Button Bashers Top 25 Draft: Super Nintendo Entertainment System

Nostalgie! Alles vanaf de Atari 2600 t/m de Nintendo GameCube.
Ruud
Koningsdag Koning 2017
Koningsdag Koning 2017
Contacteer:
eBay gebruikersnaam: nesfountain

Re: Button Bashers Top 25 Draft: Super Nintendo Entertainment System

04 mar 2021, 13:07

Ik heb Super Metroid vroeger tweemaal uitgespeeld (de tweede poging net 5 minuten te langzaam voor het beste einde..).

Daarna nooit meer gespeeld. Het moest maar weer eens van komen.
Gozert
Moderator
Moderator
eBay gebruikersnaam: gozert

05 mar 2021, 15:53

Tetris Attack

Afbeelding

Release date: 27 oktober 1995
Ontwikkelaar: Intelligent Systems
Genre: Puzzel

Tetris Attack is de eerste game in de Panel de Pon of Puzzle League serie. Ondanks wat de naam wellicht doet vermoeden heeft de game bijzonder weinig te maken met Tetris, maar is de naam puur gekozen voor marketingredenen. Tetris Attack is namelijk een zogenaamde "Match 3" puzzelgame waarbij je door middel van een cursor twee blokjes horizontaal kunt wisselen, in de hoop zo minstens drie blokjes van dezelfde kleur horizontaal of verticaal op een rij te krijgen om deze te laten verdwijnen. In de tussentijd komen er vanaf de onderkant van het scherm steeds meer blokjes bij. Het is dus een kwestie van snel genoeg te blokken wegwerken en bij voorkeur door middel van combinaties om zo meer tijd te krijgen of je tegenstander dwars te zitten met vuilnisblokken die je zijn kant op kan sturen. De graphics zijn weergegeven in een Yoshi's Island sausje, een game die we ongetwijfeld ook nog gaan terug te zien binnen deze top 25.

De game kent verschillende spelmodi met verschillende moeilijkheidsgraden. Zo is er een verhaalmodus waarbij je tegen een reeks computergestuurde tegenstanders speelt, waarbij je moet zorgen dat jij niet de eerste bent bij wie de blokken de bovenkant van het scherm raken. Daarnaast zijn er enkele modi waarbij je zonder tegenstander speelt, maar andere doelen hebt zoals een zo hoog mogelijk score halen in twee minuten tijd, zo lang mogelijk overleven met een steeds sneller stijgende stapel blokken of een bepaalde hoeveelheid blokken wegwerken. Uiteraard zijn enkele van deze modi ook tegen een menselijke tegenstander speelbaar in de tweespelermodus. Ten slotte is er ook nog een Puzzle modus waarbij je alle tijd krijgt, maar slechts een beperkt aantal zetten krijgt om alle blokken op het scherm weg te werken. Het spel kent dus genoeg variatie en zal daarom waarschijnlijk voor iedereen wat wils hebben.

Afbeelding Afbeelding

De Super Nintendo zit niet bepaald verlegen om puzzelgames. Zo heb je o.a. de Tetris & Dr. Mario combinatie cartridge, Puyo Puyo in de vorm van Kirby's Avalanche, Puzzle Bobble in de vorm van Bust-a-Move, etc. Dat zijn stuk voor stuk prima games die de moeite waard zijn, maar dat zijn allemaal rereleases of ports van games die op andere systemen hun oorsprong hadden. Voor deze top 25 wilde ik toch een puzzelgame kiezen die zijn oorsprong vond op dit platform, maar toch ook zeker zijn mannetje staat.

Wat mij betreft is Tetris Attack immers een van de drie beste puzzelgames aller tijden samen met Puyo Puyo en Tetris. Zoals je gewoon bent van de meeste puzzelgames is het makkelijk instappen, maar deze game kent kent net als de eerder genoemde andere games genoeg diepgang om lang te blijven boeien. Je zult echt goed de kunst van het opzetten en uitvoeren van combinaties onder de knie moeten krijgen om de grootste uitdagingen het hoofd te kunnen bieden. Wat dat betreft is het skill-plafond erg hoog. Dat maakt het voor mij dan ook gruwelijk verslavend. Steeds net dat extra stukje beter worden om uiteindelijk toch die uitdaging te overwinnen geeft altijd een heerlijke kick. :D

Wellicht ook grappig om te vermelden is dat mijn moeder vrij bedreven is in deze game en mij zo nu en dan uitdaagt voor een potje waarbij ik het dan absoluut niet cadeau krijg. Normaliter is ze vrij relaxed als een aankomt op bordspellen en video games, maar bij Tetris Attack kan ze echt gruwelijk fanatiek worden. Dan komt er ineens een kant van haar naar boven die je normaliter nooit ziet. :lol:

Naast de versie op de Super Nintendo verscheen er ook een versie op de Game Boy en zijn er meerdere vervolgen verschenen die allemaal dezelfde kerngameplay hebben maar in een net iets ander jasje gegoten zijn. Zo is er o.a. Pokémon Puzzle League voor de Nintendo 64, Pokémon Puzzle Challenge voor de Game Boy Color, Dr. Mario & Puzzle League voor de Game Boy Advance, Puzzle League DS voor de Nintendo DS en zit er een Puzzle League mini-game in Animal Crossing: New Leaf op de 3DS. Mocht je Nintendo Switch Online hebben, dan is de Japanse versie, Panel de Pon, speelbaar via de SNES app. Vrijwel allemaal prima betaalbare opties overigens.
Zach

05 mar 2021, 16:28

Super Metroid is briljant. Eigenlijk geen andere Metroidvania die zo'n indruk op mij heeft gemaakt als Super Metroid. Metroid: Zero Mission vond ik wel een goede game. Fusion was voor mij te Alien: Resurrection.
KillingRaptor

05 mar 2021, 16:29

De eerste van het lijstje die ik nog nooit heb gespeeld dit. Heb hem wel staan op de SNES Mini ook (en blijkbaar ook op de Switch dus :lol:) dus moet hem toch maar eens proberen! Al ben ik niet de grootste liefhebber van dit soort puzzelgames. :biggrin:
Afbeelding
Galious
Moderator
Moderator

05 mar 2021, 17:22

Deze heb ik ook nooit gespeeld, maar mijn liefde voor dit genre beperkt zich tot welgeteld drie versies van Tetris (standaard, Bombliss en Battle Gaiden) én een vleugje Puyo Puyo :smile:
nmkl pjkl ftmch
Apenheul
Beheerder
Beheerder
Contacteer:

05 mar 2021, 18:11

Tetris Attack heb ik op GameCube (met 4 spelers) als Nintendo Puzzle Collection en GBA als Panel de Pon veel gespeeld, zoveel dat ik letterlijk de symbooltjes na uitzetten van de console nog kon zien. Je kan bij Tetris en Puyo Puyo "in the zone" raken maar met Tetris Attack ervaar ik dat nog veel sterker omdat je niet verrast wordt door RNG en je in je hoofd vaak 5 stappen vooruit loopt op wat je vingers automatisch aan het uitvoeren zijn. Ik heb een paar keer zelfs een soort out-of-body experience gekregen door deze game, waarbij tijdens het spelen mijn bewustzijn meer een toeschouwer werd dan actieve participant, heel bizar.
KillingRaptor

07 mar 2021, 19:08

Ik heb hem zonet een drie kwartier zitten spelen op de SNES Mini en ik moet zeggen dat ik me prima heb vermaakt ermee! Heb de stage clear mode zitten spelen, in stage 4 (elke stage bestaat uit 5 levels) begon het toch behoorlijk lastig te worden voor mij. :biggrin:
Ik had helemaal niet door dat Pokémon Puzzle League op de N64 hierop gebaseerd was, had over dat stukje geen gelezen. Die heb ik namelijk liggen en vond dat altijd wel een toffe game ook!
Afbeelding
Gozert
Moderator
Moderator

07 mar 2021, 19:14

Leuk om te horen dat je het toch een kans hebt gegeven en het bevalt! :)

Het is een game die inderdaad wel lastig kan worden, maar waarin je ook vrij snel beter wordt. Op een gegeven moment ga je toch steeds makkelijker mogelijkheden herkennen in die wirwar van kleuren en slijp je enkele automatismen in. Als je dan nog eens terugkijkt op levels waar je eerst moeite mee had, is het lastig om niet te lachen. ;)
Ribbelchips

08 mar 2021, 11:05

Deze en tijdgenoten als Wario's Woods en Yoshi's Cookie waren voor mij echte huur games. Ik vond het heel leuk om er een paar uur mee te spelen, maar deze games kostten vaak net zoveel als pak 'm beet Castlevania of Zelda. En ik gaf mijn zuur verdiende AH vakkenvul-centjes liever aan dat soort games uit.

Ik heb hem ook op de SNES Mini staan. Zal hem eens een kans geven als hij blijkbaar zo goed is. Destijds was hij me in ieder geval niet echt opgevallen.
Gozert
Moderator
Moderator

08 mar 2021, 11:54

Ja, dat snap ik wel. De game heeft natuurlijk niet de indrukwekkende productiewaarden van een grote RPG of action/adventure, leunt flink op de multiplayer modus en is sowieso niet voor iedereen weggelegd. Als je niet al te veel geld te besteden hebt als kind/tiener, zal dit soort games wat minder aantrekkelijk ogen om je spaarzame zakgeld of geld van je krantenwijk aan uit te geven. Daarentegen is dit wel een game met ontzettend veel replaywaarde en kunnen er daardoor stiekem toch al snel meer uurtjes in gaan zitten dan veel titels met een groot budget.
Ribbelchips

08 mar 2021, 12:34

Ja dat herken ik zeker wel van latere puzzle games. Picross, Tetris DS en Meteos op de DS heb ik bijvoorbeeld heel veel gespeeld, maar die waren wel een stuk vriendelijker geprijsd. Tegenwoordig zijn dit natuurlijk veelal downloadables geworden.
Gozert
Moderator
Moderator

09 mar 2021, 22:05

Ok Impala!, als je er klaar voor bent, ben jij aan de beurt! :)
Ok Impala!
Contacteer:

10 mar 2021, 09:40

International Superstar Soccer Deluxe (I.S.S. Deluxe)

Afbeelding

Release date: 1995
Ontwikkelaar: Konami
Genre: Sport

International Superstar Soccer Deluxe is een voetbal game voor de Super Nintendo met liefst 32 teams, verschillende toernooi modes en heel veel mogelijkheden om de game in te richten naar eigen smaak. De gameplay is een mix tussen simulatie en arcade. De I.S.S. serie is uiteindelijk beëindigd op de Gamecube. Konami maakt tegenwoordig wel nog de Pro Evolution Soccer serie, die z'n oorsprong op de Playstation vond.

In de tijd voordat EA de voetbalmarkt domineerde waren er nog zeer veel verschillende ontwikkelaars van voetbalgames. De NES had al een aardig aanbod, maar op de SNES kwam de ontwikkeling pas echt goed op stoom. Het was ook in die tijd dat de eerste Fifa game uitkwam. Met dank aan forse marketing en helpende game “journalisten” wist de Fifa serie al snel veel aandacht naar zich toe te trekken. In de schaduw van al dat marketing geweld bleef Konami haar eigen I.S.S. reeks uitbrengen. Waar ze met Konami Hyper Soccer al de beste NES voetbalgame hadden afgeleverd, daar deden ze er nog een flink schepje bovenop met de release van I.S.S. in 1994 op de SNES. Die game stak met kop en schouders uit boven alle concurrentie. Met de release van I.S.S. Deluxe in 1995 verbeterde Konami de game nóg verder en liet op dat moment alle concurrentie, inclusief Fifa ver achter zich. Het jammere was alleen dat vrijwel niemand in mijn omgeving dit door had. Dus terwijl iedereen Fifa speelde, speelde ik met één vriend I.S.S. Deluxe. We speelden hele WKs na, bouwden eigen toernooien en gingen zelfs zo ver om unieke shirts te ontwerpen. Vrijwel alles was mogelijk met I.S.S. Deluxe, en dat allemaal op de SNES!

Wat maakt I.S.S Deluxe nou zo goed dat het vandaag de dag nog steeds prima te spelen is? Naar mijn idee is dat omdat de game skill based is. Als je alleen op de keeper afrent, is het aan jouw skills te danken of je de keeper weet te omspelen en scoort of niet. Bij de andere voetbalgames uit die tijd was het toch vooral een kwestie van uithalen en hopen dat ie er toevallig in vloog. Je krijgt allerlei tools tot je beschikking om de tegenstanders uit te spelen. Je kunt kapbewegingen maken, lobjes, één-tweetjes, omhalen, etc etc. Ook het verdedigen geeft je volop mogelijkheden om de tegenstander de bal afhandig te maken. De besturing voelt erg goed, en door de grote sprites, kun je duidelijk zien dat al jouw knoppenacties één op één resultaat hebben. Kom daar maar eens om bij moderne voetbalgames, waar de game vaak deels zichzelf speelt.

De A.I. in I.S.S. Deluxe is verrassend robuust voor een SNES game. Op de hoge moeilijkheidsgraad moet je nog aardig je best doen om te winnen. En als je daarop uitgekeken bent, is er natuurlijk altijd te mogelijkheid om tot 4(!) spelers tegelijk te spelen. Daarbij kun je ook bij elkaar in het team plaatsnemen en samen de computer onder handen nemen. Het grappige is dat de game daar moeilijker van wordt, dus dat was voor ons vroeger altijd een leuke uitdaging!

Verlang jij ook wel eens terug naar die oude sportgames waarin je gewoon lekker kunt spelen zonder opsmuk? Dan mag I.S.S. Deluxe absoluut niet ontbreken in je collectie!

Laatst gewijzigd door Ok Impala! op 10 mar 2021, 12:58, 1 keer totaal gewijzigd.
Ribbelchips

10 mar 2021, 11:36

Ik heb mezelf hierin nooit echt begrepen. Ik heb jarenlang zelf gevoetbald, kijk meerdere wedstrijden per week en ben een behoorlijk fanatieke gamer, maar voetbalgames heb ik eigenlijk nooit kunnen waarderen. De 'realistische' dan, want ik heb me wél veel vermaakt met Nintendo World Cup, Sega Soccer Slam en de Mario Striker games. De enige op de SNES die ik heb gespeeld is Kick off 3. En dan vond ik het vooral leuk om alle namen aan te passen en een soort van vriendenteam te smeden. Het spel zelf was van ondergeschikt belang.

Dit is toch de voorloper van Pro Evolution Soccer? Wel grappig dat het anno 2021 nog speelbaar is. Dat is bij het gros van de sportgames niet bepaald het geval :D
KillingRaptor

10 mar 2021, 12:00

Ik heb net hetzelfde als Ribbelchips, alleen heb ik zelf nooit voetbal gespeeld. De games doen me echt niets buiten de niet realistische. De enige die ik dan wel weer tof vind is Super Sidekicks van SNK, gewoon die soundtrack daarin alleen al!
Afbeelding
Gozert
Moderator
Moderator

10 mar 2021, 12:43

Veel mensen denken inderdaad dat dit de voorloper van Pro Evolution Soccer is, maar dat is niet helemaal waar. De ISS serie werd namelijk door een andere studio gemaakt dan PES en hebben een tijd lang naast elkaar bestaan. PES komt voort uit de World Soccer Winning Eleven serie (de eerste Pro Evolution Soccer staat ook wel bekend als Winning Eleven 5), waar Goal Storm op de PlayStation de eerste game van was in het Westen. Latere games kregen in Europa wel de ISS titel, maar dat was puur voor marketing doeleinden, vergelijkbaar met Tetris Attack bijvoorbeeld.

Dat doet echter niets af aan de kwaliteit van deze games. Ik heb de SNES games minder gespeeld dan de N64 versies (SNES games enkel gehuurd; N64 games heb ik in bezit gehad), maar het was duidelijk dat dit ontzettend sterke sport games waren en wat mij betreft samen met Sensible Soccer het beste wat er te krijgen was qua voetbal in die periode. FIFA was revolutionair, maar was toch beperkter en minder vloeiend, zeker in die brakke SNES port.
Mark

10 mar 2021, 12:55

Mooie keuze, die had ik zelf ook op de lijst staan. Mijn favoriete speler was toch wel Koppers van team Holland.

En thanks voor de opheldering Gozert, ik hoor bij de mensen die dat altijd roepen. Weer wat geleerd.
Ok Impala!
Contacteer:

10 mar 2021, 13:06

De N64 versie is inderdaad ook heel erg goed. Wat daar vooral ook heel tof aan was, je kon alle namen veranderen en je eigen spelers creëren. Zo kon ik zelf ook meespelen in het Nederlands elftal! En je kon alle recente namen van voetballers toevoegen. Omdat je alles op je memory card kon opslaan bleef dat ook voor altijd bewaard. Dat nam wel een volledige memory card in beslag, maar was het zeker waard! :biggrin:

Maar helaas heeft de N64 versie de tand des tijds wat minder doorstaan door de lage framerate en het probleem van N64 in een acceptabele beeldkwaliteit afspelen op een moderne TV. Hetgeen vrijwel onmogelijk is door het ontbreken van accurate emulatie en de brakke video-out van de Europese N64. :sad:

De I.S.S. games op de Gamecube hadden helaas niet dezelfde kwaliteit. :sad:

Voor degenen die liever "niet realistische" voetbalgames spelen. Dan zou ik ISS Deluxe zeker niet afschrijven. Zoals ik schreef is het mix van simulatie en arcade. Het is dus ook echt een "game" en daarom nog steeds erg leuk om te spelen! Ik heb overigens het omgekeerde. Ik kijk geen voetbal meer, maar speel wel ISS Deluxe! :biggrin:

En over Fifa SNES gesproken. Kijk, vergelijk en je vraagt je werkelijk af waarom de meeste gamers toen Fifa prefereerden! Ik heb die game ook wel eens gespeeld en miste elke controle over de bal. Ik rende maar op goed geluk richting goal en dan uithalen. Meestal won je dan ook nog. :glare:

synergy
Winnaar Gameroom Award 2018
Winnaar Gameroom Award 2018

10 mar 2021, 14:26

I.S.S. Deluxe ook heel veel gespeeld vroeger met z'n vieren! Ik hou totaal niet van voetbal games, maar dit is echt ontzettend leuk als multiplayer.

Die fictieve namen waren ook goed. :lol:
Apenheul
Beheerder
Beheerder
Contacteer:

10 mar 2021, 15:00

Ik heb eigenlijk alleen Super Soccer Champ gespeeld op de SNES, Fifa 97 had een neef van mij en die heb ik ook wel eens gedaan maar zoals Ok Impala! al zei miste ik daar totaal de controle. Mijn broer had ISS64 maar die heb ik nooit gespeeld en bovendien vond ik Fifa 98 Road to the World Cup een stuk beter ogen.

Ok Impala!
Contacteer:

11 mar 2021, 11:09

Het grappige is dat je in die video van Super Soccer Slam precies het probleem van veel voetbalgames uit die tijd ziet. Als je weet wat je moet doen kun je constant goals scoren, en dan gaat de lol er snel vanaf! In 10 min naar 40-0! :lol:

Dat is me op het hoogste niveau bij I.S.S. Deluxe toch nooit gelukt! :wink:
Ruud
Koningsdag Koning 2017
Koningsdag Koning 2017
Contacteer:
eBay gebruikersnaam: nesfountain

11 mar 2021, 19:28

Deze had ik wel verwacht voorbij te zien komen, alleen dan wel van Mark :biggrin:

Ik had deze zelf gekozen, geweldig voetbalspel. Wat een herrie heeft dit spel thuis veroorzaakt (potjes tussen mijn broer en ik (hij meestal Brazilie of Italie en ik Nederland) gingen er verhit aan toe ("No Foul?"), dit tot grote ergernis van de andere huisgenoten.

We zijn inmiddels zo'n 15 jaar verder maar mijn moeder hoeft alleen maar het woord "Deluxe" te horen en ze weet het gelijk weer.
Mark

11 mar 2021, 22:01

Ruud schreef:
11 mar 2021, 19:28
Deze had ik wel verwacht voorbij te zien komen, alleen dan wel van Mark :biggrin:

Ik had deze zelf gekozen, geweldig voetbalspel. Wat een herrie heeft dit spel thuis veroorzaakt (potjes tussen mijn broer en ik (hij meestal Brazilie of Italie en ik Nederland) gingen er verhit aan toe ("No Foul?"), dit tot grote ergernis van de andere huisgenoten.

We zijn inmiddels zo'n 15 jaar verder maar mijn moeder hoeft alleen maar het woord "Deluxe" te horen en ze weet het gelijk weer.
Haha ik speelde ook altijd met Holland en een vriend met Italië of Brazilië. Nog steeds een flinke hekel aan Alejo (BR) en Carboni (IT). International Superstar Soccer... DELUXE!

In m'n jeugd speelde ik het altijd alleen. Ik denk dat dit het meest onvriendelijke spel is qua passwords opslaan, wat een ellende was dat.
Ok Impala!
Contacteer:

12 mar 2021, 14:40

Ik speelde eerst ook altijd met Nederland, maar naarmate ik beter werd koos ik meestal het slechtste team. Dan pakte ik bijvoorbeeld U.S.A., veranderde de t-shirt kleuren (de kleurcodes schreef ik op een blaadje), zette de conditie van de poppetjes op het allerslechtste niveau en noemde dat team dan Luxemburg. En dan kijken of ik met mijn fictieve Luxemburg het WK kon winnen! :biggrin:

Ook een grappig puntje. Ik ontdekte een paar jaar geleden pas voor het eerst dat de computer A.I. ook spelers kan wisselen. Hebben jullie dat ooit zien gebeuren? De enige manier waarop ik het heb kunnen triggeren is de computer de laagste conditie geven en dan eindeloos hetzelfde poppetje gaan tackelen totdat ze 'm wisselen. Helaas was de trigger voor het wisselen blijkbaar niet helemaal goed gebalanceerd, waardoor we 'm vroeger nooit tegenkwamen. :biggrin:
Ribbelchips

15 mar 2021, 14:26

Mijn bijdrage komt morgen!

Terug naar “Retro gaming”