De 100 games die van mij een gamer hebben gemaakt.

Nostalgie! Alles vanaf de Atari 2600 t/m de Nintendo GameCube.
Ribbelchips

De 100 games die van mij een gamer hebben gemaakt.

27 jul 2021, 15:24

Top lijstjes. Ze zijn er in alle soorten en maten. De beste games ooit, de beste games binnen een bepaald genre, de beste games van een bepaalde console... Ik heb besloten om het eens over een andere boeg te gooien met een lijst games die mij gevormd hebben als gamer. Dat hoeven geen games te zijn die negens en tienen scoren. Dat kunnen ook prima matige games zijn waar ik als jonge Ribbelchips heel veel lol mee heb gehad. Of games waar ik om andere redenen goeie herinneringen aan heb.

In de titel staat dat "De 100 games" maar dat is slechts een indicatie. Ik heb net snel een schatting gemaakt en kwam al snel tot een game of 80. Het kunnen er uiteindelijk dus meer worden dan 100, maar als de klad in dit topic komt kunnen het er ook zomaar 50 worden :) Ik zal per game kort vertellen waarom hij in mijn lijstje staat en als het een wat onbekendere game is zal ik ook kort vertellen waar ie over gaat.

Ik ga geen bepaalde volgorde aanhouden. Ik ga gewoon schrijven over de game waar ik op dat moment zin in heb. Of dat nu een vage Atari 2600 game is of een recent uitspeelde PS5 topper.

#01 Mouse Trap (ColecoVision)
#02 Spy vs Spy (NES)
Laatst gewijzigd door Ribbelchips op 30 jul 2021, 12:21, 3 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
Apenheul
Beheerder
Beheerder
Contacteer:

Re: De 100 games die van mij een gamer hebben gemaakt.

27 jul 2021, 15:37

Oh yeah! Mijn interesse is gewekt!
Ribbelchips

27 jul 2021, 16:57

# 1 Mouse Trap – Colecovision
Afbeelding
Ik schreef hierboven dat ik geen volgorde wilde gaan aanhouden, maar ik kan er eigenlijk niet om heen om te beginnen met het spel waar het voor mij allemaal mee begon: Mouse Trap op de CBS ColecoVision. Ik schat dat het rond 1987 moet zijn geweest (en ik een jaar of 8 was) toen de oudere (stief)broer van mijn schoolvriendje na een weekend bij zijn ‘echte’ vader thuis kwam met een spelcomputer. Het enige dat wij tot die tijd op de TV deden was het kijken van series als Masters of the Universe en Transformers en het huren van VHS actiefilms met Schwarzenegger (waar we eigenlijk nog te jong voor waren). En het dichtst dat ik op dat moment in de buurt van een videogame was geweest, was tijdens mijn speelsessies op de Tomy Turnin’ Turbo dashboard racer van een ander klasgenootje. Mijn mond viel open van verbazing toen ik die broer zag drukken op wat knopjes op een controller (die met een soort telefoonkabel aan de console vast zat) en dat er vervolgens op het TV scherm iets gebeurde…

Er zaten meerdere games bij de CV, maar het spel dat direct mijn aandacht trok was Mouse Trap. Toen ik het een keer mocht proberen voelde ik direct die beruchte vonk. Dit was leuker dan alles wat ik hiervoor aan bordspellen, speelgoed, films en series had gezien of gespeeld! Dit was de ultieme vorm van entertainment! De controller was, achteraf gezien, heel geavanceerd. Hij had veel meer actieknoppen dan bijvoorbeeld de Atari 2600, NES of Master System die ik later zelf zou bezitten en had de mogelijkheid om kartonnen faceplates te gebruiken. Deze werden geleverd bij games en lieten middels een pictogram zien welke knop welke functie had. Super handig!

Afbeelding
Deze faceplate werd bij Mouse Trap geleverd

Mouse Trap is eigenlijk een Pac-man clone zoals er begin jaren 80 wel meerdere zijn geweest. Je bestuurt een muis in een doolhof en je moet blokjes kaas eten terwijl je de katten ontwijkt. Als je een hondensnack eet kun je veranderen in een hond en zo de katten verslaan. Anders dan in Pac-man kun je zelf het moment kiezen waarop je in de hond transformeert. Daarnaast zijn een aantal muren van het doolhof gekleurd (rood, blauw en geel) en als je de bijbehorende knop op de controller drukt, klapt dat muurtje als een soort deurtje open. Hiermee kun je katten opsluiten en zo de laatste blokjes kaas bemachtigen. Heb je ze allemaal dan ga je naar het volgende level, wat net weer wat lastiger is dan de vorige. Je kent het wel. Het spel had ook een multiplayer mode waarin je het elkaar lastig kon maken.

Afbeelding

Waarschijnlijk is dit ook direct het spel uit mijn lijst waar ik het minst mee heb gespeeld van allemaal, want toen de broer een TVtje op zijn eigen kamer kreeg was het uit met de pret voor ons. Maar omdat het mijn eerste videogame was en zóveel indruk heeft gemaakt, mag het natuurlijk niet ontbreken in deze lijst. Gelukkig zou het niet lang meer duren voor we ontdekten dat de wijk-videotheek ook spelcomputers verhuurde en kreeg ik later zelf mijn eerste console…
Afbeelding
Apenheul
Beheerder
Beheerder
Contacteer:

27 jul 2021, 17:10

Ik ken de game niet, maar wel tof dat er een overlay bij zat zodat je weet wat de knoppen doen. Op basis van de beschrijving zou ik de game best eens ooit willen proberen.
Swey

27 jul 2021, 19:08

Dit is leuk! Ga ik in de gaten houden. Off topic: de laatste tijd zijn er weer een stel
Leuke originele topics gepost, tis echt leuk om door het forum heen te gaan zo!
kingoftherain

27 jul 2021, 19:13

Grappig. Toevallig vorige maand voor het eerst over gehoord. Leuk topic om in de gaten te houden. Ben benieuwd wat er allemaal voorbij gaat komen.
"My life is a chip in your pile. Ante up!"
Setzer Gabiani - Final Fantasy III / VI

kingoftherain by day, N00b Extraordinaire by...er...whenever I feel like it. Watch me suck at games.
N00b Extraordinaire's YouTube channel
KillingRaptor

27 jul 2021, 19:15

Deze ga ik zeker ook volgen, altijd tof dit soort topics. Zo leer je vaak nog nieuwe games kennen of krijg je zin om games die in je backlog te zitten te spelen!
Mark

27 jul 2021, 20:19

Swey schreef:
27 jul 2021, 19:08
Dit is leuk! Ga ik in de gaten houden. Off topic: de laatste tijd zijn er weer een stel
Leuke originele topics gepost, tis echt leuk om door het forum heen te gaan zo!
Ik wilde ongeveer hetzelfde schrijven. Mijn volledige aandacht heb je, mooi initiatief man. Forum barst inmiddels van de schitterende topics waarin gebruikers ons meenemen in hun eigen belevingen of in een of andere catalogus (de nieuwe GB games, Toejam's PS2 lijst etc.). Mooi om te zien, volg ze allen met plezier.
Fing3r

28 jul 2021, 00:21

Leuk om dit soort lijstjes te volgen, komt vast genoeg langs dat ik nog moet ontdekken.
Afbeelding
segatarian

28 jul 2021, 21:12

Top! Ik ga t ook zeker volgen
Ruud
Koningsdag Koning 2017
Koningsdag Koning 2017
Contacteer:
eBay gebruikersnaam: nesfountain

28 jul 2021, 21:29

Leuk topic om te volgen.

Mouse Trap ken ik zelf nog van de Atari 2600.
Die heb ik toen nog gekocht toen de Atari games in de grote opruiming waren (4 spellen voor 20 gulden meen ik me te herinneren).

Wel erg lang geleden dat ik die gespeeld heb.
Kunstschilder1987
Contacteer:

28 jul 2021, 21:32

Ribbelchips schreef:
27 jul 2021, 16:57
Mouse Trap is eigenlijk een Pac-man clone
en... klaar met dit topic! :happy: :dontknow:
hahaha nee leuk om te volgen hoor, benieuwd wat er zoal voorbij gaat komen. :evil2:
voor mensen die het interessant vinden te zien wat ik maak:
:investigate: Link naar mijn website/schilderijen :investigate:
Afbeelding
BA BARACUS - KUNSTSCHILDER1987 - KRATOS prima rijtje spierbundels :happy:
kingoftherain

28 jul 2021, 22:31

Kunstschilder1987 schreef:
28 jul 2021, 21:32
en... klaar met dit topic! :happy: :dontknow:
De naam Pac-Man gaat in mijn volgende aankopenpost ook voorbij komen. Dan weet je vast dat je die kan overslaan. :thumbup:
"My life is a chip in your pile. Ante up!"
Setzer Gabiani - Final Fantasy III / VI

kingoftherain by day, N00b Extraordinaire by...er...whenever I feel like it. Watch me suck at games.
N00b Extraordinaire's YouTube channel
OldSchool
Contacteer:

29 jul 2021, 14:22

Tof topic, heel leuk idee!

En een goede aftrap. Mouse Trap is samen met Pepper II voor mij wat de ColecoVision definieert. Pac-Man kloon gaat me een beetje ver, ik hou het op een door Pac-Man geïnspireerde game. Ik heb hem wel ook voor de Atari, maar daarop moet ik hem nog eens proberen.

En wat betreft de controller: ik kan me voorstellen dat hij destijds als geavanceerd aanvoelde, maar man, er zijn weinig controllers die zoveel kramp veroorzaken als deze ondingen!

Maar ga vooral door! Ik ga met interesse lezen wat er zoal voorbij komt!
Ribbelchips

30 jul 2021, 12:11

Bedankt voor de reacties! De tweede toevoeging is al bijna af.

Pac-man kloon klinkt misschien negatief, maar beide games hebben imo teveel overeenkomsten om het slechts 'geïnspireerd door' te noemen. Bovenaf zicht, doolhof vol eetbare blokjes, vijanden die je achterna zitten en die zelf van jager in prooi veranderen als het personage een powerup eet. Alleen die klapdeurtjes zijn uniek. "Pac-man met een twist" dan :)
Afbeelding
Ribbelchips

30 jul 2021, 12:12

Afbeelding
Nog een game die niet perse bekend staat omdat hij heel erg goed is, maar waar ik wel een bijzondere band mee heb en waar een (voor mij) memorabel verhaal aan kleeft. In de good old NES day waren de kassa’s van winkels als Intertoys nog niet zo geavanceerd als tegenwoordig. Op het bonnetje stond vaak alleen vermeld dat het om een ‘computerspel’ ging, met de prijs en datum van aanschaf. Toen een vriendje op een dag een afgeprijsde Double Dragon kocht voor 59,95 ging ik met dat bonnetje een ander (maanden oud en uitgespeeld) spel inruilen. De titel van dat spel weet ik niet meer, maar het inruilen ging gesmeerd en ik mocht dus voor dat bedrag iets anders uitzoeken. In een aanbiedingsbak zag ik al snel Punch Out! Liggen voor 20 piek. Die kende ik en die pakte ik als eerste. De andere games uit de bak waren voornamelijk reguliere budgetbak titels als Burai Fighter, Marble Madness en Blades of Steel dus het was even zoeken voor ik een keuze had gemaakt. De twee games die ik ook voor 20 meenam, koos ik op basis van de box en de screenshots achterop. De ene was dus Spy vs Spy en de ander een wazig spelletje genaamd Metroid, die ik eerst maanden aan de kant legde omdat ik er geen reet aan vond…
Afbeelding

Spy vs Spy bleek een multiplayer game pur sang, waarbij het in retrospect erg jammer is dat het niet online speelbaar was omdat je constant elkaars scherm in de gaten kunt houden. Je bestuurt beide een spion die zich allebei in hetzelfde gebouw (een ambassade) bevinden. Het doel is om binnen een bepaalde tijd dat gebouw te verlaten met een koffer met daarin de vier geheime voorwerpen. Deze voorwerpen liggen verstopt in kasten, achter schilderijen en in bureaulades van de verschillende kamers van het gebouw. Pas wanneer je de koffer hebt kun je meerdere voorwerpen tegelijk bij je dragen. Tot die tijd zal je dus goed moeten onthouden in welke kamer en op welke plek je andere voorwerpen hebt aangetroffen of verstopt. Deze locaties kun je gelukkig beveiligen met een aantal boobytraps, zodat de andere spion er niet mee vandoor kan gaan. Denk aan een tijdbom in de kamer, een emmer water boven een deur of een springveer achter een kast die je tegenstander tegen de muur laat ‘katapulten’. Als je geraakt wordt door zo’n boobytrap ben je tijdelijk uitgeschakeld en kun je alleen maar toekijken hoe je de andere spion snel alle voorwerpen bij elkaar probeert te zoeken om te ontsnappen naar die ene deur in het huis die leidt naar het vliegveld. Je kunt de boobytraps ook weer onschadelijk maken met ‘counter-items’. Heb je gezien dat je tegenstander een emmer water boven de deur van een kamer heeft gezet waarin hij een de sleutel heeft verstopt? Dan kun je met een paraplu toch die kamer binnen zonder uitgeschakeld te worden. Zit het geld verstopt in een bureaula met een springveer? Dan kun je met een tang deze onschadelijk maken en er alsnog mee vandoor gaan.

Spy vs Spy is een ogenschijnlijk eenvoudig, maar enorm tactisch spelletje waarin je elkaar heerlijk kunt frustreren. Ik heb enorm veel tijd doorgebracht met deze game samen met twee schoolvrienden en tegelijk mijn ouders knetter, knettergek gemaakt met de soundtrack. Het is niet zozeer dat deze slecht is of enorm op je zenuwen werkt, maar er is gewoon maar één deuntje dat constant op de achtergrond speelt. Als je het spel hebt gespeeld, weet je precies wat ik bedoel en kun je het waarschijnlijk nog altijd mee-neuriën

Afbeelding
Pas jaren later ontdekte ik dat Spy vs Spy eigenlijk een ‘running gag’strip-serie was toen ik het MAD magazine eens doorneuste in de een boekenwinkel. De twee proberen hier ook constant elkaar uit te schakelen op de meest idiote manieren. Erg vermakelijk. Op de PS2 en Xbox is in 2005 ook een Spy vs Spy spel verschenen. Deze richtte zich meer op een singleplayer modus met missies en combat, maar de multiplayer modus was een gemoderniseerde versie van deze klassieker.. Ohja, die truc met dat omwisselen heb ik nog best vaak toegepast. Pas in het PS2-GameCube tijdperk kwamen de titels van de games op de bonnetjes te staan.
Laatst gewijzigd door Ribbelchips op 30 jul 2021, 12:15, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
KillingRaptor

30 jul 2021, 12:15

Die heb ik zelf leren kennen op de Master System, ook heel vaak gespeeld indertijd!
Ribbelchips

30 jul 2021, 12:28

De SMS versie heb ik nooit gespeeld, maar wel eens filmpjes van gezien. Volgens mij is dat een port van de C64 versie van het spel en de NES versie meer een remake. Nou blinkt het spel grafisch sowieso niet echt uit, maar de SMS versie oogt wel heel karig. De kleuren op de SMS zijn wel mooier dan op de NES. Zoals wel vaker.
Afbeelding
Fing3r

31 jul 2021, 00:10

Ik heb de game vroeger wel op de C64 gespeeld, maar ik snapte er toen niet al teveel van. Maar mijn broer en ik hadden de grootste lol 😁
Afbeelding
Apenheul
Beheerder
Beheerder
Contacteer:

31 jul 2021, 01:41

Nesrunner had mij deze game aangeraden en volgens mij heb ik de cart nog maar heb ik nooit kans gezien te spelen. Jammer zo te lezen want het lijkt me hilarisch.
OldSchool
Contacteer:

31 jul 2021, 14:06

Fing3r schreef:
31 jul 2021, 00:10
Ik heb de game vroeger wel op de C64 gespeeld, maar ik snapte er toen niet al teveel van. Maar mijn broer en ik hadden de grootste lol 😁
Precies dit! Ik heb de game ook voor het eerst op de C74. Maar uiteraard gekopieerd. Geen manuals, geen internet om iets op te zoeken, kortom: geen enkel flauw benul van wat je nou moest doen. Wel kende ik Spy vs Spy, want in een strip pakket dat we ooit kregen bekende, zat een pocket. Best grappig.

Ik heb vele jaartjes later de PS2 ergens opgepikt en wel eens gespeeld met bekenden op een game avondje. Ik moet zeggen dat ik nog niet veel beter wist wat ik nou precies moest doen, maar we hebben wel gelachen.

Onverwachte game, maar aangezien het bij mij ook weer herinneringen doet ophalen, weer een geslaagde keuze!
toejam

03 aug 2021, 20:06

Leuk en interessant topic in elk geval op basis van de eerste twee titels :) Spy vs Spy was ook op de C64 een hit maar ik was er te jong of te ongeduldig voor want ik heb hem nooit gesnapt.
Professional dabbler
Ribbelchips

23 aug 2021, 15:04

Afbeelding

Ik ben geboren in 1979 en dat maakt me natuurlijk een kind van de 80’s. Ik groeide op met Masters of the Universe, Transformers en G.I Joe. Omdat mijn ouders eerst voor honderden guldens aan He-man figuren hadden gekocht en daarna voor nog meer aan Transformers waren ze heel huiverig toen de volgende rage zich aandiende. Hoe lang zou de kleine Ribbelchips die ‘computerspelletjes’ nou echt leuk blijven vinden? Een paar maanden? Een half jaar? De NES Action Set die ik graag wilde koste 299 gulden en het risico dat het ding na een half jaar stof lag te verzamelen vonden ze een beetje te groot. Ik moest dus eerst maar eens bewijzen dat deze nieuwe hobby geen eendagsvlieg was op een tweedehands Atari 2600 Jr die mijn vader kocht van een collega.

Daar leek het in eerste instantie wel een beetje op uit te draaien, want het spel Q-Bert dat ik bij de Atari kreeg vond ik niet veel aan en na een week ofzo speelde ik nauwelijks nog op mijn eerste console. Tot ik op een zondagochtend met m’n pa mee ging naar een rommelmarkt waar ik een paar games mocht uitzoeken uit een grote doos. De games varieerden van 5 tot 10 gulden per stuk en ik weet nog precies welke vier cartridges ik kocht (want het waren tevens de enige games die ik bij de Atari heb gehad). De eerste was een dubbele cart (aan beide zijden een andere game) met daarop Spike Peak en Ghost Manor (die laatste moest ik net googlen), de anderen waren Jungle Hunt, Missile Command en Double Dragon. Van die laatste had ik de hoogste verwachtingen. De broer uit het Mouse Trap stukje hierboven had eens een NES gehuurd met Double Dragon en dat vond ik echt een geweldige game! Super enthousiast drukte ik bij thuiskomst dus de DD cart in mijn 2600… De teleurstelling die ik voelde toen ik op onze TV zag hoe deze Atari Double Dragon er uit zag is moeilijk te beschrijven. Waar je in de NES versie gezichtsuitdrukkingen van de personages kon zien, hádden mijn Billy en Jimmy niet eens een gezicht! Dat gezicht bestond uit een stuk of 6 roze pixels. Ik was zó teleurgesteld dat ik het spel volgens mij in totaal maar een uurtje heb gespeeld. Toen ook beide games op die ‘Double ender’ tegenvielen leek de vrees van mijn ouders gegrond. Tót ik Missile Command in de 2600 schoof! Het spel waar ik vooraf eigenlijk de minste verwachtingen van had…

Afbeelding

Grafisch was Missile Command waarschijnlijk wel het eenvoudigste spel dat ik had. Zoals wel meer games in die tijd paste alle actie in één TV scherm. Met een beetje verbeeldingskracht ontwaar je onderin het scherm 6 steden, met in het midden een raketbasis. Vanuit de lucht worden er raketten afgeschoten op de steden en aan jou als ‘Missile commander’ natuurlijk de schone taak om deze vijandige raketten uit de lucht te schieten. Dit doe je door de baan van de raket te voorspellen en de cursor een paar centimeter vóór de raket te plaatsen en te vuren. Je afweergeschut schiet dan een explosief af dat in de lucht explodeert. Alle vijandige rakketten binnen de straal van die explosie worden vernietigd

Het spel speelt zich volgens Wikipedia af in de Amerikaanse staat Californië en het zijn de aliens die je steden onder vuur nemen. Met de kennis van nu doet de setting mij enorm denken aan het Israel/Palestina conflict, met jou als handmatige bediener van de Iron Dome. De raketten komen in waves op de steden af en zijn te goed te zien dankzij de gekleurde sliert rook die ze achterlaten. Naarmate het spel vordert veranderen de patronen, dalen de raketten sneller, splitsen ze zich en worden ze afgewisseld met een ander soort raketten die geen rookspoor achterlaten. Als een raket één van je steden raakt, ligt deze in puin. Als alle zes de steden kapot geschoten zijn is het Game Over.

Afbeelding

Missile Command was het eerste spel dat ik echt uren en uren speelde om er beter in te worden en om verder te komen. Het ging me niet eens zozeer om de highscore, maar vooral om te zien welke kleur achtergrond het volgende level zou hebben. Elke dag kwam ik weer een stukje verder, tot ik er achter kwam dat het op een gegeven moment gewoon onmogelijk moeilijk werd. Maar dat bleek gelukkig wel lang genoeg om mijn ouders te overtuigen dat mijn passie voor video games niet zomaar overwaaide en ik kreeg groen licht om de Atari door te verkopen en de opbrengst bij mijn verjaardag en rapportgeld te doen en een NES te kopen! Hoe het kon gebeuren dat ik na maanden zeuren en sparen uiteindelijk met een Sega Master System naar huis ging, vertel ik in de volgende update! Missile Command heb ik in de circa 30 jaar na het verkopen van de Atari vreemd genoeg trouwens nooit meer gespeeld!
Afbeelding
OldSchool
Contacteer:

23 aug 2021, 16:55

Tof! Altijd mooi om liefde te zien voor de 2nd gen, al is het maar een beetje 😉.

Ik ben een liefhebber van Atari, maar ik moet bekennen dat Missile Command me nooit zo heeft getrokken. Er is wel een vergelijkbare game op de C64, waarvan ik straks vast wel ineens op de naam kom, die ik regelmatig speelde, maar deze originele variant heeft me nooit kunnen bekoren.

Desondanks tof om te zien dat deze game voor jouw de aankoop van een NES, uh, Master System mogelijk heeft gemaakt. Mooi verhaal, ben al benieuwd naar de volgende!
Mark

23 aug 2021, 18:49

Heerlijk om te lezen. Vooral de achtergrondverhalen maken het mooi. Ik heb vaker van mensen gehoord dat ze van hun ouders eerst een oude console weg moesten doen voor ze de next-gen mochten kopen.

Mijn ouders zijn nooit zo van het wegdoen, verkopen noch weggooien. Waarschijnlijk ook de reden dat hun, toch wel forse, woning compleet volstaat. Zeker 5 éénpersoonsmatrassen liggen nog op de 'logeerkamer' (die al minstens 6 jaar niet voor die doeleinden gebruikt is) opgestapeld. Laatst met mijn fiets door een stuk met net gesnoeide struiken gefietst; zij hadden nog twee nieuwe binnenbanden voor me. Nieuw huis gekocht, draaiplateau uit de oven/magnetron was smerig; zij hadden nog een nieuwe liggen. Zo kan ik nog wel even doorgaan.

Goed, ik dwaal af van het onderwerp. Zullen de biertjes in de zon na een hectische dag wel zijn. Anyway, ben erg benieuwd naar je volgende post.

Terug naar “Retro gaming”