Save games in 2e hands games

Nostalgie! Alles vanaf de Atari 2600 t/m de Nintendo GameCube.
Apenheul
Beheerder
Beheerder
Contacteer:

Save games in 2e hands games

21 aug 2021, 11:55

Soms koop je een 2e hands game en staat er nog een save-game op van de vorige eigenaar. Zo startte ik afgelopen week Etrian Odyssey 2 Untold op de 3DS op, een game die ik een paar jaar geleden bij GameMania uit de 2e hands rekken had getrokken, en op de cartridge stond niet alleen alle DLC unlocked maar ook een max level party van slechts 2 karakters. En dan vind ik het toch mooi dat ik kennelijk de game van een hardcore fan heb overgenomen want de post-game spelen met 2 van de 5 party-members is onvoorstelbaar moeilijk. Overigens heb ik de save game wel gewist want anders kon ik alleen New Game+ spelen met deze cartridge.

Toen ik Illusion of Time van een forumlid overgenomen had keek ik ook bij de laatste save-game wat de statistieken waren waarmee hij de game had uitgespeeld, het schept bij dit soort games meestal een verwachting van de progressieboog alleen bleek Illusion of Time uniek in de zin van dat iedereen zo'n beetje met dezelfde statistieken eindigt omdat XP progressie fixed is (je kan niet grinden).

En met Secret Santa kreeg ik ooit Zelda A Link to the Past, pas toen ik de game had opgestart zag ik de naam van de vorige eigenaar (Tom) :)

Ben jij ook wel eens benieuwd naar wat de vorige eigenaar heeft gepresteerd?
marxkemp
Contacteer:

Re: Save games in 2e hands games

21 aug 2021, 12:02

Niet echt, maar in combinatie vind ik het wel leuk als het bonnetje er nog bij zit of handgeschreven (cheat)codes, moves of passwords. Wat vervelend is als ze met pen op de hardware of verpakking hebben geschreven. Of met plakband en stickerverwijderaar aan de gang zijn geweest. Dan heeft een oude savegame veel meer charme.
synergy
Winnaar Gameroom Award 2018
Winnaar Gameroom Award 2018

21 aug 2021, 12:40

Een paar weken geleden heb ik Final Fantasy III voor het eerst opgestart van cart met een hele complete savegame van ene "DOUCHE". :biggrin:

Ik kan met de Super Nt namelijk de savegames backuppen en had gehoopt dat de savegame van mij en m'n broertjes van Link To The Past er nog op stonden, maar helaas.... gewist en overschreven door een schoolvriendje van toen. :thumbdown:

Bonnetjes en cheatcodes vind ik ook leuk om te vinden en gooi ik niet weg.
OldSchool
Contacteer:

21 aug 2021, 18:02

Save games vind ik nooit heel interessant. Ze komen nog wel eens voorbij, bijvoorbeeld ook met PS2 memory cards.

Veel interessanter vind ik tweede hands pc’s en laptops. Ik kocht ooit een laptop, bleek een directeur te zijn geweest van een import bedrijf die die radiografisch bestuurbare auto’s importeerde, naam ben ik effe kwijt. Of je vindt een laptop met daarop de gehele uitwerking van een uitvaart er op. Dat soort dingen vind ik wel mateloos boeiend. Ik zal ook eerlijk bekennen, dat ik dergelijke systemen aanbood wel even uitpluis. Gewoon vanuit een algemeen en welgemeend interesse. Het is een soort van tijdmachine, die je even een kijkje gunt in een ander tijdperk.
Swey

21 aug 2021, 19:19

Ik had onlangs op mijn copy van Kirby Block Ball een save file van “K*T” . Waarbij je de middelste letter wellicht kunt gokken. Stay Classy folks!
Mark

21 aug 2021, 20:36

Swey schreef:
Ik had onlangs op mijn copy van Kirby Block Ball een save file van “K*T” . Waarbij je de middelste letter wellicht kunt gokken. Stay Classy folks!
Toen ik een jaar of 2 terug SSX Tricky weer eens in de GBA deed, schrok ik ook van de namen die bij de highscores waren ingevuld. Maar goed, dat spel kocht ik nieuw toen ik 13 was, dus denk dat ik eens goed in de spiegel moet kijken...
Apenheul
Beheerder
Beheerder
Contacteer:

21 aug 2021, 20:43

Swey schreef:
Afbeelding

Afbeelding
KillingRaptor

21 aug 2021, 20:56

Wat ik al regelmatig heb gehad is dat ik savefiles heb van tweedehands games waarbij ze nooit voorbij de eerste wereld zijn gekomen ofzo en zelfs niet verder dan het eerste level.
kingoftherain

21 aug 2021, 22:00

Ik wis ze eigenlijk meestal meteen of ik save er overheen. Kan ik ook geen spoilers meekrijgen. Niet helemaal hetzelfde, maar vorig jaar of het jaar ervoor had ik een tweedehands PSP memory kaart gekocht waar nog vakantiefoto's van de vorige eigenaar op bleken te staan. Die heb ik toen ook meteen verwijderd, want dat gaat me niks aan verder. Ook had ik even een berichtje naar de webshop in kwestie gestuurd dat ze voortaan beter moesten opletten.
"My life is a chip in your pile. Ante up!"
Setzer Gabiani - Final Fantasy III / VI

kingoftherain by day, N00b Extraordinaire by...er...whenever I feel like it. Watch me suck at games.
N00b Extraordinaire's YouTube channel
kingoftherain

21 aug 2021, 22:02

KillingRaptor schreef:
21 aug 2021, 20:56
Wat ik al regelmatig heb gehad is dat ik savefiles heb van tweedehands games waarbij ze nooit voorbij de eerste wereld zijn gekomen ofzo en zelfs niet verder dan het eerste level.
Ik kan me niet herinneren dat je spellen van mij hebt over genomen... :thinking: :huh:

kingoftherain by day, N00b Extraordinaire by...er...whenever I feel like it. Watch me suck at games.
kingoftherain

21 aug 2021, 22:04

Swey schreef:
In 2008 wou ik een paar vrienden World Of Warcraft laten zien. Ik had even snel een nieuw karakter aangemaakt en typ als naam voor de grap Ikmoetpoepen in. Wat denk je? Al in gebruik!

HeatherGrace

21 aug 2021, 22:35

Uit nieuwsgierigheid kijk ik wel. Als ik soms een memory card koop ben ik benieuwd naar welke save games erop staan, maar met een minuutje stilte haal ik ze ook weer weg.

Mijn leukste ervaring is met Resident Evil: The Mercenaries 3D voor, uiteraard, de 3DS. Hier was het namelijk niet mogelijk om de save data te verwijderen. Ik zag dat alles vrijgespeeld was, behalve het laatste level: de final boss.

Met de hand heb ik de alle levels zelf aangeklikt en doorgespeeld. En uiteindelijk kwam ik ook bij dat laatste level. G*** v*** o**** k**** h****. Ik snap waarom dat level nooit was afgemaakt, maar ik moest en zou de vorige eigenaar inhalen! En jahoor. Na zo'n 3 uur proberen had Jill hem door midden ge'grenadelaunched. En unlockte ik nog 5 extra levels. Ook nog even alles met gouden ster behaald en voelde me heel trots!

I have finished what you started.
Afbeelding
toejam

22 aug 2021, 11:38

Ik heb nog wel eens met JRPG's die 40 minuten nodig hebben tot het punt dat je daadwerkelijk wat kunt doen dat ik dan op Youtube even door de intro heen skip of er nog wat boeiends verteld wordt en dan op de eerste savemogelijkheid instap in de game.

Oude save files geven wel altijd een leuk inkijkje in hoe iemand een game ervaren heeft maar verder heb ik er niet zoveel mee. Voordeel is wellicht ook dat ik geen games speel om ze uit te spelen over het algemeen maar meer om de ervaring.
Professional dabbler
Zach

29 aug 2021, 10:14

Ik heb een ps2 memory card in japan gekocht. Toen ik de memory card ging bekijken zag ik er save files voor tales of rebirth and tales of destiny 2, compleet uitgespeeld.
Ik heb de save files erop laten staan.

Terug naar “Retro gaming”