Retrogames grading scam?

Nostalgie! Alles vanaf de Atari 2600 t/m de Nintendo GameCube.
Sigma

Retrogames grading scam?

26 aug 2021, 17:52

Misschien is dit al elders gepost maar hebben jullie toevallig deze YT video gezien?

Speedrunner/'journalist' Karl Jobst stelt een interessant punt aan de orde; hoe zit dat met die belachelijk hoge bedragen die graded games op bepaalde veilingsites vangen?

Interessant misschien om hierover te discussiëren?
OldSchool
Contacteer:

Re: Retrogames grading scam?

26 aug 2021, 17:55

Op zich een interessant onderwerp, al denk ik dat de meeste hier het met elkaar eens zullen zijn.

Ja, ze zijn vaak schrikbarend duur. En nee, je kunt ben nooit spelen, want als je hem open maakt verliest heelt zijn waarde. Ik vind het niet zo zeer oplichting, maar het is wel creatief in die zin dat het een eigen markt creëert.

Het is denk ik wel zo dat men alleen iets laat graden als het van zichzelf sowieso al veel waard is.

Ik kan me niet voorstellen dat ik ooit een dergelijke game zou aanschaffen.
marxkemp
Contacteer:

26 aug 2021, 20:07

De video (overigens al zn videos) legt goed uit dat het geen mensen zijn zoals wij die die games "kopen"...
Sigma

26 aug 2021, 20:17

marxkemp schreef:
26 aug 2021, 20:07
De video (overigens al zn videos) legt goed uit dat het geen mensen zijn zoals wij die die games "kopen"...
Precies. Het zijn investerders etc. Maar het is toch wel van de zotte dat dit zo maar kan.
Dynamike
Beheerder
Beheerder
Contacteer:

26 aug 2021, 21:25

Ik vraag me altijd af wie de regels bepaald heeft voor het graden? Wat is het verschil tussen een 9,4 en 9,5? En was iets dat een 9,6 was drie jaar geleden, nu eigenlijk een 8,4 omdat het blijkt dat het nog beter en mooier kan? Vaag. En daar bovenop snap ik dat mensen graag een mooie game wil hebben, die er goed uit ziet, maar als je zoiets koopt, of laten graden, dan is het waarschijnlijk maar 1 of 2 games in je verzameling. Wat voegt het dan nog toe? Zelf heb ik er echt niks mee.
Afbeelding
marxkemp
Contacteer:

26 aug 2021, 22:06

Quote: "wanneer je een grading te laag vind, dan gewoon nog is insturen" kan een hoop geld schelen... Zit wel een goed voorbeeld in de vidwo over een seal om een saturn game. Krijgt een uitmuntend mee, terwijl je duidelijk ziet dat de seal gaten heeft. De koper, verkoper, auctioneer en grading gast zijn allemaal vrienden van elkaar.. aldus zijn onderzoek.

Zouden we met een paar bb'ers ook kunnen doen..nahhh.
Sigma

26 aug 2021, 22:28

Dynamike schreef:
26 aug 2021, 21:25
Ik vraag me altijd af wie de regels bepaald heeft voor het graden? Wat is het verschil tussen een 9,4 en 9,5? En was iets dat een 9,6 was drie jaar geleden, nu eigenlijk een 8,4 omdat het blijkt dat het nog beter en mooier kan? Vaag. En daar bovenop snap ik dat mensen graag een mooie game wil hebben, die er goed uit ziet, maar als je zoiets koopt, of laten graden, dan is het waarschijnlijk maar 1 of 2 games in je verzameling. Wat voegt het dan nog toe? Zelf heb ik er echt niks mee.
Ik heb niets tegen grading. Maar het is niet echt fijn om te zien dat een grading-bedrijf, dat pas 3 jaar bestaat, een link heeft met een veilinghuis waarbij vervolgens de eigenaren eerst dingen gaat opkopen, graden en dan verkopen. vervolgens kopen ze zelf hun auction om de prijs ver op te pompen. Rinse and repeat. Een erg smerig spelletje.
Swey

26 aug 2021, 22:43

Ik volg dit al een tijdje via de CU podcast, is echt je reinste oplichting. Een markt kunstmatig oppompen, zelf alle beoordelingen doen en vervolgens zelf de games kopen voor idioot hoge prijzen en vervolgens als prijs voor de daaropvolgende beoordelingen van soortgelijke spellen een percentage vragen van de door jouwzelf opgepompte waarde? Hopelijk leid dit tot een crash van de markt
Gebruikersnaam

27 aug 2021, 00:11

Worden tegenwoordig overal hoge prijzen voor gevraagd, geld blijkt weinig waarde te hebben de afgelopen jaren. Dus mensen kopen maar van alles wat los en vast zit, in de hoop de inflatie te drukken. Gaat op van vintage computers spelcomputers auto's witgoed, bruingoed, kleding computer-chips etc etc.. Zelfs de boodschappen zijn een stuk duurder. Een niet zo representatief voorbeeld, ik kocht wel eens cote o dor chocola, was vorig jaar Maart nog 2.50, nu 3 euro..

En wat dat graden betreft.. Wie grade er sowieso een spel? Het is beyond retarded dat er zoveel geld uitgegeven word aan een simpele Mario bros die miljoenen keren verkocht is.. Nogmaals, de markt is achterlijk op het moment. Blame het aan covid, blame de overheid, blame de ECB whatever.. De gekte blijft nog wel een tijdje helaas..
Rarara wie zit er in die struiken als een ninja?
toejam

27 aug 2021, 11:09

Volgens mij is het met trading cards en comics wel vrij gebruikelijk om te laten graden om zo objectief authenticiteit en staat te laten beoordelen. Maar als het een subjectieve beoordeling van zuiver een sealed product is waar de beoordelaar aldus het filmpje ook nog eens geen verstand van heeft dan is de meerwaarde natuurlijk minimaal. Ik vind het wel opmerkelijk dat ik ook PS2-games gesealed voorbij zie komen met de tekst 'WATA Ready' waar dan al absurde bedragen voor gevraagd worden. Stuur het dan eerst maar eens zelf in als je er zoveel vertrouwen in hebt.
Professional dabbler
OldSchool
Contacteer:

28 aug 2021, 12:49

Het gebeurt bij comics en collector cards wel al langer, maar ook daar is er een veel grotere groep die daar niet aan mee doet. Maar zeker bij een collector card wil je mint condition, ten slotte hebben die dingen geen andere functie dan er naar te kijken. Als je dan een kaart hebt waarvan de hoeken helemaal versleten zijn, voegt het weinig aan de collectie toe.

Edit: in mijn herinnering (heb me er niet recent mee bezig gehouden) waren de prijzen ook niet zo absurd de lucht in, met uitzondering van een eerste druk Spider-Man ofzo.
Mark

28 aug 2021, 13:19

Ik heb er niets mee, zal het nooit kopen en zal ook nooit wat laten graden / raten / whatever. Het bestaat, net zoals voor mij My Little Pony bestaat. Best. Geen mening over, lekker laten gaan.
Genjuro

01 sep 2021, 14:30

Ik heb nooit de toegevoegde waarde van het graden gezien, ook al niet toen alleen VGA het nog deed. En VGA deed het waarschijnlijk nog met de beste bedoelingen.
Hier ook nog een heel stuk tekst dat er nog iets dieper op ingaat en geeft nog meer aan hoe gehaaid deze organisatie is:
https://sethabramson.substack.com/p/bre ... video-game

Het deel over de Pawn Star "reclame" is interessant, net als The Curtin Chart waaruit blijkt dat WATA herkenbaarheid van de game / personage veel belangrijker vindt dan zeldzaamheid en uniekheid bij het graden.

De pest is dat er door dit soort praktijken voor de echte game liefhebbers / verzamelaars de hobby steeds minder te betalen is.
Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding
Sigma

02 sep 2021, 18:41

Genjuro schreef:
01 sep 2021, 14:30
De pest is dat er door dit soort praktijken voor de echte game liefhebbers / verzamelaars de hobby steeds minder te betalen is.
En dat is dus precies waarom dit voor alle retrogame-verzamelaars van belang is. Dit soort praktijken zorgen er indirect voor dat normale, non-graded retro-games ook in waarde stijgen. Althans; dat denk ik.

In mijn omgeving merk ik het al nl. Waar men normaal niet echt moeilijk doet over (bijvoorbeeld) een oud Pokemon spelletje is het nu ineens: Ja ik heb gelezen dat die games nu echt veel geld waard zijn en dat Super Mario 64 zelfs voor 2 miljoen is verkocht! Dan zal mijn Pokemon game ook wel een paar honderd waard zijn ofzo".

Uiteraard komt men van een enigszins koude kermis thuis maar men is toch bewust dat games 'waarde' hebben en men gaat dan actief naar prijzen zoeken. Dat mag.. maar het maakt het elke keer zo verdraaid irritant als je het verhaal moet uit gaan leggen..
Genjuro

06 sep 2021, 08:53

Klopt helemaal, Sigma. Zeker omdat naamsbekendheid blijkbaar belangrijker is dan bijvoorbeeld zeldzaamheid.
Ik zag gisteren een YouTube filmpje voorbij komen van iemand die een Heratige veiling van WATA games volgde.
Sowieso waren de meeste bedragen al behoorlijk belachelijk, maar de eerste Call of Duty voor de PS2 voor $ 23.000,- slaat toch alles.
Dat is $ 25,- voor een spel dat niet bepaald bijzonder is en $ 22.975,- voor een acryl doosje met een nietszeggende waardering.

Ieder zijn meug, zullen we maar zeggen.
Ruud
Koningsdag Koning 2017
Koningsdag Koning 2017
Contacteer:
eBay gebruikersnaam: nesfountain

07 sep 2021, 00:16

Nog meer praktijken bezig.

Genjuro

09 sep 2021, 07:14

Dat van de Sega spellen lijkt ook heel erg op shill bidding en wordt er ook een bubbel gecreëerd.
Het schijnt wel veel vaker te gebeuren op Ebay en dat ze daarom ook al een aantal verkopers hebben afgesloten. Ik meen ook dat
een hele grote Japanse verkoper hiervoor al een aantal keer is gestraft.

Maar al met al wordt het verzamelen er niet leuker op met deze praktijken.
Galious
Moderator
Moderator

21 sep 2021, 22:52

:ohmy:

nmkl pjkl ftmch
Flozem

22 sep 2021, 07:15

Ik moet aan deze denken: