Button Bashers Top 25 Draft: Microsoft Xbox 360

Nostalgie! Alles vanaf de Atari 2600 t/m de Nintendo GameCube.
Apenheul
Beheerder
Beheerder
Contacteer:

Re: Button Bashers Top 25 Draft: Microsoft Xbox 360

04 okt 2022, 17:19

Eternal Sonata ben ik een jaar of 2 geleden aan begonnen, het ziet er nog altijd super goed uit al speelt het ietwat stroef.
toejam

04 okt 2022, 19:32

Eternal Sonata was voor mij een kennismaking met het semi realtime combat systeem in RPG's. Ik speelde ofwel actief zoals bijv. Oblivion, of turn based zoals Enchanted Arms. Eternal Sonata vond ik destijds echter een meesterwerk. Echt een geweldige klik met dit spel en vooral ook dat als je hem de tweede keer speelt, er bepaalde nieuwe geheimen in zitten. Deze stond zeker ook op mijn short list dus ben blij dat die voorbij komt :)
Professional dabbler
Ribbelchips

05 okt 2022, 09:27

Je kunt ook allemaal van die score-pieces vinden en 'jam-sessies' doen met personages als sidequests hé? Dat heb ik destijds volgens mij nauwelijks gedaan...
Afbeelding
arjen1981
Animal Crossing Tour 2020

05 okt 2022, 12:44

Voor mij was Oblivion ook een tegenvaller. Ik vond het vooral erg in de herhaling vallen. Iets wat ik ook met Skyrim heb. Morrowind was de laatste Elder Scrolls waar ik echt van genoot.

Eternal Sonata heb ik al wel vanaf de lancering in de collectie maar nog altijd niet gespeeld... Maar het is duidelijk dat dit er ooit wel van moet komen. Ik ben benieuwd welke japanse RPG's nog meer langskomen.

Ik heb hier kwa RPG's Japanse of Westers wel echt een gat. Veroorzaakt door Final Fantasy XI.
Dynamike
Beheerder
Beheerder
Contacteer:

06 okt 2022, 12:19

Eternal Sonata is echt een geweldige RPG. Ik heb het in de podcast al wel eens over deze game gehad, maar het is gewoon een genot om te spelen. Niet voor niets een game die hier op een displaytje staat. Eentje die ik weer eens moet gaan spelen. Gewoon om er van te genieten. Geweldige toevoeging!
Afbeelding
Gozert
Moderator
Moderator
eBay gebruikersnaam: gozert

06 okt 2022, 12:31

Ik wist van het bestaan van deze game af, maar daar bleef het dan ook wel bij. Erg tof dus om te lezen dat er dus meerdere mensen van deze JRPG konden genieten op een systeem die daar allerminst om bekend stond. Tussen Dragon Quest VIII en Xenoblade Chronicles heb ik volgens mij geen enkele JRPG naast Pokémon gespeeld, dus ik heb ook een redelijk zwart gat in die periode. Blijkbaar genoeg om nog te ontdekken dus. :)

Ik ga me maar eens buigen over mijn komende twee bijdragen. Eentje staat al zo goed als vast, dus waarschijnlijk begin ik daar vanavond aan en zal ik die uiterlijk morgen plaatsen.
Gozert
Moderator
Moderator

07 okt 2022, 23:01

Pac-Man Championship Edition

Afbeelding

Release date: 6 juni 2007
Ontwikkelaar: Bandai Namco Studios
Genre: Maze

Deze is speciaal voor Kunstschilder1987! :kiss:

Pac-Man is de populairste en meest lucratieve arcade game aller tijden, maar ondanks deze iconische status heeft de serie een rare geschiedenis met games die echt alle kanten op gingen. Er zijn wat vergelijkbare vervolgen in de arcade gekomen waaronder het eveneens succesvolle Ms. Pac-Man, maar daarna was er geen peil meer te trekken op de beste man. Allerhande platformers, puzzelgames, point-and-click adventures, party games, racegames, noem het maar op. Wat dat betreft wellicht niet heel anders dan Mario, maar daar waar Mario nog enige successen boekte met zijn uitstapjes bleef Pac-Man maar een beetje achter. Daarnaast bleef Mario door de jaren heen zijn roots nog trouw door in voldoende platform games te verschijnen, terwijl Pac-Man nauwelijks nog in doolhoven te vinden was.

Dat alles veranderde in 2007. Toru Iwatani, de ontwerper van de originele hit in de arcade, keerde voor het eerst in lange tijd weer terug bij Namco om aan de wedergeboorte van Pac-Man te werken. Pac-Man Championship Edition lijkt in eerste instantie veel op de klassieker uit 1980, zowel qua presentatie als gameplay. Als Pac-Man zijnde probeer je nog steeds alle pellets op het speelveld op te eten, terwijl je achterna wordt gezeten door een viertal spoken. Door echter een zogenaamde power pellet te eten kun je echter de rollen omdraaien en kun je tijdelijk proberen de spoken op te eten. Hierdoor ontstaat dus een constant kat-en-muis spel. De twist voor deze moderne versie is dat je niet meer achtereen hetzelfde level opnieuw begint wanneer je alle pallets hebt opgegeten. Er is nu een tijdslimiet waarin je zoveel mogelijk punten moet verzamelen. Dit doe je door pellets, fruit en spoken te eten. Zodra je alle pellets van één helft van het scherm opgegeten hebt, verschijnt er een stuk fruit aan de andere zijde van het scherm. Naast dat dit de nodige bonuspunten oplevert, verschijnt er weer een nieuw patroon pallets waarmee de cirkel zich herhaalt. Naar mate je langer in leven blijft leveren de pellets steeds meer punten op en wordt Pac-Man sneller. De video hieronder zou een goed beeld moeten geven hoe de actie in elkaar steekt.

Pac-Man Championship Edition is in mijn ogen een van de beste voorbeelden hoe je een oude klassieker nieuw leven in blaast zonder teveel af te wijken van de roots. Space Invaders Extreme zou niet al te lang na deze game een vergelijkbare make-over doen voor die andere arcade klassieker. Daarnaast is het gewoon een toffe high-score chaser waarbij de actie echt heel intens kan worden. Het is geen game die je maanden aan de buis gekluisterd houdt, maar het is heel makkelijk om de game een keer in de zoveel tijd op te pikken en weer een paar rondjes te spelen.

Ik raad overigens wel aan om te kijken of je iets anders hebt liggen dan de standaard Xbox 360 controller, want die D-pad is infameus en stiekem best ongeschikt voor een snelle game met digitale controls als dit. Zelf gebruik ik een arcade stick met 4-way gate, maar elke controller met een fatsoenlijke D-pad zou een prima optie zijn.

De game zou later twee directe vervolgen krijgen: Pac-Man Championship Edition DX(+) en Pac-Man Championship Edition 2. Allebei zijn ook de moeite waard om te proberen. De eerstgenoemde is zelfs een favoriet voor veel mensen, maar persoonlijk geef ik toch de voorkeur aan de eerste game omdat die trouwer is aan de originele visie van Toru Iwatani. Ik mis het typerende kat-en-muis spel in DX.

De game is inmiddels verkrijgbaar in tal van collecties op verschillende platforms. Bijzondere vermelding daarbij voor Namco Museum Archives Vol. 1 en de Namcot Collection. Deze hebben namelijk een zogenaamde "demaster" waarvan de ROM ook daadwerkelijk afspeelt op een echte NES! Hoe cool is dat?
toejam

08 okt 2022, 08:27

Pac-Man C.E. was hier destijds echt favoriet hier in huis. Waarom? Tijdlimiet. Je ziet bovenaan in beeld hoe veel tijd je nog hebt om te scoren en de actie en presentatie zijn megaintens. Dit was echt zweet in de handen omdat je met nog net die extra punten in de laatste 5 seconden een nieuwe high score hebt. Maar dan word je gegrepen door een spook en ligt je droom in een plasje pac-manresten
Professional dabbler
OldSchool
Contacteer:

08 okt 2022, 09:47

Wat een game! Ik ben het helemaal met je eens. Een nieuwe game die én vernieuwend is én trouw aan het origineel. Ik heb deze game een tijd ook veel gespeeld. Doodgaan is echt nog done, want dan ben je je pellet bonus kwijt. En ook in deze versie is de eeuwenoude vraag aanwezig: probeer ik de score te boosten door achter sprookjes aan te gaan? Of wijk ik niet van mijn pad en ga ik het aantal pallets maximaliseren?

Geweldige game, ik heb deze op een Live Arcade verzamelaar. Dat zijn sowieso leuke schijfjes, er zit ergens ook Bomberman nog tussen. Altijd leuk met vier personen.

Het lijkt misschien een “kleine” game, maar ik vind echt dat deze hier een plekje verdiend. Mooie keuze!
arjen1981

08 okt 2022, 15:06

Ja een goede toevoeging ook deze. Voor mij gaat het ook niet zo zeer om de grootste. Maar juist die de spelen die ook nu nog net zo goed speelbaar zijn als toen. En dat is deze ook zeker. Pac Man CE staat ook op de arcade compilatie disc. Die kom je nog best vaak tegen en is niet heel prijzig.
Dynamike
Beheerder
Beheerder
Contacteer:

11 okt 2022, 12:03

Nooit geweten dat deze op de 360 ook uit is gekomen. Waarschijnlijk omdat ik Pac-Man ook tijden lang niet echt meer in het vizier had. Ik heb vroeger me wel vermaakt met Pac-Man, Pac-Man World en andere veries, maar op den duur was het toch wel klaar met de gele happer. Maar ik heb wel liefde voor het simpele idee en de briljante uitvoering, dus deze ga ik wel een keer oppikken als ik hem tegenkom.
Afbeelding
KillingRaptor

11 okt 2022, 14:46

Championship Edition is echt goed ja! Geweldige variant op de classic Pac-Man gameplay.
Ribbelchips

11 okt 2022, 15:43

Heel wat uurtjes mee vermaakt ja! Al ben ik nooit heel erg goed in Pac-Man geweest...
Afbeelding
OldSchool
Contacteer:

11 okt 2022, 17:24

Gozert schreef:
07 okt 2022, 23:01
Beste Gozert,

heb je in de gaten dat je twee keer mocht?

Met vriendelijke groet,
Old School

😂
Gozert
Moderator
Moderator

11 okt 2022, 17:45

Haha, ja. Morgen komt de nieuwe!
OldSchool
Contacteer:

11 okt 2022, 22:53

Gozert schreef:
Top!
Apenheul
Beheerder
Beheerder
Contacteer:

12 okt 2022, 11:59

Pac-Man Championship Edition is erg leuk inderdaad. Leuker dan de sequel IMO.
Gozert
Moderator
Moderator

12 okt 2022, 15:28

OldSchool schreef:
11 okt 2022, 22:53
Gozert schreef:
Top!
Ik ben echt strontziek vandaag, dus wellicht dat iemand anders even tussendoor kan? Excuses! :sick:
OldSchool
Contacteer:

12 okt 2022, 16:06

Gozert schreef: Ik ben echt strontziek vandaag, dus wellicht dat iemand anders even tussendoor kan? Excuses! :sick:
Ah, ververlend! Beterschap kerel!

Ribbelchips schreef:
Wellicht wil Ribbelchips alvast eentje doen?
Dynamike
Beheerder
Beheerder
Contacteer:

13 okt 2022, 10:11

Anders pak ik hem wel hoor, dan wissel ik met Gozert
Afbeelding
Dynamike
Beheerder
Beheerder
Contacteer:

13 okt 2022, 11:08

Blue Dragon

Afbeelding

Release date: 7 december 2006 (Japan), 24 augutust 2007 (Europa)
Ontwikkelaar: Mistwalker/Artoon
Genre: jRPG

Alles wat Mistwalker en Artoon in Blue Dragon stopten in het begin van de jaren 2000, was al heel vaak gezien. Alle RPG's op bijvoorbeeld de PlayStation 1 zaten er vol mee. Steden, dungeons, turn-based vechten en een soort summons die in Blue Dragon "shadows" heten. Goed, er waren wel dingen die minder standaard waren, zoals het mengen van classes, maar ook dit hadden we al eens eerder gezien. Nee, niets was bijzonder. Maar voor mij, en voor velen, was het feit dat er een echte Japanse RPG uitkwam op de Xbox 360, wel speciaal.

Microsoft moest proberen om Japan van de PlayStation af te krijgen. In die tijd was consolegaming nog enorm hot in het land van de rijzende zon, en dus probeerde Microsoft het met Blue Dragon en met de jRPG Lost Odessey. Ook een klassieke jRPG die een jaar later uitkwam in Japan. In Japan had met ook een Xbox 360 bundle met Blue Dragon gecombineerd. En terwijl Lost Odessey een betere RPG is, hoort Blue Dragon op je plank te staan (okey, en Lost Odessey ook).

Afbeelding

Drie vrienden; Shu, Jiro en Kluke, wonen rustig en vredig in het dorpje Talta. Nou ja, er is wel een Land Shark die de omgeving teistert. En wat doen die paarse wolken boven het dorp? De Land Shark blijkt geen echte zandhaai te zijn maar een mechanische en op het moment dat de drie deze willen verslaan worden ze door de zandhaai te grazen genomen en meegenomen naar het ruimteschip van Nene. Het grote kwaad, zo lijkt het. Als het drietal ontsnapt vluchten ze terug naar Talta. Hier komen ze erachter dat de bewoners van het dorp vlucht naar de hoofdstad Jibral. Het inmiddels viertal gaat achter de bewoners aan om de bewoners bij te staan en het kwaad te stoppen.

Zoals ik al aangaf was dit een jRPG, in hele typische Japanse-stijl, die uitkwam op een systeem dat alles behalve Japans was. In Japan zijn er naar schatting 1,6 miljoen Xbox 360's verkocht. Een stijging, kijkende naar de originele Xbox, want die verkocht er nog geen 500.000. En dus vond ik het bijzonder en bijzonder tof dat Microsoft ook probeerde deze markt te winnen met games die mij aanspraken. Want jRPG was op dat moment toch mijn favoriete genre.

De game doet zoals gezegd niets bijzonders, maar het is heel ontspannen en leuk om te spelen. Soms heb je van die games die geen enorme hoogvliegers zijn als je kijkt naar de reviews en de ontvangst van gamers, maar doet het net genoeg om je als individu vermaakt te houden en je door te willen laten spelen. De game kwam op 3 DVD's en dat was in die tijd nog heel erg bijzonder. De muziek werd gecomponeerd dooe Nobuo Uematsu die ook werkte aan de muziek voor de Final Fantasy reeks. Mistwalker werd opgericht door Sakaguchi, die sinds het begin bij Square werkte en aan de wieg stond van de Final Fantasy-reeks. De namen waren er dus, het succes van Blue Dragon echter niet. Net aan 900.000 stuks gingen er over de toonbank voor de 360.

Voor de DS kwam de game ook uit, maar ook deze wist maar een mager resultaat te behalen. Iets meer dan 200.000 stuks werden er van verkocht en de opvolger op de DS, genaamd Blue Dragon: Awakened Shadow kon helemaal niet rekenen op support. Er werden er 100.000 verkocht. En toch is deze reeks, ondanks dat ik het tweede deel niet gespeeld hebt, er eentje waarvan ik vind dat je die geprobeerd moet hebben als jRPG je genre is. En Blue Dragon op de 360? Die hoort er voor wat het deed, probeerde te doen en waarom deze gemaakt werd voor mij in deze top 25 thuis.
Afbeelding
OldSchool
Contacteer:

13 okt 2022, 11:15

Ah tof! Ik hoor nooit iemand heel enthousiast over deze game en toch lijkt het alsof iedereen hem gespeeld heeft. Past dus wel bij je analyse. Ik heb de game in de collectie, zij het zonder hoes, maar nog nooit gespeeld. Hoewel turn based me altijd wel aanspreekt, denk ik niet dat ik hem binnenkort wel ga spelen. Maar wel met je eens, hij mag zeker in dit rijtje.
toejam

13 okt 2022, 13:35

Ik had de previews van Lost Odyssey gezien en daardoor heb ik deze destijds ook opgepikt. Dit waren de hoogtijdagen van achievement hunten voor mij en dit is de enige game waar ik ooit een guide book bij heb aangeschaft. Daar stonden wat instructies in op welk punt in het verhaal je naar welke gekke uithoek toe moest om een bepaald beest te vinden om het monster record compleet te krijgen. Wel grappig in de achievementlijst was dat als je meer dan 50 keer geambushed werd je een achievement van 0 punten kreeg. Soort shame-achievement. Dat is de laatste die ik gehaald heb bij dit spel :)

Vond het een leuke game, maar het was wel een beetje erg kiddy in vergelijking met Lost Odyssey. Ik heb beide delen voor de DS ook maar alleen vanwege de warme herinneringen aan de 360 game destijds.
Professional dabbler
Joey
Veteraan
Veteraan

13 okt 2022, 15:30

Deze toevallig recent opgepikt, altijd al een toffe game geleken!
Gozert
Moderator
Moderator

14 okt 2022, 22:39

Inmiddels weer aan de betere hand! Verwacht uiterlijk zondag mijn volgende bijdrage! Bedankt voor het inspringen, Mike! :)

Terug naar “Retro gaming”