Button Bashers Top 25 Draft: Super Nintendo Entertainment System

Nostalgie! Alles vanaf de Atari 2600 t/m de Nintendo GameCube.
Ok Impala!
Contacteer:

Re: Button Bashers Top 25 Draft: Super Nintendo Entertainment System

28 feb 2021, 21:25

arjen1981 schreef:
28 feb 2021, 14:48
FF6 mocht niet ontbreken. Dit was mijn Final Fantasy 7. Zelfs zo dat ik helemaal niet zo onder de indruk was van Final Fantasy 7. Ik vond juist door de afwisselingen de verhalen erg boeiend en is de setting ook helemaal mijn type final fantasy. De espers het schakelen tussen groepen zoals je zegt maar eigenlijk bevielen alle systemen en gameplay elementen mij erg goed. Als ik niet zon fan was van de mmorpgs was dit mijn favoriete final fantasy game.
Grappig. Ik had dezelfde ervaring toen ik Final Fantasy VII voor het eerst speelde. Doordat ik deel VI al gespeeld had, maakte VII minder indruk. Maar ik moet zeggen, toen ik VII jaren later nogmaals speelde, klikte het als nog. Deel IV, VI, VII en IX zijn mijn favoriete delen, met VI als mijn meest geliefde Final Fantasy. Ik vind de focus in VI veel beter dan in VII. :smile: VII heeft echter wel een heel duidelijke eigen sfeer, doordat het een meer moderne setting heeft. De eerste stukken in Midgar zijn ijzersterk en doen in veel opzichten ook aan deel VI denken.
Laatst gewijzigd door Ok Impala! op 01 mar 2021, 13:34, 1 keer totaal gewijzigd.
Fing3r

01 mar 2021, 09:05

Final Fantasy VI 😍, tijdloze game die zoals velen al aangeven nog niets aan kracht verloren heeft. Bij het lezen van jou stuk krijg ik direct weer de behoeft om de game nog eens op te starten.
De muziek van Nobuo Uematsu raakt bij nog steeds een gevoelige snaar, Terra's Theme hoor ik ook nog iedere dag als ik wakker word, het maakt mij rustig wakker en zwelt dan langzaam aan totdat mijn vrouw zegt dat ik hem uit moet zetten :(
Afbeelding
Ribbelchips

01 mar 2021, 10:41

Ik durf het bijna niet te zeggen, maar ik heb nog nooit een Final Fantasy game écht gespeeld. En dat is niet omdat ik niks heb met J-RPG's heb, maar omdat die nummering me af schrok en later omdat ik ivm tijdgebrek keuzes moest maken en vaak voor andere RPG's koos. Je enthousiasme is wel erg aanstekelijk trouwens, en ik heb deze op de SNES mini wel staan. Misschien dat ik hem na deze draft serie eens ga proberen. Leuk stukje!
arjen1981
Animal Crossing Tour 2020

01 mar 2021, 12:52

Welke RPG's zijn dan jouw favorieten Ribbelchips?
Ribbelchips

01 mar 2021, 13:45

Ik heb niet echt een favoriete serie, maar RPG's waar ik me erg mee vermaakt heb zijn Golden Sun, Tales of Symphonia, Tales of Vesperia, Ni No Kuni, Eternal Sonata, Dragon Quest VII en XI, Persona 5...
arjen1981

01 mar 2021, 14:23

Wow Dragon Quest VII was wel een heftige op de Playstation. Maar jou lijst is denk ik zo divers dat elk Final Fantasy deel je wel zal aan kunnen spreken denk ik. Elk deel is natuurlijk een los opzicht zelf staand avontuur net als Dragon Quest. VI VIII en XII zijn mijn favorieten maar zo heeft iedereen zijn favorieten. Ik kijk ook echt wel (voor de verandering) enorm uit naar XVI. Gewoon met VI beginnen op je SNES Mini inderdaad.
Apenheul
Beheerder
Beheerder
Contacteer:

01 mar 2021, 14:58

Galious schreef:
23 feb 2021, 23:30
Super Aleste

Afbeelding
Ik heb nog nooit een game uit de Aleste serie gespeeld, helaas zit dit deel niet in de recent verschenen Aleste Collection want anders had ik die misschien wel overwogen dankzij jouw nominatie. De longplay waar ik een stukje van heb bekeken laat inderdaad toffe Mode 7 effecten zien. Ik denk dat ik mjn SNES mini maar eens ga mmblmmbl
Apenheul
Beheerder
Beheerder
Contacteer:

01 mar 2021, 15:00

Ribbelchips schreef:
25 feb 2021, 15:44
ActRaiser

Afbeelding
Ik ben ontzettend fan van Quintet vanwege met name Illusion of Time, maar Actraiser heb ik ondanks alle lof die ik erover gelezen heb nooit gespeeld omdat het sim-management mij wel aansprak maar het actie gedeelte eigenlijk niet. Gelukkig is de titel niet duur dus als beuzen weer (hopelijk ooit) een ding worden dan houd ik mijn ogen ervoor open.
Apenheul
Beheerder
Beheerder
Contacteer:

01 mar 2021, 15:07

Ok Impala! schreef:
27 feb 2021, 13:55
Final Fantasy VI

Afbeelding
De 3e game op een rij die ik niet gespeeld heb (dat is niet helemaal waar, ik heb de eerste paar uur meerdere keren gespeeld), maar in dit geval is de reden dat ik graag van FFVI mijn laatste FF zou willen maken en dan staan er nog een paar op de shortlist die ik in ieder geval nog even wil proberen.
Ribbelchips

01 mar 2021, 15:28

arjen1981 schreef:
01 mar 2021, 14:23
Wow Dragon Quest VII was wel een heftige op de Playstation. Maar jou lijst is denk ik zo divers dat elk Final Fantasy deel je wel zal aan kunnen spreken denk ik. Elk deel is natuurlijk een los opzicht zelf staand avontuur net als Dragon Quest. VI VIII en XII zijn mijn favorieten maar zo heeft iedereen zijn favorieten. Ik kijk ook echt wel (voor de verandering) enorm uit naar XVI. Gewoon met VI beginnen op je SNES Mini inderdaad.
VII was een tikfout, het moet Journey of the Cursed King zijn :)
arjen1981

01 mar 2021, 15:53

Ah VIII en XI zijn inderdaad fantastisch!
Gozert
Moderator
Moderator
eBay gebruikersnaam: gozert

01 mar 2021, 16:19

De mainline Final Fantasy games zijn inderdaad allemaal op zichzelf staande games in hun eigen afzonderlijke universum. Er zijn wel wat spin-offs zijn vervolgen die aan elkaar gelinkt zijn, maar die dragen altijd ook het nummer van de game waartoe ze behoren (i.e. Final Fantasy IV: The After Years, Crisis Core: Final Fantasy VII, Final Fantasy X-2, etc.). Zolang de titel alleen maar bestaat uit Final Fantasy en het nummer, kun je er zo induiken zonder dat je belangrijke dingen mist. Er is hoogstens hier en daar een geinige easter egg die verwijst naar een eerder deel, maar qua personages, verhaal, etc. hoef je je nul zorgen te maken.
Gozert
Moderator
Moderator

02 mar 2021, 12:34

Super Metroid

Afbeelding

Release date: 19 maart 1994
Ontwikkelaar: Nintendo R&D1
Genre: Action-adventure

Super Metroid is de derde game in de Metroid serie en een direct vervolg op Metroid II: Return of Samus voor de Game Boy uit 1991. Het is echter niet nodig om de eerdere games te spelen, want de belangrijkste gebeurtenissen worden helder en duidelijk opgesomd in de intro van de game. Je neemt de rol aan van premiejager Samus Aran die naar de planet Zebes reist om de laatste Metroid (een buitenaardse levensvorm met enorme potentiële krachten) uit de klauwen te redden van de leider van de ruimtepiraten, Ridley.

De game is samen met Symphony of the Night een van de belangrijkste grondleggers van het Metroidvania subgenre zoals we het nu kennen. Natuurlijk waren er al elementen van dit subgenre aanwezig in eerdere games in de serie, maar Super Metroid was eigenlijk de eerste game waarin dit écht geslaagd is uitgewerkt. Daar waar de eerdere Metroid games door menig gamer als wat achterhaald beschouwd worden, wordt Super Metroid tot op de dag van vandaag vrijwel unaniem nog steeds als een meesterwerk gezien.

Voor de mensen onbekend met dit subgenre: de gameplay richt zich vooral op het verkennen van één grote spelwereld waarin de powerups die je ontdekt je steeds verder helpen om plekken te bereiken waar je eerder niet bij kon komen. Denk hierbij aan bommen om muren op te blazen, laarzen waarmee je hoger kunt springen, een hittebestendig pak om hetere gebieden te kunnen doorkruisen, etc. Met elke powerup kun je steeds meer van de wereld verkennen tot je uiteindelijk je einddoel hebt bereikt. Wat dat betreft lijkt het qua structuur enigszins op een klassieke game uit de The Legend of Zelda serie, maar dan in de vorm van een sidescrollende platformer.

Afbeelding

Wat Super Metroid nog steeds zo ontzettend goed maakt zijn met name het ontwerp van de spelwereld en de sfeer die het daarin weet neer te zetten. Er zit een heerlijke flow in je progressie door de game en door de vele mogelijkheid en talloze kleine geheimen is het een genot om de game tot in de puntjes te verkennen. Dit alles wordt nog eens extra versterkt door de sfeer dankzij de prachtig vormgegeven omgevingen vol kleine details, een legendarische soundtrack die altijd prima bij de omgeving en de actie lijkt te passen, en indrukwekkend en geloofwaardig ontwerp van vijanden en met name de bazen (met Kraid en Crocomire als hoogtepunten). Het weet daardoor ook heel goed een verhaal te vertellen zonder dat er daadwerkelijk dialoog of verbale uitleg is. Echt ontzettend knap hoe dit gedaan is in een 16-bit game.

Het grappige is dat ik de game vroeger rond de release niet echt kon waarderen. Ik snapte er niet bijster veel van en ik kwam om de haverklap vast te zitten. De strategy guide die met de big box versie geleverd werd hielp me af en toe wel verder, maar dat hield op een gegeven moment ook op. Pas veel later, volgens mij in 2010, gaf ik de game een nieuwe kans en toen klikte het wél, en hoe... Inmiddels is het een van mijn favoriete games aller tijden en speel ik het vrijwel elk jaar door met 100% van alle items en upgrades in (vooralsnog) een steeds iets snellere tijd. Speaking of which...

Naast dat Super Metroid een van de grondleggers is van het Metroidvania subgenre, heeft het ook een grote rol gespeeld in het populariseren van speedrunning. De game beloont spelers al met betere eindes afhankelijk van de snelheid waarmee ze het uitspelen, maar de spelwereld heeft meerdere plekken waar je met genoeg vaardigheid de game kunt "sequence breaken". Hierdoor kun je de volgorde waarin de game zich normaliter ontvouwt aanpassen, waardoor er steeds snellere tijden mogelijk zijn. Dit is natuurlijk ideaal voor speedrunning en dat is niet onopgemerkt gebleven, want dit blijft één van de populairste games op dit gebied. Hoewel het niet mijn spreekwoordelijke kopje thee is om te doen, vind ik het wel altijd erg interessant om te zien. Niet alleen vanwege de vaardigheden van speedrunners, maar ook om te leren hoe zo'n spelwereld is opgebouwd.

Helaas hebben we tot nu toe slechts één echt vervolg gehad op Super Metroid in de vorm van Metroid Fusion, maar sindsdien is het akelig stil op het gebied van 2D Metroids. Er was nog wel een remake van Metroid II op de 3DS, maar dat is qua structuur toch een significant andere game. Gelukkig heeft het subgenre het afgelopen decennium flink aan populariteit gewonnen en hebben we toch indirect van de invloed van Super Metroid kunnen genieten door middel van games als Guacamelee, Ori en Hollow Knight.
KillingRaptor

02 mar 2021, 12:41

Yes! Mijn favoriete SNES game en ook één van mijn favoriete games ever! Wat een prachtige game is dit toch, boordevol sfeer dankzij de prachtige graphics, de fantastische muziek,...
Afbeelding
Gozert
Moderator
Moderator

02 mar 2021, 12:50

Ja, het is wellicht niet zo'n verrassende titel, maar mijns inziens wel een echte must-have voor het systeem die in deze lijst hoort. Er was nul twijfel welke game ik zou kiezen als deze nog niet eerder gekozen was. :biggrin:
Galious
Moderator
Moderator

02 mar 2021, 13:51

Ik had deze ook op mijn lijstje van kandidaten staan, want Super Metroid verdient beslist een plekje in de Top 25. De eerste Metroid ging me indertijd compleet boven de pet, want het leek in niets op de lineaire platformers die ik tot dan toe gewend was op de NES en ik raakte dan ook hopeloos verdwaald en haakte al snel af. Maar toen Super Metroid uitkwam, was ik er kennelijk wel klaar voor en klikte de game volledig. Super Metroid geldt nog steeds als een van de absolute hoogtepunten van het 16-bit tijdperk :love:

Gozert schreef: Wat dat betreft lijkt het qua structuur enigszins op een klassieke game uit de The Legend of Zelda serie, maar dan in de vorm van een sidescrollende platformer.
Dit is bijna precies hoe ik Konami's The Maze of Galious uit 1987 omschrijf, een van de meest overlooked "Metroidvania's" aller tijden. Als ik indertijd de link had kunnen leggen qua gameplay tussen The Maze of Galious en Metroid, had ik misschien wel verder doorgezet :smile:
nmkl pjkl ftmch
arjen1981

02 mar 2021, 13:59

Ja inderdaad vooral de sfeer is zo knap. Zelf heb ik deze pas na fusion en zero mission gespeeld maar vond ik ook toen Super Metroid nog net zo goed. Ik denk dat als je een vervolg zoekt je deze vind in Axiom Verge. Bizar vind ik het dat de serie nooit doorbrak in Japan. We hebben natuurlijk ook nog Other M gehad maar dat is ook wel even iets Others.
Dynamike
Beheerder
Beheerder
Contacteer:

02 mar 2021, 14:00

Deze mocht inderdaad niet ontbreken. Zelf heb ik deze pas 2 jaar geleden voor het eerst gespeeld en waar ik dikwijls games uit het verleden, die ik nooit echt heb gespeeld toen ik een kiddo was, nooit lang kan spelen, zat ik aan de buis gekluisterd met Super Metroid. Briljante game.
Afbeelding
Ribbelchips

02 mar 2021, 15:30

Metroid voor de NES was zo'n game waar ik en mijn vrienden nooit veel aandacht aan besteedden. De naam sprak niet echt tot de verbeelding, de boxart was ronduit lelijk en ook in de bladen als Club Nintendo werd er niet veel aandacht aan besteed. Volgens mij had de videotheek hier de game ook niet in de collectie. Ik maakte eigenlijk per toeval kennis met het spel toen ik een 60 gulden miskoop ging ruilen bij Intertoys. Ik trof daar mijn eerste budgetbak ooit aan en had al snel Punch Out! en Spy vs Spy voor 20 piek per stuk er uit gevist. De derde was min of meer een iene miene mutte tussen games als Low G Man, Burai Fighter en dus Metroid. Het duurde een paar weken voor ik de game ging waarderen en toen ik er eenmaal in zat, was ik fan!

Toen de eerste beelden van Super Metroid opdoken was ik dan ook hyped. De game verscheen een maand voor mijn 15e verjaardag en ik weet nog als de dag van gister dat ik op mijn verjaardag (24 augustus) precies genoeg geld bij elkaar had om de game te gaan kopen bij de Bart Smit in Klazienaveen. En die cart heeft vervolgens wekenlang non-stop in mijn SNES gezeten. Wát een fantastische game. De sfeer spatte destijds echt van het scherm af. Niemand van mijn vrienden vond de game trouwens boeiend, dus als ik speelde, dan speelde ik de game alleen. En dat maakt mijn herinnering er aan eigenlijk nog veel toffer. Want destijds speelde we eigenlijk alle games met een man of vier. Natuurlijk vaak tegen en mét elkaar, maar ook singleplayer games als Zelda en Pilotwings speelden we om beurten terwijl we elkaar van tips voorzagen. Super Metroid speelde ik alleen op mijn kamer in het donker op mijn kleine slaapkamer TVtje. En dat past eigenlijk ook wel heel goed bij het spel, die 'eenzaamheid'. Ik alleen op mijn kamer in het donker, Samus in haar eentje op die grote onbekende planeet waar we samen steeds een stukje meer van ontdekten.. Dit is absoluut één van mijn beste jeugdherinneringen. De game staat dan ook hoog in mijn lijstje van favoriete games aller tijden..

Super Metroid is ook een game waar ik regelmatig naar terug ga en die ook altijd in mijn collectie zal blijven houden. Meer dan terechte toevoeging aan dit topic natuurlijk.
Fing3r

02 mar 2021, 16:41

Gozert schreef:
02 mar 2021, 12:34
....Guacamelee, Ori en Hollow Knight.
En dan niet Axiom Verge noemen! Foei!

Maar alle gekheid op een stokje, Super Metroid is en blijft een game die nog steeds erg goed te spelen is. Het is niet zo soepel als de modernere mv's maar zodra je in de flow zit dan gaat hij als een dolle! Prachtige game!
Afbeelding
toejam

03 mar 2021, 13:17

Dit topic begon goed met DKC waarvan ik dan wel weer moet zeggen dat ik die pas heb leren kennen dankzij de game compo op dit forum. De daarna genoemde games heb ik me nooit aan gewaagd al heb ik ActRaiser volgens mij wel voor de Super Famicom.
Professional dabbler
Apenheul
Beheerder
Beheerder
Contacteer:

03 mar 2021, 14:22

Super Metroid, heerlijke game! Ik heb persoonlijk de game ook pas in de afgelopen 10 jaar leren kennen en het ontwerp van de game blijft innovatief aanvoelen door focus om environmental storytelling en level design.

Shameless plug (CBB podcast over Super Metroid): https://button-bashers.nl/viewtopic.php?f=8&t=5705
OldSchool
Contacteer:

03 mar 2021, 18:33

Ik heb deze game nog nooit gespeeld. Ik heb wel zero mission ooit een tijdje geprobeerd. Ik ben gewoon niet met Nintendo opgegroeid, dus dit is echt zo’n game die ik wel kén, maar nooit echt heb gespeeld. Het is natuurlijk ook geen game die je op een rommelmarkt voor een paar euro oppikt. Maar gezien het enthousiasme van iedereen, moet ik dit toch eens een serieuze kans gaan geven.

Mooie review, mooie reacties!
Ok Impala!
Contacteer:

04 mar 2021, 09:03

Ik heb alleen Metroid Fusion en Samus Returns gespeeld. Beiden bevielen echt fantastisch. Dus dit jaar gaat het er echt van komen, ik ga ook Super Metroid aan mijn lijstje toevoegen! :smile:
Flozem

04 mar 2021, 10:01

Vreemd genoeg heb ik Super Metroid nog nooit uitgespeeld... wel alle andere titels... Waarschijnlijk omdat metroidvanias wat beter tot hun recht komen op handhelds.

Terug naar “Retro gaming”