Button Bashers Top 25 Draft: Super Nintendo Entertainment System

Nostalgie! Alles vanaf de Atari 2600 t/m de Nintendo GameCube.
Ribbelchips

Re: Button Bashers Top 25 Draft: Super Nintendo Entertainment System

06 jun 2021, 13:13

Vette game inderdaad. Ik heb 'm alleen via de SNES mini gespeeld want hij is niet meer te betalen tegenwoordig. Gargoyles Quest op de GB heb ik ook veel gespeeld.

Wat een verhaal. €5 euro voor deze game. Heb je die nog steeds in bezit?
Afbeelding
Mark

06 jun 2021, 13:22

Ribbelchips schreef:
06 jun 2021, 13:13
Vette game inderdaad. Ik heb 'm alleen via de SNES mini gespeeld want hij is niet meer te betalen tegenwoordig. Gargoyles Quest op de GB heb ik ook veel gespeeld.

Wat een verhaal. €5 euro voor deze game. Heb je die nog steeds in bezit?
Jazeker. Mocht er ooit een moment komen dat ik de collectie ga uitdunnen (zeer kleine kans) is dit ook een van de laatste die ik ooit weg zou doen. Fantastische game, mooi verhaal van aanschaf, mooie herinneringen aan.
Ruud
Koningsdag Koning 2017
Koningsdag Koning 2017
Contacteer:
eBay gebruikersnaam: nesfountain

07 jun 2021, 22:22

Deze ook nooit gespeeld.
Deel 1 en deel 2 wel beide uitgespeeld (best vreemd dat de SNES versie niet gewoon Gargoyle's Quest III heet).

Geweldige find, ook al voor 2007 trouwens.
Mark

07 jun 2021, 22:40

Ruud schreef:
07 jun 2021, 22:22
Deze ook nooit gespeeld.
Deel 1 en deel 2 wel beide uitgespeeld (best vreemd dat de SNES versie niet gewoon Gargoyle's Quest III heet).

Geweldige find, ook al voor 2007 trouwens.
Is zeer zeker de moeite waard. Een beetje afgaande op de titels die je zelf speelt is mijn inschatting dat je 'm wel zou waarderen.
Ok Impala!
Contacteer:

08 jun 2021, 19:48

Ik was groot fan van Gargoyle's Quest 1 en vooral van deel 2 (NES). Deze dus ook indertijd, nieuw, gekocht voor 40 gulden. Kon er nooit goed inkomen door het ontbreken van de RPG elementen van deel 1 en 2. Lang heb ik deze game beschouwd als één van mijn grootste miskopen. Maar toen ik 'm probeerde te verkopen bleken de marktprijzen voor de complete, Engelstalige versie, totaal absurd geworden te zijn. Ik werd toen zo belaagd door opkopers op Marktplaats dat ik 'm van schrik maar weer terug in de kast gelegd heb. Daar ligt ie nu nog steeds, naast Mario Party 3 en Harvest Moon Pal (Hol), te wachten op het moment dat ik de rust en tijd heb om uit te vinden hoe je zó'n dure game nou veilig kunt verkopen. . Dus ik kan niet zeggen dat Demon's Crest mij veel plezier bezorgd heeft in mijn leven. :wallbash: :lol:
Swey

10 jun 2021, 09:39

Ja gave inzending! Demons Crest staat ergens op mijn long term searchlist. Zoals zovele SNES titels is deze echt heel prijzig geworden. Maar wow wat een graphics en gameplay voor de tijd hè? Grappig dat er tegenwoordig heel veel “ retro styled “ games zijn die precies dit nabootsen. Mooie aanrader!
Galious
Moderator
Moderator

14 jun 2021, 14:58

Shadowrun

Afbeelding

Release date: 1993
Ontwikkelaar: Beam Software
Genre: Actie RPG

In deze Top 25 Draft zijn al enkele RPG's langs gekomen. Een genre dat op de Super Nintendo compleet gedomineerd werd door Japanse developers. Ik heb lang getwijfeld of ik voor mijn laatste entry nog een JRPG aan dat rijtje toe zou voegen, maar uiteindelijk is de keuze gevallen op een van de weinige westerse RPG's op het systeem. Nou ja, westers... misschien moet ik zuidelijk zeggen, want Shadowrun is afkomstig van ontwikkelaar Beam Software uit The Land Down Under. Can't you hear, can't you hear the thunder?

Deze game kwam uit in 1993 en is een van de vele spin-offs (naast trading card games en tal van boeken et cetera) gebaseerd op de gelijknamige pen en papier RPG van FASA Corporation uit 1989. De setting is Seattle, Washington in het jaar 2050, een toekomst van technologie en magie. Cybernetische implantaten zijn gemeengoed en mensen zijn verbonden met een wereldwijd computernetwerk genaamd de Matrix via een directe neurologische aansluiting op de hersenen. Naast deze technologische vernieuwing is echter ook een eeuwenoude magie weer tot leven gewekt. Elven, orks en trollen bevinden zich weer onder de mensen en magische wezens als draken zijn terug op de wereld. In de chaos en tumult zijn het de rijke megacorporaties die de macht in handen nemen. In de schaduw van deze megacorporaties opereren de zogenaamde Shadowrunners: huurlingen die voor de juiste prijs elk smerig klusje klaren.

Het spel begint als de speler ontwaakt in de koelcel van het mortuarium, dood gewaand na een moordaanslag. De speler lijdt aan geheugenverlies, een bekende RPG trope... Het enige aanknopingspunt dat je hebt, is een kaartje in de koelcel met daarop de naam Jake Armitage. Zo begint de zoektocht van Jake naar zijn verloren identiteit, die hem uiteindelijk zal leiden naar de opdrachtgever en de reden van de aanslag op zijn leven.

Afbeelding

Wat Shadowrun zo uniek maakt onder z’n genregenoten is de combinatie van actie RPG gameplay met old school point-and-click adventure elementen. Je hebt rechtstreeks controle over Jake, maar met een druk op de knop verschijnt een cursor in beeld waarmee je objecten in de spelwereld kunt inspecteren en interacteren met voorwerpen en personages in het spel. De spelwereld is vrij klein, maar de manier waarop het verhaal zich ontvouwt door de dialogen die je met de npc's voert en de daaruit voortvloeiende gebeurtenissen vind ik nog altijd erg knap gedaan. Tijdens de conversaties met npc's pik je namelijk allerlei sleutelwoorden op, dit zijn vetgedrukte woorden waarover vervolgens meer informatie ingewonnen kan worden of waarop actie kan worden ondernomen. Alle sleutelwoorden die de speler tijdens het avontuur tegenkomt, worden opgeslagen in een lijst en kunnen zo aan verschillende personages worden voorgelegd om meer informatie los te peuteren en om dingen gedaan te krijgen.

Hierdoor is Shadowrun een van de weinige console RPG’s die ook daarwerkelijk aanvoelt als een avontuur van de speler. Nadat je in het mortuarium bent ontwaakt, moet je het letterlijk zelf maar uitzoeken wat er gaande is. Je wordt nergens aan het handje gehouden en dat maakt dat iedere ontdekking van een aanwijzing die je verder helpt aanvoelt als een verdiende overwinning in je quest.

De real-time combat in Shadowrun is simplistisch. De point-and-click cursor verandert dan in het vizier van het vuurwapen dat Jake bij zich draagt, en daarnaast krijg je de beschikking over magische aanvallen en energie-herstellende spreuken. Wat wel tof is, is dat je sommige Shadowrunners kunt inhuren om je tijdelijk bij te staan, wat vooral handig is in dungeons en andere combat-heavy situaties. Sommige van deze npc huurlingen stellen hun diensten zonder verdere eisen ter beschikking aan Jake, uiteraard wel tegen een fors geldbedrag, terwijl anderen slechts bereid zijn Jake van dienst te zijn als hij hun vertrouwen heeft gewonnen door middel van het voltooien van kleine sidequests. Maar Shadowrun speel je niet voor een diepgaand, tactisch gevechtssysteem. Shadowrun speel je voor het avontuur, de world building en de ongelofelijke sfeer die je helemaal in de game trekt, ook dankzij de heerlijke moody soundtrack.

Iets waar ik me indertijd niet zo van bewust was, maar wat ik in loop der jaren des te meer ben gaan waarderen, is hoe ver Shadowrun zijn tijd vooruit was onder console RPG's. Er is geen enkele andere RPG op de SNES die zich hiermee laat vergelijken. Er zijn ook maar weinig SNES games met zo'n volwassen thematiek en setting; moordaanslagen, huurlingen, hackers en puissant rijke megacorporaties, letterlijk een wereld van verschil met de typische fantasy (J)RPG setting en zelfs vandaag de dag voelt het Seattle van 2050 met z’n combinatie van technologie en magie nog steeds aan als een zeer originele RPG setting met een compleet eigen identiteit. Maar vooral door de point-and-click adventure game elementen is Shadowrun zo'n onvergetelijk avontuur. Mocht je ooit wakker worden in een koelcel en weet je niet meer wie je bent, dan zul je je in elk geval altijd nog kunnen herinneren dat je die ene gave cyberpunk RPG op de SNES hebt gespeeld!
nmkl pjkl ftmch
Apenheul
Beheerder
Beheerder
Contacteer:

14 jun 2021, 15:11

Aah hier was een paar jaar geleden zo'n topic over, leek me toen al een leuke game maar ben het nooit ergens tegengekomen. Wel mooi dat ie in dit topic weer langskomt :)
Fing3r

14 jun 2021, 15:15

Inderdaad een zeer toffe game, nooit zelf in mijn bezit gehad maar wel al gespeeld op een emulator nadat een klasgenoot mij destijds de game aanraadde. Een aantal jaren terug nog Shadowrun Returns gespeeld nadat ik hem had gesteund via Kickstarter en ook die game was zeer geslaagd, helaas nooit op de console uitgebracht.
Afbeelding
Ribbelchips

17 jun 2021, 11:01

Blij dat je deze hebt gekozen, want deze zat ook tussen mijn keuzes voor mijn laatste bijdrage. Die wordt nu een stukje makkelijker :D

ShadowRun is een fantastische game die ik zelf ooit een ex-rental heb gekocht voor een prikkie. Ik had geen idee wat er van moest verwachten, maar vanaf het moment dat ik opstond uit de dood was ik verkocht. De sfeer, de combinatie van RPG met Point & Click, die super duistere sfeer (zeker voor die tijd) de actie en de soundtrack... briljant. En nog steeds trouwens! Enig minpuntje vind ik dat je soms echt geen idee hebt wat je met een item moet doen en dan letterlijk alles probeert. Nu met FAQS kom je er wel doorheen, maar destijds was dat echt tricky. Het is sowieso een pittige game trouwens. Loop je een steegje in, verandert ineens de muziek en wordt je van alle kanten beschoten.. :happy:

Mijn laatste bijdrage volgt dit weekend trouwens...
Afbeelding
Gozert
Moderator
Moderator
eBay gebruikersnaam: gozert

18 jun 2021, 20:16

Shadowrun is inderdaad een erg toffe game en een mooie aanvulling op het toch al brede assortiment geweldige RPG's! Leuk verhaal, Galious! Er is overigens ook een Mega Drive game met dezelfde naam en dezelfde setting/thematiek, maar verder een totaal andere game is. Beide zijn absoluut de moeite waard om te proberen als je een liefhebber bent van het genre!

Ik ben erg benieuwd naar de komende games. Ik heb nog drie games op mijn shortlist staan met nog twee personen voor me. Vanaf nu zullen er waarschijnlijk harde keuzes gemaakt moeten worden, want ik verwacht niet dat twee van die drie games door Ribbelchips en Ok Impala! genoemd zullen worden.
Retrogamepapa
Contacteer:
eBay gebruikersnaam: grimmmeister

18 jun 2021, 20:45

Shadowrun voor de SNES heb ik zelf paar maanden geleden voor het eerst helemaal uitgespeeld en op mijn site review over geschreven. Zo te lezen denken we er hetzelfde over Galious! En inderdaad Gozert, je hebt ook nog de Mega Drive versie, daar begin ik binnenkort aan! Keiveel zin in ook.

Weet iemand of van de Shadowrun games die na de SNES en Mega Drive versies zijn verschenen er nog een aantal de moeite waard zijn om te spelen?
Afbeelding
Gozert
Moderator
Moderator

19 jun 2021, 01:22

Er zijn twee reboots geweest. De eerste is een first person shooter uit 2007 voor de Xbox 360 en PC, maar deze kreeg vrij matige recensies en wordt over het algemeen niet aangeraden. In 2013 kwam Shadowrun Returns uit voor de PC en Mac en is een tactische RPG met hetzelfde isometrische perspectief als de SNES versie. Deze werd een stuk beter ontvangen en heeft uiteindelijk ook een uitbreiding (Dragonfall) en een vervolg (Hong Kong) gekregen. Als je dus meer Shadowrun wil, zou ik beginnen bij Returns. Deze is nu voor €3,09 te krijgen op GOG.
Fing3r

20 jun 2021, 11:43

Gozert schreef:Er zijn twee reboots geweest. De eerste is een first person shooter uit 2007 voor de Xbox 360 en PC, maar deze kreeg vrij matige recensies en wordt over het algemeen niet aangeraden. In 2013 kwam Shadowrun Returns uit voor de PC en Mac en is een tactische RPG met hetzelfde isometrische perspectief als de SNES versie. Deze werd een stuk beter ontvangen en heeft uiteindelijk ook een uitbreiding (Dragonfall) en een vervolg (Hong Kong) gekregen. Als je dus meer Shadowrun wil, zou ik beginnen bij Returns. Deze is nu voor €3,09 te krijgen op GOG.
Ik was die shooter inderdaad helemaal vergeten, was wel één van de eerste games met cross play mogelijkheid. PC vs Xbox.

Sent from my J9210 using Tapatalk

Afbeelding
Ribbelchips

21 jun 2021, 17:04

TMNT Turtles IV: Turtles in Time
Afbeelding
Release date: 1992
Ontwikkelaar: Konami
Genre: Beat ‘m up/Hack ’n slash
Hier is dan mijn laatste bijdrage aan dit topic. Na deze volgen nog slechts twee artikelen en ik kan je vertellen dat ik flink heb zitten iene-miene-mutten tussen een viertal games waarvan ik vind dat ze een plekje in deze top 25 verdienen. Ik zal na het plaatsen van de laatste bijdrage aangeven welke games uiteindelijk zijn afgevallen, maar wie weet hebben Ok Impala! en Gozert nog één of misschien zelfs twee van die titels hebben gekozen als laatste toevoeging…

Video games gebaseerd op een bekende licentie zijn voor zover ik weet altijd ‘gevaarlijk’ geweest. Zeker in de jaren 80 en 90 (toen de kids nog niet zo geïnformeerd waren als tegenwoordig) gokten uitgevers er op dat ouders en grootouders sneller een bekende naam als E.T, The Flintstones of Yogi Bear kochten voor hun kroost dan een duister uitziend spel met een vage nietszeggende titel als Metroid, Probotector of Axelay. Een fors deel van het budget van de uitgever ging vaak al op aan het mogen gebruiken van de personages en de merknaam van de franchise in kwestie en het direct gevolg was dat er veel minder geld over bleef voor de daadwerkelijke ontwikkeling van het spel. Wat logischerwijs vaak resulteerde in matige games. Vooral westerse ontwikkelaars als Ocean Software en Virgin Interactive maakten zich hier ‘schuldig’ aan. Wijs geworden door een aantal miskopen had ik dit trucje al snel door en liep ik doorgaans met een grote boog om games gebaseerd op series en films heen.

Afbeelding

Turtles was de ‘hype’ die kwam na Masters of the Universe en Transformers. Ik was toen wel een beetje uitge-actionfigured en was eigenlijk alleen nog maar bezig met video games. Ik wist wel ongeveer wie Leonardo en Donatello en co waren, maar niet veel meer dan dat. Met de eerste Turtles NES game had ik al eens kennis gemaakt via de befaamde M82 demopod in de plaatselijke Vroom en Dreesman en ik vond het eigenlijk geen reet aan. Ik reageerde waarschijnlijk ook niet erg enthousiast toen ik op middag ergens in 92 of 93 met een klasgenootje mee naar huis ging en hij vroeg of ik zin had in een potje Turtles in Time. Wat ik dus niet wist is dat dit een compleet andere game was dan dat NES gedrocht dat ik had gespeeld en dat je geen tijdbommen onderwater onschadelijk hoefde te maken, maar gewoon lekker honderden foot clan soldaten in elkaar kon rammen met allerlei toffe moves. En beter nog: dat dit in co-op kon!

Afbeelding

Ik was in die tijd een groot fan van beat ‘em ups als Double Dragon II en Final Fight, maar de moves van de Turtles en het feit dat ze allemaal echt hun eigen stijl en special attacks hadden, maakte dit (samen met de cartoony stijl) voor mij echt een briljante en unieke game. Het voelde geweldig om een vijand vast te pakken en hem vervolgens als levende knuppel te gebruiken om andere vijanden mee neer te maaien. Of hem richting het scherm te slingeren dankzij mode 7 techniek. Na die middag bij dat schoolvriendje heb ik de game zelf regelmatig gehuurd en vaak uitgespeeld. Ik heb hem zelf alleen nooit in bezit gehad en met de prijzen van tegenwoordig gaat dat ook niet meer gebeuren. De soundtrack, de effecten, de toffe bossfights, deze game doet echt heel erg veel goed. Ik ben er zelfs de Turtles franchise leuk door gaan vinden!

Afbeelding

Een half jaartje geleden heb ik met een maat van me de hele nacht doorgehaald en SNES games gespeeld, waaronder Final Fight 1 en 3, Rival Turf en deze Turtles in Time. Van al die games heeft deze met áfstand de tand des tijds het best doorstaan. Het is nog altijd super leuk om te spelen en ik denk dat we hem in een uurtje of twee hadden uitgespeeld. Ik heb het altijd jammer gevonden dat alle hierop volgende Turtles games (zoals die op de GameCube) vaak compleet andere games of slappe aftreksels van matige kwaliteit waren. Tot daar begin dit jaar ineens out of the blue de aankondiging was van Dotemu’s TMNT: Shredder’s Revenge! Daar kijk ik ontzettend naar uit. Helaas heeft die game op moment van schrijven nog geen releasedatum gekregen, dus ik denk dat ik één dezer dagen de SNES mini maar weer eens een slinger geef. Cowabunga!
Afbeelding
Gozert
Moderator
Moderator

24 jun 2021, 11:17

Ik was even bang dat deze helemaal niet meer voorbij zou komen, ondanks dat het toch een Button Bashers favoriet is. Wat mij betreft komt deze game met kop en schouders boven de andere Super Nintendo beat 'em ups uit. Het mist wellicht net een stukje variatie en diepgang in de gameplay zoals Streets of Rage II dat wel heeft, maar verder doet deze game alles goed. Vroeger vond ik Turtles in Time zelfs leuker vanwege de connectie met de tekenfilm. Het was hoe dan ook een flinke upgrade ten opzichte van de NES games. Als fan van de Turtles en/of beat 'em ups 100% een must play. Mooie toevoeging en leuk verhaal!

Voor de Sega liefhebbers die weigeren om iets van Nintendo aan te raken: Hyperstone Heist is gebaseerd op deze game (zie het als een soort remix) en ook alleszins de moeite waard! ;)

Ik kan overigens wel al gaan beginnen met strepen... :unsure:
KillingRaptor

24 jun 2021, 11:41

Prachtige game inderdaad! Ook één van mijn favorieten op de SNES dit.
Mark

28 jun 2021, 11:09

Mooi stukje! Ik ben er nooit echt fan van geweest, waarom weet ik niet. Streets of Rage II vond ik wel geweldig dus aan het genre ligt het niet. De klik met Turtles in Time is er gewoon niet . Desalniettemin las je review lekker weg.
Apenheul
Beheerder
Beheerder
Contacteer:

28 jun 2021, 12:37

Waarschijnlijk is dit de game die ik het vaakst gehuurd heb in mijn leven. Ik was destijds dus wel een Turtles fanboy en alles wat met Turtles te maken had was bij voorbaat al geslaagd. Toch heeft Turtles in Time meer te bieden dan alleen een aantrekkelijke IP, want hoewel Turtles eenvoudige controls heeft vergeleken met b.v. Streets of Rage 2 waarin karakters meer onderscheidend zijn in stats en move-set overtreft Turtles weer met variatie in design (denk aan variatie in vijanden met combinaties van ranged en melee combat, stage hazards, gimmicks). Afhankelijk van wanneer je het me vraagt vind ik Turtles in Time beter of Streets of Rage 2 beter :)
KillingRaptor

28 jun 2021, 13:55

Apenheul schreef:
28 jun 2021, 12:37
Waarschijnlijk is dit de game die ik het vaakst gehuurd heb in mijn leven. Ik was destijds dus wel een Turtles fanboy en alles wat met Turtles te maken had was bij voorbaat al geslaagd. Toch heeft Turtles in Time meer te bieden dan alleen een aantrekkelijke IP, want hoewel Turtles eenvoudige controls heeft vergeleken met b.v. Streets of Rage 2 waarin karakters meer onderscheidend zijn in stats en move-set overtreft Turtles weer met variatie in design (denk aan variatie in vijanden met combinaties van ranged en melee combat, stage hazards, gimmicks). Afhankelijk van wanneer je het me vraagt vind ik Turtles in Time beter of Streets of Rage 2 beter :)
Ja dat eerste gevecht tegen Shredder vind ik zo gaaf met dat je de Foot Soldiers naar het scherm moet toegooien! :biggrin:
Apenheul
Beheerder
Beheerder
Contacteer:

29 jun 2021, 17:29

KillingRaptor schreef:
28 jun 2021, 13:55
Ja dat eerste gevecht tegen Shredder vind ik zo gaaf met dat je de Foot Soldiers naar het scherm moet toegooien! :biggrin:
Ja inderdaad. Hoewel ik vaak gefrustreerd raakte op hogere moeilijkheidsgraden om dit consistent te doen (tegen die Foot Clan die je beuk blocken) is het wel iets onderscheidends van Turtles in Time.
Ok Impala!
Contacteer:

30 jun 2021, 11:58

Ik ben er even uit geweest en zit wat krap in m'n tijd. Uiterlijk vrijdag zal ik mijn game posten. :smile:
Gozert
Moderator
Moderator

30 jun 2021, 12:33

Prima! Bedankt voor heads up! :thumbup:
Ok Impala!
Contacteer:

01 jul 2021, 15:30

Harvest Moon

Afbeelding

Release date: 9-8-1996
Ontwikkelaar: Amccus
Genre: Farming / Dating Sim

In Harvest Moon krijg je twee en een half jaar de tijd om een boerderij van de grond af op te bouwen. Je zult de kans krijgen om koeien en kippen te kopen en allerlei groenten te verbouwen op het land. Ondertussen kun je ook relaties aangaan met de dorpsbewoners en uiteindelijk zelfs een gezinnetje stichten.

Harvest Moon was de eerste in z’n soort. Voor The Sims, voor Animal Crossing en voor Stardew Valley. De unieke combinatie van farming en dating vinden we nu vrij normaal, maar in 1996 was dit revolutionair. Ik kocht de game indertijd in de opruiming vanwege de sprekende pixelart, zonder er al te veel van te verwachten.

Wat ik echter ontdekte was een zeer originele en verslavende titel. Het spel weet met z’n vrolijke animaties en sprekende karakters je hart te stelen, om je niet snel meer los te laten. Al snel was ik als een gek mijn land aan het omploegen en probeerde ik zoveel mogelijk dieren in m’n stal te proppen. Ondertussen gedroeg ik me als een stalker door iedere avond bloemen te bezorgen bij dat knappe meisje met blauw haar. Blijkbaar kon zij het waarderen, want we trouwden en kregen samen een kindje.

Om de eentonigheid van het land bewerken af te wisselen presenteerde het spel ook regelmatig festivals waarbij je speciale prijzen kon winnen. En wat te denken van de vernietigende stormen die je harde werk in één klap (deels) teniet kon doen. Als je zo terugkijkt is het verbazingwekkend hoeveel content deze SNES game al bevatte. Alle elementen die ik genoemd heb vind je nog altijd terug in de farming sims van heden ten dage. En dat is denk ik het grootste compliment dat je aan Harvest Moon op de SNES kunt geven. Het legde een ijzersterke basis voor een heel nieuw gamegenre.

Zou je daarom terug moeten gaan om deze versie te spelen? Ik denk het eerlijk gezegd niet, want er zijn nu veel betere opties te vinden. Maar gezien de grote invloed die Harvest Moon heeft gehad, verdient deze game zeker een plekje in deze lijst.
Ribbelchips

01 jul 2021, 19:14

Ik ontdekte pas het bestaan van deze game toen ik na het spelen van de GameCube titel een artikel las waarin hieraan werd gerefereerd. Compleet langs me heen gegaan en dus ook nooit gespeeld. Ook later niet. Die Cube game sprak me op papier heel erg aan, maar het ging allemaal zoooo traaaag... Vakje voor vakje de aarde omploegen, daarna vakje voor vakje zaadjes planten en daarna weer vakje voor vakje water geven. En zo ging dat ook met hooien enzo. En dan werd je ook nog eens snel moe.. Het was ook de laatste HM game die ik heb gespeeld. Is dat bij deze game ook zo?

Ik zou best nog wel eens een Harvest Moon game willen proberen wanneer het allemaal een beetje vlotter gaat, maar er zijn er zoveel dat ik door de bomen het bos niet meer zie en de cijfers van de recente delen nodigen ook niet echt uit tot een impulsaankoop...
Afbeelding

Terug naar “Retro gaming”