Button Bashers Top 25 Draft: Super Nintendo Entertainment System

Nostalgie! Alles vanaf de Atari 2600 t/m de Nintendo GameCube.
Gozert
Moderator
Moderator
eBay gebruikersnaam: gozert

Re: Button Bashers Top 25 Draft: Super Nintendo Entertainment System

15 mar 2021, 16:56

Prima! Ik ben benieuwd. :)
Ribbelchips

16 mar 2021, 13:17

The Legend of Zelda: A Link to the Past

Afbeelding
Release: 21-11-1991
Ontwikkelaar: Nintendo
Genre: Adventure

Link wordt midden in de nacht wakker en ziet zijn oom haastig het huis verlaten nadat hij een boodschap heeft gehoord van ene prinses Zelda. Die zegt gevangen te zijn genomen door de tovenaar Agahnim. Oom bitst Link nog toe dat hij binnen moet blijven, maar dat is natuurlijk aan dovemans oren gericht. Link pakt zijn lantaarn, gaat naar buiten, trekt bij het kasteel een struik uit de grond en springt in het gat dat de struik achterlaat. Dan begint één van de beste avonturen die ik in mijn pak ‘m beet 33 jaar als gamer heb gespeeld. In ieder geval mijn favoriete.

Het is niet alleen de sublieme kwaliteit van deze game, maar de omstandigheden waaronder ik hem voor de eerste keer doorspeelde spelen ook zeker een rol. Ik zat in de brugklas HAVO/Atheneum en was als enige leerling van mijn basisschool naar die school gegaan. Al mijn vriendjes gingen naar andere scholen en ik kon daar moeilijk aarden. Met mijn schoolprestaties ging het ook niet lekker en ik zou later ook blijven zitten. Eén van de redenen daarvan was deze game. Als ik vrij was van die rotschool raffelde ik mijn huiswerk af zodat ik snel naar mijn oude vrienden kon om op de SNES te spelen. Via Club Nintendo hadden we vernomen dat er in Amerika een vervolg was verschenen op Zelda. De oudere broer van mijn beste maat had de gouden NES cart die we na een paar maanden met veel bloed, zweet en tranen hadden uitgespeeld. Met Zelda II hadden we niet zoveel. Zelda 3 (zoals ie het spel in Club Nintendo werd aangekondigd) beloofde het échte vervolg worden.

Afbeelding

Omdat we vaste klanten waren bij de videotheek in onze wijk (ik kreeg op zaterdagochtend mijn zakgeld en dat leverde ik een kwartier later daar direct weer in), kregen we een seintje toen de USA versie van ALTTP binnen was. Ik weet nog hoe we bij de naastgelegen Bruna de bijgeleverde kaart vergroot hebben laten kopiëren zodat we de geheimen konden markeren. Wekenlang speelden we. Soms doolden we een hele middag door Hyrule zonder eigenlijk ook maar iets van progressie te boeken. Overal bommen leggen, alle struiken omhakken en elk voorwerp in die mysterious pond gooien. Op zoek naar heart pieces of nieuwe voorwerpen. We spraken met alle personages en omdat ons Engels nog niet denderend was gingen we dan met het woordenboek er bij uitpluizen wat ze precies zeiden. Het spelen van deze game is kortom één van de meest waardevolle herinneringen uit mijn jeugd. Het is ook het spel waar ik het vaakst een re-run van gedaan heb. Deels vanwege het jeugdsentiment, maar vooral omdat hij vandaag de dag nog steeds fantastisch is. Ik gok dat ik hem inmiddels een keer of 25 heb uitgespeeld.

Afbeelding

A Link to the Past is voor mij de ultieme videogame. Van begin tot eind. Van boxart tot credits, van soundtrack tot sfeer. Het concept is natuurlijk tot in den treure gekopieerd (zowel binnen de franchise als daarbuiten), maar het totale plaatje klopt nergens zo goed als hier. De overworld is briljant ontworpen: Compact, maar toch groot genoeg en je wordt constant uitgedaagd en geprikkeld omdat je locaties ziet waar je nog niet naartoe kunt. En elk plekje op de kaart is nuttig gebruikt. Overal is wel iets te doen. In latere delen zit heel veel ‘vulling’, dat is hier niet aan de orde. De voorwerpen die je verder helpen zijn verstopt in gethematiseerde dungeons die natuurlijk vaak zijn teruggekomen zijn in de volgende delen. Ze zijn allemaal briljant ontworpen en zitten vol met puzzels die de serie inmiddels zo kenmerken. Dit was het spel waar veel van dit soort zaken voor het eerst werden geïntroduceerd. En net als je dacht dat je de wereld wel een beetje gezien hebt, wordt daar ineens de (parallelle) dark world aan toegevoegd, die nog veel meer puzzels en een enorme verlenging van het avontuur met zich meebrengt. Het moment dat je een voorwerp vind waar je al lang naar zocht en het besef dat je dan ineens nieuwe gebieden kunt ontdekken… Het leggen van een bom bij een muurtje, waarna je het bekende ‘geheim ontdekt’ geluidseffect hoort… Dát is voor mij het echte Zelda gevoel. En hoe tof ik latere delen ook vond, dat gevoel was altijd maar deels aanwezig. Tot 3 maart 2017, maar dat is misschien voer voor een toekomstige ‘Draft’.
Gozert
Moderator
Moderator

16 mar 2021, 13:35

Deze voelde ik wel een beetje aankomen, aangezien ik al langer bekend ben met je mening over en historie met deze game. Desalniettemin een hele terechte en mooie toevoeging aan deze lijst. Hoewel de eerste game in de serie wellicht invloedrijker is geweest voor games in het algemeen, vormde A Link to the Past de blauwdruk voor vrijwel alle latere titels in de serie voor ruim twee decennia met slechts hier en daar een klein uitstapje.

A Link to the Past is niet per se m'n favoriete game in de serie (hoewel ik het wel echt een fantastische game vind), maar wellicht wel degene die ik als eerste zou aanraden als iemand interesse heeft in de serie of het genre. Het kent veel van de archetypische elementen van het action-adventure genre die het zo geliefd maken, het is makkelijk op te pikken en te begrijpen, het is ontzettend goed gebalanceerd qua vrijheid, grootte en moeilijkheidsgraad, bestuurt prima en is ontzettend sfeervol dankzij een hele effectieve audiovisuele presentatie.
KillingRaptor

16 mar 2021, 14:22

Deze mocht zeker niet ontbreken! Ik ga ook meteen opbiechten dat ik hem nooit heb uitgespeeld. Ben wel van plan dat eens te doen binnenkort. Ooit wel tot in één van de laatste dungeons gekomen maar toen heb ik niet meer verder gespeeld om de één of andere reden... Heb ook wel meerdere manieren om hem te spelen ondertussen, heb de SNES game liggen, de GBA versie, hij staat op de SNES Mini en is ook speelbaar in de SNES bibliotheek van de Switch.
Afbeelding
Ok Impala!
Contacteer:

16 mar 2021, 14:30

Fantastische titel die zeker op deze lijst thuis hoor! Ik speelde vorige maand Ancient Stone Tablets, en het viel me ook toen weer op hoe tijdloos de grafische stijl van deze game is. De kleuren en pixel art spatten nog altijd van het scherm! :smile:

Deze game had zeer veel toffe ideeën, die voor de tijd echt uniek waren. Zo'n ding wat mij altijd bijgebleven is: Je redt eem meisje in één van de dungeons, ze wil echter de dungeon niet verlaten. Zodra je met haar in het licht gaat staan blijkt waarom! Die momenten maakten diepe indruk op mij als kind, en daar zat deze game vol mee! :smile:

Mooi persoonlijk verhaal ook Ribbelchips! :smile:
Ribbelchips

16 mar 2021, 14:47

Thnx!

De game is misschien makkelijk op te pikken, maar ik kan me ook voorstellen dat sommige mensen de game na 5 minuten weg hebben gelegd omdat ze niet doorhadden dat ze die struik weg moesten trekken. Zeker rond de release, toen er nog geen gamefaqs en youtube was :). Ik kan me trouwens ook voorstellen dat Jesse Klaver ALTTP een geweldige game vind, want ik ken weinig games die zo groen zijn als deze.

De game heeft zoveel memorabele momenten... Die zwijgende gast in de woestijn die je dat kistje moet brengen, de ruziënde broers die de deur tussen hun huizen hebben dichtgemetseld, de eerste twee personages die je in de dark world ontmoet, waarvan de ene de andere als voetbal gebruikt, al die toffe minigames zoals dat graven.. niets dan liefde voor deze game.

of ALTTP over 10 jaar nog steeds mijn favoriete game is valt trouwens wel te bezien. Breath of the Wild gaat er op een aantal punten flink overheen, maar de indruk die zo'n game op je maakt wanneer je 12 bent wordt natuurlijk niet snel meer overtroffen. Bij BOTW is veel en veel meer te ontdekken dat vind ik juist zo leuk aan de serie. Maar aan de andere kant werden die shrines op een gegeven moment wel repetitief en zijn er wel heeeel erg veel Koroks te vinden...
Ruud
Koningsdag Koning 2017
Koningsdag Koning 2017
Contacteer:
eBay gebruikersnaam: nesfountain

16 mar 2021, 16:53

Prachtige game inderdaad. De regen gelijk in het begin is voor mij ook al zeer memorabel.

Ik was vrij laat met het aanschaffen van de SNES maar dit was wel van de eerste titels die ik erbij kocht. Voordeel was dat die toen afgeprijsd was naar 50 gulden.
Flozem

16 mar 2021, 17:31

Geniale game inderdaad. Maar nooit uitgespeeld. Vroeger nooit een SNES of GBA gehad eigenlijk.

Wel genoten van Link's Awakening op de gameboy in dezelfde grafische stijl. Maar toen kocht je een game van je zuurverdiende zakcentjes, en die speelde je uit.

Ik heb A Link To The Past nog wel eens geprobeerd op GBA, maar op een of andere manier haak ik bij de Dark World steeds af... zelfde probleem heb ik bij A Link Between Worlds. Volgens mij zit dat in het doelloos rondlopen waar Zelda games snel in verzanden: het is niet altijd even duidelijk waar je heen moet. En daar heb ik tegenwoordig geen tijd meer voor.

Maar wel een terechte toevoeging imho...
Fing3r

16 mar 2021, 20:40

Nog steeds mijn favoriete game uit de serie, OoT was misschien baanbrekende maar ALttP is tijdloos en staat over een paar decennia nog steeds fier overeind. Mijn kinderen hebben de game ook al gespeeld en mijn oudste zoon vond hem zelfs leuker dan BotW.

Ik heb hem zelf voor het eerst helemaal uitgespeeld op 4 januari 1997, bijna iedereen stond hier in Balk langs de Luts de elfstedentocht te kijken en ik zat binnen met een geleende SNES Zelda te spelen. Ik heb de game toen in één ruk uitgespeeld en ben s avonds met mijn vrienden de kroeg ingedoken.

Sent from my J9210 using Tapatalk

Afbeelding
Galious
Moderator
Moderator

20 mar 2021, 22:47

Super Punch-Out!!

Afbeelding

Release date: 1994
Ontwikkelaar: Nintendo
Genre: Sport / Puzzle / Action

De SNES is natuurlijk wereldkampioen in de 16-bits gewichtsklasse, en dat kwam door de uitgebreide, gevarieerde en zowel creatief als kwalitatief ongeëvenaarde library aan games met talloze unieke pareltjes zoals Super Punch-Out!!. Een heerlijke over-the-top, cartoony en humoristische arcade stijl boxing game waarmee Nintendo de competitie weer eens alle hoeken van de ring liet zien.

In 1994 bracht Nintendo dit vervolg uit op de NES klassieker (Mike Tyson's) Punch-Out!!, maar het is eigenlijk meer een sequel die voortborduurt op de twee Punch-Out!! arcade games uit 1984. Het spel gebruikt hetzelfde fixed third-person perspectief uit de arcade games waarbij je je bokser dichtbij van achteren ziet. De besturing is simpel: je hebt een knop voor linkse slagen en een knop voor rechtse slagen, daarnaast is er nog een derde knop voor de zogenaamde Knock Out Punch. Met de d-pad kun je naar links en rechts uitwijken en bukken om slagen van je tegenstander te ontwijken en door omhoog te drukken, kun je je armen ter verdediging ophouden. Vrij lopen door de ring is er niet bij, je bokser staat altijd in het midden van de ring. So you can't float, but you can still sting like a bee!

Afbeelding
In de console wars vlogen de bitjes je om de oren!

Je hebt maar een handjevol aanvalsbewegingen tot je beschikking, te beginnen met de standaard linkse en rechtse body blows en linkse en rechtse jabs in het gezicht. Door rake klappen uit te delen bouw je een Power meter op, maar als je zelf klappen incasseert of je aanvallen worden geblokkeerd door je tegenstander, dan neemt deze meter weer af. Met een volle Power meter heb je vier verschillende Knock Out punches tot je beschikking: een massieve uppercut of body blow door de Knock Out Punch knop eenmaal in te drukken, en daarnaast heb je een reeks snelle body blows of jabs door op de knop te blijven rammen.

Dat lijkt misschien weinig, maar het is kenmerkend voor de unieke manier van vechten in deze boxing game serie. In plaats van knoppen rammen en de aanval opzoeken draait het ook in Super Punch-Out!! om het herkennen van en anticiperen op de aanvalspatronen van je tegenstanders om daar vervolgens vliegensvlug op te reageren met een tegenaanval. Elk gevecht voelt als een boss battle met een soort puzzel element. Tegenstanders lijken soms onkwetsbaar totdat je hun zwakke plek hebt gevonden; een opening in hun aanval om te exploiteren. Maar dan nog vergt het split-second timing om hun aanvallen te ontwijken en jouw (tegen)aanvallen effectief te laten zijn.

De kracht van Super Punch-Out!! zit hem dus niet zozeer in het offensieve spel, je moet juist zeer afwachtend en tactisch te werk gaan. Door goed te anticiperen op de aanvallen van je tegenstanders en handig gebruik te maken van openingen voor, tijdens of na hun aanval kun je korte metten maken met je opponent. Alles draait om het leren en herkennen van de aanvalspatronen van iedere tegenstander. Bijna elke move wordt vooraf gegaan door een subtiele indicatie, zoals het aannemen van een bepaalde houding of het oplichten van de ogen van je tegenstander. Door deze signalen op te pikken kun je met goed getimede tegenaanvallen of interrupties het offensief van je tegenstander overnemen en vooral het gebruik van de meest effectieve Knock Out Punch in een specifieke situatie kan de strijd snel in jouw voordeel beslissen!

Afbeelding

Oudgedienden uit de arcade games zoals Piston Hurricane, Bald Bull, Bear Hugger, Mr. Sandman en de Bruce Lee look-alike Dragon Chan (die zelfs kung fu trappen uitdeelt in de ring) maken weer hun rentree in de 16-bit boksring, maar ook zijn er een heleboel nieuwe gezichten, zoals Gabby Jay (“Iyeeeee!”) die zo de vader zou kunnen zijn van Glass Joe en die net zo pathetisch is en eenzelfde legendarische losing streak van 99 losses tegenover 1 gewonnen partij op zijn naam heeft staan, en verder zijn er o.a. Bob Charlie, Masked Muscle en Mad Clown, die overigens verdacht veel weg heeft van King Hippo uit de NES game. Een distant relative? Het zijn in ieder geval stuk voor stuk uitdagende tegenstanders met eigen karakteristieke gevechtsstijlen, special moves en unieke strengths & weaknesses.

Net als de 8-bit incarnatie barst ook Super Punch-Out!! van de speelbaarheid, charme en persoonlijkheid. Het is nog altijd ontzettend leuk om het op te nemen tegen de bizarre tegenstanders en hun zwakheden uit te buiten voor een genadeloos pak slaag. Maar ondanks de cartoony look schroomt de game er niet voor om ook de speler een genadeloos pak slaag te geven in de hogere rangen! De latere tegenstanders vergen het uiterste van je timing en skills, maar dat maakt iedere overwinning des te bevredigender. En heb je eenmaal door hoe je een bepaalde tegenstander moet verslaan, dan begint misschien de grootste lol van de game en dat is de uitdaging die Time Attack biedt: hoe snel kun je je tegenstander knock-out slaan? Hoeveel tactiek en skill er bij de game komt kijken blijkt wel uit de bizarre recordtijden die hier neergezet kunnen worden. Het heeft in een grijs verleden zelfs nog een leuke Retro Challenge opgeleverd :)

Super Punch-Out!! is dus zo'n heerlijk gevalletje van easy to learn, hard to master, impossible to put down. En onder de boxing games is het nog altijd king of the ring! De competitie? Die ligt nog steeds gestrekt ...8, 9, 10, KNOCK-OUT!!
nmkl pjkl ftmch
KillingRaptor

20 mar 2021, 23:18

Ik had deze eens geprobeerd op de SNES Mini maar moet eerlijk zeggen dat hij me niet zo heel erg beviel eigenlijk, dat terwijl ik de eerste Punch-Out op de NES wel tof vond.
Afbeelding
Apenheul
Beheerder
Beheerder
Contacteer:

21 mar 2021, 16:38

@ Zelda A Link to the Past:
Ik ben het eens met ongeveer alles wat Ribbelchips zegt, Zelda 3 (zoals ik het in mijn jeugd bleef noemen) is de blauwdruk voor alle Zelda's daarna (op BOTW na) maar nooit is de pacing zo goed geweest als toen. Waar latere Zeda games zich vooral in ontwikkeld hebben is hoe het verhaal verteld wordt, want dat was in deze Zelda game nog ietwat dun.

@ Super Punch-Out;
Mooi dat deze er ook tussen zit, en als ie van iemand moest komen dan was het ook van Gallious want hier zitten raakvlakken met de combat van wat momenteel volgens mij zijn favoriete game genre is. Deze versie heb ik eigenlijk niet zo vaak gespeeld, het is gek genoeg de Wii versie die mij overtuigde van hoe slim het in elkaar zit, inderdaad is het een kwestie van je tegenstander leren kennen; wat zijn z'n patronen, trekjes, vulnerability-frames etc? De karikaturen zijn tof en het voelt alsof je in een kampioenschap tussen toptalenten uit alle windrichtingen zit.
Ribbelchips

22 mar 2021, 11:09

Punch Out! is eigenlijk de ultieme Trial & Error game. Je móet eerst een paar keer verliezen voor je door hebt hoe je je tegenstander kunt aanpakken. Ik had de NES versie (die met Mr Dream) en die heb ik echt heel erg veel gespeeld. Ik begrijp eigenlijk niet zo goed waarom ik de SNES versie in de jaren 90 nooit heb gespeeld. Waarschijnlijk lag ie niet bij de videotheek hier. De Wii versie lag op een gegeven moment voor 10 euro bij Bart Smit/Eplaza dus die heb ik uiteraard wel gespeeld en vond ik ook tof. Ik ga deze binnenkort eens proberen op de SNES mini. Leuke toevoeging, leuk verhaal!
Gozert
Moderator
Moderator

22 mar 2021, 12:05

Super Punch-Out!! heb ik eigenlijk nooit een echte kans gegeven tot de Retro Challenge in 2018. Ik had de game vroeger één keer gehuurd, en het klikte toen niet ondanks dat ik wel een groot liefhebber was van de NES-versie. Super Punch-Out!! verschilt namelijk flink van die versie (en de Wii-versie) in dat het meer een amalgamatie van de NES-versie en de arcade games is. Sinds de Retro Challenge in 2018 heb ik de game echter wel leren waarderen voor wat het is in plaats van in hoe verre het overeenkomt met mijn verwachtingen. Het is namelijk gewoon een zeer sterkte game, als je het gewoon los van de overige games beoordeelt.

Mooie toevoeging, Galious! :D
Ruud
Koningsdag Koning 2017
Koningsdag Koning 2017
Contacteer:
eBay gebruikersnaam: nesfountain

22 mar 2021, 12:50

Geweldige game inderdaad.
Erg veel lol beleefd met de Time Attack-mode. Dat ging er thuis competitief aan toe.

Ik vraag me wel af hoe het speelt op de SNES-mini met de lag, op de NES-mini is dat echt te merken bij de latere tegenstanders.

die zo de vader zou kunnen zijn van Glass Joe en die net zo pathetisch is en eenzelfde legendarische losing streak van 99 losses tegenover 1 gewonnen partij op zijn naam heeft staan
Je weet dat die ene gewonnen partij van Gabby Jay een overwinning tegen Glass Joe was?
Galious
Moderator
Moderator

22 mar 2021, 14:28

Ruud schreef:
die zo de vader zou kunnen zijn van Glass Joe en die net zo pathetisch is en eenzelfde legendarische losing streak van 99 losses tegenover 1 gewonnen partij op zijn naam heeft staan
Je weet dat die ene gewonnen partij van Gabby Jay een overwinning tegen Glass Joe was?
Wat grappig, dat wist ik niet :)
Maar ik zie het nu inderdaad staan in een scan van de manual. Gabby Jay is een graduate van de Glass Joe Boxing School, dat verklaart een hoop :biggrin:
nmkl pjkl ftmch
Gozert
Moderator
Moderator

22 mar 2021, 16:56

Ruud schreef:
Ik vraag me wel af hoe het speelt op de SNES-mini met de lag, op de NES-mini is dat echt te merken bij de latere tegenstanders.
Hetzelfde eigenlijk. Het tijdsbestek waarin je kunt reageren wordt steeds kleiner, dus uiteindelijk wordt het op een emulatiedoosje op een HDTV gewoon nauwelijks tot niet meer te doen. Een TV met lage input lag helpt wel wat, maar er blijft altijd minimaal één frame lag aanwezig plus wat er nog bij komt door emulatie. Zo'n SNES Classic Mini is ook niet krachtig genoeg voor run-ahead trucjes die op goede PC's met geavanceerde emulators wel mogelijk zijn.

De SNES Classic Mini is prima om een goede indruk te krijgen van deze game. Als je hem echter wil uitspelen en/of serieuze time attacks wil doen, raad ik echt aan om de cartridge aan te schaffen en als het even kan op een CRT te spelen.
Fing3r

23 mar 2021, 09:41

Nog nooit echt een Punch-Out games gespeeld, natuurlijk wel veel over gehoord maar het heeft mij nooit echt kunnen bekoren. Maar dat ligt waarschijnlijk aan het feit dat ik niet echt het geduld heb om de patronen van de tegenstanders te leren doorgronden.
Afbeelding
Gozert
Moderator
Moderator

25 mar 2021, 22:24

Nog even geduld, allen! Mark heeft laten weten dat hij het deze week wat druk heeft, maar dat we dit weekend de volgende game kunnen verwachten! :)
Mark

28 mar 2021, 17:11

Blackhawk (/Blackthorne)

Afbeelding

Release date: September 1994
Ontwikkelaar: Blizzard Entertainment
Genre: Platform

In Blackhawk (of Blackthorne voor onze Amerikaanse bezoekers) speel je als Kyle "Blackthorne" Vlaros. Het genre van de game kan het beste worden beschreven als een 'Prince of Persia' of 'Flashback'-achtige platformer; hoewel het er op het eerste oog als platformer uit ziet, voelt het meer aan alsof je van te voren je 'zetten' uit moet denken. De game is opgesplitst in vier verschillende delen, vergelijkbaar met de werelden in bijvoorbeeld SMB3. Elk deel heeft een eigen identiteit en sfeer en bestaat uit meerdere levels. De levels hebben overigens allen hetzelfde doel: vind een weg naar de uitgang door puzzels op te lossen en de minions van Sarlac, de bad guy, uit de weg te ruimen. Als je het spel voor het eerst speelt is de uitdaging tweeledig; het is wennen aan de besturing (althans, dat was voor mij zo) en je moet uit zien te vinden hoe je, door gebruik te maken van items die je moet vinden, een weg baant door de vrij uitgebreide levels. Potions zijn te vinden maar vrij schaars. Wanneer je karakter onverhoopt dood gaat zul je het level opnieuw moeten beginnen, wat je zo maar een half uur kan kosten.

Afbeelding
Screenshot van het derde 'deel' in het spel. Dit is dus niet de bedoeling; je had ergens een item moeten vinden om een brug te kunnen creëren.

Alhoewel de verhaallijn volgens mij redelijk in elkaar zit, is het geen onderdeel waar ik erg veel aandacht aan heb geschonken, dus zullen jullie het met de beschrijving van Wikipedia moeten doen (voor diegene die er in geïnteresseerd zijn):

Spoiler: weergeven
Blackthorne is set on the planet Tuul, which has existed for centuries without human knowledge. All of this time, Tuul's people have been ruled over by a single shaman who "was blessed with all knowledge". Years before the game begins, Thoros, the latest ruler, finds it near impossible to choose between his two sons as the next ruler. Believing it will solve the dilemma, he leads them to the deserts and kills himself. His body becomes two stones, light and dark, and he gives one to each boy to rule their own kingdoms respectively. The people of the lightstone form the kingdom of Androth, and the people of the darkstone form Ka'dra'suul. But while Androth respects their stone, Ka'dra'suul reject theirs, and are eventually transformed into monsters by it. In this time, a ka'dra named Sarlac seizes power. He forms an army and leads them against Androth. Knowing of his people's doom, the ruler of Androth, King Vlaros, with the aid of the Androthi magician Galadril, sends his son Kyle to Earth to save his life. Vlaros also gives Kyle the lightstone for safe keeping.

Twenty years later, Kyle has become a renowned military captain and mercenary. After breaking out of prison facing court martial, Kyle begins having strange dreams, and is eventually confronted by Galadril. He is told that it is time to return to Tuul and save his people. The game begins here with Kyle setting out to kill Sarlac and reclaim his throne.

Het verhaal is echter niet de reden dat ik deze game gekozen heb. Net als bij mijn vorige inzending, Donkey Kong Country, is het de sfeer door de hele game heen die een ontzettend goede indruk op me heeft achtergelaten. De game heeft een erg donkere setting en de muziek sluit daar perfect op aan. De hoofdpersoon straalt aan alle kanten uit een soort 16-bit versie van John Rambo te zijn; gespierd, bewapend en nergens bang voor.

Ik kan me nog herinneren dat ik de game voor het eerst tegenkwam. Het moet rond 2007 (ik was 14 of 15) geweest zijn dat ik me op een verloren avond eens ging verdiepen in wat de Super Nintendo nog meer te bieden had naast de 12 games die ik al die jaren al in bezit had.
Toentertijd stond er nog lang niet zoveel op YouTube als nu, maar had je wel al de video 'SNES - 100 Super Nintendo games in 10 minutes!' van laffer35. Tussen alle kleurrijke en vrolijke games in stond daar ineens de gespierde Blackthorne in een donkere grot en een uit de kluiten gewassen geweer twee weerloze, aan ketting hangende mannen dood te schieten. Het kinderlijke imago wat Nintendo in mijn ogen toen had (en wat op het schoolplein ook de heersende opvatting was, PlayStation was voor de 'coolere' kids) bleek ineens niet helemaal meer te kloppen.

Afbeelding
Het beruchte moment waarop de Nintendo voor mij zijn onschuld verloor. Toen ik de game later zelf speelde kwam ik er achter dat dit je bondgenoten zijn, wat het eigenlijk alleen maar meer macabre maakte.

Op dat moment ging er eigenlijk een wereld voor me open. Als de Super Nintendo ook dit soort games heeft, wat heb ik dan allemaal nog meer gemist? Op Marktplaats waren games toentertijd nog een stuk makkelijker en goedkoper te vinden en binnen een paar dagen had ik 'm op de mat. Het is voor mij eigenlijk de start geweest van een hobby die nu 14 jaar later nog steeds actief beoefend wordt; het zoeken naar vette games die ik gemist heb en het verzamelen daarvan.

"Ok, Mark, leuk voor je, maar waarom moet ik de game dan gespeeld hebben?", zul je je nu wel afvragen. Het antwoord is simpel: als je van kwalitatief hoogstaande games uit het 16-bit tijdperk houdt (en als je dit forum bezoekt is die kans vrij groot) en wil je eens wat anders dan de kleurrijke platformers die er in overvloed zijn, is Blackthorne een game die je geprobeerd moet hebben. Het biedt een flinke (maar eerlijke) uitdaging waarbij je alleen jezelf de schuld kunt geven van eventueel falen, ziet er voor de tijd prima uit en heeft een heerlijk duistere, on-Snessige (ja joh, is een woord) sfeer. Ik heb hem sinds de aanschaf een jaar of 14 geleden denk ik elke 2 jaar uitgespeeld en zie dat de komende jaren niet gaan veranderen.

Mocht je overtuigd zijn (denk het wel) en het prijskaartje van zo'n €45 - €50 (cart only) te hoog vinden, kun je hem sinds kort ook op o.a. de Nintendo Switch, PlayStation 4 en Xbox One spelen (staat op de Blizzard Arcade Collection die vorige maand is uitgekomen).
Ok Impala!
Contacteer:

29 mar 2021, 08:42

Ik heb deze in de jaren '90 gespeeld, en gaf mij ook een Prince of Persia vibe. Maar doordat je nogal makkelijk dood ging en je dan helemaal opnieuw moest beginnen, ben ik nooit heel ver gekomen. Meest bizarre was nog wel als je een brandbom op de gevangenen gooide... :omg:

Zou 'm nog wel eens kunnen proberen, maar dan wel op een emulator met save states! :biggrin:
Ribbelchips

29 mar 2021, 09:45

Voor mij echt een onbekende game. Ik heb de box wel eens voorbij zien komen, maar eigenlijk nooit aandacht aan geschonken. Ik ga hem na het sluiten van dit topic samen met de andere voor mij onbekende games proberen! Leuk artikel om te lezen!
Don Cannoli 79

29 mar 2021, 15:21

Gave entries voor de SNES allemaal. Echt een toffe console ook. Ik ben er zelf ook mee opgegroeid, ik had een Mega Drive en m'n broertje een SNES.
BlackThorne vind ik ook echt een toffe game. Ik heb hem op de SNES een beetje gespeeld maar ik ben vooral bekend met de 32-X versie.
side by side is de SNES versie met z'n normale 2D sprites beter opgedroogd dan de 32X versie moet ik zeggen.

Gozert
Moderator
Moderator

01 apr 2021, 13:23

Deze game is vroeger compleet aan me voorbijgegaan, maar ik denk ook niet dat ik deze op die leeftijd had kunnen waarderen. Ik was immers ook geen fan van andere zogenaamde "cinematische platformers" zoals Prince of Persia, Another World en Flashback. Ik vond ze maar traag en saai. Ik was meer van de Mario's, Donkey Kongs en Sonics met wat meer recht toe recht aan actie. Ik denk dat ik nu veel meer geduld kan opbrengen voor dergelijke games en het is een vrij geliefde game, dus tijd om deze eens een kans te geven. Dank je wel, Mark! :)
OldSchool
Contacteer:

01 apr 2021, 13:39

Ik zie toffe titles voorbij komen, waarvan er ik niet één serieus heb gespeeld. Zelfs Zelda 3 niet. Ik had geen SNES, dus stond natuurlijk al 1-0 achter. Mede door de prijzen en mede door mijn bredere interesses van nu, speel ik nog altijd niet veel SNES games. Maar juist daarom lees ik dit topic graag mee en ga op zoek naar dé game voor mij om toch eens te proberen!

Terug naar “Retro gaming”