Part thirty-two: Puyo Puyo Tetris
Met de PS4 belandden we pas echt in het digitale tijdperk. Games worden nog wel fysiek uitgebracht, maar vaak is het niet meer dan een opstart disc. Je zet je PS4 aan en als je pech hebt, mag je wachten op een systeem update. Vervolgens denk je lekker te kunnen gaan spelen, maar moet er voor de game van jouw keuze eerst nog een update worden gedownload. En tegenwoordig hebben we het dan over meerdere gigabytes. Fysiek is niet altijd meer daadwerkelijk fysiek. Tel daar PlayStation Plus met zijn gratis digitale games bij op en dan weet je het zeker. We zitten echt in het digitale tijdperk.
En dat heeft zo zijn voordelen. Q-Bert Rebooted zou ik nooit hebben gekocht. Maar, omdat het gratis bij PS Plus zat, heb ik er toch het nodige plezier van gehad. Ms Pac-Man was digitaal erg goedkoop en I just couldn’t resist. Lekker om toch af en toe een paar potjes te spelen. Ik voel altijd het dilemma bij fysieke releases: is het wel de moeite waard? Werkt het allemaal nog wel als Sony ooit besluit dat de PS4 niet meer ondersteund wordt? Daardoor ben ik inmiddels erg terughoudend geworden met het aanschaffen van fysieke games voor de moderne platformen. Zeker, als ik iets voor een mooi prijsje tegen kom op een rommelmarkt of in een kringloop, zal ik het zeker meenemen. Maar full price gaat niet snel meer gebeuren. De laatste PS4 game die ik een winkel kocht, was Puyo Puyo Tetris.

We hebben het eerder al gehad over Tetris op de Gameboy. En over het op Puyo Puyo gebaseerde Dr. Robotniks’s Mean Bean Machine. En Puyo Puyo Tetris, de naam zegt het al, biedt beide games onder één dak. Een andere belangrijke reden om deze game aan te schaffen: je kunt het met vier spelers tegelijk spelen! Na het succes van de Wii, bleef ik maar zoeken naar party games. En hoewel je voor de PS4 wellicht iets meer moeite moet doen, zijn ze er zeker voor te vinden. Puyo Puyo Tetris valt voor mij ook in die categorie. De game doet wat het moet doen. Je kunt beide spelvormen spelen. Er zijn verschillende manieren om de game, alleen of tegen elkaar, te spelen. Er is weinig nieuws onder de zon, maar dat maakt de game juist succesvol. Je krijgt de oude ervaring in een nieuw jasje.
Voor Tetris en Puyo Puyo geldt beide dat onze kinderen die uit zichzelf niet zouden opstarten. Maar doordat er in de multiplayer een wedstrijdelement zit, laten ze zich maar al te graag verleiden tot een potje. Je kunt als je tegen elkaar speelt, ieder je eigen spel type kiezen. Mijn dochter ontdekte al snel dat als iedereen Tetris kiest, maar zij voor Puyo Puyo gaat, de kans dat ze wint erg groot is. Ook deze game hebben we in vele verschillende samenstellingen gespeeld. Gewoon thuis met het gezin, maar ook op de game avondjes werd deze game graag gespeeld. Natuurlijk geholpen door het feit dat de game erg toegankelijk is. Je hoeft over Puyo Puyo al niet veel uit te leggen en Tetris is sowieso al bij iedereen bekend. Af en toe komt wel eens de vraag: welke games kan ik met mijn vrouw of vriendin spelen? Laat me je vertellen: dit is zo’n game!

En zo werd de PS4 voor mij vooral een multiplayer ervaring. Ik heb echt wel andere games opgestart, zoals een Bloodborne, een Flockers of een Final Fantasy XV. Maar ik werd er niet voldoende door geraakt. De games die ik wel speelde, speelden we samen. Zo zat ik met de jongste zoon regelmatig samen in één auto in Track Mania Turbo. Of we speelden Rocket League tegen elkaar. Of op een game avondje slingerde we Chimparty aan, ook een game welke gebruik maakt van PlayLink. Een game avond die uiteraard afgesloten zou worden met een paar potjes Knowledge Is Power. En zo werd na de Wii, de PS4 voor ons gewoon de volgende party game console.