Swey’s new Game Boy game reviews!

Nostalgie! Alles vanaf de Atari 2600 t/m de Nintendo GameCube.
Swey

Swey’s new Game Boy game reviews!

17 jul 2021, 10:08

In dit topic wil ik nieuwe games voor de Game Boy in de schijnwerpers zetten. Er blijken toch een aantal devs te zijn die op die goeie ouwe grijze baksteen vandaag de dag nog nieuwe titels ontwikkelen.
Ik zal mij hier beperken tot nieuwe titels die fysiek op cart uitgebracht zijn en dus te spelen zijn op originele hardware.
Het zal geen review reeks zijn waar elke week een nieuwe game review in staat, maar ik mik erop om wel met enige regelmaat een nieuwe te plaatsen.
Hopelijk hebben jullie er wat aan en geef vooral feedback .

Enjoy!
Swey

Re: Swey’s new Game Boy game reviews!

17 jul 2021, 10:08

Lunar Journey

Greenboy Games
https://greenboygames.com/

Release date: oktober 2019

Play through tijd: 30-45 minuten

Game komt cib zoals het hoort: box van goede kwaliteit , insert, cart met hard plastic case en gameplay manual.
Helaas is de cart van het type “GAME” , je kent ze wel van de cheap knockoff Chinese games. Pasvorm kan onwijs verschillen per cart, maar deze paste soepel. Wel heeft de cart een hoge kwaliteit label met een mooie glossy finish.

Ik heb de game gespeeld op een GBA SP 101.Volgens de website worden de games ook ondersteund door bijvoorbeeld de super gameboy.

In Lunar Journey speel je als protagonist Green Boy, die tevens de mascotte van GreenBoy Games is. Je bent op missie gestuurd om bepaalde mineralen van de maan te verzamelen want “ insert willekeurige reden hier”.

Zodra je het ruimteschip verlaat merk je meteen dat er iets niet pluis is: JE BENT NIET ALLEEN!! ( duh duh duh duuuuuhhh…!)

De game speelt als een kleine homage aan het point ‘n click genre. Je moet je door bepaalde voorwerpen op een bepaalde locatie te gebruiken steeds verder door het spel werken. De graphics zijn echt best goed gedaan. De sprites zijn leuk en er zitten genoeg kleine grappen in de dialogen of dingen die je vind die het interessant houden. En er is limonade.

Gameplay is heel rechttoe rechtaan en eenvoudig. Er zitten ook wat mindere kanten aan, zo zitten er spelfouten in en is het Engels soms wat apart of situationeel niet passend. Het is te merken dat Engels niet de eerste taal is van de dev.

Dat gezegd hebbende heb ik tijdens mijn play through echt een dikke grijns van oor tot oor gehad. Het is ver verwijderd van een perfecte game maar het is gewoon verdraaid charmant gedaan. Ik vond het echt een typisch leuke Game Boy game die echt wel creatief is.
Replay value is er eigenlijk niet, dit is echt een one-and-done. Maar mijns inziens echt de moeite waard als je echt van de Game Boy houdt en iets totaal nieuws wil spelen.
Kunstschilder1987
Contacteer:

17 jul 2021, 11:42

ontzettend leuk geschreven review Swey! ik hield het al in de gaten na je post in het uitspeeltopic. had de limonade er al voor koud gezet ;)
ik vind het wel komisch dat uitgerekend greenboy niet groen is :D maar dat komt natuurlijk door de kleurentoevoeging van de gba in deze :)

Ben zelf niet zo van het point/click genre, dus sla ik deze iig over. in de andere kan t zijn dat er nog iets interessants voorbij komt, al vind ik het wel aan de prijs gezien de speeltijd die het 'oplevert'. Hoe kijk je daar bij deze titel naar, was het je de 49 euro waard? natuurlijk betaal je dan ook voor de rariteit en het verzamelaspect van een nieuwe CIB gameboy ervaring.
voor mensen die het interessant vinden te zien wat ik maak:
:investigate: Link naar mijn website/schilderijen :investigate:
Afbeelding
BA BARACUS - KUNSTSCHILDER1987 - KRATOS prima rijtje spierbundels :happy:
Swey

17 jul 2021, 12:25

Kunstschilder1987 schreef:
17 jul 2021, 11:42
ontzettend leuk geschreven review Swey!

Hoe kijk je daar bij deze titel naar, was het je de 49 euro waard? natuurlijk betaal je dan ook voor de rariteit en het verzamelaspect van een nieuwe CIB gameboy ervaring.
Thanks! Tja, tis weinig bang for your buck, dat gaat gelden voor meer van deze Green Boy games, zeker de eerste twee. Ik beschouw het als sponsoren van toekomstige games die anders niet mogelijk zouden zijn. Deze specifiek heb ik erg veel lol van gehad, ter vergelijk : Felix the Cat wordt alom geprezen als hidden gem op de GB, maar die kost al gauw €30 voor een losse cart en is in 20 min uit te spelen . Dat was een beetje mijn kader. Voor mij de moeite waard, maar in mij voorstellen dat dit niet voor iedereen is.
KillingRaptor

17 jul 2021, 13:04

Mooie review! Game lijkt me ook echt wel tof eigenlijk, ziet er zoals je al zei in de review erg charmant uit allemaal. Heb je deze van de site van Green Boy Games zelf gehaald? Ik vroeg me vooral af vanwaar ze verzenden, in verband met eventuele douanekosten enzo.
OldSchool
Contacteer:

17 jul 2021, 13:11

Toffe review! Voor mij is prijs wel van belang, dus naast de belangrijke playthrough tijd wat je al aangeeft, zou ik inderdaad graag de prijs al in de review zien. Maakt het dan toch makkelijker de afweging te maken.

De game klinkt aardig, maar dan zou ik er niet graag 49€ voor neerleggen om eerlijk te zijn. Buiten dat blijft de review tof en leuk om te lezen. Ik ga dit topic blijven volgen!
Swey

KillingRaptor schreef:
Mooie review! Game lijkt me ook echt wel tof eigenlijk, ziet er zoals je al zei in de review erg charmant uit allemaal. Heb je deze van de site van Green Boy Games zelf gehaald? Ik vroeg me vooral af vanwaar ze verzenden, in verband met eventuele douanekosten enzo.
Ik heb een tijdje terug de dev zelf via mail benaderd, maar nu is er een derde printrun beschikbaar op de site. Is vanuit Europa dus relatief lage kosten
KillingRaptor

17 jul 2021, 13:19

Swey schreef:
KillingRaptor schreef:
Ik heb een tijdje terug de dev zelf via mail benaderd, maar nu is er een derde printrun beschikbaar op de site. Is vanuit Europa dus relatief lage kosten
Dat is interessant! Even kijken naar de games want dit vind ik echt heel tof om te zien allemaal. Misschien dat ik er ook een tweetal bestel ofzo.

Edit:
Ik heb sneller beslist dan gedacht, heb er al twee besteld. :biggrin: Deze en The Shapeshifter! Pretty excited for them. Ik heb wel niets van verzendingskosten moeten betalen, beetje vreemd wel. :giggle:
Mark

17 jul 2021, 14:40

Vet topic, ga ik aandachtig volgen. Point and click is ook niet mijn genre, maar wel leuk dat er nog nieuwe games gemaakt worden. Ben benieuwd naar de volgende.
Apenheul
Beheerder
Beheerder
Contacteer:

17 jul 2021, 15:01

One down many more to go!

Point & click vind ik een mooi genre maar de games zijn heel erg hit or miss voor mij. In tegenstelling tot bij andere genres vind ik de setting in dit genre erg bepalend voor in hoeverte ik er in kan komen.
Swey

26 jul 2021, 21:07

Submarine 9

Greenboy Games
https://greenboygames.com/

Release date: April 2019
Prijs:€ 39,-

Play through tijd: 5-20 minuten

Game komt cib zoals het hoort: box van goede kwaliteit , insert, cart met hard plastic case en gameplay manual.
Waar het bij de vorige review een prima cart van het type “GAME” was, is het hier een ander verhaal:

Matige sluiting van de cart, toen ik deze in de slot bracht zou ik zweren dat ik de
Label eraf zou strippen, zo scheef ging het erin.

Ik heb de game gespeeld op een GBA SP 101.

Submarine 9 is een ode aan de Game and Watch games van vroeger. Er is dus sprake van een high-score gameplay en niet zozeer een “ einde”. Het spel is gewoon klaar als je af bent.

Het spel vindt plaats op…een onderzeeër!! Big surprise there…
Het is jouw doel om vijandelijke schepen die dichterbij komen dmv torpedo’s tot zinken te brengen voor ze je raken:

Het is super simpel gemaakt. De vijf witte knoppen bedien je door het handje links en rechts te bewegen terwijl de vijandelijke schepen steeds dichterbij komen. Druk je de knop in, dan schiet je een torpedo af( die je overigens niet ziet) en zinkt het vijandelijke schip. Wordt je geraakt, dan gaat er een leven af;

Het spel is over als je levens op zijn.

Wat je moet weten is dat dit de eerste of tweede gameboy game van de dev was. Het spel is zeer summier en er lijkt niet echt logica in de beweging te zitten van de vijandelijke schepen, dus ook lastig een strategie te bedenken mbt volgorde van torpedo’s afvuren.
Gelukkig is de dev zich ervan bewust en ik deel dan ook zijn mening als eindconclusie: koop deze game alleen als je de dev wil steunen of je graag een full set van Greenboy Games najaagt want het is verder op geen enkele wijze te verantwoorden als uitgave.
Persoonlijk zoals in mijn voorgaande post heb ik deze gekocht als support voor de dev . Ik beschouw het als liefdadigheid waarvan ik weet wat er met het geld gebeurt.

Niet zo spannend dit keer maar het is wat het is!
De volgende review wordt er eentje die niet van Greenboy Games is!
Apenheul
Beheerder
Beheerder
Contacteer:

27 jul 2021, 12:31

Leuk om te zien dat je de aankoop van die game als een soort liefdadigheid richting de developer ziet. Ik ben ook af en toe wel eens in de stemming om het leven van een indie developer wat prettiger te maken door allerlei extra's te doneren bij een fundraiser campagne, b.v. door een pizza en fles wijn te laten bezorgen :)
OldSchool
Contacteer:

27 jul 2021, 12:59

De game is misschien niet baanbrekend, maar dat geldt ook wel voor een aantal “echte” Gameboy games van vroeger. En eigenlijk… lijkt deze me leuker om te spelen dan de vorige! Maar dat komt ook omdat ik het leuk vindt om hij score games te spelen.

Ook wel tof dat ze eerlijk aangeven dat de game het geld niet waard is en je hem alleen moet kopen als je de dev wil supporten. Dat getuigt van enige oprechtheid. Helaas vind ik 39€ net too much, vooral ook omdat ik op het moment de prioriteit even leg bij het compleet krijgen van de Evercade collectie. Maar deze zou ik zeker wel willen spelen!
Ok Impala!
Contacteer:

29 jul 2021, 16:39

Erg leuk topic. Ik lees het met veel interesse! :smile:
toejam

03 aug 2021, 20:01

Kan de plaatjes helaas niet zien maar even wat footage opgezocht en denk dat ik je wel snap. Ik koop op de C64 ook regelmatig een spelletje omdat ik de dev een toffe peer vind. Maar dat is allemaal digitaal voor een paar euro. Zeer interessante reviews om te lezen in elk geval, dank!
Professional dabbler
Swey

08 aug 2021, 12:28

Quest Arrest

The Retro Room Games

https://theretroroomgames.com/

Prijs:$35,- CIB, $15,- cart only

Play through tijd: 1 uur

Game had ik CIB besteld: box van goede kwaliteit , insert, cart met hard plastic case. Er hoort een manual bij te zitten maar die zijn ze bij mij vergeten, er staat nog een mail uit met de vraag hoe dit opgelost wordt, beetje slordig wel.
Net als de vorige games is de cart van het type “GAME”. Ik krijg zo langzaamaan het idee dat dit de enige repro cart maker is.
De cart was echt krom. Gek genoeg paste het wel goed en er zat een mooie kwaliteit glossy label op.

Ik heb de game gespeeld op een GBA SP 101. Helaas zit er geen gameboy Color optie in deze game en was het beeld gewoon “ gameboy green” en niet ingekleurd.

Je speelt als detective Bennet die net gepromoveerd is en de opdracht krijgt de straten schoon te vegen van criminaliteit.

Het spel speelt als soort collect-and-continue murder mystery met combat elementen.
Gaandeweg het spel ontdek je steeds meer aangaande een criminele bende die iets groots van plan is. Combat is opgesplitst in twee delen:
Eerst krijg je een Pokemon-achtig scherm met keuze uit dodelijk en niet dodelijke acties

Je kunt in de game een “ good cop” of een “ bad cop” zijn. Schiet je alle boeven dood, en kies je bepaalde acties, wordt je een bad cop en heeft dat gevolgen voor het spel en hoe burgers met je omgaan.
Wil je een good cop zijn, dan moet je de criminelen arresteren en krijg je een tweede scherm waarbij je in rap tempo knoppen moet indrukken die op het scherm verschijnen waarbij je steeds een stapje dichterbij de verdachte komt.

Het spel eindigt als je de baas van de bende dieven ontmaskerd en verslaat. Je acties hebben invloed op het einde van het spel.

Er is wel sprake van fors taalgebruik in de game, dus niet echt voor de kleintjes.

De game was leuk gemaakt. Leuke sprites en de dialogen wisselden steeds na een betekenisvolle actie van vrijwel alle NPC’s. Het is wel heel makkelijk. Wel is de game glitchy, in die korte playthrough is de game twee keer gecrasht. Gelukkig saved het goed en was er eigenlijk niets aan de hand. Ik vind het jammer dat de game zo kort was, ze kwamen net lekker op stoom met de gebeurtenissen en toen was het klaar. Wel enige replay value in de zin dat je als good cop of bad cop kunt spelen.
Mijn conclusie: leuke kleine game voor de gameboy fan, maar dan wel cart-only.

See ya next time!

UPDATE: na wat lezen blijkt dat er maar liefst 7 eindes zijn afhankelijk van je keuzes in het spel.
Laatst gewijzigd door Swey op 11 aug 2021, 12:32, 2 keer totaal gewijzigd.
Apenheul
Beheerder
Beheerder
Contacteer:

08 aug 2021, 12:31

Ziet eruit als een wat uitgebreidere game dan de afgelopen reviews, misschien op die point & click adventure achtige game na. Deze lijkt me tot nu toe wel het leukst.
KillingRaptor

08 aug 2021, 12:33

Deze staat op de Indie Heroes collectie van de Evercade, maar eens proberen later!
Swey

08 aug 2021, 12:37

KillingRaptor schreef:
Deze staat op de Indie Heroes collectie van de Evercade, maar eens proberen later!
Oh wat leuk! Ja dat is echt een perfecte manier voor zoiets , gewoon op een combi-cart voor een mooi prijsje.
Swey

08 aug 2021, 14:31

Apenheul schreef:
08 aug 2021, 12:31
Ziet eruit als een wat uitgebreidere game dan de afgelopen reviews, misschien op die point & click adventure achtige game na. Deze lijkt me tot nu toe wel het leukst.
Ja deze is tot nu toe de meest beefy, meer dialogen, meer actie-en-gevolg en reply value in een alternatief einde. Is echt geinig om dit te zien met die nieuwe devs .En ondertussen zitten er nog drie games in de pre-order!
KillingRaptor

11 aug 2021, 07:48

Ik zag dit net voorbijkomen, misschien iets voor jou?

Afbeelding
Swey

11 aug 2021, 09:21

KillingRaptor schreef:
11 aug 2021, 07:48
Ik zag dit net voorbijkomen, misschien iets voor jou?

Afbeelding
Staat al op mijn notifications list :) maar thanks voor de heads up! :thumbup:
OldSchool
Contacteer:

11 aug 2021, 10:45

KillingRaptor schreef:
Oh, dat is gunstig! Ik vond de game wel interessant klinken, en nu hoef ik ook nog eens geen nieuwe aankopen te doen om hem te spelen! 🙃

Terug naar “Retro gaming”