Button Bashers Top 25 Draft: Super Nintendo Entertainment System

Nostalgie! Alles vanaf de Atari 2600 t/m de Nintendo GameCube.
Gozert
Moderator
Moderator
eBay gebruikersnaam: gozert

Re: Button Bashers Top 25 Draft: Super Nintendo Entertainment System

27 apr 2021, 22:18

Morgen komt m'n nieuwe toevoeging. Drukte zette nog even voort, maar ik heb vanaf nu ruim een weekje vrij. :) Ik zit nog in een dilemma... Ik wil namelijk nog drie games héél graag in de lijst zien, maar ik heb zelf nog maar twee keuzes. Daar ga ik dus nog even een nachtje keihard over slapen.
Gozert
Moderator
Moderator

29 apr 2021, 13:45

Mega Man X

Afbeelding

Release date: 17 december 1993
Ontwikkelaar: Capcom
Genre: Actie/platform

Mega Man was een van de meest prominente series op de NES, dus het was natuurlijk een kwestie van tijd voordat Capcom de serie naar de 16-bit generatie zou brengen. Echter, daar waar menig bestaande serie rustig voortborduurde op de bestaande formules, ging Capcom met Mega Man toch net even een iets andere kant op. Mega Man X kun je namelijk zien als een (nog) futuristischere spin-off van de klassieke serie en zou het begin zijn van een eigen subserie binnen het Mega Man IP. Uiteindelijk zou Mega Man 7, een direct vervolg op de klassieke serie, later alsnog op de SNES verschijnen, maar de X serie was "here to stay" met al een tweede game uit en een derde die niet veel later zou verschijnen.

Mega Man X kent de karakteristieke run-and-gun platformactie van de originele 8-bit games, waarbij je door verschillende levels naar keuze rent, springt en schiet om het uiteindelijk tegen een baas op te nemen. Wanneer je die baas weet te verslaan, absorbeer je zijn wapen en kun je zijn krachten in de rest van de game zelf gebruiken. Op eerste oog opslag lijkt het dus heel erg op wat we gewend waren van de 8-bit games. Echter, Mega Man zelf heeft, toepasselijk genoeg, ook de nodige upgrades gekregen als gevolg van de sprong in de tijd en betere hardwaremogelijkheden. Zo kan Mega Man vanaf het begin af aan wall jumpen en met enkele upgrades ook dashen (inclusief dash jumps die ook weer te combineren zijn met wall jumps), bepaalde blokken in levels breken en boss wapens chargen voor nog krachtigere aanvallen en andere functionaliteiten. Voor de completionists onder ons kun je zelfs Ryu's Hadoken bemachtigen!

Afbeelding

"Ja, leuk...", hoor ik je al denken. "Maar maken die upgrades de gameplay nou écht anders dan in de 8-bit games?". Jazeker! Door deze upgrades is er veel meer mogelijk qua level design. Door de wall jumps is verticaal platformen bijvoorbeeld namelijk plotseling een stuk vlotter en toffer en valt daar een stuk meer mee te doen en dan enkel kleine sprongetjes maken en ladders beklimmen. De levels voelen veel uitgebreider, dynamischer en gevarieerder aan dan ze ooit daarvoor hebben gedaan en het is een waar genot om daar als Mega Man doorheen te knallen; letterlijk en figuurlijk.

Deze dynamiek en variatie wordt alleen maar versterkt door het feit dat sommige levels in zekere zin met elkaar verbonden zijn. Dat wil zeggen dat de volgorde waarin je de levels speelt van invloed kan zijn op de levels zelf. Wanneer je bijvoorbeeld Chill Penguins level eerst uitspeelt zul je merken dat de lava in Flame Mammoths level plotseling afgekoeld is. Dit heeft niet alleen invloed op het uiterlijk van het level, maar stelt je ook in staat om over oppervlakken te bewegen waar dat eerst niet mogelijk was. Dit kan weer leiden tot het ontdekken van geheime upgrades. Hierdoor wordt het herspelen van levels (en de game in zijn geheel) beloond op een manier die je niet vaak zag in deze periode.

Er is in dit onderwerp al veelvuldig stilgestaan bij de kwaliteiten van de audiochip van de Super Nintendo, maar ook hier kan ik er moeilijk om heen. Mega Man stond altijd al bekend om zijn muziek en de Japanse naam van de serie, Rock Man, is erg toepasselijk wat dat betreft. Mega Man X is geen uitzondering en weet de audiochip van de Super Nintendo op een manier te benutten zoals we die wellicht wat minder vaak gezien hebben tot nu toe. Daar waar veel Super Nintendo klassiekers wat avontuurlijkere of vrolijkere deuntjes hebben, knalt Mega Man X echt met een rockende soundtrack je oren binnen. De muziek klinkt op zichzelf al erg gaaf, maar de energievolle rock onderstreept de vlotte actie in de gameplay des te meer en is wat mij betreft een belangrijke factor in waarom Mega Man X zo ontzettend tof 'voelt' om te spelen. Smullen!

Op een platform met ongelooflijk veel goede platform games weet Mega Man X zich door enkele unieke kwaliteiten dus prima te onderscheiden van andere klassiekers binnen dit genre, inclusief de games die al genoemd zijn in deze lijst tot nu toe, en verdient daarom wat mij betreft een mooi plekje in deze top 25! :)
Mark

30 apr 2021, 07:49

Wederom een terechte inzending. Mega Man is me in de jaren 90 eigenlijk compleet ontgaan, maar later redelijk ingehaald. X en X3 heb ik later allebei uitgespeeld, zij het niet dat dat met veel frustratie gepaard ging. Die games zitten zo goed in elkaar. Deel 2 op de NES blijft denk ik mijn favoriet.
Ok Impala!
Contacteer:

30 apr 2021, 09:21

Mooie toevoeging Gozert! Ik zie dat ik de volgende op de lijst ben. Dat zal even iets langer duren, want de komende dagen ben ik niet in de buurt van een computer. :smile:
Zach

30 apr 2021, 09:43

Terranigma is een mooie toevoeging Gozert. Muziek is in die game is erg mooi.
Ok Impala!
Contacteer:

04 mei 2021, 14:23

Lufia II – Rise of the Sinistrals

Afbeelding

Release date: 24-2-1995
Ontwikkelaar: Neverland
Genre: JRPG

Lufia II – Rise of the Sinistrals is een klassieke JRPG met turn-based battles, dungeons en een overworld.

Ik weet nog goed dat ik op een dag de Power Unlimited open sloeg en daarin Lufia aangekondigd zag worden voor Europa. De eerste JRPG die vertaald zou worden naar het Nederlands! Dat was leuk nieuws, want ik had de Amerikaanse versie van Lufia al gespeeld en het was één van mijn favoriete SNES games. De screenshots bij het artikel brachten mij echter in verwarring. De game op de plaatjes leek wel op de Lufia game die ik kende, maar zag er toch anders uit. Mijn hype meter schoot omhoog toen ik me realiseerde dat deze Nederlandse Lufia een vervolg was op de Lufia die ik al gespeeld had! Toen enkele maanden later de game eindelijk in de winkels lag, werkte ik de hele zomer bij een bessenkweker om de 149 gulden voor Lufia neer te tellen. Daarvoor kreeg je een toffe “big box” met de game én een zeer uitgebreide strategy guide. Nintendo had van dit project echt iets moois gemaakt, wat ook bleek uit de uitstekende Nederlandse vertaling.

Afbeelding

Die vertaling was z’n tijd echt ver vooruit en het betekende dat JRPGs eindelijk toegankelijk werden voor een jonger publiek. Nu konden m’n jongere zusje en neefje ineens ook het game genre spelen wat ik zeer tof vond. Samen speelden we de hele game door, een prachtige ervaring! Ik heb de game ook wel eens in het Engels gespeeld, maar ik merk dat de nostalgie van de Nederlandse versie zo sterk is, dat ik toch altijd weer naar dat deel terugkeer.

Nintendo had ook geen betere game kunnen vertalen dan Lufia II. Met dank aan de gestructureerde wereld en karakters is deze JRPG zeer toegankelijk voor nieuwkomers in het genre, maar biedt daarnaast wel veel diepgang voor de liefhebbers. Hoogtepunt zijn de dungeons met de vele puzzels en de fantastische soundtrack. Grafisch is de game zeer kleurrijk en kan zich daarom prima meten met het tijdloze grafische design van A Link to the Past.

Sinds de WiiU is Nintendo weer werk gaan maken van Nederlandse vertalingen. Daardoor kan mijn dochter nu ook al meespelen met talloze toffe games. En één ding is zeker. Zodra ze heeft leren lezen, zal Lufia weer opgestart worden. De cartridge en de guide liggen al klaar, ongeduldig te wachten om dit grootse avontuur weer samen te beleven!

Afbeelding

En die muziek... Wow!

Gozert
Moderator
Moderator

05 mei 2021, 22:50

Lufia is ook een mooie toevoeging, vooral ook omdat het in Nederland best wel een dingetje was met een Nederlandse en die grote Big Box inclusief strategy guide. Wel grappig; in Noord Amerika is dit een soort van "hidden gem" (ik vind dit echt zo'n jeukterm trouwens), maar hier natuurlijk een van de populairste RPG's op het systeem. Zeer leuke game met vooral heel erg veel nadruk op puzzels in de kerkers. Wat dat betreft heeft wel wat weg van Golden Sun (of eerder andersom, vanwege de release dates). Het is ook een van de favoriete games van mijn moeder samen met Link's Awakening.

Nu ik het zo lees begint het bij mij ook weer te jeuken, hehe. :D Mooie toevoeging, Ok Impala!. Dank je wel! :)
Ruud
Koningsdag Koning 2017
Koningsdag Koning 2017
Contacteer:
eBay gebruikersnaam: nesfountain

06 mei 2021, 18:49

Terechte keuze.
De Nederlandse vertaling was toen inderdaad wel een dingetje.
Ik weet nog dat ik de game (compleet) eind jaren 90 kon overnemen van een jongen uit de buurt voor een luttele 30 ouderwetse guldens.

In de tijd van de release lagen er trouwens in de speelgoedwinkels ook Lufia-comics die je gratis mee kon nemen.
kingoftherain

07 mei 2021, 06:24

Ruud schreef:
Terechte keuze.
De Nederlandse vertaling was toen inderdaad wel een dingetje.
Ik weet nog dat ik de game (compleet) eind jaren 90 kon overnemen van een jongen uit de buurt voor een luttele 30 ouderwetse guldens.

In de tijd van de release lagen er trouwens in de speelgoedwinkels ook Lufia-comics die je gratis mee kon nemen.
Da's nog een leuke prijs. Als we toen zouden weten welke spellen nu schreeuwend duur waren, dan hadden we bepaalde spellen veel eerder of überhaupt gekocht. Iets met hindsight en een klotejaar. :tongue2:
"My life is a chip in your pile. Ante up!"
Setzer Gabiani - Final Fantasy III / VI

kingoftherain by day, N00b Extraordinaire by...er...whenever I feel like it. Watch me suck at games.
N00b Extraordinaire's YouTube channel
Ok Impala!
Contacteer:

07 mei 2021, 06:31

Ruud schreef:
Klopt. Die heb ik hier ook nog in de kast liggen! :smile:
kingoftherain

07 mei 2021, 07:45

Dat van die comics wist ik niet. Wel erg leuk en een behoorlijk collector's item waarschijnlijk.

kingoftherain by day, N00b Extraordinaire by...er...whenever I feel like it. Watch me suck at games.
Ribbelchips

07 mei 2021, 11:30

Deze wel eens gehuurd, maar nooit écht gespeeld. Wel eentje voor op het lijstje trouwens! Game heeft me altijd aangesproken, maar ik heb er nooit tijd voor gemaakt. (zoals met wel meer RPG's trouwens). Ik heb de Bigbox later trouwens ooit eens voor 7,50 gekocht op de vrijmarkt (Koninginnedag toen nog). Smetje was dat de verkoper de prijs met een permanent marker groot op de doos had gezet :crying: De NL vertaling is volgens mij gedaan door Jurjen Tiersma van de PU. Jammer dat die niet meer zo actief is. Schreef altijd leuke artikelen.
Afbeelding
Gozert
Moderator
Moderator

07 mei 2021, 12:28

Ja, klopt Jurjen Tiersma verschijnt in de credits van de Nederlandse versie na het uitspelen! Die vertaling is overigens wel van dubieuze kwaliteit, maar voor mij heeft het ook wel weer wat nostalgische charme. :biggrin:

Dat van die comics wist ik overigens ook niet. Nu ben ik er benieuwd naar! Eens kijken of ik iets van vinden op het internet.
Ribbelchips

07 mei 2021, 16:08

Street Fighter II Turbo

Afbeelding
Release: Oktober 1993
Ontwikkelaar: Capcom
Genre: Fighting

Toen ik in 1992 naar de brugklas ging werd mijn wereld natuurlijk een stuk groter. Ik ging dagelijks op de fiets naar het Christelijk Lyceum in Emmen en na schooltijd bleven we regelmatig hangen in het centrum. Aan het begin vooral in speelgoedwinkels en zaken als de Free Record Shop, maar op een gegeven moment zaten we elke vrijdagmiddag in snackbar ‘De Bikbar’ (nog altijd een fenomeen in Emmen). Daar stond van de ene op de andere dag ineens een Street Fighter II arcade kast. Tot die tijd waren vechtspellen voor ons nog games waarbij je in je eentje of met een maat hordes vijanden moest aftuigen, maar dit was puur 1 tegen 1 en je kiezen uit het voor die tijd waanzinnige aantal van 8 verschillende vechters. Met elk hun eigen vechtstijl en hun eigen thuis-stage met legendarische achtergrond muziek! Het kostte vele, vele guldens voor iemand van ons ooit de niet speelbare eindbazen had bereikt, maar tegen die tijd waren we al compleet verslaafd.

Toen bekend werd dat er een SNES versie kwam wou iedereen die natuurlijk hebben. Die zou waarschijnlijk wel in één klap 129 van diezelfde guldens kosten (zoals de meeste games in die tijd), maar dan kon je wel oneindig tegen elkaar of tegen de CPU vechten! Toen de game bijna een half jaar na de Amerikaanse release ein-de-lijk in Europa verscheen was de verbazing groot toen deze maar liefst twee-honderd-negen-en-twintig gulden bleek te kosten! 100 piek meer dan een spel als Zelda of F-Zero! Vraag me niet hoe, maar het lukte om het geld los te peuteren. Waarschijnlijk verkocht ik oude NES games en ging ik heitjes voor karweitjes doen ofzo, maar hoe dan ook: kort na de release kocht ik de game met het prachtige gouden doosje waarop Blanka midden in zijn rol-aanval staat afgebeeld, vastberaden om het mooie koppie van Chun-Li van wat littekens te voorzien.

Afbeelding

Ik denk niet dat Street Fighter heel veel introductie behoeft. Het is dé fighting game en grondlegger van het genre. Ryu en Ken zijn iconen geworden en net als met fietsen vergeet je volgens mij nooit van je leven meer hoe je een Sho-Ryu-Ken of Hadoken uit je D-Pad moet toveren. Ik heb dit zelf destijds zo veel gedaan dat ik in het bezit ben van de befaamde “Nintendo-duim” een heuse vorm van RSI. Na lange sessies kreeg ik op een gegeven moment een vurige en pijnlijke binnenkant van mijn linkerduim vanwege het over de D-Pad wrijven. Dat was soms zo gevoelig dat ik de dag er op eigenlijk niet zonder pijn kon spelen (toch doen natuurlijk). Op een gegeven moment was er een laagje eelt ontstaan waardoor het minder gevoelig was, maar zo af en toe kwam het gewricht echt vast te zitten en moest ik kracht zetten om het met een hoorbare knak los te laten schieten. Tot op de dag van vandaag heb ik dit nog een aantal keer per maand…

Ik werd ook echt goed in de game en werd tweede bij een videoland toernooi. De prijs was een jaar lang wekelijks 3 games of films naar keuze huren. Eigenlijk vond ik het enorm jammer dat een jaar na de release van de originele SFII al een verbeterde versie in de vorm van Street Fighter II Turbo kwam (vooral omdat ik zoveel geld had neergeteld voor die eerste), maar achteraf gezien is deze versie in alles superieur. Vandaar de nominatie voor deze versie. Natuurlijk was de game nu in de originele snelheid (en sneller) te spelen, maar je kon nu ook zelf spelen met de bosses Balrog, Sagat, Vega en M. Bison en je kon een aantal moves nu mid-air uitvoeren! Hoe cool is dat?

Afbeelding

Voor mij was Street Fighter II het begin van een heftige, maar korte verslaving aan het fighting genre. Ik heb daarna ook nog met redelijk veel plezier Mortal Kombat 1 en II gespeeld en Super SFII (met de toevoeging van Cammy en Fei Long ect), maar ik was er eigenlijk net zo snel klaar mee als dat ik er door werd gegrepen. Er was maar één game waar ik steeds naar terug bleef grijpen en dat was Capcoms kraker. Op een gegeven moment schoten de fighters als paddenstoelen uit de grond en ze leken allemaal op elkaar. En elke zichzelf respecterende serie of film uit die tijd kreeg een eigen matige fighting game. Van Turtles tot Power Rangers en van Ranma ½ tot Ultraman. Toen het genre 3d ging ben ik helemaal afgehaakt. Games als Tekken, Soul Calibur of Dead or Alive heb ik nooit langer dan 10 minuten gespeeld. Ook Smash Bros kan ik tot mijn grote verdriet ondanks meerdere poging helaas niet waarderen. Eens in de zoveel tijd houden ik en mijn maten een oldskool game avondje, met bier en pizza en dan spelen we oude en nieuwe games. Mario Kart Double Dash, de nieuwste FIFA, Pong op de PSX, GTA Vice City... maar als er één game is waarbij iedereen zijn biertje even weg zet en super geconcentreerd voor de TV zit omdat ie ab-so-luut niet wil verliezen, dan is het nog steeds Street Fighter II (Turbo). Attack me if you dare, I will crush you!
Afbeelding
Galious
Moderator
Moderator

07 mei 2021, 16:56

Street Fighter II blijft voor mij de meest nostalgische uit de serie. De release daarvan op de SNES is gekoppeld aan een van de mooiste game-herinneringen uit mijn jeugd. Maar ik ben het ook volledig met je eens dat Turbo in alle opzichten superieur is en wat mij betreft de beste versie van Street Fighter II, period. De port van Super Street Fighter II vond ik - afgezien van de nieuwe characters - in alle opzichten echt een flinke stap terug.
nmkl pjkl ftmch
KillingRaptor

07 mei 2021, 17:49

Turbo is voor mij de meest nostalgische, die heb ik zo vaak gespeeld vroeger. Maar door de toevoeging van Cammy vind ik Super dan wel iets beter. Was er geen Super Street Fighter II Turbo ook? Of is dat enkel in de arcades?
Gozert
Moderator
Moderator

07 mei 2021, 18:20

Dat is er ook wel eentje die ik had verwacht (en ook zeker op had gehoopt), maar dan eigenlijk van Galious. ;) Ik ben het er ook wel mee eens dat Turbo waarschijnlijk de beste versie van Street Fighter II op de SNES is. Veel beter gebalanceerd dan de eerste game, meer personages, meer moves en vooral veel vlottere gameplay. Terug gaan naar het origineel moet je niet snel doen na het spelen van Turbo, haha. Super Street Fighter II is sowieso een minder geliefde editie game van de game en de SNES port is zoals Galious al niet erg geslaagd. Met name het geluid is echt bizar karig. Bij een vechtgame wil je de impact van je moves horen. Dat mist echt totaal in die game.

Super Street Fighter II Turbo is inderdaad nooit op de SNES uitgekomen, al gebruikt de Game Boy Advance versie (Revival) de engine van de Super Nintendo versies. Er was destijds wel een puike 3DO versie en later verscheen die ook in een collectie op de PlayStation en Saturn.
OldSchool
Contacteer:

07 mei 2021, 18:46

Deze zagen we wel aankomen 😂. Ik ben altijd meer van de Mortal Kombat geweest, maar zelfs een cultuur barbaar erken de grootsheid van deze game.

Toffe toevoeging, mooie verhaal!
Apenheul
Beheerder
Beheerder
Contacteer:

07 mei 2021, 23:43

Nou, hier gaan we, even drie entries inhalen ^_^

Mega Man X

Mijn herinnering met MMX is gek genoeg niet op de SNES, maar op een PC poort die ik bij mijn Pentium 100 PC kreeg. Qua controls en graphics maakte het meteen indruk maar het was ook allemaal wat lastiger dan de NES games die ik tot dat moment gewend was. Inmiddels heb ik de SNES cart van Mega Man X en hij staat natuurlijk ook op de SNES Mini en eigenlijk vind ik het onderhand wel eens tijd dat ik het spel dit jaar een echte kans geef,

Lufia II

Ook ik herinner me nog wat een 'big deal' het was dat deze game in het Nederlands naar de SNES kwam, met de vertaling door niemand anders verzorgd dan Jurjen Tiersma die toen voor Power Unlimited schreef. Jaren later zou ik Jurjen tegenkomen in San Francisco op de GDC en vroeg ik hem hoe hij dat destijds voor elkaar had gekregen. Affijn, ik speelde de game echter pas een jaar of 4 geleden voor het eerst nadat ik de cart op een beurs gekocht had. "Wil je niet liever een Engelstalige?" vroeg de verkoper nog.. "Nee man! De Nederlandse versie is een soort cultureel erfgoed!" antwoordde ik. Tijdens het spelen kwam ik er echter niet zo goed in en toen heb ik de game na een uur of 5 weggelegd, maar net zoals bij Mega Man X moet het er toch eens van komen.

Street Fighter II Turbo

Misschien is het omdat ik met deze Street Fighter ben opgegroeid, of misschien is het gewoon de soepelheid van de controls t.o.v. de originele SFII en Super Street Fighter II, maar ook voor mij blijft SFII:Turbo de Street Fighter waar ik het meeste plezier aan heb beleefd. Zoals ik in mijn Top 100 bij deze game al eens heb vermeld was ik erg onder de indruk van de hele beleving van de sinlge player modus waarin je met een vliegtuig de wereld over vloog om de landelijke kampioenen uit te dagen. Ik denk dat ik ook met alle karakters de game heb uitgespeeld behalve met Blanka want dat vond ik maar een irritant karakter.
Ok Impala!
Contacteer:

08 mei 2021, 06:52

Apenheul schreef:
Ook ik herinner me nog wat een 'big deal' het was dat deze game in het Nederlands naar de SNES kwam, met de vertaling door niemand anders verzorgd dan Jurjen Tiersma die toen voor Power Unlimited schreef. Jaren later zou ik Jurjen tegenkomen in San Francisco op de GDC en vroeg ik hem hoe hij dat destijds voor elkaar had gekregen.
Ik leerde Jurjen kennen in LA tijdens de E3 2012. Hele avond met hem staan kletsen (aardige kerel trouwens), maar deze vraag vergeten te stellen! :doh: Dus ik ben wel benieuwd naar het antwoord! :smile:
Ruud
Koningsdag Koning 2017
Koningsdag Koning 2017
Contacteer:
eBay gebruikersnaam: nesfountain

08 mei 2021, 12:48

Apenheul schreef:

Lufia II

Ook ik herinner me nog wat een 'big deal' het was dat deze game in het Nederlands naar de SNES kwam, met de vertaling door niemand anders verzorgd dan Jurjen Tiersma die toen voor Power Unlimited schreef. Jaren later zou ik Jurjen tegenkomen in San Francisco op de GDC en vroeg ik hem hoe hij dat destijds voor elkaar had gekregen. Affijn, ik speelde de game echter pas een jaar of 4 geleden voor het eerst nadat ik de cart op een beurs gekocht had. "Wil je niet liever een Engelstalige?" vroeg de verkoper nog.. "Nee man! De Nederlandse versie is een soort cultureel erfgoed!" antwoordde ik. Tijdens het spelen kwam ik er echter niet zo goed in en toen heb ik de game na een uur of 5 weggelegd, maar net zoals bij Mega Man X moet het er toch eens van komen.
Werkte hij in die tijd nog niet voor Nintendo?
Robert de Boer (ook begonnen als speladviseur) heeft volgens mij ook aan de vertaling gewerkt.

Kom ik tijdens een korte Google zoekopdracht ineens dit tegen. Een scriptie over de vertaling van Lufia:
https://studenttheses.universiteitleide ... 06885/view
Gozert
Moderator
Moderator

08 mei 2021, 13:01

Jurjen is toch begonnen voor Nintendo en pas later bij de Power Unlimited gegaan?
kingoftherain

08 mei 2021, 13:25

Een vriend van me had Street Fighter II op de Snes. Die heb ik daar veel met tegen hem en zijn broertjes gespeeld. Je moest bij dat deel ook nog een code invoeren om met hetzelfde karakter tegen elkaar te kunnen vechten. Op de één of andere manier kreeg geen van hun drie dat voor elkaar, dus als ik daar langs kwam, dan was dat altijd het eerste wat ik moest doen. Ik wou zelf toen ook een Street Fighter spel hebben, maar ondertussen was Super al uit (170 gulden, wat ik toen al veel vond, maar dus nog verbleekt bij die 229) en die had twee keer zoveel vechters, waaronder natuurlijk de vier bazen en een paar nieuwe namen, waaronder Cammy, die zou uitgroeien tot mijn favoriete karakter om mee te spelen. Die beweegt lekker vlot en beschikt over een paar hele stoere kick-aanvallen. #Cammy4Life! :heart:

Lufia heb ik destijds van een vriend geleend. Heel gaaf spel vond ik dat. Jaren later heb ik de amerikaanse versie gekocht. Die moet ik eigenlijk nog eens een keertje doorspelen. Gewoon omdat-ie dat verdient. Ik begreep een tijdje terug wel dat de amerikaanse versie wel een irritante bug of glitch heeft die ze er bij de versie die bij ons uitkwam uit hebben weten te halen. Toen ik mijn amerikaanse Lufia II nog niet had, heb ik een keer Wild Arms gehuurd bij de videotheek. Die heb ik daarna ook gekocht. Om mijn PlayStation te kunnen financiëren, moest ik van mijn ouders mijn Super Nintendo verkopen, dus ooit nog Lufia spelen zat er toen niet meer in. Wild Arms bleek zo'n beetje dezelfde speelstijl te zijn en heb ik toen met heel veel plezier gespeeld.

Ribbelchips

08 mei 2021, 13:59

Gozert schreef:
08 mei 2021, 13:01
Jurjen is toch begonnen voor Nintendo en pas later bij de Power Unlimited gegaan?
Klopt, dat was nog in de tijd van Club Nintendo Magazine en de spellijn. Power Unlimted kwam pas in 1993 en het duurde ook nog wel een paar jaar voor Jurjen daarvoor ging schrijven. Ik denk dat Lufia toen al lang en breed uit was.

Ooit eens met hem staan kletsen bij Vision Toys in Groningen. De eigenaar van die zaak heeft mid jaren 90 een pallet Earthbounds gekocht bij Nintendo of America. Die werden onder de toonbank verkocht voor 75 euro. Maat van me heeft er nog eentje uit die partij staan. Dat was een aardige investering, zeg maar...
Afbeelding
Apenheul
Beheerder
Beheerder
Contacteer:

09 mei 2021, 12:06

Jullie hebben geljjk, ik haalde Club Nintendo Extra en PU door elkaar.

Terug naar “Retro gaming”