Button Bashers Top 25 Draft: Super Nintendo Entertainment System

Nostalgie! Alles vanaf de Atari 2600 t/m de Nintendo GameCube.
Ok Impala!
Contacteer:

Re: Button Bashers Top 25 Draft: Super Nintendo Entertainment System

10 mei 2021, 08:19

Dat is toch fantastisch?! Je Thesis schrijven over Lufia in 2017(!). Die ga ik zeker even lezen! :biggrin:
Galious
Moderator
Moderator

14 mei 2021, 23:25

Super Castlevania IV

Afbeelding

Release date: 1991
Ontwikkelaar: Konami
Genre: Action platformer

Castlevania op de NES maakte een diepe indruk op de jonge Galious. Ik kan me nog goed herinneren dat ik deze game van een schoolvriend had geleend en vol spanning opstartte na schooltijd. De iconische cutscene aan het begin van de game waarin Simon met z'n zweep in de donkere nacht naar de poorten van het kasteel van Dracula loopt, was heerlijk onheilspellend. Binnen de kasteelmuren wachtten creepy ghouls, enge viskoppen, vleermuizen, vliegende Medusa hoofden, mummies en zelfs het monster van Frankenstein. Wow, het was net als in een horror film! Ik had nog niet eerder een NES game met zo’n duistere sfeer gespeeld en ik vond het smullen geblazen.

Toen de Super Nintendo kwam keek ik dan ook reikhalzend uit naar een 16-bit Castlevania avontuur. Ik had al talloze malen zitten kwijlen op de screenshots in de Mean Machines review van de Japanse release van Super Castlevania IV in 1991. Bij ons zou de launch van de Super Nintendo console echter nog tot de zomer van 1992 op zich laten wachten, maar gelukkig volgde enkele maanden daarna ook de Europese release van Super Castlevania IV.

Afbeelding

Een sfeervolle intro zet meteen de duistere toon van de game. Een steeds dikker wordende mist omsluiert de grafsteen van Dracula. Een plotselinge blikseminslag splijt de steen in tweeën en een vleermuis ontsnapt uit het graf. Dracula is weer terug en het is aan Simon Belmont en z’n zweep om het kwaad wederom te verdelgen.

Simon heeft sinds zijn NES dagen flink geoefend met zijn zweepkunsten en is behendiger dan ooit. In plaats van alleen zijdelings kun je nu in alle 8 richtingen van de d-pad aanvallen en door de aanvalsknop ingedrukt te houden kan je de zweep rondzwaaien om projectielen af te weren. Simon kan zelfs aan haken hangen en slingeren met z’n zweep, wat een hoop toffe nieuwe platform challenges mogelijk maakte waarbij ook de indrukwekkende Mode 7 effecten van de SNES volop werden benut, zoals in de roterende kamer waarin plotseling spikes op de vloer verschijnen en je je gauw met je zweep in veiligheid moet brengen door aan een haak te slingeren totdat de kamer gekanteld is en je een veilige uitgang biedt in wat voorheen het plafond was. Of neem de grote kroonluchters die al krakend heen en weer slingeren over een fatale hoogte die je moet zien te overbruggen, Maar de bosses konden ook trucjes die voorheen onmogelijk waren op de NES, zoals de Golem die met elke slag van je zweep groter en groter wordt totdat 'ie bijna het hele speelveld vult. En zo zit het de hele game vol memorabele setpieces en boss fights.

De game heeft in totaal 11 uitgebreide en enorm gevarieerde stages, elk met meerdere sub-levels. Dat maakt het een relatief lange game, maar mede dankzij een password systeem is Super Castlevania IV een van de meest toegankelijke delen onder de Classicvania's. Afgezien van enkele difficulty spikes is het over het algemeen zelfs behoorlijk makkelijk te noemen. Maar misschien juist daardoor is dit het Castlevania deel waar ik het vaakst naar terugkeer voor een nieuwe playthrough. Het speelt gewoon zo ontzettend lekker weg en het is iedere keer weer volop genieten geblazen door de soepele gameplay, het geweldige level design en last but not least de ongekend sfeervolle presentatie. De graphics zijn fantastisch en de soundtrack is een van de beste die je in de hele SNES library zult vinden, vol met prachtige nieuwe rendities van bekende themes uit de franchise en tal van waanzinnig sfeervolle nieuwe nummers. Super Castlevania IV is een Konami klassieker die met recht SUPER voor de titel heeft staan.
nmkl pjkl ftmch
Zach

15 mei 2021, 11:44

ik heb deze nog niet uitgespeeld, maar het bevalt mij samen met Rondo of Blood meer dan de nieuwere Metroidvania's.
Gozert
Moderator
Moderator
eBay gebruikersnaam: gozert

16 mei 2021, 00:56

Om een of andere reden heeft deze nooit geklikt bij mij. Ik vind de NES games erg goed, Rondo of Blood fantastisch en kan ook genieten van de Metroidvania's, maar er is iets aan deze game waardoor het voor mij de Castlevania vibe lijkt te missen. Ik kan er echt de vinger niet op leggen. Ik heb overigens hetzelfde met Bloodlines/Generations op de Mega Drive.
Mark

16 mei 2021, 08:48

Geweldig spel. Ik kocht 'm pas rond 2012 - 2013, maar toen wel gelijk met heel veel plezier uitgespeeld. De enige Castlevania die ik leuker vind is Symphony of the Night op de PS1.
gekkehenkie

19 mei 2021, 16:12

Ok Impala! schreef:
04 mei 2021, 14:23
... Toen enkele maanden later de game eindelijk in de winkels lag, werkte ik de hele zomer bij een bessenkweker om de 149 gulden voor Lufia neer te tellen. ...
Ribbelchips schreef: ...Toen de game bijna een half jaar na de Amerikaanse release ein-de-lijk in Europa verscheen was de verbazing groot toen deze maar liefst twee-honderd-negen-en-twintig gulden bleek te kosten! ...
Daar sta je nu eigenlijk helemaal niet meer bij stil dat de spellen vroeger ook erg duur waren. Inderdaad lang sparen met vakantie- of bijbaantje. Ik heb zo stiekem toch nog een paar duizend gulden opgemaakt aan computerspelletjes.
Consider yourself a hero.
Shenglong83
Contacteer:

19 mei 2021, 16:17

Ik hou nog steeds vol dat de 16 bit Castlevanias de besten uit de serie waren en Super Castlevania IV de absolute topper!
Makkelijk een Top 25 SNES titel, wat mij betreft zelfs Top 5.
You must defeat Sheng Long's WIFE to stand a chance!

kingoftherain's spirit animal
Flozem

19 mei 2021, 16:34

Niet mijn favoriete Castlevania in ieder geval. Favoriete classic is toch de NES op stip gevolgd door Castlevania Adventure op de Gameboy.

Qua 16bit vind ik Bloodlines/Generations op de Megadrive leuker. Betere soundtrack en leukere levels.

De Metroidvania’s bevallen mij in het algemeen het best. Symphony of the Night in het bijzonder.
Apenheul
Beheerder
Beheerder
Contacteer:

19 mei 2021, 16:48

Ik vind het altijd erg mooi om te lezen hoeveel enthousiasme velen hebben voor Super Castlevania IV. Bij mij persoonlijk heeft ie nog niet zo geklikt maar van alle Castlevania's is dit zonder meer het deel waar ik het meest in geïnvesteerd ben om het nog eens een kans te geven. De soundtrack vind ik de beste in de serie, hoewel de NES games enorm aanstekelijke muziek hebben vind ik de meer experimentele soundtrack van 4 sfeervoller.
Mark

22 mei 2021, 11:03

Super Probotector: Alien Rebels

Afbeelding

Release date: 28-02-1992
Ontwikkelaar: Konami
Genre: Run and gun

Elders ook wel bekend als Contra 3: Alien Wars; mijn inzending op deze druilerige zaterdagochtend is Super Probotector: Alien Rebels. De naam van het genre, run and gun, dekt de lading volledig: al rennend en schietend baan je je een weg door de 6 levels. Er zijn twee type levels in Super Probotector: de standaard sidescrolling action (4 levels) en een nieuwe, top-down view mode waar gebruik wordt gemaakt van Mode 7 (2 levels). De sidescrolling levels bevatten daarnaast ook nog wat variatie; je kunt al rijdend op motoren of hangend aan raketten alles naar de verdoemenis schieten.

Afbeelding
Afbeelding

Omdat dit wederom een titel is waarvan ik verwacht dat men er zeer bekend mee is, heb ik mijn best gedaan om wat meer achtergrondinformatie op te halen die voor mij nog onbekend was. In Duitsland was het ten tijde van de release verboden om media uit te brengen of te adverteren voor die media die geacht werd te gewelddadig voor kinderen te zijn of content aan te prijzen die oorlog zou verheerlijken. Om die reden zijn de Contra-games in Europa aangepast; de main characters zijn niet langer menselijk, maar robots. Ik was altijd in de veronderstelling dat, door die wijziging van mensen naar robots, de naam van Contra ook aangepast werd naar 'Probotector' (iets met robots en protectors).

Afbeelding
De naamswijziging komt echter waarschijnlijk ergens anders vandaan. Konami probeerde mogelijke associaties met de 'Iran-Contra affair' te ontwijken. De Iran Contra affair was een politiek schandaal in de Verenigde Staten, ten tijde van Ronald Reagan. Lang verhaal kort: de VS verkochten wapens aan Iran, wat voor het publiek geheim werd gehouden. Met de verworven inkomsten werden de zogenoemde Contras in Nicaragua gefinancierd, een 'rebel group' die als doel hadden de macht over te nemen van de zittende, linkse regering in dat land. Sommigen van jullie zullen hier wel bekend mee geweest zijn, maar ik kom uit 1992 dus: weer wat geleerd!

Afbeelding
Terug naar de game zelf. Met nog twee inzendingen van mijn kant te gaan, ben ik in mijn hoofd alle games afgegaan waar ik door de jaren heen onwijs veel plezier aan beleefd heb. Mijn SNES-vriend, die ik in eerdere stukken al een aantal keer benoemd heb, kocht deze game rond 2008 in een setje op Marktplaats. Wanneer we weer een sessie achter de Super Nintendo gingen doen (wat we toen vaak een 'snessie' noemden), kwamen we vaak toch weer uit bij Probotector 2. Tientallen keren hebben we hem samen opgepakt en echt geprobeerd, slechts één keer met succes. Dat gegeven geeft voor mij ook een van de mooiste aspecten van de game aan; het is gewoon fucking moeilijk. Geen health bar, geraakt is dood. Game over is game over. Een game moeilijk maken is niet zo moeilijk; geef enemies een grote health bar. Een game eerlijk moeilijk maken is echter erg lastig en dat doet Super Probotector geweldig. Ik heb nooit het idee van een 'cheap death' gehad, het lag altijd aan mijn eigen falen of tijdelijk mindere concentratie.

Terugkerend item in mijn inzendingen gaat ook hier weer op; de sfeer. Dat vind ik erg belangrijk in een spel en Super Probotector zet een heerlijk sfeertje neer. De muziek is goed, de graphics zijn wat je van de SNES mag verwachten (voornamelijk de bosses zijn zeer goed geanimeerd, vind ik) en de gameplay zeer vloeiend. Omdat je door de levels heen je wapen kunt upgraden en er altijd twee 'in bezit' kunt hebben, geeft dat een extra, tactisch element aan het spel. Afspreken wie welk wapen mocht, uitzoeken welke goed werkt tegen welke tegenstander, het maakte het geheel nog leuker.

Mocht je de game nog nooit gespeeld hebben, doe het. Emuleer het, koop het, je gaat er absoluut geen spijt van hebben. En vergeet niet: let's attack aggressively!
Afbeelding
Galious
Moderator
Moderator

22 mei 2021, 19:08

Heerlijke run 'n gunner in een van m'n favoriete Konami franchises. Op de NES was Probotector een van m'n eerste games, en op de SNES had ik vroeger de import versie van Contra III. Hierdoor associeer ik de probotectors meer met 8-bit en Bill & Lance met 16-bit & beyond. Het was dan ook wel even wennen toen ik jaren geleden voor het eerst de Europese versie van Super Probotector speelde :)

De game stond ook nog op mijn shortlist van nominaties, maar ik heb hem uiteindelijk toch net niet gekozen vanwege de topdown 'rotate 'n gun' levels die indertijd indrukwekkend waren, maar nu toch wel een hoog gimmick gehalte hebben en in elk geval de tand des tijds niet zo glansrijk doorstaan hebben als de rest van de game. Want de vier side-scrolling levels behoren nog steeds tot de absolute top van run 'n gun actie; daar kan wat mij betreft niets van Mega Probotector/Contra Hard Corps of Gunstar Heroes of wat dan ook tegenop. Alleen al daarom ben ik toch blij om deze game in de Top 25 te zien!
nmkl pjkl ftmch
Ruud
Koningsdag Koning 2017
Koningsdag Koning 2017
Contacteer:
eBay gebruikersnaam: nesfountain

25 mei 2021, 13:09

Mark schreef:
22 mei 2021, 11:03
Wanneer we weer een sessie achter de Super Nintendo gingen doen (wat we toen vaak een 'snessie' noemden), kwamen we vaak toch weer uit bij Probotector 2.
Je bedoelt Probotector 3 neem ik aan?

Ik moet tot mijn schaamte bekennen dat ik deze, op een hele korte sessie na, nog nooit gespeeld heb en dat deze wel in de kast staat.
Nu jij deze game geselecteerd hebt in dit topic zijn hier nu natuurlijk geen enkele excuses meer voor.
arjen1981
Animal Crossing Tour 2020
Animal Crossing Tour 2020

25 mei 2021, 14:24

Ja inderdaad opnieuw een titel die je makkelijk vaak opnieuw heb speelt. Ik vind Hard Corps inmiddels wel de betere van de twee. Dan wel de Japanse versie. vooral de diversiteit in wapens voegt toe. Afhankelijk van het stuk level dat je zit pak je ook andere wapens. Het is niet wachten tot je de spread gun hebt. Je wisselt strategisch. En wat het ook leuk maakt om Hard Corps vaker op te pakken is dat je zelf de level volgorde bepaald. Als in een Outrun. Ja en natuurlijk dat het enkel run and gun levels zijn. Maar zou Contra III denk ik ook zeker wel in mijn eigen top 25 plaatsen.

En voor alle fans. Vergeet ook echt niet Blazing Chrome te spelen. Die is ook echt kei goed.

Afbeelding
Ribbelchips

25 mei 2021, 16:53

Ik heb deze wel eens gehuurd destijds en later wel eens pogingen gedaan via SNES mini enzo, maar het is niet mijn genre. Je hebt er wel een heel leuk artikel van gemaakt!
Afbeelding
Gozert
Moderator
Moderator

25 mei 2021, 17:44

Tof verhaal over een heerlijke game! Ik heb de game pas ontdekt via de Virtual Console op de Wii, maar het was wel meteen genieten vanaf de eerste seconde. Typisch zo'n game die geen spaan van je heel laat aan het begin, maar het oh zo heerlijk is om elke keer net een stukje beter te worden en verder te komen tot je de game uiteindelijk kunt uitspelen. En als je dan toch bezig bent, kun je het riedeltje meteen (proberen te) herhalen op een hogere moeilijkheidsgraad. :D

Op naar de laatste vijf games! Ik ben heel erg benieuwd welke games er nog komen gaan en hoe pijnlijk de keuzes gaan worden voor alle deelnemers. ;)
Ribbelchips

02 jun 2021, 09:04

Kick! ;)
Afbeelding
Mark

03 jun 2021, 12:51

Ribbelchips schreef:
02 jun 2021, 09:04
Kick! ;)
Haha, aankomend weekend. Is deze week fantastisch weer natuurlijk en zit midden in een verhuizing. Komt in orde!
KillingRaptor

03 jun 2021, 13:41

Super Probotector, I love the game but boy do I suck at it. :lol:
toejam

04 jun 2021, 14:11

Ditto aan Raptor. Vind dit altijd enorm gave games om te spelen maar kom er nooit ver in ongeacht de naamgeving en hoe de vijanden er uit zien. Dat begon al met Gryzor op de Commodore 64 en is met de andere delen niet beter geworden tot aan Shattered Soldier aan toe.
Professional dabbler
Mark

05 jun 2021, 13:00

Demon's Crest

Afbeelding

Release date: 21-08-1994 (JP), 01-11-1994 (US), 01-03-1995 (PAL)
Ontwikkelaar: Capcom
Genre: Platformer

Demon's Crest. Dat is 'm geworden, mijn laatste inzending van de Top 25 Draft voor de Super Nintendo. Uiteindelijk een makkelijkere keuze dan ik dacht. Een spin-off uit de Ghost 'n Goblins serie: Demon's Crest is het derde spel (na Gargoyle's Quest en Gargoyle's Quest II) met Firebrand in de hoofdrol.

In Demon's Crest heb je dus de controle over Firebrand en is je doel om de 6 crests van de elementen (vuur, aarde, water, lucht, tijd en hemel) te bemachtigen. Wanneer deze gecombineerd worden, krijg je INFINITE POWER om een soort wereldoverheersing te bewerkstelligen. Is wel fijn.

Afbeelding
Het spel begint direct met een fraai gevecht met bovenstaande 'Demon Dragon'. Geen saaie tutorial, geen eerste Goomba om de knoppen een beetje te leren kennen. Gelijk actie. Dit punt illustreert voor mij ook gelijk een belangrijk, zeer groot pluspunt van de game: het is van begin tot eind 'action packed'. Na het verslaan van de (grafisch fraaie) draak begin je aan het eerste platformstuk. Rode draad door mijn korte stukjes is de sfeer en die is ook in Demon's Crest fantastisch. Lekker duister, flink macaber, schitterende sprites, interessante vijanden, consistente 'world building', Demon's Crest heeft het allemaal.

Afbeelding
De game bestaat uit zes levels, die je vanuit een overworld (Mode 7, ah yeah) grotendeels in eigen volgorde af kunt werken. Gaandeweg verzamel je extra vaardigheden, waardoor je in al voltooide levels opnieuw het een en ander kunt ontdekken. Je kunt transformeren naar andere 'Gargoyles' (afhankelijk van welke crest je hebt bemachtigd), wat dus weer nieuwe delen van al gespeelde levels te bereiken maakt. Alhoewel dit klinkt als het oprekken van de tijdsduur, heeft het voor mij geen moment zo gevoeld.

Afbeelding
De wat langer-lid-zijnde-leden van Button Bashers zullen dit verhaal ongetwijfeld wel kennen, maar in een korte review is het toch de moeite waard even te benoemen. Ik begon volgens mij rond 2007 met het bezoeken van de Koninginnedagkleedjes om op zoek te gaan naar oude Nintendo games (toen dat nog wel redelijk te doen was). Een aantal jaar later was ik met mijn vaste SNES-vriend op jacht. Ergens eind van de middag (rond 4), nog wat struinend in de brandende zon, vond hij in een doos vol videobanden een complete SNES game. 'Mark, moet je zien. Volgens mij is dit wel een aardige game. Ik hoef 'm niet, dus als jij 'm wil: be my guest.'. Ja hoor, een complete, FAH Demon's Crest. 5 euro, wilden ze er voor hebben. Ik kende de game toen nog niet, maar de box art zag er best vet uit. 5 euro was een hoop voor een game op een rommelmarkt, dus ik heb toch nog even staan twijfelen alvorens hem toch maar te kopen. En man, wat was dat een goede beslissing. Inmiddels heb ik de game zo'n 6x uitgespeeld en het zal me niet verbazen als dat nog 3x zoveel gaat worden.

Afbeelding
Conclusie: heerlijke game, heerlijk sfeertje, hoge replay value. Origineel inmiddels veel te duur, dus simuleren die hap als je niet 5x modaal verdient. Heel erg de moeite waard!
Gozert
Moderator
Moderator

05 jun 2021, 13:21

Ah, wat een supertoffe toevoeging en een mooi verhaal, Mark! Dank je wel voor het delen!

Erg indrukwekkende game die elementen van actie-platformers, RPG's en Metroidvania's combineert op een manier die niet eerder en volgens mij ook nauwelijks (of zelfs niet) later gedaan is. Dat allemaal gemixt in een duister gotisch sausje en je hebt echt een succesrecept. Het is inderdaad jammer dat de cartridge behoorlijk prijzig is, maar gelukkig zijn er ook andere manieren om de game te spelen zoals Nintendo Switch Online.
Apenheul
Beheerder
Beheerder
Contacteer:

05 jun 2021, 13:26

Super Probotector: als ik in deze ronde had meegedaan dan had ik deze game waarschijnlijk ook genomineerd. Ik ben het met Galious eens dat de top down levels de game (tegenwoordig) naar beneden halen en met Arjen dat Hard Corps gemiddeld genomen interessanter is vanwege de wapens; maar waar Super Probotector in uitblinkt zijn de set-pieces en game-feel.

Demon's Crest: Nooit gespeeld, lijkt me wel erg gaaf. Ik heb Gargoyle's Quest op de gameboy gespeeld en die vond ik al erg bijzonder.
Mark

05 jun 2021, 13:28

Gozert schreef:
05 jun 2021, 13:21
Erg indrukwekkende game die elementen van actie-platformers, RPG's en Metroidvania's combineert op een manier die niet eerder en volgens mij ook nauwelijks (of zelfs niet) later gedaan is. Dat allemaal gemixt in een duister gotisch sausje en je hebt echt een succesrecept. Het is inderdaad jammer dat de cartridge behoorlijk prijzig is, maar gelukkig zijn er ook andere manieren om de game te spelen zoals Nintendo Switch Online.
Mooie samenvatting, dat is inderdaad Demon's Crest in 1 zin samengevat haha. Gargoyle's Quest op de GameBoy vind ik ook zo'n topper. Die heb ik denk ik ook al een x of 3 uitgespeeld, fantastische games.
Gozert
Moderator
Moderator

05 jun 2021, 15:22

Gargoyle's Quest zou 100% in een Game Boy variant van deze lijst komen, ja. :D
Flozem

06 jun 2021, 08:24

Yup… en de NES variant. Demon’s Crest is een terechte topper. Gaat verder waar Gargoyle’s Quest stopt met het uitbouwen van het Metroidvania aspect. :thumbup:

En jeetje… 5 Euro voor een complete Demon’s Crest titel. Dat zijn dé finds.
Maar ja… zes á zeven jaar voordat ik begon met zoeken. :)

Terug naar “Retro gaming”