Button Bashers Top 25 Draft: Super Nintendo Entertainment System

Nostalgie! Alles vanaf de Atari 2600 t/m de Nintendo GameCube.
Ribbelchips

Re: Button Bashers Top 25 Draft: Super Nintendo Entertainment System

13 apr 2021, 17:45

SimCity

Afbeelding
Releasedatum:26-04-1991
Uitgever:Nintendo
Ontwikkelaar:Nintendo EAD
Genre: Simulatie

Begin jaren 90 was het nog helemaal niet zo vanzelfsprekend dat iemand een PC thuis had. Bij mij in de klas was welgeteld één jongen wiens ouders er thuis eentje hadden staan. Dat was een toen al redelijk verouderde X386 met een monitor die alleen basiskleuren kon weergeven en een speaker in de kast die alleen wat bliepjes maakte. We speelden daar eigenlijk drie spellen op: Police Quest, The Incredible Machine en mijn favoriet: Sim City. We mochten er echter maar iets van een uurtje per keer op spelen en dat was natuurlijk veel te kort om een fatsoenlijke stad uit de grond te stampen.

Thuis had ik alleen de beschikking over mijn NES en die had niet zo’n soort spel, maar toen de SNES werd aangekondigd en Sim City tussen de launch games prijkte, was ik natuurlijk erg blij! Ik woon een klein half uurtje van Duitse grens en destijds waren games daar omgerekend zo’n 30 gulden goedkoper dan bij ons. Na een paar maanden sparen had ik genoeg geld bij elkaar en toog mijn vader mee naar de Marktkauf om het spel te halen. Helaas ontdekte ik pas bij thuiskomst die gele rechthoek op de voorkant van de box met daarop de mededeling “Deutsche Bildschirmtext”! Het hele spel bleek Duitstalig te zijn. Sheisse!

Afbeelding

De SNES versie is qua gameplay grotendeels identiek aan het twee jaar daarvoor verschenen MS-DOS origineel, maar het verschilt op een aantal punten. Het meest in het oog springend is de toevoeging van de groenharige Dr. Wright. Een ‘cartoonyficatie’ van Sim City bedenker Will Wright. Deze klunzige gids komt regelmatig je scherm in rennen om je te voorzien van tips & trucs. Andere toevoegingen zijn achtergrond muziek, de vervanging van Godzilla door Bowser in de Scenario modus en diverse unlockable geschenken aan je stad zoals pretparken, bibliotheken en zelfs Hollandse molens. Eén van die trucs van Wright is het bouwen van huizen en commerciële zones (wohnungen en geschäfte bij mij) in een zogenaamde donut-vorm. Met in het midden een gat. Hier kun je later geschenken als de burgermeester-woning of dierentuin om zo de grondprijzen enorm op te drijven en de allerbeste ‘top’ wijken te creëren. Een tip die niet van Wright kwam was die beruchte money cheat. Door te goochelen met de belastinginkomsten en uitgaven kon je na het eerste jaar een schier oneindige hoeveelheid geld bemachtigen, waardoor iedereen die ik kende het spel nooit meer kon spelen op de manier waarop het bedoeld was.

Afbeelding

Ik heb enorm veel uren in deze game gestoken in pogingen om het ultieme doel te behalen: Een stad bouwen met een Megalopolis status, oftewel een stad met meer dan een half miljoen inwoners. Dan zou je stad namelijk het Mario standbeeld kado krijgen. Ik moet helaas bekennen dat ik dit tot op de dag van vandaag (want ik heb door de jaren heen meerdere pogingen ondernomen) nog nooit voor elkaar heb gekregen. Sim City is waarschijnlijk de single player SNES game waar ik de meeste uren in heb gestoken. De game stond hier dagenlang aan in de weekenden tijdens talloze pogingen om dat ene doel te verwezenlijken. En nog regelmatig slinger ik het spel regelmatig aan. Zo ben ik op zowel de SNES mini als op Nintendo Switch Online momenteel een stad aan het runnen. Mocht je de game op de ‘echte’ SNES willen spelen dan kun je de game relatief goedkoop bemachtigen. Voor een eurootje of 20 zou je wel een in redelijke staat verkerende compleet versie moeten kunnen vinden. Let wel even op een geel rechthoekje op de cover bitte!
Laatst gewijzigd door Ribbelchips op 14 apr 2021, 09:25, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
arjen1981
Animal Crossing Tour 2020
Animal Crossing Tour 2020

13 apr 2021, 20:33

De soundtrack van Soyo Oka springt er voor mij ook echt uit:

heel gaaf in deze vind ik dat de muziek veranderd met jou stad. Een klein dorpje heeft rustige muziek waar bij een grotere stad de muziek mee evolueert. Meer complexiteit en futuristisch klinkende geluiden.
Ok Impala!
Contacteer:

14 apr 2021, 09:06

Oh Sim City! Dit is echt een perfecte port, die ook nog veel extra's toevoegt. Heerlijke game om te spelen, heb ik zelf ook heel veel uren in gestoken. De soundtrack is inderdaad ook prachtig! :smile:
Ribbelchips

14 apr 2021, 09:24

De soundtrack is inderdaad classic, dat was ik een beetje vergeten te benoemen. Vooral in de beginstadia van je steden.. af en toe komt er dan vredig zo'n treintje langs tuffen.. super relaxed! Je schrok je wel altijd helemaal de pleuris als Dr Wright out of the blue met een 'traffic alert' of 'crime rate too high' melding kwam.
Afbeelding
KillingRaptor

14 apr 2021, 09:30

Oh man, de herinneringen! Heb deze ook vaak gespeeld vroeger. Vond het altijd super toen Bowser even een bezoekje kwam brengen. :biggrin:
En de muziek is inderdaad fantastisch. Deze wil ik nog wel eens terug aan de collectie toevoegen.
sparky
eBay gebruikersnaam: sidious_nl

14 apr 2021, 15:11

Heerlijk spel, ik zet hem ook eens in de zoveel tijd weer aan.
Ok Impala!
Contacteer:

15 apr 2021, 16:56

Super Mario Kart

Afbeelding

Release date: 1992
Ontwikkelaar: Nintendo
Genre: Kart Racing

Voor elk genre moet één game de eerste zijn. Met de release van Super Mario Kart in 1992 creëerde Nintendo en passant meteen een nieuw game genre. De eerste game in Super Mario Kart reeks heeft veel elementen die we ook in latere delen zien terugkomen. Het gooien met schilden, bananenschillen en donderwolken, en ook het driften, springen, beuken wat Mario Kart zo leuk maakt. En natuurlijk was hier ook al Battle Mode waarin je je tegenstander moet uitschakelen door zijn drie ballonnen kapot te schieten. De Mario Kart serie is één van de meest succesvolle series van Nintendo. Toen Super Mario Kart uitgebracht werd hadden ze zeker niet kunnen vermoeden dat deze grappige race game zou uitgroeien tot een fenomeen van deze grootte.

Super Mario Kart is zeker één van mijn meest gespeelde SNES games. De mogelijkheid om co-op de GP mode te rijden en daarmee alle cups binnen te halen stond garant voor uren en uren aan speelplezier. Super Mario Kart is namelijk zeker geen makkelijke game! Niks geen A.I. die rekening houdt met de kinderen, keiharde concurrentie! Op 150cc kon één foutje al genoeg zijn om je kansloos te maken voor de eerste plaats. En als je niet bij de eerste vier eindigde mocht je sowieso niet door naar de volgende ronde. Hier kwam co-op zeer van pas. In deze modus gingen beide spelers door als één van beide bij de eerste vier wist te eindigen. Bovendien kon je met handig geplaatste schilden ervoor zorgen dat je medespeler op een betere positie eindigde. Ik hanteerde met mijn vrienden dus ook altijd een “niet-aanvalsverdrag”. Samen tegen de A.I. vergrootte de kansen om de echt moeilijke tracks door te komen. Latere Super Mario Kart delen hebben allemaal een vorm van rubberbanding waardoor de A.I. zich altijd aan jou aanpast. Ik blijf vaak terugkeren naar Super Mario Kart, omdat die game als enige pure skill beloond. Ben je goed dan eindig je ook vooraan! Dat voelt toch wat fijner dan deels overgeleverd zijn aan de grillen van het blauwe schild! :evil2:

Vanwege mijn liefde voor Super Mario Kart was ik al snel op zoek naar mogelijkheden om meer met de game te doen. In 2002 leidde dat tot de release van Super Mario Kart – The Impala Battles. Dat was indertijd de eerste Super Mario Kart mod / hack op het internet! Bij de release bleek dat er nog vele andere spelers waren die verder wilden spelen met Super Mario Kart in nieuwe omgevingen. Er zouden nog vele mods volgen van andere ontwikkelaars. De fan community is nog altijd zeer levendig rondom Super Mario Kart. Voor mij was afgelopen jaar de cirkel rond toen ik eindelijk, na 17 jaar, mijn droom mod voor Super Mario Kart wist af te ronden. Super Mario Kart – Epic Racers geeft de moderne speler nieuwe tracks, graphics, maar ook enkele gameplay fixes die het spel net wat fijner speelbaar maken, zoals punten ontvangen voor elke positie waarop je eindigt. Zo zal de originele Super Mario Kart voor altijd voort leven. Als een game die de start was van een fantastische franchise, maar ook een game die nog altijd fantastisch op zichzelf is! :love:
Mark

15 apr 2021, 17:06

Jaaa SMK. Kon ook niet ontbreken. Met tussenpozen ook wel fanatiek TT gespeeld, vorig jaar meegedaan aan het WK in Alphen a/d Rijn (wel laatste, maakt niet uit). Dit jaar sowieso weer meedoen.
Galious
Moderator
Moderator

15 apr 2021, 17:13

Briljante game die zeker in deze Top 25 thuis hoort. Ik heb hier vroeger samen met een maat ook honderden uren ingestopt. Ik had hier indertijd de Amerikaanse versie van gekocht toen ik die op een dag bij de gameshop zag staan. Een blinde aankoop, want ik had nog helemaal niks over deze game gezien of gehoord, maar puur op basis van de cover maakte ik me allerlei voorstellingen over hoe hilarisch dit spel wel niet moest zijn. Ik zag me in gedachten al mijn beste maat van de weg rammen en bananenschillen voor zijn neus droppen etc etc. En zo geschiedde ook :biggrin: Een "niet-aanvalsverdrag"? No way! Maar nu kan ik het me wel voorstellen, want ik ontdekte pas later dat Amerikaanse import games langzamer draaien op een Europese SNES, dus toen ik voor het eerst de PAL versie speelde bij een andere vriend was dat wel even wennen!

Voor mij is dit nog altijd de ultieme Mario Kart. Ik heb een paar van de latere delen wel eens gespeeld, maar die hebben me nooit zo getrokken als de originele Super Mario Kart, maar dat zal er ongetwijfeld ook mee te maken hebben dat ik die vrijwel dagelijks multi-player kon spelen en dat was met de latere delen niet meer zo.
nmkl pjkl ftmch
KillingRaptor

15 apr 2021, 18:18

Ok, ik moet iets opbiechten nu... Ik speel deze eigenlijk niet zo heel graag. :scared:
Weet niet wat het is, heb er nooit echt kunnen inkomen terwijl ik andere Mario Kart delen wel erg tof vind. Dat moet haast wel aan mij liggen, denk dat ik één van de enige ben die deze mening heeft. :biggrin:
Ribbelchips

16 apr 2021, 15:21

In deze eerste Mario Kart ging het nog echt om stuurmanskunsten en het uit je kop leren van bochten en binnendoor paadjes. Je kreeg namelijk maar 1 x per ronde items, dus de beste racer won vaak. Wat dat betreft is de serie een beetje een kermis geworden. Maar ik vind het nog steeds leuk om te doen met een groepje vrienden of met het gezin. De battlemode van MK1 heb ik misschien nog wel meer gespeeld dan de GP trouwens. En dan vooral die met die waterbakken waar je in kon springen met een veer. Ik was echt koning waterbak.

Volgens mij is dit de eerste game waar ik regelmatig rage-quit deed. Oftewel Start-Select-Start. Wanneer de strijd in de laatste track van de cup nog niet beslist was en je in de laatste bocht afgeknald werd of een stuurfout maakte. Daar maakte je geen vrienden mee trouwens. Ze zijn wel eens boos ons huis uit gelopen :D

Ik moet wel bekennen dat deze game helaas niet heel mooi oud is geworden en ook niet zo fijn meer speelt omdat je zoveel beter gewend bent.
Afbeelding
Gozert
Moderator
Moderator
eBay gebruikersnaam: gozert

19 apr 2021, 22:53

Excuses voor de stilte! Afgelopen week was iets drukker dan verwacht! Morgen kom ik met de eerste van mijn twee games!

Mooie keuzes allebei! SimCity kwam eerst uit voor de Macintosh en Amiga en werd een gigantische hit op de (MS-DOS) PC, maar de Super Nintendo versie is waarschijnlijk toch het hoogtepunt van de originele games dankzij de heerlijke presentatie en de extra toevoeging van de gifts als beloning voor bepaalde mijlpalen. Dat gaf je stad toch net wat meer flair. Overigens speel ik sinds ik wat ouder ben gewoon zonder die geld cheat en met rampen aan. Het is een mooie uitdaging op die manier, maar verre van onmogelijk. Je moet echter wel wat meer geduld hebben, en dat is niet altijd even makkelijker meer op te brengen vandaag de dag, hehe.

Super Mario Kart was destijds echt gruwelijk dikke pret, maar ik vind het lastig om naar die game terug te keren. Ik waardeer dat er meer een focus ligt op het racen en wat minder op de items dan in latere delen, maar ik heb echt gruwelijk veel moeite om consistent die powerslides goed te doen. Dat maakt de latere cups echt een stuk frustrerender dan wellicht nodig, zeker met die cheatende AI.

Of wellicht ben ik gewoon te slecht. Dat is ook heel goed mogelijk. :lol:
kingoftherain

20 apr 2021, 00:52

Dit topic heb ik precies gemist in mijn afwezigheid, zie ik. Hier ga ik van de week even voor zitten om terug te lezen. :thumbup:
"My life is a chip in your pile. Ante up!"
Setzer Gabiani - Final Fantasy III / VI

kingoftherain by day, N00b Extraordinaire by...er...whenever I feel like it. Watch me suck at games.
N00b Extraordinaire's YouTube channel
Ok Impala!
Contacteer:

20 apr 2021, 07:02

Gozert schreef:
19 apr 2021, 22:53
Super Mario Kart was destijds echt gruwelijk dikke pret, maar ik vind het lastig om naar die game terug te keren. Ik waardeer dat er meer een focus ligt op het racen en wat minder op de items dan in latere delen, maar ik heb echt gruwelijk veel moeite om consistent die powerslides goed te doen. Dat maakt de latere cups echt een stuk frustrerender dan wellicht nodig, zeker met die cheatende AI.

Of wellicht ben ik gewoon te slecht. Dat is ook heel goed mogelijk. :lol:
De kunst is vooral om af en toe je gas los te laten en met R kleine sprongetjes te maken. Daarmee kun je heel veel lastige bochten makkelijker doorkomen. Als je die techniek eenmaal onder de knie hebt gaat het een stuk beter. Met Toad of Koopa racen is sowieso aan te raden, want die hebben de beste grip! :smile:
Ribbelchips

20 apr 2021, 09:59

Dat deed ik 'vroeger' ook altijd, vlak voor de bocht een sprongetje en dan de bocht door glijden. En dit vervolgens perfectioneren door precies op het juiste moment te springen en gliden. Ik heb best goeie tijden gereden op de time trials, maar als ik het nu speel kan ik niet meer (wat is het nederlandse woord voor 'unsee'?) dat de baan rond de kart draait ipv de kart op de baan. En daardoor kom ik er echt niet meer in.
Afbeelding
Apenheul
Beheerder
Beheerder
Contacteer:

20 apr 2021, 10:08

Ribbelchips schreef:
20 apr 2021, 09:59
Dat deed ik 'vroeger' ook altijd, vlak voor de bocht een sprongetje en dan de bocht door glijden. En dit vervolgens perfectioneren door precies op het juiste moment te springen en gliden. Ik heb best goeie tijden gereden op de time trials, maar als ik het nu speel kan ik niet meer (wat is het nederlandse woord voor 'unsee'?) dat de baan rond de kart draait ipv de kart op de baan. En daardoor kom ik er echt niet meer in.
Dit had ik ook altijd als ik op emulator speelde, maar gek genoeg op de SNES of SNES mini of Switch heb ik daar geen last van (waarschijnlijk omdat ik dan met een controller speel). Als ik nu Super Mario Kart opstart dan zit ik er bijna meteen weer helemaal in, al spring ik zeker een keer of 5 met R voor en na elke bocht (na een paar rondjes is ook dat niet meer nodig).

Ik besef me trouwens net pas dat dat springen voor mij hetgeen is wat Super Mario Kart voor mij echt memorabel maakt, dat en de Battle Mode.
kingoftherain

20 apr 2021, 12:21

Unpopular opinion: Ik had op de Snes meer met Street Racer dan met Super Mario Kart. Ik vond die karakters wel grappig. Wat ik altijd bizar blijf vinden is dat Super Mario Kart in de Power Unlimited een 6,5 kreeg destijds. Dat hebben ze toen nog vaak moeten horen, want ik zag het nog weleens in ingezonden brieven voorbij komen.

kingoftherain by day, N00b Extraordinaire by...er...whenever I feel like it. Watch me suck at games.
Apenheul
Beheerder
Beheerder
Contacteer:

20 apr 2021, 12:39

kingoftherain schreef:
20 apr 2021, 12:21
Unpopular opinion: Ik had op de Snes meer met Street Racer dan met Super Mario Kart. Ik vond die karakters wel grappig. Wat ik altijd bizar blijf vinden is dat Super Mario Kart in de Power Unlimited een 6,5 kreeg destijds. Dat hebben ze toen nog vaak moeten horen, want ik zag het nog weleens in ingezonden brieven voorbij komen.
Geen populaire mening maar wel een die ik kan volgen, ik heb minstens een periode gehad waarin ik vaker Street Racer speelde dan Super Mario Kart omdat je met 4 spelers tegelijk cups kon racen wat in SMK met maximaal 2 spelers kon. Super Mario Kart had voor mij wel een langere adem doordat Time Trials daar ook echt tof waren om te doen. En wat natuurlijk gaaf was was dat in Street Racer de personages onderscheidender waren met hun special abilities.
Gozert
Moderator
Moderator

20 apr 2021, 22:15

Terranigma

Afbeelding

Release date: 20 oktober 1995
Ontwikkelaar: Quintet
Genre: Actie RPG

Wij als Europeanen hebben in eerste instantie veel moois moeten missen qua Super Nintendo RPG's. Klassiekers als de Final Fantasy games, EarthBound, Chrono Trigger, Super Mario RPG kregen allemaal een Engelse vertaling, maar bleven destijds om verbijsterende redenen beperkt tot Noord-Amerika. Hoewel we gelukkig wel enkele games binnen het genre zoals Secret of Mana, Breath of Fire II en veel later Lufia, was het toch met jaloerze blikken kijken richting de andere kant van de oceaan. Echter, tegen het einde van de levensspanne van de Super Nintendo kregen we toch nog één hele mooie troost: Terranigma, een verbluffende actie RPG van Quintet (bekend van o.a. ActRaiser en Illusion of Time) en deze verscheen voor de verandering níét in Noord-Amerika. Dit keer mochten zij een keertje jaloers zijn. Terranigma is immers een fenomenale game en in mijn ogen verreweg de beste actie RPG op het systeem. Ja, ook beter dan Secret of Mana. Begrijp me niet verkeerd; ik heb erg van die game genoten, maar Terranigma doet vrijwel alles beter.

Terranigma kent een vrij bijzonder verhaal dat een stuk verder gaat dan de meeste clichés waar het genre om bekend is komen te staan. Ik wil zo min mogelijk van het verhaal spoilen, maar er is in ieder geval geen kwaadaardig rijk dat de wereld wil overnemen, geen mythisch wapen dat iedereen van de ondergang kan redden en al helemaal geen zoetsappige onzin over het kracht van vriendschap en liefde. De game kent echter wel genoeg hartverscheurende momenten en onverwachte plottwists, en schroomt niet om wat zwaardere onderwerpen aan te snijden (dat laaste is mogelijk ook een reden waarom de game niet in Noord-Amerika uitkwam). Het is wat dat betreft echt uniek op het systeem, en het is daarom dan ook een verhaal dat je ongetwijfeld bij zal blijven.

Afbeelding

De game speelt zoals je zou verwachten van een actie RPG. Je ziet de actie van bovenaf, vechten doe je in real time, je groeit naar mate je vordert in kracht en mogelijkheden, je verzamelt allerhande voorwerpen, je ontmoet en praat met talloze personages; enfin, je hebt er ongetwijfeld wel een beeld bij. Wat Terranigma echter onderscheidt van andere actie RPG's op de Super Nintendo is dat hoofdpersoon Ark een zeer ruim arsenaal aan technieken heeft. Door aanvallen te combineren met springen of rennen (of een combinatie daarvan!) kan Ark allerlei acrobatische toeren uithalen om zijn vijanden te overmeesteren of zelfs aanvallen te ontwijken. Dit maakt de gameplay een stuk vlotter en dynamischer dan in vergelijkbare games binnen het genre uit die tijdsperiode. De game is ook wel een stuk uitdagender dan zijn generatiegenoten. Elke vijand vereist namelijk echt een andere aanpak, en vooral tegen een aantal bazen moet je echt goed gebruik maken van de mogelijkheden die je tot je beschikking hebt. Het is geen héle moeilijke game, maar kent toch zeker zijn momenten. Als je een eitje verwacht zoals Secret of Mana (magic-spam easy mode) kom je in ieder geval bedrogen uit. Ik denk echter dat liefhebbers van het genre de uitdaging wel kunnen waarderen.

Naast een tof verhaal heeft de game ook een erg indrukwekkende audiovisuele presentatie. In 1995 had Quintet voldoende ervaring met de Super Nintendo om echt alles uit het systeem te kunnen persen en het resultaat spreekt voor zich. Gedetailleerde sprites, puike animaties, prachtige omgevingen, indrukwekkende soundtrack, Mode 7 ongein, noem het maar op; alles wordt uit de kast gehaald. De game doet op dit gebied nauwelijks of zelfs helemaal niet onder voor bijvoorbeeld Final Fantasy VI of Chrono Trigger.

Terranigma doet dus eigenlijk gewoon alles goed. Het is echt een typische late release van een goede ontwikkelaar die voldoende tijd heeft gehad om het systeem onder de knie te krijgen en er alles uit weet te persen, zowel op technisch vlak als op gameplay-technisch gebied. Als het genre ook maar een beetje trekt, doe jezelf dan een plezier en probeer deze game uit. De kans is zeker aanwezig dat je een nieuwe favoriet zult ontdekken.

Terranigma was door het gebrek aan een Amerikaanse release in eerste instantie een beetje een hidden gem op het internet. Inmiddels is menig SNES liefhebber echter wel op de hoogte van de kwaliteit van deze game, wat helaas zijn weerslag heeft op de prijs van een tweedehands cartridge. De game is helaas ook nooit opnieuw uitgebracht, maar natuurlijk zijn er anno 2021 voldoende andere mogelijkheden als je ook maar een klein beetje technisch onderlegd bent. ;) Mocht je toch op zoek willen gaan naar een cartridge, let dan goed op de regio code rechts onderop het tabel van de cartridge! De game is namelijk vertaald naar het Engels, Duits, Frans en Spaans. SNSP-AQTP-EUR en SNSP-AQTP-UKV zijn Engelstalige versies. Het zou zonde zijn als je straks denkt een mooie deal gescoord te hebben en je snapt geen bal van het verhaal...
Gozert
Moderator
Moderator

20 apr 2021, 22:19

En uiteraard, verplicht persoonlijk soundtrack hoogtepunt:

Ok Impala!
Contacteer:

21 apr 2021, 06:30

Terranigma blies me indertijd ook helemaal weg. Ik had deze game al een tijdje op het oog toen ik 'm voor het eerst bij de lokale Intertoys zag liggen. Ik had Illusion of Time/Gaia al gespeeld, maar wist niet dat Terranigma van dezelfde ontwikkelaar was. De game zag er echter prachtig uit en ik was al fan van JRPGs. Maar ja, ik had net Lufia full-price gekocht en F149,- was een forse prijs. Enkele maanden later werden mijn gebeden echter verhoord. Ze gingen de SNES games "opruimen". Terrnanigma (en Harvest Moon) voor F30 gekocht. Een absoluut koopje voor deze fantastische game!

Na al die jaren zit de soundtrack nog steeds in mijn hoofd. Eén van mijn favoriete soundtracks of all time. Jammer dat de composer hierna nog maar heel weinig game soundtracks heeft gedaan. Ik moet het trouwens even opzoeken, maar volgens mij heb ik een Nederlandstalig doosje voor deze game (net als bij Harvest Moon). Dat zou betekenen dat er ook een versie met een "HOL" code bestaat. :smile:

Edit: HOL code bestaat inderdaad ook. Zie: https://www.press-startgames.com/a-4231 ... anual-hol/

Edit2: Dat blijkt alleen de code voor het boekje te zijn. De Cart in de Nederlandse versie heeft blijkbaar ook de EUR of UKV code: https://www.ebay.nl/itm/384020847045?ha ... SwSwBgTPJZ
Ribbelchips

21 apr 2021, 10:56

Tegen het eind van de SNES levenscyclus kwam ik een beetje in een game-dipje terecht. De N64 sprak me niet echt aan en ik begon het uitgaan en de meisjes een beetje te ontdekken. Als ik gamede deed ik dat onze PC. Ik heb Terranigma destijds echt volledig gemist. Eind jaren 90 heb ik wel titels als Yoshi's Island en Donkey Kong Country 2 en 3 gespeeld, maar pas toen ik rond 2002 via internet SNES setjes begon op te kopen op iBazaar enzo ontdekte ik titels als Terranigma, Chrono Trigger, Earthbound en Harvest Moon. Daar werd toen al veel meer voor gevraagd dan voor de doorsnee titels (die toen nog spotgoedkoop waren vergelijken met nu), maar alleen Chrono Trigger heb ik ooit gekocht. Terranigma heb ik zelfs nog nooit via een rom gespeeld. Ik ben momenteel toevallig bezig met Chrono Trigger, maar ik moet wel bekennen dat ik er moeilijk doorheen kom. Ik zal Terranigma na afloop van deze serie toch zeker eens gaan proberen, zoals ik ook met de andere (voor mij) onbekende games ga doen.
Afbeelding
Mark

21 apr 2021, 20:03

Wederom een zeer terechte inzending. Ik heb Terranigma cadeau gekregen van de vriend die ik besmet heb met het SNES-virus en vorig jaar flink wat uren in gestopt (25?). Geweldige game met een nog memorabeler soundtrack. Heb hem toen niet uitgespeeld, waarom weet ik eigenlijk niet.
kingoftherain

21 apr 2021, 20:25

Mark schreef:
21 apr 2021, 20:03
Wederom een zeer terechte inzending. Ik heb Terranigma cadeau gekregen van de vriend die ik besmet heb met het SNES-virus en vorig jaar flink wat uren in gestopt (25?). Geweldige game met een nog memorabeler soundtrack. Heb hem toen niet uitgespeeld, waarom weet ik eigenlijk niet.
SNES-virus = best virus!
Suck it, Covid!

Fing3r

22 apr 2021, 00:06

Terranigma is inderdaad een terechte toevoeging, vroeger samen met een vriend uren aan besteed.
Afbeelding

Terug naar “Retro gaming”