Old School’s Gaming Biography! - Epiloog

Nostalgie! Alles vanaf de Atari 2600 t/m de Nintendo GameCube.
OldSchool
Contacteer:

Re: Old School’s Gaming Biography! - 32: Puyo Puyo Tetris

10 feb 2023, 09:32

Gaming Biography
Part thirty-two: Puyo Puyo Tetris

Met de PS4 belandden we pas echt in het digitale tijdperk. Games worden nog wel fysiek uitgebracht, maar vaak is het niet meer dan een opstart disc. Je zet je PS4 aan en als je pech hebt, mag je wachten op een systeem update. Vervolgens denk je lekker te kunnen gaan spelen, maar moet er voor de game van jouw keuze eerst nog een update worden gedownload. En tegenwoordig hebben we het dan over meerdere gigabytes. Fysiek is niet altijd meer daadwerkelijk fysiek. Tel daar PlayStation Plus met zijn gratis digitale games bij op en dan weet je het zeker. We zitten echt in het digitale tijdperk.

En dat heeft zo zijn voordelen. Q-Bert Rebooted zou ik nooit hebben gekocht. Maar, omdat het gratis bij PS Plus zat, heb ik er toch het nodige plezier van gehad. Ms Pac-Man was digitaal erg goedkoop en I just couldn’t resist. Lekker om toch af en toe een paar potjes te spelen. Ik voel altijd het dilemma bij fysieke releases: is het wel de moeite waard? Werkt het allemaal nog wel als Sony ooit besluit dat de PS4 niet meer ondersteund wordt? Daardoor ben ik inmiddels erg terughoudend geworden met het aanschaffen van fysieke games voor de moderne platformen. Zeker, als ik iets voor een mooi prijsje tegen kom op een rommelmarkt of in een kringloop, zal ik het zeker meenemen. Maar full price gaat niet snel meer gebeuren. De laatste PS4 game die ik een winkel kocht, was Puyo Puyo Tetris.

Afbeelding

We hebben het eerder al gehad over Tetris op de Gameboy. En over het op Puyo Puyo gebaseerde Dr. Robotniks’s Mean Bean Machine. En Puyo Puyo Tetris, de naam zegt het al, biedt beide games onder één dak. Een andere belangrijke reden om deze game aan te schaffen: je kunt het met vier spelers tegelijk spelen! Na het succes van de Wii, bleef ik maar zoeken naar party games. En hoewel je voor de PS4 wellicht iets meer moeite moet doen, zijn ze er zeker voor te vinden. Puyo Puyo Tetris valt voor mij ook in die categorie. De game doet wat het moet doen. Je kunt beide spelvormen spelen. Er zijn verschillende manieren om de game, alleen of tegen elkaar, te spelen. Er is weinig nieuws onder de zon, maar dat maakt de game juist succesvol. Je krijgt de oude ervaring in een nieuw jasje.

Voor Tetris en Puyo Puyo geldt beide dat onze kinderen die uit zichzelf niet zouden opstarten. Maar doordat er in de multiplayer een wedstrijdelement zit, laten ze zich maar al te graag verleiden tot een potje. Je kunt als je tegen elkaar speelt, ieder je eigen spel type kiezen. Mijn dochter ontdekte al snel dat als iedereen Tetris kiest, maar zij voor Puyo Puyo gaat, de kans dat ze wint erg groot is. Ook deze game hebben we in vele verschillende samenstellingen gespeeld. Gewoon thuis met het gezin, maar ook op de game avondjes werd deze game graag gespeeld. Natuurlijk geholpen door het feit dat de game erg toegankelijk is. Je hoeft over Puyo Puyo al niet veel uit te leggen en Tetris is sowieso al bij iedereen bekend. Af en toe komt wel eens de vraag: welke games kan ik met mijn vrouw of vriendin spelen? Laat me je vertellen: dit is zo’n game!

Afbeelding

En zo werd de PS4 voor mij vooral een multiplayer ervaring. Ik heb echt wel andere games opgestart, zoals een Bloodborne, een Flockers of een Final Fantasy XV. Maar ik werd er niet voldoende door geraakt. De games die ik wel speelde, speelden we samen. Zo zat ik met de jongste zoon regelmatig samen in één auto in Track Mania Turbo. Of we speelden Rocket League tegen elkaar. Of op een game avondje slingerde we Chimparty aan, ook een game welke gebruik maakt van PlayLink. Een game avond die uiteraard afgesloten zou worden met een paar potjes Knowledge Is Power. En zo werd na de Wii, de PS4 voor ons gewoon de volgende party game console.

Fing3r

10 feb 2023, 09:38

Ik heb deze game wel op Steam aangeschaft, toch maar eens op mijn Steamdeck installeren!
AfbeeldingAfbeelding
KillingRaptor

10 feb 2023, 09:55

Heb het altijd wel gek gevonden dat ze deze hebben kunnen combineren. Welk bedrijf bezit er nu eigenlijk Tetris? Puyo is van Sega, dat weet ik maar Tetris...
OldSchool
Contacteer:

10 feb 2023, 10:15

KillingRaptor schreef:
10 feb 2023, 09:55
Heb het altijd wel gek gevonden dat ze deze hebben kunnen combineren. Welk bedrijf bezit er nu eigenlijk Tetris? Puyo is van Sega, dat weet ik maar Tetris...
Volgens mij is Tetris een eigen bedrijf. Als ik me niet vergis heeft die Nederlander er voor gezorgd dat hij de rechten is gaan delen met Alexej zelf.
OldSchool
Contacteer:

Re: Old School’s Gaming Biography! - 33: Escape Plan

11 feb 2023, 09:31

Gaming Biography
Part thirty-three: Escape Plan - Sony PlayStation Vita

Nadat ik zelfs de PS4 had omgetoverd tot een party console, kon je constateren dat ik achter een tv scherm voornamelijk samen met mensen speelde. Maar ik heb ook ergens genoemd dat ik vooral naar handheld gaming neigde. Beide was waar. Ik haal veel lol uit samen gamen. Maar in mijn eentje speel ik graag relaxed op de bank. Uiteraard betreft dit in mijn geval vooral veel retro. Maar er was ook nog een modern handheld systeem dat ik graag wilde hebben. Bij een neef maakte ik ooit kennis met de PS Vita. Hij liet me Escape Plan zien. Mijn interesse was gewekt, maar het was nieuw best een prijzig apparaatje. Dus ik parkeerde het idee in een hoekje van mijn gedachten.

Met retro, koop je alles tweedehands. Je struint over rommelmarkten, bezoekt kringloopwinkels en je kijkt op Marktplaats. Daar nam ik mezelf voor om te gaan jagen op een PS Vita. En uiteindelijk ook met succes. Ik vond een boxed exemplaar voor onder de honderd euro. Ook nog eens in dezelfde straat als waar mijn vader woont. Geen verzendkosten en ik heb voor mezelf de vuistregel dat als iets meer dan 50€ kost, ik het persoonlijk wil ophalen. Zo geschiedde. Ik er naar toe, even getest en met een big smile op mijn gezicht ging ik naar huis. Hoewel Escape Plan niet de eerste game was die ik voor het systeem kocht, was het wel de eerste game die ik ooit op een Vita speelde.

Afbeelding

Escape Plan is een puzzle game. De game heeft een geheel eigen grafische stijl. Zwart, donker, vervreemdend. Je bevindt je in een absurde omgeving, een combinatie van een fabriek en een gekkenhuis. Je bestuurt je karakter met gebruik van het touch screen. Elke handeling heeft zijn eigen reactie. Wat ook leuk is aan Escape Plan, is dat de game gebruikt maakt van het touch screen aan de achterzijde van de Vita. Daarnaast maakt het ook nog eens gebruik van tilt sensoren, waardoor het voelt alsof het een game is die gebruik maakt van werkelijk alles dat een Vita te bieden heeft. Het was waarschijnlijk ook niet voor niets één van de launch titles van het systeem. Je bestuurt afwisselend twee karakters: Lil en Laarg. Per level moet je ze naar de uitgang leiden. Uiteraard zijn er obstakels te vinden en het bereiken van een exit wordt elk level iets moeilijker.

Soms moet je met het touch screen aan de achterzijde balken naar voren ‘duwen’, zodat je een pad maakt. Soms moet je je vullen met helium, zodat je gaat zweven en hoger gelegen delen kunt bereiken. Onderweg beweeg je de Vita om je te sturen. Fouten maken is onvermijdelijk, maar besef wel dat elke fout zal leiden tot een gruwelijke dood. Op de buik van je karakters staat aan het begin van het spel een grote nul. Maar dit is niet voor de sier, dit is een teller. Elke keer dat je doodgaat, wordt er één bij opgeteld. Ben je net als ik van de trial and error, dan loopt die teller behoorlijk snel op. Gelukkig heb je een onbeperkt aantal levens en kun je het gewoon nog een keer proberen. En nog een keer. En nog een… enfin, je begrijpt wat ik bedoel.

Afbeelding

De game voelde erg vernieuwend. De gameplay op zich was niet nieuw, maar de manier om je karakters te besturen en te helpen in de levels wél. De Vita was een powerhouse met unieke elementen. Niet veel games maken van alle mogelijkheden die de Vita biedt gebruik, maar Escape Plan deed dat wel. Ondanks dat ik er de nodige tijd in heb gestoken, heb ik de game nog niet uitgespeeld. In totaal zijn er ook 78 levels, DLC’s niet meegeteld. Het mooie aan het opschrijven van deze games, is dat ik er vaak erg veel zin in heb om een game weer op te pakken en verder te spelen. Misschien dat het er nu maar eens van moet komen om de game daadwerkelijk tot een goed einde te brengen! Kan ik daarna nog altijd aan de DLC’s beginnen!

OldSchool
Contacteer:

11 feb 2023, 09:32

Fing3r schreef:
10 feb 2023, 09:38
Ik heb deze game wel op Steam aangeschaft, toch maar eens op mijn Steamdeck installeren!
Jaaaaa! Zeker doen! Al weet ik niet of je met de steam deck samen kan spelen, want dat blijft toch het leukste!
KillingRaptor

11 feb 2023, 09:45

Deze heeft me altijd geïnteresseerd maar heb hem nooit gespeeld eigenlijk. Ik zie dat je een boxshot plaatste ook, wist niet dat die ook fysiek verschenen was! Ik vind het tof dat ze op dergelijke manieren alle features van de Vita gebruiken, Tearaway deed dat ook en dat vond ik heel leuk.
Apenheul
Beheerder
Beheerder
Contacteer:

11 feb 2023, 12:12

Puyo Puyo Tetris was voor mij voor het eerst in lange tijd dat ik weer echt geabsorbeerd kon zijn in Tetris, maar Puyo Puyo is nooit echt mijn ding gebleken.

In 2019 ben ik naar een eSports stadium in Seoul geweest waar een Puyo Puyo Tetris live match was, en het is toch gaaf om te zien hoe snel de pro's kunnen spelen.
OldSchool
Contacteer:

11 feb 2023, 20:42

KillingRaptor schreef:
11 feb 2023, 09:45
Deze heeft me altijd geïnteresseerd maar heb hem nooit gespeeld eigenlijk. Ik zie dat je een boxshot plaatste ook, wist niet dat die ook fysiek verschenen was! Ik vind het tof dat ze op dergelijke manieren alle features van de Vita gebruiken, Tearaway deed dat ook en dat vond ik heel leuk.
Dan zou ik hem echt eens uitproberen! Hij is ook regelmatig in de sale. In de gaten houden zou ik zeggen !
OldSchool
Contacteer:

11 feb 2023, 20:43

Apenheul schreef:
11 feb 2023, 12:12
Puyo Puyo Tetris was voor mij voor het eerst in lange tijd dat ik weer echt geabsorbeerd kon zijn in Tetris, maar Puyo Puyo is nooit echt mijn ding gebleken.

In 2019 ben ik naar een eSports stadium in Seoul geweest waar een Puyo Puyo Tetris live match was, en het is toch gaaf om te zien hoe snel de pro's kunnen spelen.
Ik heb wel eens NES gekeken, de WK Tetris. Man, niet te geloven. En die hypertappers snap ik al helemaal niets van. Echt knap wat die gasten kunnen.
arjen1981
Animal Crossing Tour 2020

12 feb 2023, 07:37

Knowledge Is Power en Decades worden hier ook heel veel gespeeld. Vooral als er bezoek is. Erg leuke spelen.
OldSchool
Contacteer:

12 feb 2023, 11:33

arjen1981 schreef:
12 feb 2023, 07:37
Knowledge Is Power en Decades worden hier ook heel veel gespeeld. Vooral als er bezoek is. Erg leuke spelen.
Het is gewoon een ideale game met een lage drempel. Meeste mensen vinden quizzes leuk en het behoeft verder geen uitleg. Het is geen Buzz, maar wel een goede opvolger.
OldSchool
Contacteer:

Re: Old School’s Gaming Biography! - 34: Citizens of Earth

12 feb 2023, 12:25

Gaming Biography
Part thirty-four: Citizens of Earth - Sony PlayStation Vita

Ik had dus mijn Vita opgehaald. Thuis gekomen, ben ik op zoek gegaan naar games om te spelen. Fysieke games op de Vita zijn over het algemeen aardig aan de prijs. Op een modern systeem heb je altijd een alternatief: de digitale shop. Ik ging allerlei demo’s downloaden en van games die me interessant leken, ging ik op zoek naar gameplay filmpjes op internet. Ik weet niet meer wat ik er voor betaald heb, maar ik weet wel nog goed welke game me als eerste aansprak: Citizens of Earth.

Deze game wordt bestempeld als een RPG. Er waren twee dingen die me aan de game aanspraken. Ten eerste de humor. En ten tweede het turn-based battle systeem. De game heeft voor mij een leuke vibe. Je bent zelf zojuist ‘Vice President of the World’ geworden. Maar je raadt het vast al: de President zelf wordt al snel vermist. Alles hangt van jou af. Als je voor je het eerst je huis uit loopt en de wereld betreedt, staan er meteen al demonstranten voor je deur. Daar mag je direct je eerste battle mee aangaan. Jij bent de VP, dus je vecht zelf niet, je geeft alleen de opdrachten. Dus nadat je moeder je uit bed heeft gehaald, en je broer hebt uitgelegd dat hij je ‘sir’ mag noemen, zijn zij het die het gevecht daadwerkelijk aan gaan. Jij heeft de orders. De manier van vechten wordt daardoor snel duidelijk.

Afbeelding

Het battle systeem is niet heel origineel, maar wel weer grappig uitgevoerd. Gedurende de game vind je nieuwe karakters. Elk karakter is net even anders en niet iedereen is natuurlijk even sterk. Wel is elk karakter te ontwikkelen, zoals dat hoort bij een RPG. Elk karakter heeft zijn eigen vreemde aanvallen, en uiteraard ook de nodige grappige one-liners. Nadat je je huis verlaat, moet je opdrachten uitvoeren. Langzaam maar zeker wordt de wereld steeds groter en ontdek je nieuwe gebieden. Uiteindelijk werd de wereld zo groot, dat ik langzaam aan moe begon te worden van het backtracken. Het was voor mij niet altijd duidelijk waar je naar toe moest. Dan krijg je ook nog eens het effect van overal zoeken waar je je volgende stap moest zetten. Daar werd ik uiteindelijk zo moe van, dat ik de game aan de kant heb gelegd en nooit heb uitgespeeld.

Ik heb voor het eerst bij deze game Google als hulplijn ingezet. Struinen op het internet op zoek naar antwoorden. YouTube filmpjes kijken van walkthroughs, op zoek naar wat nu de volgende stap moest zijn. Maar ik bereikte een punt, waarop ik niet meer wist waar ik moest zijn en ik ook met Google de oplossing niet meer kon vinden. Daar maakte ik kennis met het grote gamers dilemma: Wil ik een game helemaal zelf op eigen kracht uitspelen of sta ik mezelf toe hulplijnen in te schakelen? Het grote probleem is natuurlijk, als je eenmaal begint aan opzoeken, je het blijft doen. Gelukkig lukt het me altijd wel om hier een balans in te vinden. Aan de ene kant probeer ik zo min mogelijk op te zoeken, aan de andere kant is het me zo gelukt om games wél uit te spelen in plaats van weg te leggen.

Afbeelding

Ondanks dat ik uiteindelijk vastliep, heb ik wel veel plezier gehad aan de game. En ook nu bekruipt me het gevoel van: Ik moet hem toch nog eens gaan uitspelen! De game is kleurrijk, vrolijk. De humor moet je liggen, anders verliest de game waarschijnlijk al snel zijn charme. Er zijn echt wel betere RPG’s te vinden. Het turn based systeem is relatief simpel, maar er zit wel net voldoende uitdaging. Zeker als je verder komt in de game. En ook hier is de humor die het voor mij net effe dat extra’s geeft. Dit is niet de beste game die ik ooit heb gespeeld, maar het je voor altijd mijn eerste Vita aanschaf ooit.

KillingRaptor

12 feb 2023, 12:31

Ik heb deze op de Wii U maar nog niet opgestart. Had hem ooit eens gratis dacht ik. Ik wist niet dat dit een RPG was! Dacht altijd dat het meer een SimCity achtige game was.
Galious
Moderator
Moderator

12 feb 2023, 12:35

Ik heb deze ooit op de PS4 opgepikt vanwege de Earthbound invloeden, maar ik was ook al vrij snel afgehaakt. Zeker geen slechte game, ik trek turn-based RPG's alleen niet meer zo goed.
nmkl pjkl ftmch
OldSchool
Contacteer:

12 feb 2023, 13:17

KillingRaptor schreef:
12 feb 2023, 12:31
Ik heb deze op de Wii U maar nog niet opgestart. Had hem ooit eens gratis dacht ik. Ik wist niet dat dit een RPG was! Dacht altijd dat het meer een SimCity achtige game was.
Nee, verre van SimCity. Zoals Galious zegt, heeft deze game invloeden van Earthbound. Maar dat heb ik alleen maar gelezen, want ik heb Earthbound nooit gespeeld.
OldSchool
Contacteer:

Galious schreef:
Ik heb deze ooit op de PS4 opgepikt vanwege de Earthbound invloeden, maar ik was ook al vrij snel afgehaakt. Zeker geen slechte game, ik trek turn-based RPG's alleen niet meer zo goed.
Ik vind turn based nogal tijd wel tof. Wat vond jij eigenlijk van de humor?
Galious
Moderator
Moderator

12 feb 2023, 13:28

OldSchool schreef:
Galious schreef:
De humor sloeg bij mij niet echt aan. Dat was ook een van de redenen dat ik afhaakte.
nmkl pjkl ftmch
OldSchool
Contacteer:

12 feb 2023, 14:28

Galious schreef:
12 feb 2023, 13:28
OldSchool schreef:
Galious schreef:
De humor sloeg bij mij niet echt aan. Dat was ook een van de redenen dat ik afhaakte.
Ik vermoede al zoiets… It’s either hate it or love it.
OldSchool
Contacteer:

Re: Old School’s Gaming Biography! - 35: Grand Kingdom

13 feb 2023, 10:06

Gaming Biography
Part thirty-five: Grand Kingdom - Sony PlayStation Vita

Met de komst van de PS4 kwam ook het abonnement op PlayStation Plus. De maandelijkse gratis games waren niet altijd interessant, maar soms zaten er echt wel leuke games bij. Helaas wordt de Vita niet meer ondersteund en komen er voor dit systeem geen nieuwe gratis games meer bij. Daarvoor kon ik een tijd lang gratis een library opbouwen. De gratis game die ik zonder twijfel het meest heb gespeeld is Grand Kingdom.

Grand Kingdom is volgens het wereldwijde web een tactische RPG. De game is opgedeeld in vele missies. Je beweegt je per missie als een soort schaakstuk voort over een map. Op deze map vind je vijanden en beloningen en het doel is om het eindpunt te halen. Indien je een vijand tegenkom, verandert het spel in een turn based vecht arena. Die arena bestaat uit drie sporen. Links staan jouw karakters, de vijand staat rechts. Volgens een vast volgorde gaan jouw karakters in gevecht met de vijand. Je kunt jouw eigen party samenstellen. Je kunt nieuwe karakters rekruteren en van alle karakters die je tot je beschikking hebt, kies je een party van vier om het gevecht aan te gaan.

Afbeelding

Je kunt karakters kiezen uit verschillende klassen. Je hebt onder andere mêlee, healers, archers, magiërs. Elke klasse heeft zijn eigen voor en nadelen. Een archer heeft weinig health, maar kan van afstand damage doen. Melee is krachtig, maar staat vooraan en zal sneller damage ontvangen. Feitelijk maak je een puzzle: welke karakters zet ik in? Hoe zorg ik voor een evenwichtige party? Uiteraard zijn alle karakters te levellen en worden hun aanvallen gaandeweg de game steeds uitgebreider en sterker. Een archer begint met een simpele pijl die één vijand raakt. Maar uiteindelijk kun je bijvoorbeeld een pijl krijgen die splash damage doet.

Grand Kingdom bestaat uit het doen van missies. In een menu kun je uit verschillende missies kiezen. Elke missie heeft een eigen map, met zijn eigen vijanden en zijn eigen beloningen. Elke map komt ook met zijn eigen verhaal. Verwacht in deze game ook veel cutscenes. Er zijn vaak verschillende condities om te winnen of om te verliezen. Vaak moet je het einde halen binnen een bepaald aantal stappen. Naast de solo game, is er ook een uitgebreide on-line multiplayer variant. Ik heb me daar wel eens in geprobeerd te verdiepen, maar ik heb het nooit helemaal begrepen. Ik ben zelfs een discord gejoined om beter te worden in de game, en dan met name in het multiplayer deel. Maar ik zag dat er een aantal waren die het geheel al domineerde en ik had niet het gevoel veel verder te komen. Dus uiteindelijk heb ik me vooral gericht op het verhaal van de solo variant. Ik heb de game een soort van uitgespeeld, ik heb de credits gezien. Maar de game houdt daar eigenlijk helemaal niet op. Je krijgt weer nieuwe missies en voor mijn gevoel gaat de game oneindig door.

Afbeelding

Vaak zaten er matige, of ronduit slechte games in de PS Plus. Gelukkig waren er uitzonderingen en Grand Kingdom was er daar één van. Een turn based battle systeem is al vaker voorgekomen op mijn lijstje, dat ligt me wel. Het levellen van karakters biedt ook een uitdaging en ik wilde in ieder geval mijn primaire party op het maximale level hebben. Daarna werd het een nieuwe uitdaging om ook gebruik te maken van andere karakters uit andere klassen. Slim rekruteren, zoekend naar hoge begin stats. En dan vervolgens een onervaren karakter in je party zetten en deze ook zo snel mogelijk levellen. Dit was een van de games die het bedrag dat je betaald voor PS Plus de moeite waard maakte. Ook al heb ik de game digitaal, de game staat ook fysiek op mijn wishlist en hoop ik deze ooit aan de Vita collectie toe te kunnen voegen!

KillingRaptor

13 feb 2023, 16:33

Deze ken ik eigenlijk totaal niet, maar tactische RPG schrikt me altijd af. Nooit echt mijn genre geweest buiten de GBA delen van Fire Emblem.
OldSchool
Contacteer:

13 feb 2023, 18:46

KillingRaptor schreef:
13 feb 2023, 16:33
Deze ken ik eigenlijk totaal niet, maar tactische RPG schrikt me altijd af. Nooit echt mijn genre geweest buiten de GBA delen van Fire Emblem.
Fire Emblem is wel de betere game hoor. Deze werkt echt anders dan FE.
OldSchool
Contacteer:

Re: Old School’s Gaming Biography! - 36: Child of Light

14 feb 2023, 08:31

Gaming Biography
Part thirty-six: Child of Light - Sony PlayStation Vita

De Vita is voor Sony helaas niet het succes geworden zoals ze het graag hadden gezien. De kans dat Sony een nieuwe handheld gaat uitbrengen is daardoor ook erg klein. En dat terwijl er toch echt veel goede games voor het systeem zijn uitgekomen. Ik kan natuurlijk niet alle games terug laten komen, maar een aantal voorbeelden wil ik toch wel noemen. Favoriete games zijn bijvoorbeeld Iconoclasts, Mousecraft en King Oddball. Ook een versie van Tetris mag niet ontbreken. Stuk voor stuk games waar ik van heb genoten. Naast deze en eerder genoemde games, heb ik op de Vita ook één van mijn favoriete games aller tijden gespeeld. Ik heb het beste tot het laatste bewaard: Mijn favoriete game voor de Vita is Child of Light.

Child of Light vond ik een unieke game. De sfeer in deze game had ik nog nooit eerder meegemaakt. De grafische stijl was fantastisch. Ik had het gevoel dat ik in een sprookje beland was. Dat alle uitspraken rijmen, versterkt dat gevoel. De game is een combinatie van een platformer en een rpg. Je vijanden zul je moeten verslaan in turn based battles. Gelukkig sta je niet alleen en zijn er karakters die de battles samen met je willen doen. Hoewel je alleen speelt, hoef je niet alleen te vechten. Gedurende het spel kom je karakters tegen die je tijdens de battles kunt inzetten. Je kunt maximaal met twee karakters tegelijk een gevecht aan gaan. De vijand is met maximaal drie. In deze game maakt het ook nog uit hoe je een vijand tegen komt. Val je iemand vanachter aan, dan heb je een extra voordeel. Andersom kunnen ook je vijanden dit voordeel behalen als ze jou van achter te pakken krijgen.

Afbeelding

De game heeft verschillende RPG elementen. Met name het feit dat je karakters steeds sterker worden gedurende de game. Al snel in de game ontmoet je een ‘firefly’, die je de rest van de game helpt. Zo kan hij bij kisten komen waarde zelf niet bij kan. Ook speelt deze een rol in de gevechten die plaats vinden. Vlak daarna zul je een zwaard vinden en worden de gevechten een onderdeel van je quest. Tijdens de gevechten loopt er een tijdsbalk. Hierop kun je zien welk karakter als volgende aan de beurt is. Zodra één van jouw karakters aan de beurt is, kun je kiezen welke aanval je het karakter wil laten doen. Je verdiend vervolgens skill points en hiermee kun je het karakter sterker maken. Naast aanvallen kun je ook verdedigen of healen.

Ik kocht de complete versie inclusief alle DLC’s. De meest interessante DLC is ‘The Golem’s Plight’. Deze geeft je een extra side quest. Je gaat op zoek naar vier verschillende delen van de golem. Als je deze hebt gevonden wordt de golem een onderdeel van jouw gezelschap. De golem is aardig sterk, dus deze maakt de game makkelijker voor je. Naast dat de Golem je helpt, gaat het levellen van je overige karakters ook snel. Er komt dan ook een punt in de game waarop je elke gevecht relatief makkelijk gaat winnen. Dat is misschien het enige minpuntje aan de game. Er staat tegenover dat je de game na het uitspelen wel opnieuw kunt spelen op een hogere moeilijkheidsgraad.

Afbeelding

Ik was echt enorm onder de indruk van deze game. Het is net alsof je je in een schilderij bevindt. De grafische stijl en het verhaal zijn beide uniek. Volgens velen was de versie op de Vita ook de beste versie en de enige die je zonder problemen kon spelen. Ik weet nog goed dat ik het enorm jammer vond toen ik de game uitgespeeld had. Net zoals ik dat soms met boeken kan hebben, ben je soms even een momentje in een soort van rouw. Je zit enorm ergens ‘in’ en dan stopt het ineens. De game heeft me echt op meerdere manieren weten te raken. We hebben het vaak over immersion en deze game had me volledig te pakken en dompelde me onder in de wereld de hoofdrolspeelster Aurora. Daardoor zal dit altijd een van mijn favoriete games aller tijden blijven.

Fing3r

14 feb 2023, 08:40

Ik heb de game al heel lang in mijn Steam library staan en ik kon er destijds niet inkomen, maar na het lezen krijg ik het idee dat ik het toch nog wel eens een kans moet gaan geven. De game ziet er wel fantastisch uit, dat was destijds voor mij ook de hoofdreden om hem aan te schaffen. Ik zal eens kijken of hij ook Steamdeck compatible is 😁
AfbeeldingAfbeelding
arjen1981

14 feb 2023, 08:51

A Nice! Deze mis ik inderdaad ook nog in mijn speelervaringen. Ubisoft had toen echt zo'n fase van toffe kleinere games.

Valiant Hearts en Grow Home waren ook van die pareltjes!
Laatst gewijzigd door arjen1981 op 14 feb 2023, 09:10, 1 keer totaal gewijzigd.

Terug naar “Retro gaming”