Old School’s Gaming Biography! - Epiloog

Nostalgie! Alles vanaf de Atari 2600 t/m de Nintendo GameCube.
Fing3r

Re: Old School’s Gaming Biography! - 39: A Fisherman’s Tale

18 feb 2023, 11:55

Nog nooit van deze game gehoord, maar klinkt wel leuk!
AfbeeldingAfbeelding
OldSchool
Contacteer:

Re: Old School’s Gaming Biography! - 40: Down the Rabbit Hole

18 feb 2023, 13:50

Gaming Biography
Part forty: Down the Rabbit Hole - Oculus Quest 2

Een VR omgeving leent zich voor veel verschillende soorten games. Maar het is dus ook uitermate geschikt voor puzzle games. Daar zijn er talloze van te vinden. Ze variëren onderling meer dan voldoende. “Keep Talking and Nobody Explodes” is een regelrechte puzzle game voor twee personen. Één persoon draagt de bril en ziet de bom, een tweede persoon heeft een handleiding hoe de bom te ontmantelen is. Met goede communicatie gaat het lukken de bom te onschadelijk te maken. Er zijn ook games zoals “The Room: A Dark Matter”, wat nagenoeg een daadwerkelijke escape room is. Er zijn ook puzzle games die veel meer draaien om het verhaal en je naast de puzzles ook een stukje beleving geven. En dan komen we bij mijn favoriete Oculus Game tot nog toe: “Down the Rabbit Hole”.

Deze game is zoals de titel al doet vermoeden, gebaseerd op het verhaal uit Alice in Wonderland. Wat deze game voor mij zo geweldig maakt, is de combinatie van de puzzles en het verhaal. Tel daar de geweldige graphics bij op, en het recept voor succes is compleet. Er waren momenten in de game dat ik gewoon even stil ging staan en om me heen ging kijken. Op momenten was de game dermate indrukwekkend. Natuurlijk is een game niks zonder gameplay. Down the Rabbit Hole voelde als een avontuur. Een verhaal waarin je steeds verder geraakt.

Afbeelding

Verder raken in de game doe je door letterlijk verder te wandelen, lees teleporteren, in de game. Je komt telkens op nieuwe plekken en je ontmoet telkens nieuwe karakters. Vervolgens ga je op zoek naar de aanwezige puzzels en probeer je deze op te lossen zodat je weer verder komt. Wat slim gedaan is in deze game, is dat er ook een ruimte is, met deuren naar andere of eerder bezochte ruimtes. Daardoor voelt het verhaal wat minder lineair als dat hij eigenlijk is. De puzzles zijn gevarieerd en dat houdt de game de gehele speelduur leuk. Er zit ook variatie in de moeilijkheidsgraad van de puzzles. Soms zie je het meteen en soms zie je het ook even niet.

Door de afwisseling in de puzzels, en het feit dat je niet alles direct weer op te lossen, wordt de speelduur verlengd. Ook deze game is niet ontzettend lang. Als je weer wat je doet, of gewoon heel goed bent in puzzels, kun je binnen anderhalf uur klaar zijn. Ik heb er beduidend langer over gedaan. Zo werd het voor mij een game van 4 á 5 uur. Maar het was echt genieten. Het onderdompelen in een andere wereld was bij deze game erg makkelijk om te doen. En zoals gezegd, grafisch was de game zo goed en op momenten echt gewoon mooi. In de game daal je bijvoorbeeld daadwerkelijk af in een gat. Op een gegeven moment sta jij in het midden van de out en kun je om je heen en omhoog kijken. Dat beeld is werkelijk prachtig om te zien. Ik vond het heerlijk om zo te spelen. Deels spelend, deels verwonderend.

Afbeelding

Je hoeft niet per sé iets te hebben met Alice in Wonderland. Als je het sprookje kent zul je het een en ander herkennen. Maar het is absoluut geen noodzaak. Het sprookje is de kapstok om de puzzles aan op te hangen. De puzzles zijn leuk en goed te doen, ook zonder voorkennis van Alice. Ik heb deze game volledig en met veel plezier uitgespeeld. A Fisherman’s Tale was leuk om te doen en voor het eerst dat ik in VR een dergelijke game speelde. Met Down the Rabbit Hole speelde ik een soortgelijke game, alleen dit keer voelde het uitgebreider en grootser. Een meeslepend verhaal in plaats van in één ruimte puzzles oplossen. Het is echt een game waarvan ik zou willen dat ik hem weer opnieuw voor het eerst zou kunnen opstarten…

OldSchool
Contacteer:

Re: Old School’s Gaming Biography! - 41: Beat Saber

19 feb 2023, 11:04

Gaming Biography
Part forty-one: Beat Saber - Oculus Quest 2

Het zijn niet alleen puzzle games op de Quest. Zo heb ik bijvoorbeeld veel plezier gehad van Walkabout Mini Golf. Midget golf in VR blijkt erg leuk. Maar ook een game als Mini Motor Racing X is erg leuk. Een race game waarbij je vanuit verschillende posities gezien je auto kunt besturen. Naast rechttoe, rechttoe aan racing zijn er ook andere mogelijkheden, zoals een potje auto-voetbal. Natuurlijk zijn er ook games met meer actie. Zo heb ik ooit Gun Raiders geprobeerd, een first person shooter. Dat ziet er erg vet uit in VR. Alleen lukt het me niet om een dergelijke game lang te spelen. Ik word door alle snelle bewegingen te snel misselijk.

Gelukkig zijn er ook games, waarbij je zelf niet of nauwelijks van je plek hoeft te komen. Een goed voorbeeld is de hit game Beat Saber. Dit is een geweldige game waarin je controllers veranderen in lightsabers en je op de ritme van de muziek blokken moet wegspelen. Zelf sta je stil, de blokken komen vanuit de verte op je af. Het klinkt eenvoudig en aan het begin is dit ook zo. Maar de moeilijkheidsgraad wordt op diverse manieren steeds verder opgekrikt. In de eerste levels zijn er nog weinig blokken en het tempo is laag. Hoe je de blokken raakt, is van belang in deze game. Aan elk blok kun je zien hoe je dat specifieke blok moet raken. Van binnen naar buiten, van boven naar beneden, alles is mogelijk. De game bepaald ook nog eens met welke lightsaber je een blok moet wegspelen. Iedere lightsaber heeft een eigen kleur. De kleur van het blok komt overeen met de kleur van één van je lightsabers. Dat kan leiden tot hele vreemde bewegingen!

Afbeelding

De muziek is zeer geschikt voor het doen van een work out. Want vergis je niet, Beat Saber spelen staat gelijk aan het doen van een work out. Naar mate je verder komt in de games worden de levels moeilijker. Je moet meer blokken wegspelen en je moet dit doen in een steeds hoger tempo. Ook komen er extra handelingen bij kijken. Soms moet je bukken of op zij stappen. Ook komen er extra doelen bij een level. Dan is het niet meer genoeg om alleen de blokken weg te spelen, maar moeten je lightsabers bijvoorbeeld ook een bepaalde afstand afgelegd hebben. Dus is er even een momentje zonder blokken, sta je als een gek met je controllers te zwaaien om die afstand te halen.

Deze game is niet voor niets één van de bekendste VR games. Hij spreekt veel mensen aan. Het is ook een ervaring die je alleen in VR kunt doen. Wij speelden met het hele gezin en we probeerden samen verder te komen. Helaas is mijn Quest een keer vastgelopen, wat betekende dat ik een factory reset moest uitvoeren. Bijkomend nadeel: die reset heeft ook alle voortgang in games gewist. Dat betekende opnieuw beginnen in Beat Saber. En dan blijkt het even niet zo leuk meer te zijn en ben je uit je flow. Wij zijn helaas niet meer op het punt geraakt waar we voor de factory reset waren gebleven. Toch blijft dit een game die zo nu en dan nog eens door iemand wordt opgestart.

Afbeelding

De muziek in Beat Saber is natuurlijk van groot belang. Samen met de futuristische “neon” setting van de game, zorgt het voor de beleving. In de game zitten een aantal standaard nummers. Speel je de game veel, dan zal de muziek je wellicht gaan vervelen. Gelukkig voor die mensen kun je extra muziek kopen voor in de game. Ik heb het zelf nog nooit gedaan, al kwam ik met het Imagine Dragons pakket wel even in de verleiding. Het kan in ieder geval een goede manier zijn om de levensduur van de game te verlengen.

OldSchool
Contacteer:

Re: Old School’s Gaming Biography! - 42: Acron: Attack of the Squirrels

20 feb 2023, 12:22

Gaming Biography
Part forty-two: Acron: Attck of the Squirrels - Oculus Quest 2

Een nadeel aan VR is dat er maar één speler de bril op kan zetten. Als er al sprake is van multiplayer, dan is dat vaak online tegen of samen met andere spelers. Als het lokale multiplayer betreft, dan is dat zoals bijvoorbeeld bij het eerder genoemde ‘Keep Talking and Nobody Explodes’: één persoon draagt de bril, de anderen moeten informatie doorgeven. Toch zijn er manieren gevonden om samen te spelen in één en dezelfde game. En ik zou mezelf niet zijn als ik toch niet tenminste één Oculus party game op de lijst zou zetten.

En de game in kwestie is ‘Acron: Attack of the Squirrels’. Dit is een game die je met maximaal negen personen tegelijkertijd kan spelen. Één persoon draagt de headset en speelt de boom. De andere acht spelers loggen met hun telefoon in en spelen de eekhoorns. Het concept is simpel. De boom probeert zijn eikels (acorns) te beschermen. De eekhoorns zullen er juist alles aan doen om de eikels te stelen. Het concept is vergelijkbaar met PlayLink van PlayStation. De spelers downloaden met hun mobiele device de gratis app in de App Store van hun keuze en kunnen met deze app connecten met de game die op de VR bril is gestart. Dit werkt met een code. Wij speelden altijd bij elkaar in de buurt, maar het schijnt dat je overal ter wereld een game kunt joinen.

Afbeelding

Als je de app op de telefoon start, kun je kiezen welke soort eekhoorn je wil zijn. Er zijn vier verschillende eekhoorns waar je uit kan kiezen. Elk hebben ze een special ability. Doug kan tunnels graven, Sim kan trappen / hellingen bouwen, Zip kan supersnel rennen, Chunk kan een schild activeren en zo zichzelf en andere eekhoorns beschermen. Als je met voldoende spelers bent, is het slim om verschillende eekhoorns samen te laten werken. Indien gewenst kun je per eekhoorn nog kiezen uit verschillende skins. Twee zijn er gratis, twee andere skins kun je verkrijgen tegen betaling van echte euro’s. Als iedereen zijn keuze heeft gemaakt, kunnen de eekhoorns zich opmaken voor het stelen van de eikels van de boom! Elk level heeft een beginpunt voor de eekhoorns. Vanaf dit punt spawnen de eekhoorns en start de poging tot diefstal. Een eikel grijpen alleen is niet voldoende. Je moet hem ook zien terug te brengen naar het startpunt. Al met al een hels karwei.

De Eikenboom zal er natuurlijk alles aan doen om dit te voorkomen. De boom kan projectielen gooien naar de eekhoorns. Gooit de boom raak, dan gaat een eekhoorn terug naar het het startpunt van de eekhoorns. Komt een eekhoorn te dichtbij, kun je hem oppakken en weggooien. Als je de game voor het eerst speelt lijkt de boom oppermachtig en wint hij vrijwel altijd. Totdat je de game wat beter doorkrijgt en de eekhoorns leren wat tactischer te spelen. Dan zul je merken dat je wel degelijk eikels kunt jatten en dat de eekhoorns de game zeker ook kunnen winnen. Aan het begin van een game start een timer. Lukt het de eekhoorns binnen de tijd vier eikels te stelen, dan winnen zij. Lukt het de boom om dit te voorkomen, dan wint de boom.

Afbeelding

Wat je met deze game krijgt, is een hilarische party game. Het gevoel van ik tegen de rest is geweldig. De andere kant is minstens net zo leuk: het euforische gevoel als het je lukt een eikel te stelen, is onbetaalbaar. Het afwisselen van spelers maakt de game alleen maar leuker. De boom wordt de koning, de person to beat. En dan met zijn allen massaal in de aanval. Dit keer moet en zal het lukken! We hebben deze game vaak gespeeld op game avondjes en het was telkens een succes. Je hebt gegarandeerd de grootste lol!

OldSchool
Contacteer:

Re: Old School’s Gaming Biography! - Epiloog

21 feb 2023, 13:21

Gaming Biography
Epiloog

We zijn bij de laatste console die ik heb aangeschaft geëindigd: de Oculus Quest 2. En met aangeschafte console, bedoel ik aangeschaft tijdens de levensduur van het apparaat. Ik heb geprobeerd games te benoemen, maximaal 4 per systeem, die op de een of andere manier net iets meer betekende dan de anderen. Dit waren niet per sé de beste games van een systeem, maar wel op dat moment in de tijd de meest relevante.

Ik heb er zelf enorm van genoten. Terug in de herinneringen en kijken welke games toen indruk hebben gemaakt. En eerlijk gezegd, is dat voor de oudere systemen leuker om te doen. Nu is het wachten op nieuwe systemen en nieuwe games die indruk zullen gaan maken. Dus dit was de laatste entry. Voor nu dan…
Fing3r

15 mar 2023, 07:37

Was erg leuk om te lezen Dennis en inderdaad vooral de oudere verhalen hebben ook nog dat nostalgische gevoel mee, het moet eigenlijk eerst even duren voordat je eigenlijk echt kunt zeggen hoeveel impact ze daadwerkelijk hebben gehad.

Sent from my J9210 using Tapatalk

AfbeeldingAfbeelding
Apenheul
Beheerder
Beheerder
Contacteer:

15 mar 2023, 11:12

Down the Rabbit Hole en Beat Saber zijn inderdaad fantastische games voor de Quest 2. Die laatste heb ik inmiddels op 3 platformen gespeeld, maar de Quest versie is mijn favoriete omdat je die kan modden en je helemaal vrij rond kan lopen.

Terug naar “Retro gaming”