Button Bashers Top 25 Draft: Super Nintendo Entertainment System

Nostalgie! Alles vanaf de Atari 2600 t/m de Nintendo GameCube.
Ok Impala!
Contacteer:

Re: Button Bashers Top 25 Draft: Super Nintendo Entertainment System

02 jul 2021, 09:10

Bij deze game is dat ook zo. Hoewel je later wel nog tools krijgt waarmee je meerder vakjes tegelijk kunt bewerken. In latere Harvest Moon games hebben ze dit opgelost en kun je vanaf het begin meerdere vakjes tegelijk bewerken. Persoonlijk vond ik Harvest Moon: Animal Parade op de Wii een leuke game. Zoals wellicht bekend is er ruzie ontstaan tussen de publisher en ontwikkelaar van Harvest Moon. De nieuwste Harvest Moon games worden nu door een ander team ontwikkelt, en kun je het beste links laten liggen. De oorspronkelijke ontwikkelaars zijn verder gegaan met "Story of Seasons". Het laatste deel daarvan kwam een paar maanden geleden uit, met mixed reviews.

Mocht je dit type game nog eens willen proberen dan zou ik je vooral Stardew Valley en Rune Factory 4 aanraden. Beide op de Switch verkrijgbaar, een systeem wat zich erg goed leent voor dit type games. :smile:
Ribbelchips

05 jul 2021, 09:27

Stardew Valley heb ik volgens mij een keer gedownload, maar nog nooit aan toe gekomen! Die zal ik binnenkort eens een keer een kans geven ja! thnx!
Afbeelding
Gozert
Moderator
Moderator
eBay gebruikersnaam: gozert

05 jul 2021, 13:31

Ik heb enkel de Game Boy Color versie gespeeld. Volgens mij is dat een ietwat teruggeschroefde versie, ook qua gameplay, maar ik heb me daar wel prima mee vermaakt als 'side game'. Het was geen game die uren achter elkaar speelde, maar wel erg leuk was om af en toe tussen andere zaken door aan te slingeren. Ik heb toevallig Stardew Valley afgelopen weekend gekocht in de Steam sale, maar heb hem nog niet opgestart. Ik hoor echter vrijwel niets dan goeds over die game, dus ik verwacht dat ik me ook weer hier uitstekend mee ga vermaken.

Mijn volgende en laatste bijdrage zal morgen of overmorgen verschijnen. Ik moet nog minimaal één nachtje slapen om te bepalen welke game het gaat worden. :(
Ribbelchips

14 jul 2021, 09:45

Lastige keuze Steven? :)
Afbeelding
Gozert
Moderator
Moderator

14 jul 2021, 14:55

Woops! Ik was het vergeten. De pijnlijk keuze is wel gemaakt, dus ik ga hier vanavond mee aan de slag. :lol:
Gozert
Moderator
Moderator

14 jul 2021, 19:25

Chrono Trigger

Afbeelding

Release date: 11 maart 1995
Ontwikkelaar: Square
Genre: RPG

Zoals gezegd, het was geen makkelijke keuze. Ik heb er lang over moeten nadenken, maar uiteindelijk is de keuze gevallen op Chrono Trigger. De game die als laatste afviel zal ik later alsnog een eervolle melding geven, maar vooralsnog ga ik een van de Button Bashers Hall of Greats in het zonnetje zetten om de top 25 te completeren.

Het verhaal van Chrono Trigger volgt niet het standaardriedeltje van een kwaadaardig keizerrijk dat de wereld probeert over te nemen en waarin jij als speler de uitverkorene bent om de wereld redden. Nee, je neemt de rol aan van Crono, een doodnormale jongen die naar een kermis gaat en daar door een hele bizarre reeks toevalligheden plotseling 400 jaar in het verleden terecht komt. Ik zal niet teveel verklappen, maar vanuit hier ontvouwt zich een meeslepend verhaal dat je meeneemt naar allerlei verschillende tijdperioden, van de tijd van de dinosauriërs tot het begin van de 24ste eeuw en zo'n beetje alles daar tussenin. Op je reis kom je uiteraard tal van unieke personages met goed uitgewerkte achtergronden en persoonlijkheden en die zich ook daadwerkelijk ontwikkelen gedurende het spel.

Afbeelding

Een ander sterk punt van het verhaal is hoe het wordt verteld. Er zit een behoorlijk tempo in, waardoor het nooit de kans krijgt om langdradig te worden. Wat dat betreft helpt het ook dat het een relatief korte RPG is. HowLongToBeat geeft 23 uur aan voor het uitspelen van de game en dat is mijns inziens wel accuraat (wellicht zelfs aan de hoge kant). Voor wie echter meer wilt is er voldoende reden om de game opnieuw te spelen, want de game kent maar liefst 13 verschillende eindes, welke afhangen van de keuzes die gemaakt worden en de uitkomsten van bepaalde gevechten gedurende het verhaal. Het hoge tempo, het relatief korte verhaal en de verschillende eindes maken Chrono Trigger dus een RPG bij uitstek om er af en toe weer eens uit de kast te trekken. Best uniek voor een RPG uit deze periode

Goed het verhaal is fris en sterk en de game kent interessante personages, maar speelt het ook een beetje lekker weg? Jazeker! In de basis lijkt de game erg op andere Squaresoft RPG's uit het 16-bit tijdperk zoals Final Fantasy VI, maar onderscheidt zich wel degelijk op een aantal punten. Gevechten volgen het Active Time Battle systeem zoals we dat kennen uit de Final Fantasy games, maar positionering is daarbij iets belangrijker. Sommige van je aanvallen kunnen meerdere vijanden raken, maar enkel wanneer deze ook echt dicht genoeg bij elkaar staan. Daarnaast kun je combinatie-aanvallen doen wanneer meerdere van je personages tegelijkertijd aan de beurt zijn, waardoor het loont om af en toe even te wachten in plaats van zo snel mogelijk op de A knop te rammen. Deze extra tactische laag en dynamiek maakt de turn-based combat net even wat interessanter dan je wellicht gewend bent van het genre uit de periode. Daarnaast zijn random battles volledig in de ban gedaan. Alle potentiële vijanden zie je, op een paar verrassingsaanvallen na, altijd ruim van te voren aankomen. Dit voorkomt zo ontzettend veel frustratie tijdens het reizen en houdt het tempo er ook lekker in, iets wat de eerder genoemde kwaliteiten natuurlijk verder ondersteunt.

Afbeelding

Als kers op de taart ziet de game er fantastisch uit en heeft het een prachtige soundtrack, precies zoals we van Squaresoft kunnen verwachten. De ontwikkelaar had natuurlijk al de nodige ervaring opgedaan met andere RPG's en dit is mede daardoor misschien wel hun beste werk op de Super Nintendo.

Al met al is dit dus weer zo'n game die in principe alles goed doet (binnen de context van het genre) en daarom wat mij betreft een van de hoogtepunten op de Super Nintendo en zelfs daarbuiten. Elke RPG-liefhebber zou Chrono Trigger gespeeld moeten hebben en de plek in de Button Bashers Hall of Fame is wat mij betreft dan ook volledig verdiend en mag dan ook niet ontbreken in deze lijst.

Chrono Trigger was de eerste game die ik kocht toen ik besloten had om me wat meer te richten op oudere systemen in 2010. Via Marktplaats had ik een goede deal kunnen regelen voor een complete versie in prachtige staat voor €75. Dat was toen nog een flink bedrag voor een oude game, maar natuurlijk een schijntje vergeleken met waar de game nu voor gaat. De game gaat echter voor geen goud weg, tenzij ik in de toekomst besluit om alles weg te doen of echt de financiële problemen kom. Dit is echt een van de laatste games (zo niet dé laatste), die ik van de hand zou doen.
KillingRaptor

14 jul 2021, 19:30

Prachtige keuze! Ik heb hem dit jaar pas voor het eerst gespeeld maar ik was meteen verliefd. Van begin tot einde enorm van genoten. De Amerikaanse is echt gek van prijs momenteel maar ik ben blij met mijn Super Famicom CIB exemplaar! De game heb ik dan lekker in het Engels gespeeld op de SNES Mini.
Gozert
Moderator
Moderator

14 jul 2021, 19:46

Lijkt me een mooi alternatief, inderdaad! Ik zou vooral lekker spelen op de manier dat het beste uitkomt, zolang je het maar speelt! :D

De DS-versie is wellicht nog de beste versie van deze game met extra content (extra einde, extra kerkers) en de FMV cutscenes van de PS1 versie zonder erbarmelijke laadtijden. Het verschil in resolutie wordt ook mooi opgelost door de menu's naar het tweede scherm te verplaatsen. Helaas is deze versie ook al aardig prijzig geworden en is deze wat minder toegankelijk qua alternatieve manieren door de aard van het systeem.
Ribbelchips

15 jul 2021, 09:33

Ik ben begin dit jaar begonnen aan de game, maar de timing was niet goed (later op de avond, lag al in bed) dus ga binnenkort voor de herkansing. Er komt zoveel op je af in het eerste uur van een RPG, daar moet je echt wel een beetje fris voor in je bol zijn. Iedereen die ik ken is er lyrisch over en hij staat ook steevast bovenaan iedereens lijstje, dus dat ik hem spelen moet lijkt me logisch...
Afbeelding
Apenheul
Beheerder
Beheerder
Contacteer:

15 jul 2021, 12:14

Het ding met SNES is dat er zoveel monsterlijk goede spellen op zijn uitgekomen dat ik niet eens geknipperd zou hebben als Chrono Trigger het lijstje niet gehaald zou hebben. Maar ik ben het 100% eens met Gozert, Chrono Trigger is niet voor niets een game die vrij regelmatig als nummer #1 wordt genoemd binnen het genre. De game gaat zorgvuldig met de tijd van de speler om en dat kun je niet van veel games in het genre zeggen. Een waardige afsluiter, en ik ben nu wel heel benieuwd naar die runner-up!
synergy
Winnaar Gameroom Award 2018

15 jul 2021, 14:08

Toevallig, ik ben pas geleden met CT begonnen en ben bijna door m’n eerste playthrough. Ik snap de lof voor deze game helemaal. Echt een genot om deze voor het eerst te spelen!
Ok Impala!
Contacteer:

15 jul 2021, 15:01

Een hele mooie game waarvan ik toch wel verwachtte dat iemand ermee aan zou komen. Maar doordat iedereen dat waarschijnlijk dacht, mist ie nog bijna de boot! :evil2:

Zelf heb ik deze 2e hands gekocht in 2000 voor 100 gulden. Dat was toen ook echt een forse prijs voor een 2e hands game, maar ja, ik had Final Fantasy VI al en wist wel dat dit een hele toffe game zou zijn! Bij mij gaat ie zeker ook nooit weg. Moet ook wel zeggen dat de huidige prijzen totaal absurd geworden zijn. :rolleyes:
Laatst gewijzigd door Ok Impala! op 16 jul 2021, 14:31, 1 keer totaal gewijzigd.
Zach

15 jul 2021, 16:13

Chrono Trigger is een van de beste games ooit en vooralsnog mijn favoriete SNES game. Masato Kato (script) en Yasunori Mitsuda (muziek) zijn wat mij betreft belangrijke personen die RPG's tot een hoger niveau hebben getild. Na Chrono Trigger deden ze nog o.a. Chrono Cross en Xenogears.
Kato deed ook nog het script van Final Fantasy VII en was betrokken bij Baten Kaitos.
Ribbelchips

16 jul 2021, 10:26

Is het al tijd voor de nabeschouwing? Voor mijn laatste bijdrage heb ik een aantal games af moeten strepen waarvan ik hoopte dat iemand anders ze al zou hebben genoemd. ShadowRun werd gelukkig nog door Galious voorgedragen, maar games als Secret of Mana, F-Zero, Pilotwings, Zombies ate my Neighbours en 'quilty pleasure' Mario Paint ontbreken nu in de lijst. Die hadden stuk voor stuk in mijn persoonlijke top 25 gezeten.
Afbeelding
Fing3r

23 jul 2021, 16:28

Chrono Trigger heb ik ook heel veel plezier aan beleefd. Ooit voor het eerst gespeeld op een emulator en ook helaas nooit origineel in mijn bezit gehad.

Sent from my J9210 using Tapatalk

Afbeelding
KillingRaptor

23 jul 2021, 18:31

Fing3r schreef:
23 jul 2021, 16:28
Chrono Trigger heb ik ook heel veel plezier aan beleefd. Ooit voor het eerst gespeeld op een emulator en ook helaas nooit origineel in mijn bezit gehad.

Sent from my J9210 using Tapatalk
Als hem goedkoper wil kan je nog altijd voor de Super Famicom versie gaan, het is ook die die ik heb liggen CIB. De game dan mooi in het Engels gespeeld op de SNES Mini. Hij zit tenminste in de collectie en dat is het belangrijkste, het spelen van SNES games kan perfect op de Mini. Heb zo nog meerdere RPG's liggen voor de Super Famicom en dan de Engelse versie op de SNES Mini staan.
synergy

23 jul 2021, 20:16

Toch mooi om te zien dat o.a. de muziek van Chrono Trigger vandaag nog is gespeeld tijdens de openingsceremonie van de Olympische Spelen!

Ben momenteel de laatste paar sidequests aan het doen om straks Lavos eindelijk te verslaan en m'n eerste playthrough te voltooien. :flex:
KillingRaptor

23 jul 2021, 20:35

De Chrono Trigger muziek is dan ook fantastisch! :biggrin:
Succes met Lavos! De enige baas volgens mij die ik niet in m'n eerste poging heb verslagen.
synergy

23 jul 2021, 20:48

KillingRaptor schreef:
Absoluut! De muziek kende ik al enige tijd ik en die vind ik fantastisch, dus vandaar dat ik nu eindelijk eens het spel ben gaan spelen (ook omdat er altijd vol lof over gesproken wordt).
Succes met Lavos! De enige baas volgens mij die ik niet in m'n eerste poging heb verslagen.
Thanks! Ik ben dus eerst alle side quests gaan doen van alle characters. Een aantal met een walkthrough bij de hand, want ik heb te weinig tijd om alles zelf te ontdekken. Vooral wat er gebeurd als je in het verleden iets moet doen dat in de toekomst gevolgen heeft en wie er vooraan in je party moet zijn etc.

Hoe dan ook, een fantastische RPG en hierna staat FFVI op m'n lijst. Ook weer zo'n SNES klassieker die ik nooit heb kunnen spelen. :doh:
kingoftherain

23 jul 2021, 21:00

synergy schreef:
23 jul 2021, 20:48
...hierna staat FFVI op m'n lijst. Ook weer zo'n SNES klassieker die ik nooit heb kunnen spelen. :doh:
I approve! :thumbup:
Best game ever! :heart: :heart: :heart:
"My life is a chip in your pile. Ante up!"
Setzer Gabiani - Final Fantasy III / VI

kingoftherain by day, N00b Extraordinaire by...er...whenever I feel like it. Watch me suck at games.
N00b Extraordinaire's YouTube channel
Ok Impala!
Contacteer:

24 jul 2021, 07:31

KillingRaptor schreef:
Ik ook niet. Totdat ik er bij een replay achterkwam dat ie een cakewalk is als je de battle speed op de langzaamste stand zet! :evil2: De eerste keer had ik de battle speed op max gezet omdat ik dacht dat de gevechten dan gewoon wat sneller zouden verlopen, niet gerealiseerd dat de moeilijkheid daarmee ook significant toeneemt! :scared:

Terug naar “Retro gaming”