Amiga shmups

Nostalgie! Alles vanaf de Atari 2600 t/m de Nintendo GameCube.
the_knives

Amiga shmups

04 aug 2021, 22:33

In mijn jonge jaren (ben 43) was ik helemaal into mijn Amiga 500 (later 1200). Ik heb daar, zoals waarschijnlijk velen van jullie, prachtige herinneringen aan.

Nu ben ik ook een groot shoot em up fanaticus. Daarom ben ik ook zo blij met mijn pc engine (ok, ok ook mijn megadrive). Nu staat de Amiga niet bekend om top tier shmups, maar er zijn wel een paar titels die me altijd bij zijn gebleven.

Een tijdje geleden kwam ik op het idee om een uitgebreide artikelen/reviews te schrijven voor http://www.hardcoregaming101.net/ (toffe website als je hem nog niet kent) over memorabele Amiga shmups. Een mooie smoes om verder in een aantal games te duiken en ze opnieuw te gaan spelen.

Ik heb uiteindelijk artikelen/reviews geschreven voor Apidya, Agony en Disposable Hero:

http://www.hardcoregaming101.net/apidya/
http://www.hardcoregaming101.net/agony/
http://www.hardcoregaming101.net/disposable-hero/

Het zijn naar mijn weten de meest uitgebreide reviews die er over deze games geschreven zijn. Ik heb er behoorlijk wat research voor gedaan. Ik heb ook contact gehad met de oorspronkelijke ontwikkelaars van alle drie de games.

Met name het artikel over Disposable Hero was super leuk om te schrijven. Ik heb een paar uur lang met de Nederlandse 'Boys Without Brains' via zoom een biertje gedronken. De C64 nerds kennen deze jongens nog wel van Hawk Eye en Flimbo's quest.

Lang verhaal, maar ik deel de links in de hoop dat iemand het interessant/leuk vindt en er blij van wordt.
sparky
eBay gebruikersnaam: sidious_nl

Re: Amiga shmups

09 aug 2021, 13:27

wow erg tof. even kort Disposable hero gelezen want daar heb ik het meest nostalgische gevoelens bij :) Erg tof om te lezen over het artwork van de verpakking, die vond ik inderdaad al zo mooi.
Apenheul
Beheerder
Beheerder
Contacteer:

09 aug 2021, 13:45

Heel gaaf, mooie reviews! Doet me eraan denken dat ik hoop dat Bitmap Books ooit met een shmup boek komt, de kans is groot dat je dan in de credits komt te staan :)
arjen1981
Animal Crossing Tour 2020

10 aug 2021, 10:07

Erg mooi. Ik had het grootste deel op de dag dat je het poste al gelezen. Maar ik zat toen op mijn mobiel en vind reageren daar zo'n drempel.

Ook heel tof dat je deze gepubliceerd hebt op hg101. Ik volg HG101 al erg lang. En kom er ook regelmatig op uit wanneer ik onderzoek doe naar een bepaalde game. En dat merk je ook weer aan jou reviews. Tof vooral hoe je ook contact heb gehad met de oorspronkelijke ontwikkelaars van disposable hero. Dat moet wel heel gaaf zijn geweest inderdaad.

Agony is echt de game van mijn vroege jaren als video gamer. Apidya kwam pas later toen ik emulatie ontdekte. En disposable hero moet ik dus echt gaan spelen nog.

Dragon Breed, X-Out en Tubular Worlds vind ik ook nog een hele toffe horizontal Shooters. Had jij nog andere kandidaten op het oog waar je ook iets over wilde schrijven?
OldSchool
Contacteer:

10 aug 2021, 11:31

Ik vond het leuk en werd er blij van 😉.

Ondanks dat we groot zijn geworden met de C64, kwam er daarna geen Amiga, maar een 486 PC. Ik hou de Amiga wel al een tijdje in de gaten, in de zin van: ik wil er ooit eentje aanschaffen, maar de prijzen en ruimte gebrek houden me vooralsnog tegen. Maar daarom is het wel des te leuker om er dingen over te lezen: de wereld is helemaal nieuw voor me!

Tof geschreven in ieder geval, de liefde voor de games spat er in ieder geval van af!
the_knives

13 aug 2021, 10:26

Mooi dat jullie er blij van werden. Ik zit inderdaad al een tijdje te bedenken over welke Amiga game ik een volgend artikel ga schrijven. Als het weer een shooter wordt, dan kies ik waarschijnlijk Wings of Death.

Andere spellen die ik overweeg:
- It came from the desert
- Alien Breed: Special Edition 1992
- Lotus Turbo Challenge 2
the_knives

13 aug 2021, 10:29

arjen1981 schreef:
10 aug 2021, 10:07
Erg mooi. Ik had het grootste deel op de dag dat je het poste al gelezen. Maar ik zat toen op mijn mobiel en vind reageren daar zo'n drempel.

Ook heel tof dat je deze gepubliceerd hebt op hg101. Ik volg HG101 al erg lang. En kom er ook regelmatig op uit wanneer ik onderzoek doe naar een bepaalde game. En dat merk je ook weer aan jou reviews. Tof vooral hoe je ook contact heb gehad met de oorspronkelijke ontwikkelaars van disposable hero. Dat moet wel heel gaaf zijn geweest inderdaad.

Agony is echt de game van mijn vroege jaren als video gamer. Apidya kwam pas later toen ik emulatie ontdekte. En disposable hero moet ik dus echt gaan spelen nog.

Dragon Breed, X-Out en Tubular Worlds vind ik ook nog een hele toffe horizontal Shooters. Had jij nog andere kandidaten op het oog waar je ook iets over wilde schrijven?
Over Dragon Breed is al een multi-platform review geschreven:
http://www.hardcoregaming101.net/dragon-breed/

X-out en Tubular worlds ken ik niet. Zal ze checken.

Als je nog een erg goede Amiga shmup zoekt die nog steeds de moeite waard van het spelen is, dan raad ik Battle Squadron aan. Erg goed spel. Fantastisch speelbaar met 2 spelers. Gebaseerd op het power up systeem van Raiden. http://www.hardcoregaming101.net/battle-squadron/
arjen1981

14 aug 2021, 10:32

Lotus Turbo Challenge 2 :)
the_knives

16 aug 2021, 19:11

arjen1981 schreef:
14 aug 2021, 10:32
Lotus Turbo Challenge 2 :)
Daar neig ik ook naar. Wist je dat daar een (inferieure) megadrive port van bestaat?
arjen1981

17 aug 2021, 11:20

Ja klopt. En hebben we vervolgens ook nog de Top Gear serie van Gremlin die daarna starte op de snes
RKR

17 aug 2021, 14:06

Heb wel wat shooters op de Amiga gespeeld. Disposable Hero was een van de laatste, en eigenlijk ook de beste vond ik. Maar in het begin speelden we heel veel Silk Worm, dan was eentje een heli en de ander een jeep of tank ofzo? Dat was best tof. Er was ook een Silk Worm IV, volgens mij was dit een vert. SWIV werd ie ook wel genoemd, is ook op de consoles. Dan was er nog Uridium 2, die ook wel goed werd ontvangen. Vroeg me altijd af of we 2 en 3 gemist hadden lol.

Niet te vergeten Project X. Geweldige soundtrack, maar vond het eigenlijk een vrij karige en frustrerende shooter. Heb ook altijd een zwak voor Choplifter gehad.
the_knives

21 aug 2021, 09:48

RKR schreef:
17 aug 2021, 14:06
Heb wel wat shooters op de Amiga gespeeld. Disposable Hero was een van de laatste, en eigenlijk ook de beste vond ik. Maar in het begin speelden we heel veel Silk Worm, dan was eentje een heli en de ander een jeep of tank ofzo? Dat was best tof. Er was ook een Silk Worm IV, volgens mij was dit een vert. SWIV werd ie ook wel genoemd, is ook op de consoles. Dan was er nog Uridium 2, die ook wel goed werd ontvangen. Vroeg me altijd af of we 2 en 3 gemist hadden lol.

Niet te vergeten Project X. Geweldige soundtrack, maar vond het eigenlijk een vrij karige en frustrerende shooter. Heb ook altijd een zwak voor Choplifter gehad.
SWIV, Silkworm en Project X heb ik ook nog gespeeld. Die eerste twee zijn idd toffe games. Project-X heeft, zeker als je het nu opnieuw speelt, een slechte gameplay. Telkens maar 1 type vijand in het scherm, wave en level design waar geen opbouw in zit etc.

Bizar eigenlijk dat het vroeger, in ieder geval onder mijn vriendenkring, normaal was om dat soort spellen met trainer te spelen. Dan is de beleving toch heel anders. Nu kijk en beleef ik die spellen heel anders.
the_knives

21 aug 2021, 09:52

Ik heb trouwens besloten welk spel ik ga reviewen. Ik gooi het over een andere boeg. Het wordt Katakis op de C64. Geprogrammeerd door o.a. Manfred Trenz (Turrican, Rendering Ranger) en de muziek komt van Chris Huelsbeck.

https://www.youtube.com/watch?v=BYr_QA1748U

De grafische effecten zijn bizar gaaf voor een C64. Ben benieuwd of de gameplay even goed is

Terug naar “Retro gaming”