De 100 games die van mij een gamer hebben gemaakt.

Nostalgie! Alles vanaf de Atari 2600 t/m de Nintendo GameCube.
Apenheul
Beheerder
Beheerder
Contacteer:

Re: De 100 games die van mij een gamer hebben gemaakt.

23 aug 2021, 18:57

Ik leerde Missile Command eigenlijk pas kennen na het zien van de documentaire "High Score". Daarna heb ik het een keer bij Dynamike thuis gespeeld op zijn Atari 2600. Het heeft nog steeds wel een biologerende ganeplay omdat je meerdere trajecten in de gaten moet houden en steeds prioriteiten moet verleggen. Tof dat ie in je topic genemd wordt!
KillingRaptor

23 aug 2021, 19:05

Missile Command is zeker een toffe game! Ik heb ooit nog de arcadeversie gespeeld daarvan, x aantal jaren geleden was er namelijk een games tentoonstelling in Brussel en daar kon je allerlei retro arcadekasten spelen. Asteroids heb ik toen het meest gespeeld maar Missile Command zeker ook. Vooral met die trackball was dat echt geweldig.

Wat vond je toen eigenlijk van Jungle Hunt? Ik vind dat echt een hele toffe Atari game!
Ribbelchips

24 aug 2021, 09:50

Ik las inderdaad dat de arcade kast een trackball had. Die was ook wel welkom geweest op de 2600 zeg. Dat lijkt me een stuk accurater spelen dan met de controller die ik had:

Afbeelding

Jungle Hunt vond ik ook een leuke game trouwens. Alleen het zwemmen vond ik vreselijk. Het valt me nu op dat games als Jungle Hunt en iets mindere mate Missile Command best toffe boxarts hadden, terwijl de graphics van de games natuurlijk niet veel voorstelden. Ook die van Double Dragon op de Atari was prima..

Afbeelding

Als je dat dan vergelijkt met een aantal Sega Master System games... :investigate:

Afbeelding Tenenkrommend slecht...
Afbeelding
OldSchool
Contacteer:

24 aug 2021, 12:48

Afbeelding

Die trackball was er wel, alleen had niemand die. Ook niet veel games waarmee deze compatible was. Op de 2600 zijn er later wel hacks verschenen, waarmee je de trackball kon gebruiken, ook voor Missile Command.
KillingRaptor

24 aug 2021, 14:10

Die boxart van Atari games was inderdaad prachtig! Die spreken echt tot je verbeelding. Denk dat dat haast ook wel moest toen, want de graphics van de games maak je niet veel van uit soms.

Master System boxart... Ja... :lol: Gelukkig zitten er ook wel goede tussen! Maar die line-art boxes zijn dat niet meer. Voor mij hebben ze vaak wel een nostalgisch gevoel omdat het mijn eerste console was maar toch.
Galious
Moderator
Moderator

24 aug 2021, 17:47

Ribbelchips schreef:
Ik las inderdaad dat de arcade kast een trackball had. Die was ook wel welkom geweest op de 2600 zeg. Dat lijkt me een stuk accurater spelen dan met de controller die ik had:

Afbeelding
Oh man, ik krijg spontaan kramp in mijn handen als ik dat ding zie. Deze controller had ik vroeger ook bij de Atari 2600 Jr. Het is dat ik toen nog niet beter wist, maar wat een onding was dat, zeg. Maar desondanks heb ik veel plezier gehad van de console :smile:
nmkl pjkl ftmch
Ribbelchips

27 aug 2021, 12:27

Alex Kidd in Miracle World

Je zeurt je ouders al een jaar aan het hoofd om een NES, je spaart maandenlang voor een NES en je verkoopt je Atari 2600 via een huis aan huis advertentiekrantje om een NES te kopen. Dan spring je op zaterdagochtend dolenthousiast je bed uit om met je vader naar de Bart Smit te gaan om ein-de-lijk die NES te kopen en kom je een uur later thuis met… Een Sega Master System II! Een console waar ik tot dat moment zelfs nog nooit van had gehoord...

Ik had iets van 250 gulden gespaard. Dat was te weinig voor de Action Set die ik eigenlijk voor ogen had, maar ik had geen zin om nog langer te wachten dus ging ik maar voor het Control Deck. Ik moest dan nog even doorsparen tot ik Double Dragon kon kopen (99 piek), maar in de tussentijd zou ik me wel vermaken met games van de videotheek. Toen ik op de 2e etage van de Bart Smit kwam, zag ik dat een medewerker het schap waar voorheen de Atari games stonden opnieuw aan het inrichten was met een stuk of 40 doosjes met voornamelijk witte inlays. Tot dat moment verkochten de Het ospeelgoedwinkels bij ons alleen NES, Megadrive en Atari 2600. Andere systemen kende ik dan ook niet. Het bleek te gaan om een 8 bits Sega console met de naam Master System II. Nieuwsgierig snuffelde ik door de doosjes en al snel viel mijn oog op Double Dragon! De screenshots achterop het doosje zagen er vrijwel hetzelfde uit als de NES versie, maar het prijskaartje van het spel lag 30 gulden lager! Ik vroeg de medewerker of dit dezelfde Double Dragon was als op de NES en die sprak de magische woorden: “Het spel is hetzelfde, maar dan beter!”. Toen ik zag dat de Master System zelf net zo duur was als de NES Console Deck, maar dat je er een ingebouwde game bij kreeg was ik om! En dat die ingebouwde game één van de beste games van het systeem bleek te zijn was natuurlijk helemaal mooi meegenomen!

Afbeelding

Dat spel was Alex Kidd in Miracle World natuurlijk en ik moet eerlijk bekennen dat het niet direct liefde op het eerste gezicht was tussen mij en Alex. Want wat wás die game moeilijk zeg! Natuurlijk vergeleek ik het in het begin met Mario. En Mario had al in world 1-1 een stuk of vier powerups en een extra leven. Bij Alex was elke aanraking met een vijand fataal en eerlijk is eerlijk, hij bestuurde ook een stuk minder precies dan Mario. Maar toen ik wat verder kwam in de game, ontdekte ik dat de game niet alleen veel kleurrijker, maar ook stukken gevarieerder was dan Mario. En Alex was zijn tijd echt vooruit! Met het verzamelde geld kon je daadwerkelijk iets kopen in winkels. Een motor of helikopter bijvoorbeeld, om sneller door de levels te komen en op plekken te komen waar je te voet niet bij kan. Mario moest tot 1992 wachten tot Yoshi hem te hulp schoot. En het duurde zelfs tot 2002 voor Mario zijn verzamelde munten kon omruilen voor Shines.

Alex ging niet alleen van links naar rechts door de levels, maar net zo makkelijk van boven naar beneden en van rechts naar links. De omgevingen waren, zeker voor die tijd (de game kwam oorspronkelijk in 1986 uit) erg gevarieerd. Alex trekt door dorpjes, bossen, vulkanen, kastelen, meren en woestijnen. Dankzij het fraaie kleurenpallet van de Master System zag dat er allemaal prima uit. De variatie zit hem ook in de manier waarop je de eind en tussenbazen te lijf moet. Sommige moet je gewoon een x aantal keer raken, maar tegen de drie poortwachters van eindbaas Janken the Great moet je een potje steen, papier, schaar spelen. Hoe cool is dat? Tegenwoordig heb je natuurlijk Google om achter de patronen te komen, maar in 1990 was dat puur trial & error. Al is er een item te vinden in de vulkaan die je helpt met het lezen van de gedachten van die gasten.

Zoals ik al zei is Alex Kid in Miracle World een pittige game. Powerups zijn schaars en elke aanraking is dodelijk. Je zult dus echt voorzichtig door de levels moeten gaan. En als je levens op zijn is het gewoon keihard Game Over. Ik heb de game enorm veel uren gespeeld op de Master System en ben er later vaak naar terug gegaan, maar uitgespeeld heb ik hem om die reden nooit op de SMS. Op een gegeven moment kom je in het laatste kasteel en moet je volgens een bepaald patroon op een aantal gekleurde stenen met pictogrammen stappen. Tijdens je avontuur moet je aantal voorwerpen verzamelen om uiteindelijk een stenen tablet te krijgen waar de volgorde op staat. Stap je mis, dan komt er een paar spookje en kost het je een leven. En daarvan had ik er op het eind van het spel vaak nog maar een stuk of 2. Pas toen Sega op de Xbox 360 de Vintage Collection uitbracht heb ik het spel kunnen uitspeken dankzij savestates. Dat was echt een enorme opluchting!

Afbeelding

Alex Kidd in Miracle World is niet de enige Alex Kidd game op de SMS, maar wel de enige echt goede. The Lost Stars is een port van een middelmatige arcade game, High Tech World is een sidescrolling adventure met een compleet andere visuele stijl en Shinobi World was oorspronkelijk bedoeld als een Shinobi-light, waar pas laat in de ontwikkeling Alex aan werd toegevoegd als main character. Op de Megadrive is AK in the Enchanted Castle uitgebracht, die ik jaren later wel eens heb gespeeld, maar toen zo mogelijk nog frustrerender vond qua controls en collision detection dat ik na een paar sessies de controller in de ring gooide. Dit jaar is trouwens wel Alex Kidd in Miracle World DX uitgebracht voor zo ongeveer elk platform. Een toffe remake met handgetekende graphics en een aantal toffe toevoegingen (waaronder gloednieuwe levels, QoL verbeteringen en meer verhaal). Met een druk op de knop switch je naar oldskool graphics en weer terug naar modern. Love it!
Afbeelding
Ruud
Koningsdag Koning 2017
Koningsdag Koning 2017
Contacteer:
eBay gebruikersnaam: nesfountain

01 sep 2021, 10:31

Galious schreef:
24 aug 2021, 17:47
Ribbelchips schreef:

Afbeelding
Oh man, ik krijg spontaan kramp in mijn handen als ik dat ding zie. Deze controller had ik vroeger ook bij de Atari 2600 Jr. Het is dat ik toen nog niet beter wist, maar wat een onding was dat, zeg. Maar desondanks heb ik veel plezier gehad van de console :smile:
Waardeloze controller ja. Ging ook snel stuk, zeker bij een potje Decathlon.
Apenheul
Beheerder
Beheerder
Contacteer:

01 sep 2021, 10:40

Alex Kid maakte op mij altijd een vrij primitieve indruk en daardoor heb ik het nooit een eerlijke kans gegeven. De MasterSystem kreeg ik uiteindelijk ook pas ergens begin jaren 2000 in huis en toen was het al een crime om op een TV aan te kunnen sluiten waardoor ik ook nooit voor het systeem ben gaan verzamelen. Het is echt een blinde vlek voor mij geworden. Alleen Phantasy Star heb ik veel gespeeld dankzij een poort van M2 naar Switch onder de SEGA Ages noemer, helaas zijn er verder weinig 8-bit games overgebracht met dezelfde aandacht. Die Alex Kid remaster wil ik nog wel eens proberen.
Ruud
Koningsdag Koning 2017
Koningsdag Koning 2017
Contacteer:
eBay gebruikersnaam: nesfountain

01 sep 2021, 10:43

Ik ben zelf met de Atari 2600 (Missiile Command hadden we trouwens ook thuis) en vooral de NES opgegroeid.
Onze lokale Intertoys had ook best een aardige keuze uit verschillende systemen (ik kan me de Lynx en Jaguar nog herinneren),
maar Master System spellen in de winkel kan ik me niet heugen, al kan ik het uiteraard vergeten zijn.

Alex Kidd in Miracle World heb ik recent uitgespeeld. Zeker een pittige game. Alhoewel ik de voorkeur geef aan Mario vind ik Alex Kidd voor een game uit 1986 wel indrukwekkend. Die Janken-battles vind ik wel enorm suf.
Ribbelchips

02 sep 2021, 13:14

Jaguar in de winkels kan ik me weer niet herinneren. Lynx wel. Ik speelde vaak California games op het demo model. Tevens het enige dat ik ooit op de Lynx heb gespeeld trouwens. Demopods waren in die tijd sowieso populair omdat lang niet iedereen thuis een console of handheld in bezit had. De V&D en Blokker bij ons hadden allebei zo'n M82 NES demo unit met 12 games er in. Winkels hadden de mogelijkheid om daar een timer van een minuut per game op te zetten. Dat was op woensdag en zaterdagmiddag standaard het geval, maar mijn achterbuurman werkte bij de V&D en als we een keer op een rustig moment kwamen, mochten we onbeperkt spelen. Volgens mij heb ik zelfs games uitgespeeld op dat ding.

Afbeelding

Ik kan me voorstellen dat Alex Kidd later (en zeker tegenwoordig) anders aanvoelde dan toen ik hem in 1990 voor het eerst speelde. Het gros van de spelelementen is later in andere games overgenomen en verbetert. Wat dat betreft is Mario beter oud geworden. Het zal de legacy van de game ook niet geholpen hebben dat er na de launch van de Master System 2 ook geen Alex Kidd game meer is verschenen.

De SMS heeft best wat toffe titels, maar het gros is vooral leuk als je het destijds hebt gespeeld. Van al die platformers, actie en arcade games zijn door de jaren heen tig veel betere uitvoeringen of variaties verschenen. En anders dan de NES met bijvoorbeeld Mega Man, Zelda en Metroid zijn er weinig op de SMS begonnen series die tegenwoordig nog een grote rol spelen. Zo'n Zillion of Psycho Fox zijn leuk om een half uurtje te proberen, maar als je verder geen nostalgische gevoelens er voor hebt, is het snel afgelopen met de pret.
Afbeelding
Ribbelchips

16 sep 2021, 14:22

Afbeelding

Toen de SNES op zijn laatste benen liep was ik een jaar of 16. mijn interesses een beetje begonnen te verschuiven. Dit kwam deels omdat ik het stappen en de meisjes steeds interessanter begon te vinden, maar ook omdat ik niet warm of koud werd van de Nintendo 64 en zijn vroege (lelijke) 3d graphics. Ook de PSone en Saturn konden me niet bekoren. Ik bleef tot ver in 1997 op mijn SNES spelen, waar ik regelmatig voor een prikkie wat gebruikte games of ex-rentals bij kocht en we kregen thuis eind jaren 90 een PC waar ik voornamelijk Theme Hospital en Command & Conquer op speelde. Wat er op consoles en handhelds gebeurde interesseerde me niet meer. Zo is de complete Pokémon hype volledig aan me voorbij gegaan. En ook de opwinding rond games als Final Fantasy VII, Perfect Dark en Metal Gear Solid.

Afbeelding

Op een dag ging ik met een maat na school nog even de stad Groningen in en we kwamen langs de Nedgame. Dat moet ergens eind 2001 zijn geweest. Ik vond het vooral heel leuk om zoveel boxed NES en Sega games te zien, waarvan ik velen (zoals import games) alleen kende van posters die bij games geleverd werden. Toen ik bij de toonbank kwam zag ik achter de toonbank een grote TV met daarop beelden van Luigi met en zaklamp, die angstig door een huis schuifelde.. Ik dacht even dat het om een CGI filmpje ging, maar al snel had ik door dat het ingame was en dat een andere klant de game speelde op een kleine paarse console: De GameCube! Na een tijdje meegekeken te hebben, kreeg ik op een gegeven moment de controller in handen gedrukt. De Nedgame medewerker vroeg of ik ook Luigi wilde spelen of dat ik misschien Super Monkey Ball wilde proberen. Dat leek me wel een leuk idee…

En óf dat een leuk idee was! Ik denk dat ik nog nooit zó snel zó zo enthousiast ben geweest over een game. En een console in dit geval. Als kind speelde ik uren met zo’n houten labyrinth waar je middels twee knoppen aan de zijkant de vloer kon kantelen om een knikker langs gaten en door bochten te manoeuvreren en n dit was gewoon de digitale versie daarvan, maar dan veel uitdagender en het zag ook nog eens schitterend uit! Lang verhaal kort: Toen de GameCube in mei 2002 in Europa lanceerde stond ik ‘ochtends in de rij om er eentje te halen. Met natuurlijk Super Monkey Ball! Ik heb enorm veel uren in deze game gestoken. Vooral in de multiplayer mode en dan met name Monkey Target. Die bleek ook uitermate geschikt als drankspelletje trouwens!

Afbeelding

Je kunt dus wel stellen dat Super Monkey Ball de game is geweest die mij weer gamer heeft gemaakt, na een dip van een paar jaar. De opvolger heb ik ook met veel plezier gespeeld, maar daarna ging de kwaliteit van de serie helaas hard achteruit. Eind dit jaar komt er een nieuw deel uit dat als ik het goed heb begrepen een soort ‘best of’ is van de eerste twee games. Ik wacht na de Sonic Colors fuck up nog even de reviews af, maar daar heb ik wel heel veel zin in!
Afbeelding

Terug naar “Retro gaming”