De beste ROM player carts

Nostalgie! Alles vanaf de Atari 2600 t/m de Nintendo GameCube.
Swey

De beste ROM player carts

13 aug 2021, 22:12

Beste BB’ers,

Ik ben eens benieuwd naar de ervaringen van jullie met ROM carts zoals de everdrive etc. Er zijn inmiddels best veel home brew games die gratis beschikbaar zijn die ik weleens wil spelen op de intended hardware maar ik heb geen idee waar ik moet beginnen. Ik zoek een GB/GBC cart en een GBA cart. Ervaringen met ROM carts voor andere systemen ook van harte welkom!
Wat zijn de ervaringen?
Werkt het makkelijk?
Crasht het vaak ?
Kan je er evt ook zelfgemaakte games opzetten(ik flirt met het idee om met GBStudio aan de gang te gaan)
Kortom fill me in met jullie ervaringen aub!

Thanks!
Flozem

Re: De beste ROM player carts

13 aug 2021, 22:39

Ik heb ervaring met drie verschillende (oudere) GBA flash cartridges:

Supercard mini
Het werkt met mini sd kaartjes. Roms erop zetten ging makkelijk. Geen idee of roms gepatched moesten met een tool. Wel herinner ik me dat er speciale handelingen uitgevoerd moesten om te saven.

EFA Linker
Flashen via een USB kabel en Windows app. Geen idee of dit buiten XP SP2 nog werkt, maar de compatibiliteit was prima. Battery drain was wel duidelijk aanwezig. Saven van games geen probleem.

G6 Lite (NDS/GBA)
Flashen via een USB tool en Windows app. Geen idee of dit buiten XP SP2 nog werkt, maar de battery drain en compatibiliteit waren prima. Saven geen probleem.

Daarna ging ik over naar R4 kaartjes op mijn NDS… :p

En aangezien ik later ging verzamelen, ben ik van de kaartjes afgestapt. Ik begrijp dat de Everdrive voor GBA tegenwoordig wat beter werkt. En de EZflash iv… ik meen dat ik er een had, maar kan hem zo snel niet vinden of voor de geest halen. Misschien stond hij ooit op de verlanglijst… :)
Kunstschilder1987
Contacteer:

14 aug 2021, 00:15

ik heb veel research gedaan voor het aankopen van mijn flashcarts, en ben hartstikke tevreden met mijn aankopen. ze zijn niet zo duur als de everdrive maar wel kwalitatief goed gebouwd. beide is gewoon roms droppen op een micro sd card.

Voor de gbc (gb en gbc roms) gebruik ik een ez flash jr.
Eigenlijk maar 1 nadeel, je moet even weten dat je niet alle roms in 1 of 2 mappen kunt gooien, maar dat je het per 100 max in een map kunt stoppen. wanneer je dit eenmaal weet en doet (ik heb het gewoon op alfabet gezet) is er geen nadeel te verzinnen voor deze. nog nul keer gecrasht. ook colorhacks en romhacks zijn geen probleem, echt tegen nul problemen aangelopen.

De EZ flash omega heb ik voor de gba, er is van hetzelfde merk ook nog een definitive versie maar die heb ik dus niet. Aan de omega zitten wat meer dingetjes aan om rekening mee te houden:
Wanneer je savet moet je even tot 4 tellen alvorens je weer een knop indrukt, anders corrupteert je savegame. dit is namelijk de tijd die nodig is om het op je sd card te schrijven. je ziet het op een gegeven moment op het batterijlampje (die knippert even kort) wanneer het zover is. Dat is het enige bij een "clean boot" (dan speel je m als originele rom op je gba af), sinds ik me dat aangeleerd heb nooit problemen of crashes gehad.
Wanneer je gba games speelt met de extra opties die naar emulatie ruiken (denk aan savestates bvb) is t wél crashgevoeliger, maar die gebruik ik nooit. Bij savestates blijft het dan echt weleens hangen waardoor t niet meer verder te spelen valt. dan crasht ie. er is ook een optie om cheats toe te voegen aan je originele rom, maar dat heb ik nooit gedaan. hou je het dus bij de roms op zichzelf met opslaan ingame zonder gekke dingen (en tel je tot 4) is er nul problemen, vanaf dat ik deze dingen in de gaten had is er nooit meer iets gecrasht.
Ook speelt deze met een op cart aanwezige emulator gb en gbc games af, niet alle gbc games werken maar de meeste welm de gb games zover ik weet allemaal. dan heb je ook vanzelf de vorodelen en extra opties van emulatie, denk aan zelfgekozen kleurpaletten, groter kleiner maken van je beeldscherm etc. sinds ik de gbc met ez flash jr heb speel ik nooit meer op de gba deze games af, omdat ik toch liever de games als origineel speel dan via emulatie. maar goed dat is persoonlijk :)

Hopelijk ben je wat wijzer geworden. overigens zijn ze beide bij een webshop hier in nederland te koop waar ik prettige ervaring mee heb, rinkuretro.nl. Mocht je nog vragen hebben over deze 2 kan je me dat altijd laten weten en probeer ik je te helpen.

Kleine sidenote: lunar gepatchte games werken er ook allemaal prima op, nooit problemen op beide flashcarts mee gehad.
voor mensen die het interessant vinden te zien wat ik maak:
:investigate: Link naar mijn website/schilderijen :investigate:
Afbeelding
BA BARACUS - KUNSTSCHILDER1987 - KRATOS prima rijtje spierbundels :happy:
Swey

14 aug 2021, 00:39

Thanks voor de snelle reply’s Kunsty en Flozem, hier kan ik wat mee!

Terug naar “Retro gaming”