Advies? SNES aansluiten op HD TV (zonder scart)

Nostalgie! Alles vanaf de Atari 2600 t/m de Nintendo GameCube.
Ok Impala!
Contacteer:

Advies? SNES aansluiten op HD TV (zonder scart)

25 apr 2021, 13:48

Ik dacht vandaag m'n SNES weer eens aan te sluiten, om er vervolgens achter te komen dat mijn huidige TV geen scart ingang heeft en ook geen composiet. Wat ik wel heb is Component en HDMI. Nu sloot ik op mijn oude TV m'n SNES aan met een RGB Scart kabel, wat prachtige kleuren opleverde. Wat zouden jullie adviseren om m'n SNES aan te sluiten op m'n huidige TV?

- Een scart naar HDMI convertor? En zo ja, welke?
- Een HDMI kabel voor SNES, zoals deze? https://www.retronintendokopen.nl/super ... 4-gamecube. Heb je in dat geval ook de heldere kleuren van RGB?
- Composiet via Component aansluiten?

Ik begrijp dat er hele dure upscalers en dergelijke bestaan, maar ik ben op zoek naar een kwaliteit vergelijkbaar met RGB scart voor onder de €50,- . Advies van harte welkom! :smile:
KillingRaptor

Re: Advies? SNES aansluiten op HD TV (zonder scart)

25 apr 2021, 14:26

Welke televisie heb je precies? Want voor sommige moet je iets aanschaffen als tussenstuk om scart te kunnen gebruiken. Voor Samsung heb je dit bijvoorbeeld: https://www.bol.com/nl/p/hama-mini-scar ... 023852574/
Zach

25 apr 2021, 14:33

Ik weet niet hoe het zit voor de SNES, maar voor de PS2 vind ik die HDMI converters niet heel goed. Je hebt zeg maar de Aliexpress varianten, die erg donker zijn. Ik heb zelf een van Pound gekocht en daar was ik eerst best enthousiast over. Alleen na verloop van tijd worden de kleuren roze, even aan de inputs prutsen en het wordt weer normaal. Soms erg vervelend als je midden in een game zit.
Zie hieronder, ik weet niet of het op een PAL SNES werkt.
https://www.poundtechnology.com/supernes-ntsc

Dan is er altijd nog de SNES Mini met emulatie-mogelijkheden natuurlijk.
Ok Impala!
Contacteer:

25 apr 2021, 15:30

De Pound SNES cable heeft blijkbaar een color probleem, aldus Metal Jesus. :sad:

Ik heb een Samsung TV, maar ben bang dat een Scart converter extra lag zal opleveren. Ik wil de SNES ook veel gebruiken om Gameboy games op Super Gameboy te spelen, dus de SNES mini gaat 'm niet worden. Ik denk overigens dat ik een goede kabel gevonden heb:

https://www.amazon.com/Original-Nintend ... 184&sr=8-9

Deze is specifiek gemaakt voor de SNES en ondersteunt dus ook RGB. Goede review hier:

Mark

25 apr 2021, 19:20

Ik heb het zelf al jaren geleden opgegeven en speel SNES (en Super Gameboy, geweldig apparaat) gewoon op de oude beeldbuizen. GBA speel ik op de Gameboy Player op de NGC, ook top.

Mijn advies is: koop een goede, oude televisie. Paar tientjes en je bent voor altijd klaar. Misschien niet het advies wat je zoekt maar wel recht uit het hart.
Ok Impala!
Contacteer:

26 apr 2021, 13:08

Ik kwam er net achter dat ik m'n SNES kan aansluiten met de composiet kabels in de component ingang. Dat werkt blijkbaar niet bij alle TVs, maar bij die van mij wel! Nu kan ik in ieder geval spelen. Het beeldresultaat valt me nog niet eens gigantisch tegen, zeker niet voor GB spellen. :biggrin:

De LevelHike kabel ga ik ook bestellen. Ik laat nog wel weten of het een beter resultaat oplevert. Alleen al de toevoeging van RGB zou heel wat verschil moeten maken vermoed ik zo... :smile:
OldSchool
Contacteer:

27 apr 2021, 20:12

Ik wilde net zeggen dat soms de component als dubbel werkt voor component en av.

Het is nu opgelost, maar wellicht voor in de toekomst: Het kan ook nog een optie zijn om een videorecorder te plaatsen, tussen oude console en moderne tv.
Gozert
Moderator
Moderator
eBay gebruikersnaam: gozert

27 apr 2021, 22:37

Als je bereid bent om wat meer uit te geven is een RAD2X kabel wellicht ook een mooie optie. Voordeel is dat je dan ook meteen een hoge kwaliteit kabel voor Nintendo 64 en GameCube hebt.

Hier ook nog een video van de al eerder genoemde Metal Jesus over deze kabels:

Ok Impala!
Contacteer:

04 mei 2021, 20:46

De LevelHike kabel kwam vandaag al binnen. Direct testen! En het ziet er echt fantastisch uit! :party3:

.....

....tot je gaat bewegen met je karakter....

... ik weet niet precies hoe het komt, maar zodra je met je sprite rond gaat lopen begint het beeld te trillen, vooral bij het horizontale scrollen.

... ik had al gezien dat dit ook met mijn AV kabel gebeurde, maar daar gebeurde het alleen als je begon met lopen... met de Levelhike blijft het scherm trillen... Bij beide opties zie je ook een wazige streep achter je poppetje aan bewegen.

Ik vermoed dat het iets te maken heeft met 50hz console op een 60hz TV spelen. Maar waarom dit probleem dan nog groter wordt met de LevelHike is mij een raadsel. Ik heb het op twee TVs getest, en beiden hetzelfde effect. Zou natuurlijk ook kunnen dat m'n SNES het aan het begeven is. :scared:

Iemand hier die mij zou kunnen uitleggen waardoor dit veroorzaakt wordt?

Ik heb inmiddels al wel besloten om m'n Wii maar gewoon aan te sluiten en daar lekker SNES games op te spelen. :smile: De Super Gameboy kan dan helaas niet gebruikt worden. :crying:
OldSchool
Contacteer:

04 mei 2021, 23:30

Kun je de hz niet instellen? Misschien scheelt dat al?
Ok Impala!
Contacteer:

05 mei 2021, 06:28

OldSchool schreef:
04 mei 2021, 23:30
Kun je de hz niet instellen? Misschien scheelt dat al?
Nope, geen optie op m'n Samsung HDTV. Of iemand moet een geheim menu kennen? :investigate:

Terug naar “Retro gaming”