Old School’s Gaming Biography! - Epiloog

Nostalgie! Alles vanaf de Atari 2600 t/m de Nintendo GameCube.
OldSchool
Contacteer:

Re: Old School’s Gaming Biography! - 20: Kurushi

30 jan 2023, 07:58

kingoftherain schreef:
28 jan 2023, 04:11
OldSchool schreef:
27 jan 2023, 21:10
Ah tof! Heb je de demo disk ook nog?
Yup, dat is deze. Hierdoor heb ik ook Overboard leren kennen.

Afbeelding
Tof dat je die nog hebt!

Ik mis helaas berichten hier, door de storing op het forum. Shit happens, vandaag ga ik wee vrolijk verder!
OldSchool
Contacteer:

Re: Old School’s Gaming Biography! - 21: Colin McRae Rally 2.0

30 jan 2023, 08:14

Gaming Biography
Part twenty-one: Colin McRae Rally 2.0

De PlayStation stond thuis aangesloten, omgebouwd en wel. Ik kreeg een stapeltje games erbij, en naast Kurushi is er nog één game die ik echt veel heb gespeeld. Onze huiskamer destijds was er niet op berekend. Dus ik zat vaak op de grond voor de televisie, of soms pakte ik er ook wel een stoel bij. Maar echt comfortabel speelde het niet. Toch bleef deze game me genoeg boeien om me telkens voor het scherm plaats te laten nemen!

Colin McRae Rally 2.0 was deze game. Een rally racer, zoals de naam al doet vermoeden. Destijds was dit zonder twijfel mijn meest gespeelde playstation game. Met terugwerkende kracht heb ik best wat moeite met de graphics in veel games uit die tijd. Live Wire vind ik bijvoorbeeld een hele toffe game. Het is een grid capture game, past helemaal in mijn straatje. Alleen dat camera werk… Graphics zijn 3D achtig en de camera volgt de bewegingen van je karakter en is dus continue aan het draaien. Voor mij echt niet te doen, ook al vind ik de game erg tof. Daarnaast lijkt het erop of de games uit dat tijdperk meer pixelated waren dan in bijvoorbeeld de 8 en 16 bit generatie. Voor mij oogt dat heel onrustig.

Afbeelding

Gelukkig viel dat met CMR2 allemaal mee en kon ik de game goed spelen. Mede daardoor werd het mijn meest gespeelde PlayStation 1 game. Grafisch goed te doen, solide gameplay en de geluiden zal iedereen die de game kent nog wel weten: “It’s a quite left” en “onto tarmac”. Racers kunnen voor mij heerlijk ontspannend werken. Het heeft geen enkel ander doel dan zo snel mogelijk de finish te halen. Ik ben er nooit heel goed in. Zo gebruik ik zelden de rem. Gewoon gas blijven geven. Als je uit de bocht vliegt, rem je vanzelf wel af. Een strategie die bij de meeste levels van Mario Kart gewoon werkt! Maar je hoeft in ieder geval niet bang te zijn voor die eindbaas. Je raakt nooit de weg kwijt, ik ben nog nooit verdwaald op een circuit. En dat maakt racers voor mij heerlijk rustig om te spelen.

Helaas zorgden het gebrek aan skills er wel voor dat ik ineens vast kwam te zitten in een level in de bergen. Als ik het me goed herinner een race in Italië. Daar in had je smalle wegen en veel bochten. Waarschijnlijk een aaneenschakeling van handrem bochten werk. Maar daar was ik dus allemaal niet zo goed in. Het lukte me maar niet om er op tijd over de finish te komen. En natuurlijk, je blijft het dan wel een aantal keren proberen. Maar uiteindelijk verlies ik dan de interesse. Misschien heb ik dan meer doorzettingsvermogen nodig. Maar als het niet lukt, en ik zie niet hoe ik het beter zou kunnen doen, dan houdt het helaas snel op.

Afbeelding

Wat CMR2 en Kurushi samen in ieder geval wél bewerkstelligden, was dat ik mondjesmaat weer wat vaker begon te gamen. We verhuisden van onze flat naar een rijtjeshuis en daar begon het wat meer te kriebelen. De PlayStation werd daar niet meer zo vaak aangesloten, maar ik was toch wel weer vaker met de pc bezig. Ik begon me te realiseren dat er ook keuzes waren. Dit was dan ook al de laatste entry van een PlayStation 2 game. Uiteindelijk waren het de PlayStation 1 en de PC beide niet het systeem, dat me weer aan het gamen kreeg. Het was een geheel ander apparaat, maar… daarover later meer!

arjen1981
Animal Crossing Tour 2020

30 jan 2023, 08:54

Een goede serie inderdaad. Naast Rally ook Toca. Ik was echt verbaasd destijds van de graphics. Bij deel 1 al. Deze delen waren ook net wat realistischer dan v-rally. toch waren de sega racers altijd meer aan mij besteed en zou ik colin mcrae niet snel weer op starten. saga rally daarentegen nog wel.
Fing3r

30 jan 2023, 14:33

Racegames waren in die tijd niet echt aan mij besteed, behalve als het wat anders deed. Carmageddon, Twisted Metal en Destruction Derby. Maar de game kreeg in die tijd wel veel lovende kritieken en zoals genoemd wordt waren de graphics echt verschrikkelijk goed.

Sent from my J9210 using Tapatalk

AfbeeldingAfbeelding
OldSchool
Contacteer:

30 jan 2023, 15:02

arjen1981 schreef:
30 jan 2023, 08:54
Een goede serie inderdaad. Naast Rally ook Toca. Ik was echt verbaasd destijds van de graphics. Bij deel 1 al. Deze delen waren ook net wat realistischer dan v-rally. toch waren de sega racers altijd meer aan mij besteed en zou ik colin mcrae niet snel weer op starten. saga rally daarentegen nog wel.
Ik moet bekennen dat Sega Rally voor mij ook korter geleden is dan Colin McRae. Ik herinner me wel nog een toffe challenge hier op het forum met deel 1.
OldSchool
Contacteer:

30 jan 2023, 15:04

Fing3r schreef:
30 jan 2023, 14:33
Racegames waren in die tijd niet echt aan mij besteed, behalve als het wat anders deed. Carmageddon, Twisted Metal en Destruction Derby. Maar de game kreeg in die tijd wel veel lovende kritieken en zoals genoemd wordt waren de graphics echt verschrikkelijk goed.
Destruction Derby heb ik wel nog op PC gespeeld. Heerlijke game. Heb je nog steeds geen liefde voor race games? Of is dat inmiddels anders?
Fing3r

30 jan 2023, 15:35

Zo nu en dan speel ik wel een beetje F1 en ook Grand Tursimo 7 heb ik best veel uren ingezeten vorig jaar. Dus ik kan het zeker beter waarderen dan voorheen. Het zal echt nooit mijn favoriete genre worden, geef mij maar een lekker verhaal of uitdagende gameplay.
AfbeeldingAfbeelding
Apenheul
Beheerder
Beheerder
Contacteer:

30 jan 2023, 17:33

Ik weet niet of ik Colin McRae Rally 2.0 heb gespeeld of een ander deel, maar hier ging bij mij het meer sim racing knopje voor het eerst echt aan.
OldSchool
Contacteer:

Re: Old School’s Gaming Biography! - 22: LocoRoco

31 jan 2023, 08:21

Gaming biography
Part twenty-two: LocoRoco - Sony PlayStation Portable

Hoewel de PlayStation 1 geen doorslaand succes was, bracht het apparaat me dus wel weer aan het gamen. We kochten voor mijn dochtertje een Nintendo DS en dat leidde tot een optelsom. PlayStation en handheld. Ik kwam op het lumineuze idee om een PlayStation Portable aan te schaffen. Ik kocht hem bij Dixons, kent u het nog? Ik liep de winkel in en naast het apparaat zelf, kocht ik er uiteraard wat spellen bij. Er stonden duo-packs, twee spellen in een sleeve, voor een aardige prijs. Als ik het me goed herinner 19,95. Ik kocht bij aanschaf, naast PES, de pack met Daxter en LocoRoco. Het is gek om te beseffen dat dit allemaal ontzettend lang geleden lijkt. Maar aangezien de slim & lite versie die ik kocht, pas in 2009 is gereleased, valt dat allemaal nog enigszins mee. Gevoelsmatig lijkt het minstens dubbel zo lang geleden.

De PSP was bij mij erg succesvol. In die tijd reisde ik ook veel met de trein voor mijn werk. De trein geeft veel ruimte om te spelen. Daarnaast is het ook ideaal dat je hem thuis op de bank erbij kan pakken. Anderen konden gewoon nog tv kijken. Handheld gaming beviel goed. Van de nieuw aangeschafte games heb ik Daxter een tijdje gespeeld. Leuke game, alleen ik kwam op een gegeven moment ergens vast te zitten. Dat mijn doorzettingsvermogen op dat gebied niet al te groot is, is denk ik wel al duidelijk. LocoRoco was voor mij een groter succes. Deze game was voor mij een unieke ervaring. Sowieso door de gameplay, die voor mij nieuw was. Je gebruikte de schouder buttons om het beeld te tilten en je LocoRoco rolden vervolgens, geheel volgens de regels van de zwaartekracht, een kant op. Je kon ze ook nog laten springen. Ook was er één grote LocoRoco of juist een heleboel kleintjes. Want zelf speel je feitelijk als de planeet. Door het gebruik van de shoulder buttons liet je feitelijk de planeet bewegen en kon je de LocoRoco de goede kant op loodsen. De vrolijke setting en bijbehorende muziek was enigszins apart, maar droeg bij aan het vernieuwende gevoel dat de game mij gaf.

Afbeelding

Doel in het spel is om bloemetjes te zoeken en op te eten. Daarvan zijn er altijd twintig in een level. Door de bloemen te eten, groeit de LocoRoco. Indien nodig, bijvoorbeeld om door kleine ruimtes te kunnen bewegen, kun je een grote LocoRoco opsplitsen in meerdere kleintjes. Je kunt ze vervolgens weer laten samen smelten to één grote LocoRoco. Het is de bedoeling om met zoveel LocoRoco als mogelijk de eindstreep van een level te halen. Er zijn vijf verschillende werelden met acht verschillende levels. Wat ook kenmerkend is voor de game, is het zingen van de wezentjes. Iedereen die de game kent zal nu de begintune wel in zijn hoofd hebben. De vrolijke rondjes zingen in een onbestaande taal. Dit gebeurt gedurende de hele game. Het zingen maakt andere wezens wakker waar je de hulp goed van kunt gebruiken. Fun fact: doordat er wordt gezongen in een fantasietaal, is de taal in de game over de hele wereld hetzelfde.

Grafisch was de game geweldig. De PSP was verre weg het beste wat er op handheld gebied bestond. Ik speelde ook wel eens op de DS van mijn dochtertje, maar wat een verschil met de PSP. De Nintendo DS zal dan ook niet terugkomen in deze biografie. Ik heb er destijds niet voldoende op gespeeld om een serieuze bijdrage te kunnen leveren. De PSP was een geweldig apparaat. En niet alleen om te gamen. Ik keek ook films. Ik reisde dagelijks naar Den Bosch. Na twee werkdagen had ik een film gezien. Het beeldscherm was goed en ook groot in verhouding tot wat ik kende. LocoRoco had erg goede en duidelijke graphics. Kleurrijk en met veel contrast.

Afbeelding

Ik heb de game met heel veel plezier gespeeld. De game had geen hele goede verkoopcijfers, maar wel goede kritieken. Er zijn dan ook meerdere sequels voor uitgekomen en de game kreeg ook een remake voor de PS4. Er zijn natuurlijk verschillende soorten games. Sommige games zijn avontuurlijk, donker, uitgebreid en/of uitdagend. LocoRoco is eerder het tegenovergestelde. Een vrolijke, relatief simpele game. Maar desondanks vernieuwend en verslavend. Ik kan de game niet spelen zonder er vrolijk van te worden. Misschien niet het doorsnee effect van een game, maar zeker wel een gewenst effect! Ik heb na de initiële aanschaf wel nog wat meer games gekocht. Maar het ging pas echt los toen ik er achterkwam wat custom firmware was. Er ging een wereld voor me open en maakte kennis met de enorme library die de PSP had. We blijven dan ook nog even bij dit fantastische apparaat!

arjen1981

31 jan 2023, 11:01

Ja! Ik word hier ook helemaal vrolijk van! Deze kun je kopieeren naar Top 25 Draft: Sony Playstation Portable
KillingRaptor

31 jan 2023, 11:34

LocoRoco is een hele toffe game inderdaad!
OldSchool
Contacteer:

31 jan 2023, 11:36

arjen1981 schreef:
31 jan 2023, 11:01
Ja! Ik word hier ook helemaal vrolijk van! Deze kun je kopieeren naar Top 25 Draft: Sony Playstation Portable
Ik heb hem al geschreven en hij staat klaar voor vanavond 😂
OldSchool
Contacteer:

31 jan 2023, 11:37

KillingRaptor schreef:
Het was ook een ideale game om mee te starten destijds. Ik kocht de set in eerste instantie voor Daxter en LocoRoco ‘leek me ook wel leuk’. Maar Daxter komt niet in deze biografie, en LocoRoco dus wel!
KillingRaptor

31 jan 2023, 11:44

OldSchool schreef:
KillingRaptor schreef:
Het was ook een ideale game om mee te starten destijds. Ik kocht de set in eerste instantie voor Daxter en LocoRoco ‘leek me ook wel leuk’. Maar Daxter komt niet in deze biografie, en LocoRoco dus wel!
Haha ik heb Daxter ook gehad. Die heb ik niet uitgespeeld maar LocoRoco wel. We zitten op dezelfde golflengte dus wat dat betreft.
OldSchool
Contacteer:

31 jan 2023, 13:40

KillingRaptor schreef:
31 jan 2023, 11:44
OldSchool schreef:
KillingRaptor schreef:
Haha ik heb Daxter ook gehad. Die heb ik niet uitgespeeld maar LocoRoco wel. We zitten op dezelfde golflengte dus wat dat betreft.
Ik vond Daxter ook echt wel leuk om te spelen, maar ik kwam vast te zitten. Google en bekenden wisten me niet te helpen. Zonde, maar dan leg ik hem toch echt aan de kant.
Apenheul
Beheerder
Beheerder
Contacteer:

31 jan 2023, 18:03

LocoRoco was een van de eerste games die ik voor PSP kocht, ik had zo'n witte PSP geimporteert via Lik-Sang. Erg leuke game inderdaad, Japan Studio was in die periode op het creatieve hoogtepunt.
OldSchool
Contacteer:

31 jan 2023, 19:19

Apenheul schreef:
31 jan 2023, 18:03
LocoRoco was een van de eerste games die ik voor PSP kocht, ik had zo'n witte PSP geimporteert via Lik-Sang. Erg leuke game inderdaad, Japan Studio was in die periode op het creatieve hoogtepunt.
Nog nooit van Lik Sang gehoord, maar ik begrijp dat ze ook niet meer bestaan en dat Sony daar een hand in had. Jammer! Maar wel fijn dat we het eens zijn dat het een leuke game is 😉.
OldSchool
Contacteer:

Re: Old School’s Gaming Biography! - 23: Kingdom Hearts: Birth By Sleep

01 feb 2023, 08:02

Gaming Biography
Part twenty-three: Kingdom Hearts: Birth By Sleep - Sony PlayStation Portable

Ik had de PSP en ik leerde wat Custom Firmware was. Ik zat op firmware 3.60 en gebruikte de ChickHen exploit. Je moest de PSP aanzetten, dan afbeeldingen inladen (van gebakken eitjes), en dan bij het derde plaatje moest de PSP opnieuw opstarten om de cfw te laden. Deze exploit was geen 100% zekerheid. Ik werkte destijds in Den Bosch, een treinreis van 30 minuten. Soms was ik driekwart van de tijd bezig met het proberen de cfw op te starten. Het wilde soms maar niet lukken. Gelukkig hebben we nu firmware 6.60 en is het nu veel makkelijker.

Met cfw is het natuurlijk mogelijk om elk spel te spelen wat je maar kunt bedenken. Door een collega werd ik gewezen op Kingdom Hearts Birth By Sleep. Hij had de PSP speciaal voor deze game aangeschaft. Op zijn advies probeerde ik de game uit. En ik was een tijd lang helemaal in de ban van deze game. Toffe gameplay, een vernieuwend battle systeem, een avontuurlijk verhaal. Alle ingrediënten waren aanwezig. Ik starte de game met Terra, een van de drie playable characters. Na het uitspelen wilde ik dat nóg een keer doen, maar dan op moeilijk. En gezien het feit de verhaallijnen van elk karakter net even anders zijn, wilde ik de game vervolgens ook nog uitspelen met zowel Ventus als Aqua.

Afbeelding

Het battle systeem was voor mij helemaal nieuw. Naast basic attacks, had je ook deck commands. Deze deck commands kon je met grote regelmaat verdienen. Hier kon je er een paar van selecteren en gebruiken in je battles. Deck commands waren sterker dan je basic attacks. Naar mate je in de game vordert, krijg je meer deck commands. Je krijgt er zo veel, dat je in staat bent om commands te gaan samensmelten. Vervolgens komt daar dan een sterker deck command uit die je in je battles kunt gaan gebruiken. Uiteraard waren er ook ultieme deck commands, de sterkste voor jouw karakter. De kans dat je die uit een samensmelting kreeg, was natuurlijk klein. Op een gegeven moment ben ik Google gaan gebruiken, om gericht te kunnen gaan smelten.

De game is een action RPG. Naar mate de game vordert, word je steeds sterker. Er is een verhaallijn die je steeds verder brengt en je doet veel verschillende locaties aan. Kingdom Hearts staat bekend om zijn link met Disney. Je komt in de game veel boss fights tegen. Veel daarvan zijn Disney karakters, zoals Malificent en Hades. Maar ook kun je hulp verwachten, bijvoorbeeld van Goofy en Donald Duck. In de game zitten ook mini games. Zo moet je racen tegen Knabbel en Babbel voor een beloning. Disney is echter bijzaak. Als je deze karakters opsomt, dan lijkt het wel te gaan over een game voor kids. Niets is minder waar. Zoals we van Square Enix gewend zijn, is de game erg story driven. Verwacht veel cutscenes! Een bekende vraag is: kijk je altijd alle cutscenes of skip je deze zodra het kan? Door deze game heb ik ontdekt dat ik altijd álles wil zien. Ik wilde de game van voor tot achter compleet beleven.

Afbeelding

De game is een volwaardige game. Menig treinreis probeerde ik verder te komen in het verhaal. De game sloeg zo hard bij me aan, dat ik hem meerdere keren achter elkaar heb uitgespeeld. De game staat ook bekend om zijn extra eindes. Nadat je Xehanort hebt verslagen, is de game ten einde. Maar daarna kun je nog een paar battles doen als je dat zou willen. De laatste is echter ondoenlijk, al zijn er filmpjes te vinden van mensen die het wél gelukt is. Kingdom Hearts is begonnen op de PS2, maar hoewel ik die games ook heb geprobeerd, kon ik daar niet goed inkomen. Bij Birth By Sleep lukte me dat dus wel en het is een game die vast in mijn top 10 aller tijden staat.

OldSchool
Contacteer:

Re: Old School’s Gaming Biography! - 24: Dissidia Final Fantasy

02 feb 2023, 08:13

Gaming Biography
Part twenty-four: Dissidia Final Fantasy

Naast Birth By Sleep is er één andere topper als het gaat om speel tijd. Ik heb echt genoten van de PSP en ik heb er veel games op gespeeld. Van de mini’s tot aan de AAA titels. De game met de save game met het grootse aantal uren, is Dissidia. Ik heb een save game met meer dan 200 uur. Ik weet dat sommigen onder jullie soms duizenden uren in een game stoppen, maar voor mij was dit bijzonder. Deze game vond ik fantastisch om te spelen. En als je eenmaal lukt om één karakter tot level 100 te brengen… waarom zou je dat dan niet met meer karakters doen?

Ik ben niet in het bijzonder een fan van fighters, de categorie waar deze game hoofdzakelijk wel thuis hoort. Ik heb wel veel Mortal Kombat gespeeld in de Arcades en ik herinner me nog Body Blows op de PC, met twee personen achter een smal toetsenbordje. Maar Dissidia was toch wel écht iets anders. Er kwamen veel nieuwe dingen bij kijken, die ik niet eerder in een fighter had meegemaakt. Ten eerste zit de game vol met RPG elementen. Je krijgt telkens een level te zien, waarin je je eigen weg kunt kiezen. In het begin is dit klein en simpel, maar het wordt wel uitgebreider naar mate de game vordert. Hoewel het compleet anders van vorm is, kun je het vergelijken met een schaakbord: welke ‘stukken’ ga ik ‘slaan’? Je kunt je karakters sterker maken gedurende de game, door de gevechten tot een goed einde te brengen. De game was 3D en de gevechten vonden niet plaats in een arena, maar op diverse locaties. Deze waren groot en boden veel bewegingsruimte. Je kon hier ook gebruik maken van wat zich in de ruimte bevond, door bijvoorbeeld ergens achter te schuilen.

Afbeelding

En last but not least: het battle system. Want het is niet voldoende om je tegenstander te raken. Je hebt namelijk twee soorten aanvallen: bravery attacks en hp attacks. Je moet eerst de bravery van je tegenstander stelen, om vervolgens daadwerkelijk aanvallen te kunnen doen. Dit had ik niet eerder gezien in een game, maar maakte dat je een gevecht wat strategischer moest uitvoeren. Grafisch was de game goed. Ik moet wel bekennen als ik hem nu opstart, ik het er wel ‘oud’ uit vindt zien. Wat ook fantastisch was in de game, waren de karakters. Er zijn veel verschillende, speelbare karakters. Elk had zijn eigen persoonlijkheid en deze werden in de game ondersteund door voice lines.

De karakters komen uiteraard uit de wereld van Final Fantasy. Maar dat is waarschijnlijk de enige overeenkomst tussen de games. Ik kende Final Fantasy al wel, maar niet goed genoeg om de karakters te kennen. Ik speelde graag met Cloud en dat was uiteindelijk ook het karakter dat ik als eerste op level 100 kreeg. Daarna kwam de uitdaging om ook de andere karakters te gaan levellen. Ik weet eerlijk gezegd niet meer met wie dat allemaal gelukt is. Dit was wel weer een game waar ik langdurig geen genoeg van kon krijgen, waardoor ik juist ook met andere karakters wilde gaan spelen. Om de ervaring te verlengen na het uitspelen van de game. Ik heb de game in ieder geval meerdere keren uitgespeeld!

Afbeelding

Na een tijdje werd er een opvolger aangekondigd. Dissidia 012, ook wel Duodecim genoemd. Ik keek er erg naar uit, want als je een game zo veel hebt gespeeld, kan een opvolger wel eens voor nieuwe uitdagingen zorgen. Helaas viel deze game mij zwaar tegen. Het speelde gewoon niet zo lekker als het oorspronkelijke deel. Ik heb later in de tijd de oorspronkelijke Dissidia nog wel eens opgestart. Maar ik ben de flow helemaal kwijt. Ik heb geen idee meer hoe ik de moeilijkere gevechten moet winnen en ik miste de opbouw en de leercurve. Mocht ik de game ooit echt weer willen spelen, dan zal het echt betekenen dat ik weer van vooraf aan moet beginnen. Hoewel ik deze game, net als Birth By Sleep, in eerste instantie had gedownload, was dat in beide gevallen slechts een voorsprong op het maken van een reserve kopie voor eigen gebruik en heb ik beide games netjes in de collectie weten te krijgen!
KillingRaptor

02 feb 2023, 08:43

Dissidia vond ik ook heel gaaf, ben daar ook aardig wat uurtjes in kwijt. Je zegt dat fighters niet je ding zijn maar als je deze tof vind moet je misschien meer kijken naar arena fighters? Games als Power Stone enzo, daar is toevallig ook een collectie van op de PSP.
Apenheul
Beheerder
Beheerder
Contacteer:

02 feb 2023, 11:57

Bovenstaande games heb ik beide niet gespeeld. Kingdom Hearts omdat het Kingdom Hearts is, en Dissidia Final Fantasy omdat het me als fighting game niet aansprak. Volgens mij had ik me met beide games op zich wel kunnen vermaken als ik dit zo lees.
OldSchool
Contacteer:

02 feb 2023, 14:45

Apenheul schreef:
02 feb 2023, 11:57
Bovenstaande games heb ik beide niet gespeeld. Kingdom Hearts omdat het Kingdom Hearts is, en Dissidia Final Fantasy omdat het me als fighting game niet aansprak. Volgens mij had ik me met beide games op zich wel kunnen vermaken als ik dit zo lees.
Dat denk ik zeker ook, voor zover ik je ken. Toen dan, ik denk dat je nu wel betere dingen hebt om je mee te vermaken.
OldSchool
Contacteer:

Re: Old School’s Gaming Biography! - 25: Buzz: De Slimste van Nederland

03 feb 2023, 09:27

Gaming Biography
Part twenty-five: Buzz: De Slimste van Nederland - Sony PlayStation Portable

Ik geef het gelijk toe: ik hou van quizzes. Of het De Slimste Mens is op TV of het bordspel aan tafel. Voor een quiz ben ik altijd te porren. Ik speelde ook graag Trivial Pursuit, want een quiz speel je vooral aan tafel toch? Of je keek ze op TV, maar dan hielden de mogelijkheden op. Totdat mijn schoonzusje en haar vriend een keer langskwamen met de PS2. En Buzz. Het bordspel en de TV quiz werden geïntegreerd tot een nieuwe werkelijkheid: De elektronische quiz.

Vanaf het eerste moment dat ik een buzzer in mijn hand hield, was ik verliefd op de game. Naast dat het een quiz was, wat op zichzelf al genoeg was, kon ik de humor in de game behoorlijk waarderen. Ik kwam zeker in de verleiding om een PS2 aan te schaffen. Maar dat hoefde niets eens per sé. Want ik had de PSP en daar kwam gewoon ook Buzz voor uit! Dit was een van de weinige games die ik echt full price heb gekocht. En het was het ook meer dan waard. Want ik hou van quizzes. Of had ik dat al gezegd?

Afbeelding

Buzz staat natuurlijk bekend om zijn quiz games. Het voordeel aan de PSP is natuurlijk dat je geen buzzer nodig hebt. De antwoorden, zoals altijd multiple choice, worden gekoppeld aan je buttons. De game kent een multiplayer variant, maar ik heb hem zelf eigenlijk alleen solo gespeeld. Er zijn verschillende soorten quizzen om te spelen. Per ronde heb je drie verschillende quizzes. Daarna mag je een tijduitdaging spelen. De quizzes zijn wel wat afwisselend. Zo speel je bijvoorbeeld een foto-uitdaging. Je beantwoord vragen en elk goed antwoord levert je een stukje van een foto op. Zodra je denkt te weten wat er op de foto staat, kun je een gok doen voor bonus punten. Zo zijn er een aantal verschillende manieren om de quizzes te spelen.

Maar Buzz is Buzz, dus ook al zit er afwisseling in de quizzes, het blijft een kwestie van vragen en antwoord. Heerlijk is dat. De PSP versies werkt met een soort spoor. Per quiz op dit spoor wordt er een prijs toegekend: brons, zilver of goud. De eerste uitdaging is natuurlijk om alles op goud te krijgen. Daarnaast werkt deze versie ook met trophies. Haal goud in een quiz zonder fout te antwoorden, of beantwoord 20 vragen op rij goed. Dit maakte het zinvol en leuk om door te blijven spelen, ook al had je alles op het spoor al eens behaald. Momenteel staat mijn save file op 83%. De game is uitgespeeld, maar ik heb nog trofeeën te halen en wat verbeteringen door te voeren.

Afbeelding

Ik ben vanaf het eerste moment een groot fan van Buzz. Inmiddels heb ik ook de games voor PS2 en PS3. En dit spelen we nog met enige regelmaat. Zo gaat de PS3 elk jaar mee naar het familieweekend. Dan zitten we met 8 man achter de PS3 en beamer en gaan we aan de gang. Iedereen is zéér fanatiek. De grootste verrassing is mijn jongste zoon, nu 14, die elk weekend wel minstens één keer wint. Hij gokt voornamelijk, maar doet dit met veel succes. Met het vaste clubje (mijn vader en neven) worden ook nog regelmatig Buzz of Buzz Jr games gespeeld. Buzz Jr zijn games waarin je geen quiz speelt, maar toch met de buzzers speelt. Het zijn verzamelingen van mini-games, waarbij je elk een karakter bestuurt met behulp van de buzzers. Onze favoriet is Robojam, succes verzekerd. Ik vind het nog altijd jammer dat de Buzz serie niet terugkwam op de PS4. Gelukkig zijn er voldoende games uitgekomen op de andere systemen en kunnen we die blijven spelen!

Apenheul
Beheerder
Beheerder
Contacteer:

Re: Old School’s Gaming Biography! - 25: Buzz: De Slimste van Nederland

03 feb 2023, 10:11

Ik heb alleen de PS2 versie met de buzzers gespeeld. Een mooi recept voor een avondje spelen met vrienden die niet per se iets met video games hebben, en sowieso sfeervoller dan iets als 30 seconds of Trivial Pursuit.
OldSchool
Contacteer:

03 feb 2023, 18:47

KillingRaptor schreef:
02 feb 2023, 08:43
Dissidia vond ik ook heel gaaf, ben daar ook aardig wat uurtjes in kwijt. Je zegt dat fighters niet je ding zijn maar als je deze tof vind moet je misschien meer kijken naar arena fighters? Games als Power Stone enzo, daar is toevallig ook een collectie van op de PSP.
Goed idee! Ga ik eens checken!

Terug naar “Retro gaming”