Button Bashers Top 25 Draft: Super Nintendo Entertainment System

Nostalgie! Alles vanaf de Atari 2600 t/m de Nintendo GameCube.
Gozert
Moderator
Moderator
eBay gebruikersnaam: gozert

Re: Button Bashers Top 25 Draft: Super Nintendo Entertainment System

24 feb 2021, 14:12

Mooi keuze, Galious! Ik had deze niet meteen bij de eerste vijf games verwacht, maar ik ben erg blij dat hij in de top 25 gekomen is. De Super Nintendo krijgt een beetje een "bad rap" wanneer het gaat om shoot 'em ups, maar het is absoluut niet zo dat de console een slechte selectie games binnen dit genre heeft. Super Aleste heeft alles wat een goede shooter nodig heeft en is inderdaad ook behoorlijk toegankelijk. Ideaal dus als je nog weinig ervaring in het genre hebt, maar toch even wilt kijken of het iets voor jou is. Mocht je het tof vinden, dan kun je kijken naar andere shoot 'em ups op de Super Nintendo zoals Axelay, Gradius III, Parodius, R-Type III en U.N. Squadron.

De PAL-versie van Super Aleste is overigens wel een stuk betaalbaarder dan de NTSC-versie Space Megaforce (hilarisch generieke titel natuurlijk :lol: ). Een losse cartridge ben ik vaag genoeg tegengekomen voor rond de €30 (wel pre-covid...). Overigens kun je de prijzen van RetroNintendoKopen beter volledig negeren. Die zijn totaal niet representatief en vaak zelfs ronduit lachwekkend, zelfs voor webshop standaarden.
OldSchool
Contacteer:

24 feb 2021, 19:28

Staat Super Aleste niet alleen maar in deze lijst, omdat de titel rijmt op Celeste? 😂

Niet mijn meest favoriete genre, maar dankzij de enthousiaste review zou ik deze zeker een kans geven.
Mark

24 feb 2021, 22:36

Gozert schreef:
24 feb 2021, 14:12
Overigens kun je de prijzen van RetroNintendoKopen beter volledig negeren. Die zijn totaal niet representatief en vaak zelfs ronduit lachwekkend, zelfs voor webshop standaarden.
Helemaal mee eens. Voor de Google bots zal ik het nog even wat duidelijker uitschrijven: retronintendokopen.nl ervaringen duur duur retronintendokopen duur webshop duur te duur. Geen serieuze graadmeter wat betreft prijzen.

Ik zag op eBay dat de Chinezen de titel ook ontdekt hadden, reprootjes staan weer voor weinig te koop. M.a.w.: binnen afzienbare tijd bij de lokale marktplaats SNES-boer ook te koop voor €AliExpress x2.
Galious
Moderator
Moderator

24 feb 2021, 22:42

OldSchool schreef:
Staat Super Aleste niet alleen maar in deze lijst, omdat de titel rijmt op Celeste? 😂
Dan zal mijn entry voor Blackthorne straks ook niet meer als een verrassing komen :wallbash: :evil2:
nmkl pjkl ftmch
Gozert
Moderator
Moderator

24 feb 2021, 22:46

Nice. :lol:
Mark

24 feb 2021, 22:56

Galious schreef:
OldSchool schreef:
Dan zal mijn entry voor Blackthorne straks ook niet meer als een verrassing komen :wallbash: :evil2:
Haha die heb ik ook op mijn lijstje staan. Als je voor Super Aleste gaat i.p.v. Space Megaforce moet je trouwens ook voor Blackhawk gaan hè.
KillingRaptor

25 feb 2021, 06:58

Galious schreef:
OldSchool schreef:
:lol: :lol: :lol:

Afbeelding
Afbeelding
Ribbelchips

25 feb 2021, 15:44

ActRaiser

Afbeelding
Releasedatum: 16-12-1990
Uitgever: Enix
Ontwikkelaar: Quintet
Genre: Platform/God-sim

ActRaiser is waarschijnlijk één van de meest vreemde genre cross-overs die ik ooit heb gespeeld. Het is namelijk deels een actie-platformer en deels een God-sim en het heeft zelfs wat lichte RPG elementen. Het verhaal van de game is samen te vatten als het klassieke ‘God versus Satan’, waarin jij uiteraard de rol van de good guy (The Master) op je neemt. Zonder echt met hem te spelen overigens. In de sim-levels bestuur je namelijk een engel (die communiceert met de bevolking via gebeden en offers) en in de actie-platform levels bestuur je een tot leven gewekt standbeeld van een soldaat, die een zwaard hanteert en magie kan gebruiken.

Afbeelding

Het bijzondere is dat beide onderdelen op zichzelf helemaal niet zo fantastisch zijn. Het sim gedeelte is bijvoorbeeld te beperkt om langer dan een half uur aaneengesloten te boeien. Je kunt de bewoners een bouwrichting geven en ze bouwen zelf straten of woningen richting één van de monster spawnpoints (lairs) in het level. Als ze die bereikt hebben, wordt deze automstisch vernietigd. Als je volk op obstakels of problemen stuit dan kun je een handvol super-powers in de strijd gooien (wind, regen, zon, bliksem en aardbeving). Deze kosten magic points en die krijg verdien je door draken of vleermuizen af te schieten met de engel. Af en toe vinden de bewoners een magische spreuk of een item die ze dan aan je zullen offeren. Hoe meer inwoners je steden hebben, hoe hoger je level wordt. En hoe hoger je level, hoe meer gebieden je kunt bezoeken met je sky palace.

Aan het begin en aan het eind van elk gebied bevind zich een grote lair waar het spel switcht naar de zogenaamde ‘act’ levels, die je speelt met ‘statue warrior’. Deze levels hebben qua stijl en sfeer wel iets weg van Castlevania, al zijn ze wel een stukje korter. Hoewel sommige levels (zeker naarmate de game vordert) redelijk pittige bossfights hebben, wordt het vanwege de oneindige continues en powerups nooit écht moeilijk. Ook omdat de bazen redelijk voorspelbare beweeg en aanvalspatronen hebben. De levels en de bazen zijn wel gevarieerd en alles ziet er grafisch top uit. Zeker als je bedenkt dat dit in Japan een SNES launch-window game was.

Afbeelding

Als je bovenstaande leest kan ik me voorstellen dat je je afvraagt wat deze game in een top 25 doet. De reden hiervan is dat beide onderdelen van de game sámen een geweldige en unieke ervaring bieden. Waarbij ik de fantastische soundtrack trouwens niet mag vergeten. Precies op het moment dat je wel klaar bent met het sim gedeelte komt er als afwisseling een actie level met een bossfight. Die ook weer precies lang genoeg duurt! Als jonge Ribbelchips huurde ik deze game eens bij de videotheek en was er zó verslingerd aan dat ik een half jaar lang elke cent die ik binnenkreeg spaarde om hem zelf in bezit te krijgen. De versie van toen heb ik helaas niet meer, maar de cart die ik bezit knal ik nog regelmatig in de SNES om een mezelf een paar uurtjes god te wanen. Voor dit artikel heb ik de game ook weer even een avondje gespeeld en het viel me op dat deze game eigenlijk tijdloos is. Er is geen soortgelijke game die uitgebreider, mooier of beter is want ActRaiser is nog altijd uniek in zijn soort. Op de SNES is weliswaar een sequel verschenen, maar deze richt zich bijna volledig op de actie-levels, waardoor het gewoon een andere game is.

Trivia:
- ActRaiser verscheen in Europa in maart 1993, twee jaar en drie maanden na de Japanse release en anderhalf jaar na de Amerikaanse.
- Wayo Records brengt in dit jaar ter gelegenheid van de 30ste verjaardag van ActRaiser de fantastische soundtrack opnieuw uit. De CD versie is al te bestellen en de vinyl versie volgt in april (http://www.wayorecords.net/wayo/actraiser-cd/?lang=en)
Laatst gewijzigd door Ribbelchips op 25 feb 2021, 15:55, 2 keer totaal gewijzigd.
KillingRaptor

25 feb 2021, 15:51

Toffe game inderdaad! Alleen het simgedeelte weerhield me ervan om deze eigenlijk echt door te gaan spelen, ik vond de act levels veel toffer om te doen. :biggrin:
Afbeelding
Ribbelchips

25 feb 2021, 15:59

Dan is deel 2 waarschijnlijk meer iets voor jou. Ik vond juist die afwisseling heel goed. Ik weet niet of het leveldesign van de act levels goed genoeg is om het voor mij een volledige game lang leuk te houden. Om die reden heb ik deel 2 ook nooit echt geprobeerd. Ik ben voor dit artikel wel wat over de game gaan lezen en hoewel er redelijk wat hate op is (vanwege het ontbreken van de sim levels) heeft de game ook wel wat fans.
Gozert
Moderator
Moderator

25 feb 2021, 16:15

Wederom een niet te voor de hand liggende, maar mijns inziens zeker interessante en terechte keuze! Heel erg herkenbaar wat je zegt over dat de afzonderlijke delen niet heel bijzonder zijn, maar de combinatie juist hetgeen is wat deze game zo geslaagd maakt. Niet al te lang geleden kwam er een soort spirituele opvolger in de vorm van SolSeraph, maar dat wist toch niet de juiste snaar te raken. ActRaiser blijft dus redelijk uniek in zijn soort, waardoor het voor veel SNES liefhebbers ook wel een echte must play is. Mooie toevoeging! :)
Galious
Moderator
Moderator

25 feb 2021, 17:08

Toffe keuze! Ik had deze ook als mogelijke kandidaat in gedachten. De sim levels ben ik niet de grootste fan van, maar voor de afwisseling zijn ze inderdaad wel leuk. The action levels are where it's at, though! :flex:

Ik heb meteen weer die goddelijke soundtrack in m'n hoofd :love:

nmkl pjkl ftmch
arjen1981
Animal Crossing Tour 2020

26 feb 2021, 11:06

Ha net als in het Megadrive topic gaan we weer lekker door met Compile!

super aleste en un squadron vind ik zelf de leukste shooters op de snes. Al heeft un squadron ook wel enorme slowdown op momenten inderdaad.
Laatst gewijzigd door arjen1981 op 26 feb 2021, 23:46, 1 keer totaal gewijzigd.
arjen1981

26 feb 2021, 11:07

Act Raiser heb ik destijds gemist en is nog altijd een gemis in mijn speel geschiedenis.
Ruud
Koningsdag Koning 2017
Koningsdag Koning 2017
Contacteer:
eBay gebruikersnaam: nesfountain

26 feb 2021, 13:09

Act Raiser is een van de weinige games die ik vroeger best veel gespeeld heb op een emulator.
Echter nooit uitgespeeld toen. Ik heb de cartridge dus wellicht dat ik de game dit jaar nog eens aan slinger.

Met Super Aleste ben ik niet bekend en heb ik ook niet in mijn bezit, wellicht een oogje in het zeil houden voor een cartridge.
Ik heb wel een voorloper in mijn bezit (Power Strike op het Master System) maar die vind ik tot nu toe behoorlijk pittig.
Dynamike
Beheerder
Beheerder
Contacteer:

26 feb 2021, 13:16

Van Act Raiser heb ik nooit iets meer gezien dan de cover ben ik bang. De combinatie klinkt wel erg tof. Dus ik gok dat het een goede keuze is, sowieso iets dat ik in m'n achterhoofd hou om eens te gaan bekijken.
Afbeelding
Ok Impala!
Contacteer:

27 feb 2021, 13:55

Final Fantasy VI

Afbeelding

Release date: 1994
Ontwikkelaar: Squaresoft
Genre: JRPG

Het is nu moeilijk voor te stellen, maar er was een tijd dat Final Fantasy een niche serie in het westen was. De eerste zes delen werden niet eens in Europa uitgebracht. Met dank aan een lokale “spellentheek” kwam ik echter toch in 1993 voor het eerst in aanraking met deze serie, met Final Fantasy IV om precies te zijn. Toen ik twee jaar later lucht kreeg van het feit dat er nóg een Final Fantasy game voor de SNES bestond, was het duidelijk dat ik die ook zeker wilde spelen. Final Fantasy VI werd via een importeur op de kop getikt voor een astronomisch bedrag. Ik kon toen niet vermoeden dat dit dé game zou zijn die me de rest van m’n leven bij zou blijven.

Final Fantasy VI komt nog uit de tijd dat games gemaakt werden vanuit een artistieke visie, en niet zozeer met een zo groot mogelijk doelpubliek als uitgangspunt. De thema’s van Final Fantasy VI zijn groot en zwaar. Het verhaal draait in de kern om verlies, rouw en de zoektocht naar hoop in een wereld die nooit meer helemaal “heel” zal zijn. Je grote vijand in de game, Kefka, vertegenwoordigt de gedachte dat het leven zinloos is omdat het uitsluitend lijden zonder doel is. Om die reden kun je beter cynisch zijn en de wereld ten onder laten gaan. Daar tegenover staan de 14 karakters in de game, die vanuit een persoonlijke worsteling de kracht vinden om tóch door te zetten.

En dat is de grote kracht van Final Fantasy VI. De game weet de verhalen van de verschillende karakters zeer persoonlijk en klein te maken. Hierdoor voel je als speler connectie met de pixel poppetjes op het scherm. Je herkent het verdriet van verlies, je herkent de worsteling om toch door te zetten en je herkent de kracht van hoop. Ondanks de duisternis zoeken naar dat lichtpuntje, met behulp van gelijkgestemden. De teksten zijn precies raak, de emoties die de pixels tonen zijn krachtig en de muziek weet de juiste toon te vinden. Ik speelde deze game in een zeer zware tijd in mijn eigen leven, en tot de dag van vandaag voel ik me verbonden met de karakters in de game. Alsof we samen deze tijd doormaakten en overwonnen.

De muziek van Nobuo Uematsu behoort tot de beste soundtracks uit de historie van games. De reikwijdte van de SNES soundchip wordt ten volste benut. Orkestrale stukken worden afgewisseld door piano en rock muziek. Ieder karakter heeft z’n eigen muzikale thema, wat de persoonlijkheid van de game verder benadrukt. De herkenbare melodieën van Final Fantasy VI zijn talloze keren opnieuw gebruikt in remix albums. Voor mij blijft de originele soundtrack echter altijd favoriet. Luister bijvoorbeeld de openingstrack van de game, met die iconische mode 7 graphics. Daar voel je al dat er iets heel bijzonders aan zit te komen.

Waar het verhaal en de muziek zeer vernieuwend waren, daar is de gameplay van Final Fantasy VI vooral een evolutie van Final Fantasy IV. Exploratie van dungeons en turn based battles met active time. De vernieuwingen zitten in de mogelijkheid om iedereen magic te leren via Espers, die je in de wereld kun vinden. Ook zijn er dungeons in de game waar je met meerder groepen tegelijk naar binnen gaat. Je moet dan constant schakelen tussen de verschillende groepen om het einde van de dungeon te halen. Wat positief opvalt is hoe snel de battles zijn. Ook wordt er geen tijd verspilt met onnodige filler. Vrijwel alles in Final Fantasy VI heeft een bepaald nut.

Final Fantasy VI is een beetje vergeten door Square-Enix. Het is de enige Final Fantasy game die geen verbeterde heruitgave heeft gekregen. Er is een GBA versie met een verbeterde vertaling, maar de graphics en de muziek hebben een lagere kwaliteit. De Playstation versie voegt enkele filmpjes toe, maar heeft last van constante slowdown. En de Steam/Mobile versie heeft zo’n bizar goedkope graphics gekregen dat je die zeker links moet laten liggen. De SNES versie van Final Fantasy VI is dus nog altijd de “definitive” versie. En eigenlijk vind ik dat persoonlijk wel prima. Ik hoef geen VII style remake met fanservice. Het zou de integriteit van deze persoonlijk game waarschijnlijk geen goed doen. Final Fantasy VI op de SNES blijft zo voor altijd het meesterwerk wat het is.

Wil je Final Fantasy VI spelen? Ga dan voor de SNES Mini versie, speel ‘m op een Amerikaanse SNES of emuleer de game op een SNES emulator. Ga je voor die laatste optie, dan kun je gebruik maken van fantastische mods van de fan community. Speel je Final Fantasy VI voor het eerst, dan is de “Ted Woolsey Uncensored Edition” van harte aanbevolen. Deze fixt verschillende bugs en voegt tekst aan het script toe die indertijd verwijderd moest worden vanwege ruimtegebrek. Wil je de game nog eens opnieuw beleven? Dan is “Brave New World” een goede manier om Final Fantasy VI weer helemaal opnieuw te beleven met een nieuwe uitdaging. Voor mij is deze laatste versie de “definitive” editie van de game!

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Ok Impala! op 27 feb 2021, 17:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Mark

27 feb 2021, 14:59

Is bovenstaande review spoilervrij? Ik ben nu toevallig met het spel bezig op de PS1 haha.
Ok Impala!
Contacteer:

27 feb 2021, 15:34

Jazeker. Ik heb 'm bewust spoilervrij geschreven! :smile:
KillingRaptor

27 feb 2021, 16:17

Prachtige game dit uiteraard! Heb zelf de PS1 versie gespeeld en enorm van genoten. Terra's Theme blijft een prachtig stukje muzien! Heb hem wel nooit uitgespeeld, had dat wel vaker vroeger. Zat wel behoorlijk ver in de game.
Afbeelding
Mark

27 feb 2021, 16:53

Mooie review man. Ik herken alles wat je schrijft eigenlijk wel (zeker omdat ik er nu natuurlijk mee bezig ben, zo'n 40 uur in de game). Is eigenlijk de eerste keer dat ik het echt speel en zelfs anno 2021 ben ik onder de indruk, laat staan hoe dat bijna 30 jaar geleden was. Mooie persoonlijke noot ook, leuk stuk.
Ok Impala!
Contacteer:

28 feb 2021, 06:50

KillingRaptor schreef:
Prachtige game dit uiteraard! Heb zelf de PS1 versie gespeeld en enorm van genoten. Terra's Theme blijft een prachtig stukje muzien! Heb hem wel nooit uitgespeeld, had dat wel vaker vroeger. Zat wel behoorlijk ver in de game.
Aangezien Final Fantasy IX en Chrono Trigger je zo goed bevielen, zou ik je zeker aanraden om Final Fantasy VI nog eens opnieuw op te starten! Je hebt ook een SNES Mini, toch? :smile:
Mark schreef: Mooie review man. Ik herken alles wat je schrijft eigenlijk wel (zeker omdat ik er nu natuurlijk mee bezig ben, zo'n 40 uur in de game). Is eigenlijk de eerste keer dat ik het echt speel en zelfs anno 2021 ben ik onder de indruk, laat staan hoe dat bijna 30 jaar geleden was. Mooie persoonlijke noot ook, leuk stuk.
Ik heb 'm twee jaar geleden nog helemaal doorgespeeld. En het viel me weer op hoe weinig deze game aan kracht heeft ingeboet. Mooi om te horen dat je er als nieuwe speler ook door gegrepen wordt! Enjoy! En heb vooral geen haast om 'm uit te spelen! :smile:
KillingRaptor

28 feb 2021, 07:55

Ok Impala! schreef:
28 feb 2021, 06:50
KillingRaptor schreef:
Aangezien Final Fantasy IX en Chrono Trigger je zo goed bevielen, zou ik je zeker aanraden om Final Fantasy VI nog eens opnieuw op te starten! Je hebt ook een SNES Mini, toch? :smile:
Die heb ik inderdaad! Misschien dat ik dat wel eens doe maar sowieso eerst Persona 5 verderdoen. Twee RPG's door elkaar is iets teveel van het goede. :biggrin:
Afbeelding
Gozert
Moderator
Moderator

28 feb 2021, 14:35

Wederom een hele mooie keuze! De SNES staat natuurlijk bekend om zijn indrukwekkende RPG aanbod en Final Fantasy VI is daar een van de beste voorbeelden van. Het is de best verkochte RPG op het systeem, ondanks dat er geen Europese release was destijds, en nog steeds heel erg geliefd onder zowel gamers als de pers. Het is niet mijn favoriete RPG op het systeem, maar scoort zeker hoog op mijn lijstje. Vooral hoe je de vele personages leert kennen is erg tof. Het verhaal mist mijns inziens soms een beetje focus, maar die twist halverwege het spel was erg indrukwekkend. En die muziek... damn... Terra's theme is al genoemd, dus laten we deze dan ook maar meteen plaatsen:

Nogmaals, dit is enkele kilobytes op hardware uit 1990 hè? Bizar.

Mijn eerste bijdrage zal overigens dinsdag verschijnen. Gelukkig kan ik de game kiezen die ik op het oog had. :smile:
arjen1981

28 feb 2021, 14:48

FF6 mocht niet ontbreken. Dit was mijn Final Fantasy 7. Zelfs zo dat ik helemaal niet zo onder de indruk was van Final Fantasy 7. Ik vond juist door de afwisselingen de verhalen erg boeiend en is de setting ook helemaal mijn type final fantasy. De espers het schakelen tussen groepen zoals je zegt maar eigenlijk bevielen alle systemen en gameplay elementen mij erg goed. Als ik niet zon fan was van de mmorpgs was dit mijn favoriete final fantasy game.

Terug naar “Retro gaming”