Sleep (Old School)
PoPoLoCrois (Swey)

The Legend of Heroes: Trails in the Sky (Apenheul)
Ikki Tousen: Xross Impact (Toejam)
LocoRoco (Old School)
Lunar: Silver Star Harmony (Swey)
Patapon (Dynamike)

The Flying Hamster (Toejam)
Old School
Swey
Dynamike
Apenheul

Old School
Swey
Dynamike
Apenheul
Toejam

Swey
Dynamike
Apenheul
Toejam
Old School

Template
In de spoiler hieronder vind je het template dat gebruikt wordt voor alle voordrachten. Deze kun je kopiëren en plakken, en dan invullen. Zo houden we een consistente lay-out.
Spoiler: weergeven

Code: Selecteer alles

[size=150][b]Game Titel[/b][/size]

[img]URL van screenshot[/img]

[b]Release date:[/b] Datum van eerste release (voor zover bekend; minstens een jaartal)
[b]Ontwikkelaar:[/b] Naam van ontwikkelaar
[b]Genre:[/b] Genre van de game

Alinea met daarin een korte beschrijving van de game.

Minstens één alinea waarin je uitlegt waarom deze game zo goed is en/of waarom iemand deze game in zijn collectie moet hebben (bijvoorbeeld om historische impact, uitstekend gebruik van kenmerkende eigenschappen van de hardware, uniek in zijn soort, etc.). Persoonlijke ervaringen en anekdotes zijn ook welkom.

Nogmaals, iedereen is vrij om games toe te voegen zodra de top 25 rond is. In dit geval, mag je ook je ervaringen delen met andere PSP zaken, zoals UMD films. Mike, aan jou de eer om af te trappen!
Laatst gewijzigd door OldSchool op 20 mar 2023, 11:54, 11 keer totaal gewijzigd.
toejam

Re: Button Bashers Top 25 Draft: Sony Playstation Portable

15 jan 2023, 11:55

Oooeeeh yeah.. gisteren net weer een psp opgelapt en een tijdje zitten spelen. Blijft een heel tof apparaat. Ik vermoed dat er weinig overlap zal zijn tussen mijn keuzes en die van de rest :)
Professional dabbler
Ok Impala!
Contacteer:

15 jan 2023, 13:44

Mooie games in aantocht! Ik ben benieuwd wat we allemaal langs gaan zien komen! :smile:
Apenheul
Beheerder
Beheerder
Contacteer:

15 jan 2023, 20:08

Let's go!! Ik heb mijn 5 nominaties in ieder geval paraat, en voor het geval er overlap is met Swey (wat ik me goed voor kan stellen) heb ik ook nog 2 fall-back opties :)
Dynamike
Beheerder
Beheerder
Contacteer:

15 jan 2023, 20:12

Ik ga morgen de aftrap doen! Of dinsdag. Maar sowieso voor vrijdag, dus uiterlijk woensdag. Of donderdag.
Afbeelding
kingoftherain

15 jan 2023, 20:30

Dynamike schreef:
15 jan 2023, 20:12
Ik ga morgen de aftrap doen! Of dinsdag. Maar sowieso voor vrijdag, dus uiterlijk woensdag. Of donderdag.
Ik zie 't al. Dat wordt zaterdag. :tongue2:
"Tears stream down your face, when you lose something you cannot replace"
Coldplay - Fix You
Swey

15 jan 2023, 23:24

Wohoo lachen dit! Ik ga er eens goed over nadenken maar ik heb een paar mooie
OldSchool
Contacteer:

16 jan 2023, 08:16

Ik heb er twee die er echt in moeten. En die ik ook graag zelf wil aandragen. Hopelijk lukt dat. De overige drie games, heb ik uiteraard ook wel ideeën over, maar die moet ik nog even op een rijtje zetten en kijken waar ik uiteindelijk voor zal gaan! Ik heb er in ieder geval ook zin in!
Dynamike
Beheerder
Beheerder
Contacteer:

16 jan 2023, 09:47

Lumines

Afbeelding

Release date: 12 december 2004
Ontwikkelaar: Q Entertainment
Genre: Puzzel

Handhelds staan voor mij vaak gelijk aan het spelen van kortere sessies. Nou ja, stonden. In de tijd van de PSP zeker. Nu is dat veranderd en kan ik ook prima 4 uur lang op een handheld spelen, als de batterij het tenminste trekt, maar in de tijd dat de PSP uitkwam waren games als Lumines voor mij het summum. En Lumines raakte elke snaar die het moest halen om voor mij een klassieker te worden. En het is misschien een inkoppertje om deze game op te gooien, maar elke keer als ik de PSP pak en Lumines aanslinger, ben ik makkelijk een uur of twee verder in de tijd als ik hem weer neerleg.

Het meest aantrekkelijke van de game is het visuele aspect dat perfect gemixt wordt met de audio. Die combinatie is er eentje die mij altijd trekt. Daarom vind ik Tetris Effect ook geweldig. Als dat in orde is, dan is er al een hoop gewonnen. En laat Lumines dan dit ook perfect mengen met hele toffe gameplay. Want dat is toch waar het om draait bij een game. Lumines is een soort Tetris-clone, waarbij er natuurlijk wel een twist is.

De blokjes die vallen hebben of 1 kleur, of 2 kleuren. Maar zijn altijd vierkant. In Lumines maak je geen lijnen of drie kleuren boven elkaar, maar in Lumines moet je vierkantjes maken met de kleuren. Heb je dus een vierkantje van oranjeblokjes dan scoor je punten. En heb je er zes bij elkaar in een rechthoek, dan scoor je twee punten. Want de game telt altijd blokjes van vier. En net als bij die puzzels die je een heel groot vierkant geven met allemaal kleine vierkantjes erin en de vraag: hoeveel vierkanten zitten er in dit vierkant... zo telt Lumines de punten. Maar de blokjes worden niet direct weggehaald als je een vierkantje maakt van kleuren. En daar zit de volgende mechanic aan.

Want het weghalen van die blokjes gebeurd door een lijn die op het scherm van links naar rechts beweegt. Als jij als speler een vierkantje maakt, dan wordt die pas weggehaald als de lijn er langs komt. En het mooie daarvan is dat je daar mee kunt spelen. Je kan dan meer en meer blokjes maken doordat je even de tijd hebt en kan combineren.

Lumines is een game die ik veel speelde in de tijd van zwemles van 1 van de kids. Zwemles is voor ouders vaak een verschrikking. Je zit maar te wachten in een veel te warm zwembad totdat je kinderen klaar zijn. En als man zijnde zit je vaak tussen de moedes, want naar zwemles is meestal een moederding, bleek in die tijd. En aangezien ik nooit zin had om te praten met deze dames pakte ik mijn PSP, koptelefoon en ging ik heerlijk blokjes maken met een colatje aan mijn zijde, in plaats van kletsen over haarspeldjes of het zoveelste gesprek dat begon met: "heb je het gehoord van Mariska?!"

Ik merk dat het uitleggen best lastig is van een heel simpel concept dat je binnen een minuut doorhebt als je de game speelt, maar dat boeit niet, want iedereen die een PSP heeft gehad heeft waarschijnlijk wel eens Lumines gespeeld. En zo niet, dan moet je dat zeker eens doen. De muziek en het grafische maken de game elke ronde opnieuw weer een feest. Ook al begin je elke keer met Grijs/Oranje en de muziek die daar bij hoort. Sommige stages zijn favoriet terwijl andere je wat muziek en stijl wellicht niet aanstaan, maar dat maakt het ook leuk. Want het is elke keer weer een feest als je, al meedeinend op de muziek, een combo maakt van 6 blokjes en het halve speelveld wordt weggeveegd door "de lijn".
Afbeelding
Ribbelchips

16 jan 2023, 11:40

Oe, de PSP. Dat is echt zo'n systeem dat ik altijd vergeet. Ik heb er destijds wel eentje (twee zelfs) gehad en best wat lol mee gehad. Lumines uiteraard ook geprobeerd. Dat vond ik een hele toffe game, maar hij werd mij wel te snel, te moeilijk om er echt van te kunnen genieten. Super hoe de muziek en die gameplay waren versmolten.
Afbeelding
OldSchool
Contacteer:

16 jan 2023, 11:58

Dat is snel Mike!

Ik heb net nooit echt gehad met Lumines. Grafisch dik in orde, maar de gameplay was het voor mij net niet. Ik heb het meerdere keren geprobeerd, maar om eerlijk te zijn kreeg ik na twee minuten al de behoefte om Tetris op te starten.

Ik moet het denk ik gewoon nog eens een kans geven. Kijken of het wel klikt.
KillingRaptor

16 jan 2023, 12:40

Lumines heb ik echt nooit gespeeld. Is die een beetje aan te raden voor mensen die niet zo'n liefhebber zijn van puzzelgames over het algemeen maar wel van rhythm games?
Dynamike
Beheerder
Beheerder
Contacteer:

16 jan 2023, 12:59

KillingRaptor schreef:
16 jan 2023, 12:40
Lumines heb ik echt nooit gespeeld. Is die een beetje aan te raden voor mensen die niet zo'n liefhebber zijn van puzzelgames over het algemeen maar wel van rhythm games?
Nee, dan zeker niet, want ondanks dat de blokjes in sommige stages en de combo's wel geluid maken, is het niet allemaal op het ritme of op de maat van de muziek. En dat kan je dan wellicht tegen gaan staan.
OldSchool schreef: Dat is snel Mike!

Ik heb net nooit echt gehad met Lumines. Grafisch dik in orde, maar de gameplay was het voor mij net niet. Ik heb het meerdere keren geprobeerd, maar om eerlijk te zijn kreeg ik na twee minuten al de behoefte om Tetris op te starten.

Ik moet het denk ik gewoon nog eens een kans geven. Kijken of het wel klikt.
Ik denk dat het dan niet gaat klikken. Ik wil je er niet vanaf houden, in tegendeel zelfs, maar buiten dat het blokjes zijn, is het alles behalve Tetris, dus dat idee zal je moeten proberen los te laten denk ik.
Afbeelding
Fing3r

16 jan 2023, 15:07

Lumines speel ik soms nog wel eens op mijn Switch, zelf echter nooit op de PSP gespeeld.
AfbeeldingAfbeelding
arjen1981
Animal Crossing Tour 2020
Animal Crossing Tour 2020

17 jan 2023, 09:51

Ha Lumines! Ha Tetsuya Mizuguchi! Mooi begin.
Mark

17 jan 2023, 20:33

Maar wat was er dan met Mariska? Ik heb niks gehoord.
Apenheul
Beheerder
Beheerder
Contacteer:

17 jan 2023, 20:50

Dit was de game die mijn PSP in de beginperiode niet verliet, heerlijke game waar je helemaal bij in de flow-ervaring raakt.
toejam

18 jan 2023, 19:57

Hele vermakelijke game maar het kostte mij best wat moeite om uberhaupt een gevoel te krijgen bij wat je wel en niet moet doen. Ik heb dit nooit super veel gespeeld maar me er zeker altijd mee vermaakt, ook met de Vita-versie.
Professional dabbler
KillingRaptor

18 jan 2023, 20:01

Ik speel nu de remastered versie op PS4 en vind hem echt wel gaaf!
Apenheul
Beheerder
Beheerder
Contacteer:

19 jan 2023, 10:59

Jeanne D'Arc

Afbeelding

Release date: 2006
Ontwikkelaar: Level-5
Genre: Tactics RPG

Een tactics RPG met hoge productiewaarden en een setting die het 15e eeuwse verhaal van Jeanne d'Arc combineert met Japanse fantasy-invloeden? Sign me up!

Jeanne d'Arc is een turn based tactics RPG in de stijl van Final Fantasy Tactics, maar waar de focus niet zozeer ligt op een flexibel job-systeem maar op een kleine cast aan characters die Jeanne vergezellen in haar strijd tegen de Engelsen. Het beschouwt het verhaal van Jeanne D'Arc als een soort legende en geeft daar een creatieve invulling aan waar magie en fantasie aan de orde van de dag zijn, en waarin demonen samenwerken met de Engelsen.

Binnen een genre waarin Fire Emblem, Tactics Ogre, Disgaea, Final Fantasy Tactics en Shining Force de bekende namen zijn moet je van goede huizen komen om op te vallen, en Jeanne d'Arc doet dat in ieder geval op het gebied van productiewaarden. Zo zijn de 3D omgevingen erg gedetailleerd en zitten er voor die tijd indrukwekkende geanimeerde cutscenes met voice-overs in die je soms doen denken dat je naar een tekenfilm aan het kijken bent. Op het gebied van de gameplay leent het eenvoudig de grid-based positionering van Final Fantasy Tactics waarin je ook bepaalt welke richting een character op kijkt, en leent het de weapon-triangle van Fire Emblem, maar doet doet meer dan alleen maar kopiëren. Zo heeft 'flanken' waarbij je de vijand insluit een tactisch voordeel waarmee je extra critical damage doet, en kan Jeanne helemaal Super Saiyan gaan voor een paar beurten waarbij je ontzettend hard slaat en veel schade kan incasseren.

Wat met name bijgebleven is zijn de levels / maps, want waar je het verschil in Final Fantasy Tactics meestal maakt met je teamsamenstelling zijn de levels in Jeanne d'Arc meer puzzles waarin je de beschikbare ruimte en tijd moet benutten. Zo kan het zijn dat je de opdracht krijgt om binnen 4 beurten bij de andere kant van het level te komen, maar vlak voor het einde staat een enorm sterke vijand die enkelen van je teamleden kan one-shot-killen. Hoe pak je dat dan aan? Je moet dan goed nadenken over hoe je je teamleden laat lopen, en wie de vijand genog tijd kan afleiden zodat je characters er langs kunnen sneaken zonder dat er iemand af gaat. Vrijwel altijd gaat het level gepaard met environmental storytelling, het is niet zomaar een battle-arena maar misschien is het een vallei waar je langs moet of een kasteel waar je doorheen moet in het verhaal.

Afbeelding

Jeanne d'Arc is beter dan de som der delen. Qua gameplay, verhaal, setting en characters blinkt het nergens uit ten opzichte van andere tactics RPGs maar hoe mooi dingen samenkomen maakt Jeanne d'Arc tot een game die je gespeeld moet hebben als je fan bent van dit type games. Als ik dan toch nog ergens kritisch op mag zijn dan is het dat het bij elke special move van disk moet laden, ik bemerkte bij mezelf een vermoeidheid iedere keer als ik de disk-drive hoorde spinnen. Maar het is een kleine smet op een anderzijds fantastisch spel dat zeker in een top 25 thuishoort.
OldSchool
Contacteer:

19 jan 2023, 11:59

Mooie review. Klinkt echt als een game die ik zou moeten spelen!
Dynamike
Beheerder
Beheerder
Contacteer:

19 jan 2023, 13:49

Ja! Deze had ik verwacht en gehoopt. Wel een game die niet zo goedkoop meer is als je hem nog niet hebt. En daar behoor ik bij. Een game die helaas niet Europa is uitgekomen, dus dat maakt het net nog een stukje lastiger en duurder om hem te scoren.
Afbeelding
KillingRaptor

19 jan 2023, 14:56

Ik heb echt niks met tactische RPG's dus ik vermoed dat deze ook niet voor mij zal zijn. Hoor er wel altijd goede dingen over.
toejam

20 jan 2023, 11:49

Toen ik met de PSP begon was dit 1 van de titels waar het meest over gesproken werd. Ik speel niet veel SRPG's maar deze vond ik wel heel tof, ook doordat het niet altijd is dat je iedereen om moet leggen maar soms juist met het einddoel voor ogen een hele andere strategie kunt gebruiken om de missie te halen. Ik heb niet de indruk dat ik richting uitspelen gekomen ben uberhaupt maar zou deze eigenlijk nog wel een keer op willen pakken. Vermoed wel dat ik beter opnieuw kan beginnen :)
Professional dabbler
Fing3r

20 jan 2023, 17:15

Ooit wel van gehoord, misschien ook maar eens een kans geven, deze topics zijn niet goed voor mijn backlog 😁
AfbeeldingAfbeelding

Terug naar “Retro gaming”