retro gaming met je kids

Nostalgie! Alles vanaf de Atari 2600 t/m de Nintendo GameCube.
the_knives

retro gaming met je kids

06 mar 2022, 20:42

Dit gaat over je passie voor retro gamen delen met je kinderen.

ik heb 2 kinderen (5 en 8) en ik speel het laatste half jaar best veel met ze op mijn Super Nintendo en dat is eigenlijk super.

Enkele highlights:

We hebben 'samen' Zelda uitgespeeld. Ik had een patch gevonden voor een Nederlandse vertaling zodat mijn dochter het ook kon lezen. Nou, dat verhaal is redelijk onnavolgbaar voor kleine kinderen, maar het idee van een schaduw wereld vinden de kinderen oneindig fascinerend. Mijn dochter speelt dan de overworld (beetje rondlopen en aanklooien) en ik doe de dungeons

Kirby's fun pack is de bomb voor coo-op. Zeer lage moeilijkheidsgraad maar toch leuk om te spelen. Ze spelen het vaak samen. We hoeven nog maar 1 wereld te doen en dan hebben we hem uitgespeeld.

Mickey' magical quest vinden ze ook super. Het gaat om deel 3, die alleen maar in Japan is uitgekomen. Er is een patch te vinden voor een Engelstalige vertaling.

Sinds een week speel ik Super Metroid. Dat vinden de kinderen fantastisch om naar te kijken. Mijn zoontje van 5 geeft 's avonds bij het slapen gaan nog tips over waar we nog op de kaart naar toe kunnen gaan.

Ik was benieuwd of jullie ook met je kinderen retro-gamen, en zo ja welke spellen ze leuk vinden.
Apenheul
Beheerder
Beheerder
Contacteer:

Re: retro gaming met je kids

06 mar 2022, 21:44

Ik heb zelf geen kinderen maar de kleine (3) van mijn broer komt wel eens langs en dan wil ze Animal Crossing New Horizons doen of Paper Mario The Origami King. Laatst liet ik haar Donkey Konga proberen op de gamecube maar ze trommelt maar wat en verstiert door het kanaal de scores van andere spelers :confused1:

8-bit en 16-bit hebben we nog niet geprobeerd.
OldSchool
Contacteer:

06 mar 2022, 21:51

Mijn kids zijn inmiddels al pubers, dus in dat op zicht ligt hun focus momenteel bij Fortnite. Althans, bij de zoons. De dochter is wat diverser en speelt Overwatch, Ark, Unraveled, Overcooked. Maar goed, dat is allemaal modern.

Toen ze jonger waren, deden we meer samen en hadden ze ook meer interesse als ik retro spul in de huiskamer aan het uitstallen of testen was. Ik kan me nog herinneren dat ze Smurf op de ColecoVision heel tof vonden. Dan was het net als vroeger, pass the joystick, en werd er om de beurt gespeeld.

De laatste tijd wil de jongste zoon (13) en de dochter (met 17 de oudste) nog wel eens mee doen met toegankelijke (party) games op een game avond. Maar dan moet je denken aan Knowledge is Power op de PS4 of Acron op de Oculus Quest.

Ik denk dat het hoogtepunt van de interesse wel voor de 10 jaar oud ligt. Zo te horen genieten jullie er samen van, ik zou zeggen blijf dat vooral doen zolang die interesse er bij ze is!
Kunstschilder1987
Contacteer:

07 mar 2022, 18:13

mijn neefje van bijna 6 is dol op claymates en dat spelen we altijd als die hier is. Erg vermakelijke platformer die ik zelf als kind al speelde met mijn moeder, toen ik een jaar of 10 was. niet al te dure snes game, wel een aanrader gezien de leeftijden die je noemt.
Ik denk dat het echt voor de meeste kids een kwestie van de juiste game vinden is om erin te raken. Zelf voor mij als kind was het mega man en mario met name die me op de NES erin kregen tot ik hooked was.
voor mensen die het interessant vinden te zien wat ik maak:
:investigate: Link naar mijn website/schilderijen :investigate:
Afbeelding
BA BARACUS - KUNSTSCHILDER1987 - KRATOS prima rijtje spierbundels :happy:
the_knives

07 mar 2022, 18:48

leuk om van iedereen te lezen. Ik had er ook niet bij stil gestaan dat kinderen als ze ouder worden ook op het gebied van gamen hun eigen weg zullen gaan. Ik heb dus nog een paar jaar om ze te indoctrineren :evil2:

Ik ga Claymates trouwens zeker proberen. Als het aanslaat horen jullie het. Ik kan het niet helemaal voorspellen. Klassiekers als Super Mario of Yoshi's Island konden maar op een lauwe reactie rekenen. Volgens mij ook omdat het nog best moeilijk is voor kleine kinderen.

Ik heb in mijn hoofd om een Sega Astro City cabinet te gaan regelen. Ben ook heel benieuwd wat ze daar van vinden. Toch weer een hele andere beleving
OldSchool
Contacteer:

07 mar 2022, 19:16

Mario Bros op de NES is wat overzichtelijker. Ik weet hierbij je ook een NES hebt, maar ik denk dat die Mario game sneller aan zal slaan.

Misschien dat ook lightgun games als Duckhunt of Wil Gunman aanslaan?
Kunstschilder1987
Contacteer:

08 mar 2022, 10:10

the_knives schreef:
07 mar 2022, 18:48
Ik ga Claymates trouwens zeker proberen. Als het aanslaat horen jullie het. Ik kan het niet helemaal voorspellen. Klassiekers als Super Mario of Yoshi's Island konden maar op een lauwe reactie rekenen. Volgens mij ook omdat het nog best moeilijk is voor kleine kinderen.
vooral de muis die blaft en ook snuffelt als een hond slaat aan bij kids :D Deze is al in level 1 te spelen.
Afbeelding
het is soms wat moeilijk, ik had de retropie even zo aangepast dat je met 2 knoppen kunt terugspoelen als je afgaat. dat helpt dan enorm om t niet zo frustrerend te laten zijn.
voor mensen die het interessant vinden te zien wat ik maak:
:investigate: Link naar mijn website/schilderijen :investigate:
Afbeelding
BA BARACUS - KUNSTSCHILDER1987 - KRATOS prima rijtje spierbundels :happy:
Fing3r

08 mar 2022, 10:22

Wij hebben thuis nog wel eens als de vrouw 's avonds moet werken dat we een oude console aansluiten, soms spelen we een game in coöp maar ook wel score challenges en zo nu en dan een leuke platformer om de beurt een level. Mijn jongens zijn trouwens 10 en 13, maar ik speel soms ook nog wel eens een potje Fortnite met ze en dan doe ik het schieten beter dan ze maar dat bouwen is echt niet aan mij besteed 😁
Afbeelding
Fing3r

08 mar 2022, 10:25

En dan is de jongste tegenwoordig ook nog bezig met het maken van Youtube video's, hieronder de laatste waar hij begint met Hollow Knight (ik weet het ik zit hier een beetje reclame te maken, maar hoe meer views hoe beter 😋)

Afbeelding
the_knives

08 mar 2022, 23:04

Fing3r schreef:
08 mar 2022, 10:25
En dan is de jongste tegenwoordig ook nog bezig met het maken van Youtube video's, hieronder de laatste waar hij begint met Hollow Knight (ik weet het ik zit hier een beetje reclame te maken, maar hoe meer views hoe beter 😋)

Leuk dat hij dit allemaal zelf doet. Heb net ff gekeken.
arjen1981
Animal Crossing Tour 2020
Animal Crossing Tour 2020

09 mar 2022, 15:55

Wat tof zeg Finger!
Apenheul
Beheerder
Beheerder
Contacteer:

09 mar 2022, 17:38

Hij kan het ook echt :)
Dynamike
Beheerder
Beheerder
Contacteer:

09 mar 2022, 21:08

Fing3r schreef:En dan is de jongste tegenwoordig ook nog bezig met het maken van Youtube video's, hieronder de laatste waar hij begint met Hollow Knight (ik weet het ik zit hier een beetje reclame te maken, maar hoe meer views hoe beter Afbeelding)

Gelijk abonnementje getrapt op zijn kanaal toch.
Afbeelding
Dynamike
Beheerder
Beheerder
Contacteer:

09 mar 2022, 21:13

Retro games spelen met kids heb ik met mijn dochter wel eens gedaan toen ze 7 of 8 jaar was, en ook later toen ze 13/14 jaar was. Niet. Te. Doen. Die vond het niks.

Nu is mijn gezin bestaande uit wat meer mensen en met die 2 oudste (20 en 12) heb ik wel afgesproken dat we voor de meeste oude consoles/home computers die ik heb, we elke device een keer aan avond te gaan spelen. Dus een avondje C64, Amiga, NES etc etc. Wel lastig als je bij de ps1/ps2 komt. Want die hebben veel langere instap dan een C64 game. Maar dan doen we wel meerdere avonden.
Afbeelding
Ok Impala!
Contacteer:

11 mar 2022, 07:06

the_knives schreef:
Ik had een patch gevonden voor een Nederlandse vertaling zodat mijn dochter het ook kon lezen.
Toch leuk om te zien dat mijn patch na al die jaren nog steeds gevonden wordt! :smile:
Ribbelchips

14 mar 2022, 14:37

Mijn twee stiefdochters (9 en 12) gamen eigenlijk alleen op hun iPad. Roblox, Minecraft Toca World enzo. En af en toe doen ze een potje Mario Party Superstars mee. Mijn eigen dochter (11) heeft mij Zelda BotW, Mario 3d World, Pikmin 3 en Captain Toad Treasure Tracker uitgespeeld. Maar als ik haar iets retro's laat spelen dan is ze binnen 5 minuten verveeld. Die vijf minuten is ze even heel enthousiast omdat ze weet dat het een oude Mario of Zelda is, maar dat enthousiasme verdwijnt vaak snel weer. Te beperkt, te moeilijk, lelijke graphics.. :evil2:
Afbeelding
dlbyvisual

14 mar 2022, 21:04

Ik speel nu met mijn zoontje van 3 alle fighters op de dreamcast. Heel leuk!
the_knives

17 mar 2022, 17:32

Ok Impala! schreef:
11 mar 2022, 07:06
the_knives schreef:
Ik had een patch gevonden voor een Nederlandse vertaling zodat mijn dochter het ook kon lezen.
Toch leuk om te zien dat mijn patch na al die jaren nog steeds gevonden wordt! :smile:
Hey Ok Impala, dat is geinig. Ik heb me serieus nog bedacht wat voor figuur dat nou zou zijn die zo'n Nederlandse vertaling maakt. Echt tof dat je dat hebt gedaan, het maakte de beleving voor mijn kinderen echt tof.

Klein minpuntje, vlak voor het eindgevecht was er een mega glitch waardoor je niet meer verder kan komen. Heb je dat ooit zelf getest? Gelukkig kon ik de savegame gewoon nog gebruiken om het spel uit te spelen op de normale versie. Phew
the_knives

17 mar 2022, 17:35

dlbyvisual schreef:
14 mar 2022, 21:04
Ik speel nu met mijn zoontje van 3 alle fighters op de dreamcast. Heel leuk!

Dan lijkt hij me toch wat ouder. Mijn zoon van 5 zie ik nog geen dragon punch maken.

Heel grappig, hij hoorde voor eerst het geluid dat Ken en Rya maken als ze een vuurbal schieten bij Street Fighter 2 ('hadoken'). Zijn interpretatie van wat er werd gezegd 'hallo kip' .
Ok Impala!
Contacteer:

18 mar 2022, 09:15

the_knives schreef:
17 mar 2022, 17:32
Hey Ok Impala, dat is geinig. Ik heb me serieus nog bedacht wat voor figuur dat nou zou zijn die zo'n Nederlandse vertaling maakt. Echt tof dat je dat hebt gedaan, het maakte de beleving voor mijn kinderen echt tof.

Klein minpuntje, vlak voor het eindgevecht was er een mega glitch waardoor je niet meer verder kan komen. Heb je dat ooit zelf getest? Gelukkig kon ik de savegame gewoon nog gebruiken om het spel uit te spelen op de normale versie. Phew
Yes, het was ooit een leuke hobby om de basics van Romhacking te leren. Inmiddels heb ik wel heel wat vorderingen gemaakt richting meer geavanceerdere Rom hacks (zie: http://www.romhacking.net/hacks/6292/ ).

Mijn mede vertalers en ik hebben de game indertijd helemaal doorgespeeld. Waarschijnlijk had je de glitch in het laatste gevecht met Ganon? Die glitch is nogal random en ik kom 'm indertijd niet oplossen. Doorgaans als je het gevecht opnieuw probeert, dan werkt het weer. A Link to the Past is echt een nachtmerrie om te hacken, de game is zeer buggy. Tof om te horen dat je kinderen nu toch konden genieten van deze game! :smile:
toejam

18 mar 2022, 10:26

Inmiddels is mijn zoon van de leeftijd dat hij bijna het huis uit gaat, maar ik heb hem vanaf kinds af aan meegenomen in alles wat mij fascineert aan gaming. Als baby zat hij achter de Commodore 64, in 2006 zat hij foto's te maken in Dead Rising en we hebben samen ooit de ambitie gehad om een ps2 collectie op te bouwen. We hebben van alles gespeeld van Mario Kart tot Donkey Kong en van de Atari Lynx tot de PS Vita. Voornaamste wat ik geleerd heb, wat hij vandaag interessant vind kan morgen voorbij zijn en hoe harder ik dan probeer om hem terug te halen, hoe harder hij weg vliegt. Een jaar of 4 geleden is hij gewoon volledig kamp FIFA/Formule 1 geworden en is dat wat hij speelt en interesseert de rest hem ook gewoon echt niet meer. Lijkt me ook normaal gedrag van jezelf ontplooien maar misschien dat hij straks de nostalgie naar de goede oude tijd met z'n pa nog eens terug vindt.
Professional dabbler
Ok Impala!
Contacteer:

18 mar 2022, 12:23

toejam schreef:
Voornaamste wat ik geleerd heb, wat hij vandaag interessant vind kan morgen voorbij zijn en hoe harder ik dan probeer om hem terug te halen, hoe harder hij weg vliegt.
Dit helemaal! :lol:

Bij mij zit ze nu volledig in het kamp Wii Party U, dus we kunnen nog even samen vooruit! :giggle:
the_knives

18 mar 2022, 12:47

toejam schreef:
Voornaamste wat ik geleerd heb, wat hij vandaag interessant vind kan morgen voorbij zijn en hoe harder ik dan probeer om hem terug te halen, hoe harder hij weg vliegt.
Met andere woorden, geniet van het moment dat het leuk is samen zonder vooropgezet masterplan

Toejam's retro tegeltjeswijsheid :-) Maar het klinkt wel logisch. Ik zie wel waar het retro-schip met die kiddo's van mij gaat stranden
Ribbelchips

21 mar 2022, 10:22

toejam schreef:
Inmiddels is mijn zoon van de leeftijd dat hij bijna het huis uit gaat, maar ik heb hem vanaf kinds af aan meegenomen in alles wat mij fascineert aan gaming. Als baby zat hij achter de Commodore 64, in 2006 zat hij foto's te maken in Dead Rising en we hebben samen ooit de ambitie gehad om een ps2 collectie op te bouwen. We hebben van alles gespeeld van Mario Kart tot Donkey Kong en van de Atari Lynx tot de PS Vita. Voornaamste wat ik geleerd heb, wat hij vandaag interessant vind kan morgen voorbij zijn en hoe harder ik dan probeer om hem terug te halen, hoe harder hij weg vliegt. Een jaar of 4 geleden is hij gewoon volledig kamp FIFA/Formule 1 geworden en is dat wat hij speelt en interesseert de rest hem ook gewoon echt niet meer. Lijkt me ook normaal gedrag van jezelf ontplooien maar misschien dat hij straks de nostalgie naar de goede oude tijd met z'n pa nog eens terug vindt.
Mijn dochter is 11. Ik heb geprobeerd om haar een beetje goed op te voeden qua gaming, maar al die iPad pony games en spul als Roblox en Fortnite worden in haar klas veel gespeeld en dan wil je dat natuurlijk ook. Gelukkig vraagt ze nog wel regelmatig om samen een uurtje Pokémon Legends Arceus te spelen en of ik al weet wanneer de opvolger van Breath of the Wild uit komt. Alleen zou ze echter nooit heel snel de Switch pakken, dan is de iPad toch 9 van de 10 keer favoriet.
Afbeelding
the_knives

17 apr 2022, 20:57

dag mannen,

Na het grote succes van Zelda op de SNES bij mijn kinderen heb ik na het uitspelen daarvan Zelda Windwaker gekocht voor de Gamecube die ik nog had. Nou, dat werkte helaas niet. Net nog te ingewikkeld en te eng voor mijn kinderen (mijn jongste van 5 vond die grote vogel echt te spannend).

Inmiddels heb ik ook een Mister FPGA aangeschaft. En de GBA-core is een mega-hit bij de kinderen. We spelen namelijk Legend of Zelda: Minish Cap (op een gewoon scherm). Weer dezelfde lol als met A Link to the past. Erg toffe game. Ik zie nu al uit om strak Metroid Zero Mission voor de GBA te gaan spelen met mijn zoon (ik speel, hij kijkt). Hij vond Metroid voor de SNES ook helemaal fantastisch...

Zo lang ik dit met ze kan doen (en ze geïnteresseerd blijven), ga ik door!

Terug naar “Retro gaming”