Swey’s new Game Boy game reviews!

Nostalgie! Alles vanaf de Atari 2600 t/m de Nintendo GameCube.
Swey

Re: Swey’s new Game Boy game reviews!

12 nov 2021, 22:25

Flozem schreef:
12 nov 2021, 22:17
Je had me bij een meisje dat haar poes moet vinden… :evil2:

Qua gameplay heeft het zo te horen wat weg van balloon kid. En dat is een leuke game.
Ik las het terug en heb besloten het zo te laten, het is goed zo :)
Balloon kid ken ik niet , maar als het zoals dit is, dan wil ik het zeker proberen!
Swey

19 nov 2021, 00:19

Pine Creek

Carmelo Electronics

Te koop bij:
Incube8 Games

https://incube8games.com/products/pine-creek-gbc

Release date: Oktober 2021
Prijs:$59,99 CIB , geen losse cart optie

Play through tijd: main game 3-4 uur

Game had ik standaard CIB besteld: box van goede kwaliteit , een zwarte insert die goed bij het thema past ,cart met hard plastic case.

Net als bij de vorige review is deze repro cart van hoge kwaliteit . Naadloos, voelt en insert net als een originele cart,mooi label met een matte finish die echt past bij de game.

Ik heb de game gespeeld op een GBA SP 101. Mooie Color optie in de game en op GBA “widescreen mode” speelt het ook erg lekker.

Pine Creek is een murder-mystery adventure game. Je speelt als een jongetje waarvan één van de meisjes uit zijn vriendengroep vermist wordt.
Gedreven door het gevoel dat er meer achter steekt gaat de jongen zelf op onderzoek uit. Nadat hij de politie voor haar huis omzeild en de kamer van zijn vriendin in sluipt,doet hij een vreselijke ontdekking….
Vanuit dit punt ontwikkelt het verhaal zich verder, zul je ontdekken wat er gebeurt is met je vriendin? Is ze weg gelopen of zit er meer achter? Leeft ze überhaupt nog? Heeft er iemand iets mee te maken?
Gaandeweg de game ga je dit en veel meer ontdekken, maar wellicht moet je wel een en ander weten over deze game.
Dit is een game voor volwassenen, absoluut niet voor kids of jongeren. Er is veel sterk taalgebruik en de thema’s en onderwerpen die voorbij komen zijn stevig te noemen. Dit is niet een vrolijke game.
Ik houd het vaag om spoilers te voorkomen.

Dat gezegd hebbende als dat je niet afschrikt ga je een game tegemoet die technisch zeer goed gemaakt is. Besturing en menu’s zijn top, game saved overal soepel en is niet gecrashed. Er is superveel dialoog in de game, het is een beetje een visual novel met fetch quests. De dialogen zijn over het algemeen goed geschreven al heb ik wel wat stijl- en spelfouten gezien in het Engels. Waar ik ook erg van hou is dat de dialogen van iedereen veranderen na gebeurtenissen in de game , vrijwel letterlijk elke character heeft wat nieuws te zeggen en het zijn er best veel. De dorpjes waar je komt voelen wel alsof er leven inzit.
Ik was niet zo onder de indruk van de soundtrack en de sprite graphics. Door de art stijl vond ik het oprecht moeilijk om de sprites “ te lezen”. Het was lastig om te zien welke char een sprite voorstelde en ze leken ook enigszins op elkaar waardoor het uit elkaar houden moeilijk was, wel zo belangrijk in een story-heavy game.
De game is redelijk lineair, je hebt wel
Wel enige replay value doordat je iets andere keuzes kunt maken en in totaal 3 endings hebt.

Swey’s Sentence:
Technisch goed gemaakte game die zware thema’s onder de loep neemt. Wel mijns inziens echt overpriced voor wat je krijgt. De sweet spot voor dit soort releases vind ik toch rond de $35. Ik heb er als gameboy fan geen spijt van, maar als je twijfelt zou ik een ROM overwegen.

See ya next time!
OldSchool
Contacteer:

19 nov 2021, 09:38

Klinkt tof! Dank voor de review!
Swey

19 nov 2021, 19:52

OldSchool schreef:
19 nov 2021, 09:38
Klinkt tof! Dank voor de review!
Thanks! Fijn dat iemand er wat aan heeft :)
Swey

03 apr 2022, 11:57

Tales of Monsterland

JJ Games

Te koop bij:
BitmapSoft

https://www.bitmapsoft.co.uk/product/ta ... nsterland/

Release date: November 2021
Prijs:£40,-CIB , geen losse cart optie, £10,- digitale versie

Play through tijd: main game 2-4 uur

Game had ik standaard CIB besteld: box van goede kwaliteit , cart met hard plastic case en een manual.

Net als bij de vorige review is deze repro cart van hoge kwaliteit . Naadloos, voelt en insert net als een originele cart.

Ik heb de game gespeeld op de Analogue Pocket. De game komt alleen in “ gameboy green” kleur optie.

Tales of Monsterland betiteld zichzelf als een Arcade Platformer, denk aan Monster Boy.
De game start met de protagonist die een verhaal voorgelezen krijgt,vervolgens wordt je wakker in een onbekend dorpje en begint je avontuur!

Ook de typische starting store zit erin, een leuke knipoog naar de jaren ‘90.

Het probleem waar je protagonist tegen aan loopt is dat de brug naar huis verwoest is door monsters! Het hele gebied rondom het dorp wordt belaagt en is onveilig. Kortom; save the villagers en zorg dat je naar huis kunt, beetje typisch, maar wel erg “GameBoy”, ik hou ervan.

De gameplay is wat wisselend, wel soepel zonder glitches of crashes. Maar de combat had wat mij betreft echt beter gekund. De reach van je attack is heel erg kort waardoor je op 1-2 pixels afstand van de enemy moet staan om te raken. Hierdoor krijg je vaak dat je zelf ook een tik krijgt omdat je toch de enemy raakt voordat de pushback van jouw attack optreed ,persoonlijk vond ik dat best frustrerend. En klein dingetje waar ik aan moest wennen; de gravity bij een jump is heel stevig waardoor je op je hoogtepunt echt als een blok omlaag komt. Ik houd er zelf meer van als het allemaal wat geleidelijk gaat, niets onoverkomelijk maar wel een puntje.
Het spel is goed geschreven en de muziek is redelijk, niet slecht maar zeker ook niet super goed. Hoeft ook niet, zeker als je bedenkt dat dit de eerste game is van de developer.
Waar het spel echt zijn shine heeft is de
pixel art en de progression. De art en design zijn echt geweldig gedaan voor het platform, echt on par met de beste games voor het systeem.
Deze game is niet alleen een platformer maar kent ook ability gated progression, er zit een beetje een metroidvania-light sausje overheen wat echt heel goed gedaan is.Progression is wel lineair.
Je kunt namelijk verschillende “forms” vinden en aannemen die je een andere ability geven, wat weer toegang geeft tot nieuwe gebieden.
Het spel is niet moeilijk maar vergt wel enig zoek werk om verder te komen.
De game zelf geeft al aan dat er verborgen gebieden en secrets te vinden zijn, in de manual wordt al gehint op een verassing als je een no-continue run doet.
Dat is mij niet gelukt in deze eerste playthrough, ik heb dan ook een stuk van de full game gemist en ik vermoed zeker niet alle secrets gevonden

Swey’s Sentence:
Technisch goed gemaakte game met echt verassend art en een hele leuke gameplay, zeker voor het platform. Al is de playthrough tijd kort, er zit zeker meer in het vat om er alles uit te halen. Wat ik zelf eigenlijk nooit doe maar nu dus wel: ik ga meteen een nieuwe playthrough starten. Ben zo benieuwd naar wat ik gemist heb en welke creatieve dingen de dev verstopt heeft, dat heb ik zelden maar hier wel.

Het nadeel is dat er geen cart-only is. Je zit dus vast aan een vrij prijzige cib physical. Voor mij als liefhebber, zeker gezien de kwaliteit van de game en toch de reply value , is dit nog te overzien. Maar voor de nieuwsgierige gameboy fan zou ik de digitale versie aanraden.

See ya next time!
KillingRaptor

03 apr 2022, 19:53

Dit klinkt wel tof eigenlijk! Zeker met dat je hem vergelijkt met Monster Boy.
Kunstschilder1987
Contacteer:

03 apr 2022, 22:18

wat ik heerlijk vind, is je omschrijving van de combat

"De reach van je attack is heel erg kort waardoor je op 1-2 pixels afstand van de enemy moet staan om te raken. Hierdoor krijg je vaak dat je zelf ook een tik krijgt omdat je toch de enemy raakt voordat de pushback van jouw attack optreed ,persoonlijk vond ik dat best frustrerend. "

dat omschrijf je zo duidelijk dat ik me er precies alles bij kan voorstellen. erg goed verwoordt!

Ik vind het wel tof klinken, maar omdat ik nog zo ongelooflijk veel heb liggen laat ik m lopen. wel heb ik de aankoop site onder mijn favo bladwijzers gezet... dus wellicht ooit :)
voor mensen die het interessant vinden te zien wat ik maak:
:investigate: Link naar mijn website/schilderijen :investigate:
Afbeelding
BA BARACUS - KUNSTSCHILDER1987 - KRATOS prima rijtje spierbundels :happy:
Swey

03 apr 2022, 23:31

Heb vanmiddag een tweede “ no death” playthrough gedaan en kan zeggen dat de extra content van 10-15 min erg leuk is en eerlijk gezegd er nog beter uitziet dan de main game. Met een hint naar de volgende game waar de dev mee bezig is.
Apenheul
Beheerder
Beheerder
Contacteer:

04 apr 2022, 07:13

Een van de uitgebreidere moderne Game Boy games zo te lezen, dat slaan doet me erg aan Crystalis denken; die had er ook last van dat je behoorlijk dichtbij de vijand moest staan.
Kunstschilder1987
Contacteer:

15 mei 2022, 21:03

Flozem schreef:
12 nov 2021, 22:17
Je had me bij een meisje dat haar poes moet vinden… :evil2:
hahaha hier lach ik me suf om :lol: :lol: geweldig! :thumbup:
voor mensen die het interessant vinden te zien wat ik maak:
:investigate: Link naar mijn website/schilderijen :investigate:
Afbeelding
BA BARACUS - KUNSTSCHILDER1987 - KRATOS prima rijtje spierbundels :happy:
Ok Impala!
Contacteer:

16 mei 2022, 08:25

Ik geniet echt van deze reviews! Super leuk om te lezen! :smile:
Swey

17 mei 2022, 14:03

Ok Impala! schreef:
16 mei 2022, 08:25
Ik geniet echt van deze reviews! Super leuk om te lezen! :smile:
Fijn te horen dat je ervan geniet! Staat nu heel even stil gezien ik aan Tales of Eternia begonnen ben op de PSP, daarna ga ik weer aan een nieuwe GB game beginnen , ik heb er nog genoeg :)
arjen1981
Animal Crossing Tour 2020
Animal Crossing Tour 2020

17 mei 2022, 17:29

Dat scherm van die Analogue Pocket.... Het blijft me verbazen.
Swey

08 aug 2022, 11:36

Ghostly Labyrinth

Jared Chansen

Te koop bij:

https://www.etsy.com/nl/listing/9412986 ... ch_click=1

Release date: December 2020
Prijs:€22,48 CIB , geen losse cart optie, digitale versie gratis te downloaden

https://jaredchansen.itch.io/ghostly-labyrinth

Play through tijd: main game 1-2 uur volgens de maker. Ik tikte hem af op 25 minuten

Game had ik standaard CIB besteld: box van goede kwaliteit , cart met hard plastic case en een kleine manual.

Net als bij de vorige review is deze repro cart van hoge kwaliteit . Naadloos, voelt en insert net als een originele cart.

Ik heb de game gespeeld op de Analogue Pocket.
Het spel is een platformer waarbij je als meisje je een grot gaat ontdekken maar uiteraard stort de ingang naar de grot in zodra je erdoor bent en zie je jezelf gedwongen door het labyrint van gangen een weg naar buiten te banen.

Enemies zijn geesten die je kunt verslaan door met je zaklamp erop te schijnen. De batterij ervan loopt echter ook leeg, die kun je opladen door extra batterijen te vinden in de cave.

En dat was het. Deze game is echt een van de meest basic games die ik ooit gespeeld heb. De game is super kort, de
Rooms zijn vrijwel leeg, er zijn maar drie enemy types. Je kan gems verzamelen maar die doen er niet toe. Het is echt een eerste project van iemand die net met GB Studio heeft leren werken.

Swey’s Sentence:
2/10 en dat alleen omdat het platformen op zich wel goed werkt, maar dat is ook het enige. Speel de gratis digitale game een keertje voor de lol , maar geeft er alsjeblieft geen cent aan uit.

See ya next time!
Fing3r

08 aug 2022, 14:02

Klinkt een beetje als een project van een jonge tiener die interesse heeft in het maken van games.
Afbeelding
Swey

08 aug 2022, 15:14

Fing3r schreef:
08 aug 2022, 14:02
Klinkt een beetje als een project van een jonge tiener die interesse heeft in het maken van games.
Precies dat, zo is de game ook gemaakt, daarom geen spijt van dat ik em toch gekocht heb. Ik zeg vaak dat ik dit soort dingen zie als liefdadigheid naar de devs die wellicht de Link’s Awakening van morgen gaan maken in de toekomst. Maar voor de algemene gamer die een goeie game wil spelen kan ik het niet aanraden
Apenheul
Beheerder
Beheerder
Contacteer:

08 aug 2022, 16:37

De tileset is best netjes, daar is dan denk ik de meeste aandacht naar gegaan in Ghostly Labyrinth.

Terug naar “Retro gaming”