Button Bashers Top 25 Draft: Super Nintendo Entertainment System

Nostalgie! Alles vanaf de Atari 2600 t/m de Nintendo GameCube.
Gozert
Moderator
Moderator
eBay gebruikersnaam: gozert

Button Bashers Top 25 Draft: Super Nintendo Entertainment System

20 feb 2021, 17:17

Na de eerdere Top 25 Drafts is het een tijdje stil geweest op dit gebied, maar gelukkig kunnen we de draad weer oppikken. Bij het kiezen van het systeem wilde ik vooral zoveel mogelijk nieuwe namen er bij betrekken aangevuld met wat andere actieve Button Bashers die in ieder geval de vorige draft niet meededen. Na een korte inventarisatie, was er op basis van deze criteria eigenlijk maar één keuze mogelijk:

Super Nintendo Entertainment System

Afbeelding

De opvolger van de revolutionaire Nintendo Entertainment System en Nintendo's antwoord op de naderende, taaie concurrentie van Sega. Het is een van de meest geliefde systemen onder old school gamers en heeft daarom ook wel de nodige aandacht gekregen online. Veel klassiekers op deze console vinden hun weg naar de welbekende top 100 lijstjes en daarvan zullen er ongetwijfeld ook hier een aantal de revu passeren, maar wellicht dat ons deskundige panel nog een verrassing of twee in petto heeft. Dit panel bestaat dit keer uit: Mark, Galious, Ribbelchips, Ok Impala! en Gozert.

Informatie en Regels
  • De vijf deelnemers kiezen één voor één een game voor het systeem in kwestie uit en lichten in een bericht hun keuze toe. Een game die al gekozen is, mag niet meer door een andere deelnemer aangedragen worden. Nadat alle vijf deelnemers één keer aan de beurt zijn geweest, herhaalt zich dit proces in omgekeerde volgorde. Het schema zal in de index hieronder staan.
  • Enkel de bovengenoemde vijf leden mogen in eerste instantie games aandragen voor de top 25. Reacties waarin andere leden voortijdig games aandragen zullen zonder pardon worden verwijderd!
  • Nadat er 25 games genoemd zijn door de deelnemers, staat het iedereen vrij om zelf games aan te dragen als zijnde eervolle vermeldingen. Gebruik hiervoor wel het template dat aan het einde van dit bericht staat.
  • Elke keer deelnemer mag slechts één game per serie aandragen. Het is dus mogelijk dat de top 25 meer dan één game per serie bevat, maar enkel wanneer daar een groter draagvlak voor is dan slechts één persoon. Dit geldt ook voor eervolle vermeldingen na de top 25.
  • Elke deelnemer wacht met het aandragen van een nieuwe game tot minstens 24 uur na de vorige game, maar streeft er wel naar binnen dit binnen 72 uur te doen.
  • Er is geen specifieke rangorde in deze top 25.
  • Reageren op en discussiëren over de genoemde games staat uiteraard vrij en wordt zelfs van harte aangemoedigd! Vragen en opmerkingen zijn ook welkom.
Top 25 Index Template
In de spoiler hieronder vind je het template dat gebruikt wordt voor alle voordrachten. Deze kun je kopiëren en plakken, en dan invullen. Zo houden we een consistente lay-out.
Spoiler: weergeven

Code: Selecteer alles

[size=150][b]Game Titel[/b][/size]

[img]URL van screenshot[/img]

[b]Release date:[/b] Datum van eerste release (voor zover bekend; minstens een jaartal)
[b]Ontwikkelaar:[/b] Naam van ontwikkelaar
[b]Genre:[/b] Genre van de game

Alinea met daarin een korte beschrijving van de game.

Minstens één alinea waarin je uitlegt waarom deze game zo goed is en/of waarom iemand deze game in zijn collectie moet hebben (bijvoorbeeld om historische impact, uitstekend gebruik van kenmerkende eigenschappen van de hardware, uniek in zijn soort, etc.). Persoonlijke ervaringen en anecdotes zijn ook welkom.
Nogmaals, iedereen is vrij om games toe te voegen zodra de top 25 rond is.
Swey

Re: Button Bashers Top 25 Draft: Super Nintendo Entertainment System

20 feb 2021, 19:42

Ah hier kijk ik echt naar uit! LETS GOOOOO!!
Dynamike
Beheerder
Beheerder
Contacteer:

20 feb 2021, 19:58

Deze vind ik echt spannend! Ben super benieuwd wat hier uitkomt.
Afbeelding
koekiemonster
Contacteer:
eBay gebruikersnaam: Ruud_Luiten

20 feb 2021, 20:35

woohoo, topic is aan!

Show us what is best boys and girls!
- portable-games.nl
Gozert
Moderator
Moderator

20 feb 2021, 22:09

Ik ben erg benieuwd hoe dit topic gaat lopen. De SNES is ruimschoots mijn #1 favoriete console, dus me beperken tot vijf games gaat erg lastig worden. Ik hoop in ieder geval dat het een lijst wordt met voldoende variatie en als dat na de eerste tien een beetje tegen lijkt te vallen, zal ik daar proberen rekening mee te houden via m'n eigen keuzes. :wink:
Mark

21 feb 2021, 11:14

Donkey Kong Country

Afbeelding

Release date: November 1994 (UK: 18, NA: 21, EU: 24, JP: 26)
Ontwikkelaar: Rare
Genre: Platform

Ik weet het; geen originele keuze en ook zeker geen game die door dit stukje ineens bij sommige forumbezoekers op de aankooplijst zal verschijnen. Het is in mijn ogen echter de enige game waar ik mee af kan trappen: één van mijn eerste games, één van de beste in zijn soort en bovenal mijn favoriete game aller tijden.

Introductie
Hallo, ik hou mijn spreekbeurt over Donkey Kong Country voor de Super Nintendo. Ik heb dit onderwerp gekozen omdat ik Donkey Kong heel leuk vind en het ook heel vaak heb gespeeld. Het is een spel voor de Super Nintendo en je kan apen besturen.

Alle gekheid op een stokje; de meeste bezoekers van dit forum zullen wel bekend zijn met DKC. Voor diegene die dat niet zijn: DKC is een platformer, waarbij je de controle hebt over twee verschillende apen, elk met zijn eigen voor- en nadelen. De verhaallijn is flinterdun maar ijzersterk: je bananen zijn gestolen en omdat je niet het type bent dat bij de pakken neer gaat zitten, heb je besloten koste wat het kost je geliefde fruit terug te krijgen. Je helpt Donkey en Diddy Kong door zes verschillende werelden, elk met hun eigen thema. Door het spel heen word je geholpen door vijf zogenoemde 'Animal Buddies', die andere vaardigheden dan Donkey en Diddy hebben.

Afbeelding
Diddy Kong op Rambi, een sterke neushoorn.

Waarom moet ik dit gespeeld hebben?
Zo, klaar met de saaie introductie. Als je het hebt over games voor een platform die elke SNES-bezitter gespeeld moet hebben, hoort DKC sowieso op de lijst.

Grafisch was het spel zeer vooruitstrevend. Het is één van de eerste games die gebruik maakt van zogenoemde Pre-rendered graphics. Dat houdt in dat de output niet real-time door de hardware wordt gerendered ('getekend'), maar vooraf al gemaakt is en de output opgeslagen en getoond wordt (waarschijnlijk een zeer slechte technische beschrijving, maar hey, je snapt (hopelijk) het idee).

Afbeelding
Slipslide Ride, in mijn ogen één van de mooiste levels in DKC.

De sfeer van de game is iets wat ik in die tijd nog nooit had meegemaakt. De combinatie van visuals met muziek (doorgaans zeer goed) zet in elk level een unieke sfeer neer, die in platformers uit die tijd slechts overtroffen is door het tweede deel (mijn mening).

Het belangrijkste in een game vind ik de gameplay. Je kunt er zo lang over praten als je wil, maar een game moet gewoon leuk zijn om te spelen. In DKC werkt de besturing goed (vereiste) en de levels bieden meer dan genoeg uitdaging, zeker bij je eerste ervaringen met de game.

Trivia
Omdat ik hierboven voor de SNES-kenner eigenlijk geen nieuwe informatie heb gegeven en ook voor mezelf nog niets nieuws heb geleerd, heb ik even wat trivia opgezocht om toch nog wat nieuwtjes te kunnen plaatsen.

- Donkey Kong Country is het op twee na best verkochte spel voor de SNES, na Super Mario World en Super Mario Allstars;
- Shigeru Miyamoto - die het idee voor DKC heeft bedacht - heeft eens gezegd dat DKC het bewijs is dat je met 'mediocre gameplay' weg kunt komen, zo lang de 'art' goed is; (Ik ben het totaal niet eens met het 'mediocre gameplay', maar goed. Mag hij vinden.)
- Donkey Kong Country was de eerste game die werd beoordeeld door ESRB (Entertainment Software Rating Board), met een rating van K-A (Kids to Adults);
- Het is het beste spel ooit (ok, dat heb ik zelf bedacht).

Persoonlijke noot
Donkey Kong Country was één van de eerste games die ik ooit speelde. Twee neven hadden een Super Nintendo met o.a. DKC 1 en 3. Uren en uren heb ik bij hen voor de televisie gehangen en ik was compleet ondersteboven van wat ik op het scherm zag. Jaren later, zo rond 1999 - 2000, waren zij uitgekeken op de SNES en kochten mijn ouders de spelcomputer over. Tot de GameCube (ergens in 2006) was het mijn enige console, terwijl verder iedereen al lang en breed met de Nintendo 64 bezig was. Maakte mij niet uit; ik had Donkey Kong Country.

Honderden en honderden uren heb ik in het spel zitten. Op een gegeven moment kon ik het spel binnen een uur uitspelen, vaak zonder een leven te verliezen. Hoewel ik erg vooringenomen ben, vind ik (als ik heel hard mijn best doe dat te zijn) ook objectief dat het spel absoluut in een Top 25 'games die je gespeeld moet hebben' thuishoort.

Allicht doe ik het spel niet eens goed recht aan in bovenstaande lofzang, maar ik heb volgens mij al veel te veel tekst geplaatst. Tijd voor de volgende, dank voor de interesse.
KillingRaptor

21 feb 2021, 11:42

Terechte lofzang weliswaar, DKC is inderdaad een prachtige game en ook één van mijn grote favorieten op de SNES. Ik was indertijd ook enorm onder de indruk van de graphics en de game speelt ook gewoon erg lekker. En dan die prachtige muziek ook!
Afbeelding
Gozert
Moderator
Moderator

21 feb 2021, 13:45

Je hoeft je absoluut niet te verontschuldigen voor deze keuze. Elk systeem heeft wel 5 á 10 games die je in principe in elke top 25 zoals dit verwacht. Donkey Kong Country is daar absoluut een van. Zoals je aanhaalt, is het een van de best verkochte games, maar ook een game die instrumentaal was voor het succes van het systeem in de latere jaren. Daar waar Sega in 1994 juist de grip op de markt begon te verliezen, bleef de Super Nintendo doorknallen. Geen game illustreert dat verschil zo goed als Donkey Kong Country.

Daarnaast is het ook gewoon een prima game met voor die tijd prachtige graphics en een indrukwekkende soundtracks die echt een ijzersterke sfeer neer weten te zetten. Qua gameplay is het wellicht niet zo verfijnd als bijvoorbeeld Super Mario World, maar door het hogere tempo en intelligente plaatsing van de vijanden zit er een soort van ritmische kwaliteit aan die maar weinig andere platform games buiten deze serie hebben. Persoonlijk geef ik de voorkeur aan het tweede deel in de serie vanwege het levelontwerp, maar deze game heeft natuurlijk veel meer impact gehad en is daarom in mijn ogen de betere kandidaat voor een lijst als deze.

Oh, en voor ik het vergeet. Wanneer iemand over Donkey Kong Country praat is het wettelijk verplicht dat iemand Aquatic Ambience deelt, dus bij deze:

De Super Nintendo's audio chip was echt bizar goed voor hardware uit 1990.
koekiemonster
Contacteer:
eBay gebruikersnaam: Ruud_Luiten

21 feb 2021, 14:52

Geweldige game inderdaad. Grappig genoeg is de GBA port echt heel lelijk en blijft de snes toch echt koning qua beeld en geluid. Fijne keuze!
- portable-games.nl
KillingRaptor

21 feb 2021, 15:11

Mooi om Aquatic Ambience al te zien voorbijkomen! Prachtig nummer dat, zo heerlijk sfeervol.
Afbeelding
Gozert
Moderator
Moderator

21 feb 2021, 15:13

koekiemonster schreef:
21 feb 2021, 14:52
Geweldige game inderdaad. Grappig genoeg is de GBA port echt heel lelijk en blijft de snes toch echt koning qua beeld en geluid. Fijne keuze!
Ja, klopt. Dat zal ongetwijfeld te maken hebben met het scherm van de originele Game Boy Advance. Dat had natuurlijk geen backlight en was van nature ook al ontzettend donker, dus veel games probeerden dat te compenseren door middel van een heel helder kleurenpallet. Daardoor verlies je automatisch veel contrast en dat kan echt heel lelijk uitpakken. Technisch gezien doet de Game Boy Advance grafisch niet onder voor de Super Nintendo behalve qua resolutie en wellicht wat hardware-specifieke functies (al kan de Game Boy Advance die vaak op andere manieren nabootsen). Audio is overigens wel een ander verhaal.
Mark

21 feb 2021, 15:20

Gozert schreef:
21 feb 2021, 13:45
Je hoeft je absoluut niet te verontschuldigen voor deze keuze. Elk systeem heeft wel 5 á 10 games die je in principe in elke top 25 zoals dit verwacht. Donkey Kong Country is daar absoluut een van. Zoals je aanhaalt, is het een van de best verkochte games, maar ook een game die instrumentaal was voor het succes van het systeem in de latere jaren. Daar waar Sega in 1994 juist de grip op de markt begon te verliezen, bleef de Super Nintendo doorknallen. Geen game illustreert dat verschil zo goed als Donkey Kong Country.

Daarnaast is het ook gewoon een prima game met voor die tijd prachtige graphics en een indrukwekkende soundtracks die echt een ijzersterke sfeer neer weten te zetten. Qua gameplay is het wellicht niet zo verfijnd als bijvoorbeeld Super Mario World, maar door het hogere tempo en intelligente plaatsing van de vijanden zit er een soort van ritmische kwaliteit aan die maar weinig andere platform games buiten deze serie hebben. Persoonlijk geef ik de voorkeur aan het tweede deel in de serie vanwege het levelontwerp, maar deze game heeft natuurlijk veel meer impact gehad en is daarom in mijn ogen de betere kandidaat voor een lijst als deze.

Oh, en voor ik het vergeet. Wanneer iemand over Donkey Kong Country praat is het wettelijk verplicht dat iemand Aquatic Ambience deelt, dus bij deze:

De Super Nintendo's audio chip was echt bizar goed voor hardware uit 1990.
Fraaie toevoeging, eigenlijk overal wel mee eens. Ik denk dat DKC2 inderdaad een flinke verbetering is ten opzichte van het eerste deel, maar dat het gerechtvaardigd is om toch met DKC af te trappen. Qua sfeer in de levels is deel twee inderdaad beter; daar zitten een aantal ongeëvenaarde pareltjes tussen.

Ook qua karakters heeft DKC2 de fijnste. Diddy speelt sowieso het best vind ik (in het eerste deel speel ik nooit met Donkey), en de ander (Trixie? Ja sorry, paar pils op in de tuin) speelt ook prima.

Toch heeft deel twee ook een aantal punten waar het in mijn ogen de plank misslaat; die kermislevels (wat de opvolger is van de beroemde mine cart stage) vind ik totaal niet bij DKC passen. Ook zitten er in de tweede wereld wat slome / trage stukken in, die de snelheid en daardoor replay value wat omlaag halen. Over het geheel genomen wel een betere game.

DKC2 kocht ik echter vele jaren later pas (2010?) en dus veel minder emotionele hechting mee dan 1 en 3, die ik wel als kind had. Maakt toch ontzettend veel uit hoe je naar games kijkt.
Gozert
Moderator
Moderator

21 feb 2021, 15:30

Dixie. ;)

Ik kan me wel vinden in je kritiekpunten van Donkey Kong Country 2. Beide games zijn niet perfect, maar hebben wel veel kwaliteit en doen dat ook allebei net even iets anders. Zelf had ik als kind enkel de derde game, maar voordat die uitkwam had ik de eerste twee games ontzettend vaak gehuurd. Daardoor zit er voor mij niet zo heel veel verschil in qua nostalgie. De eerste maakte grote indruk, de tweede vond ik net een tikje leuker, maar de derde heb ik wellicht het meest gespeeld als kind. Hoe dan ook, stuk voor stuk goede games die veel gelijkenissen tonen, maar toch ook hun eigen feel hebben. De meningen lopen dan ook redelijk uiteen. Zelfs het derde deel, dat over het algemeen toch als de minste beschouwd wordt, heeft enkele felle voorstanders. :D
KillingRaptor

21 feb 2021, 15:35

De derde is ook een favoriet van mij samen met de eerste, is zeker ook omdat ik die indertijd het meeste heb gespeeld. De tweede had ik minder gespeeld toen maar dat wil niet zeggen dat ik dat ook geen ijzersterke game vind. Ik heb gewoon meer herinneringen aan 1 en 3.
Afbeelding
OldSchool
Contacteer:

21 feb 2021, 19:40

Ik ben opgegroeid met de mega drive. En C64, waar ik lang op ben blijven spelen. Een Nintendo nooit gehad. Nu heb ik dit inmiddels wel ingehaald, maar ik heb dus weinig van de “klassiekers” en het zou zomaar kunnen dat de SNES het systeem is waar ik de minste games voor heb. Ik zal daarom dit topic goed gaan volgen, kan ik nog wat kennis op doen!

Donkey Kong is natuurlijk geen onbekende, al heb deze nog nooit op de snes gespeeld 😇.
Fing3r

21 feb 2021, 20:22

Iconische game voor een iconisch systeem en behoort naar mijn mening ook zeker in deze lijst thuis. Alleen al de soundtrack is genoeg reden om de game te noemen 😁
Afbeelding
Apenheul
Beheerder
Beheerder
Contacteer:

21 feb 2021, 23:45

Donkey Kong Country hoort absoluut in de top 25! Ik herinner me nog goed dat deze game uit kwam en kon haast niet geloven waar de SNES toe in staat was. De graphics waren opmerkelijk voor een 16-bit game maar de muziek was echt iets wat alles overtrof wat ik ooit op de SNES had gehoord. De achtergronden waren rijk aan details en kleine animaties die het voor mij deden, zoals het glinsteren van de edelstenen in de mijnen. Het is dan ook een game waar ik na schooltijd de nodige uurtjes aan heb besteed om die 101% completion te halen. Of de gameplay echt zo goed was ben ik nog altijd niet over uit, de platforming pacing heeft een cadans waar je heel erg aan moet wennen; het speelt absoluut responsief maar voelt tegelijkertijd ook op een bepaalde manier stroef aan. Donkey Kong Country Tropical Freeze fixt die stroefheid.
Dynamike
Beheerder
Beheerder
Contacteer:

22 feb 2021, 11:25

Mooi keuze en een begrijpelijke. Ik weet nog dat ik in de tijd van de release door de V&D liep en daar een demopod zag staan met DKC. In de intro zag ik Cranky aan een platenspeler draaien en ik dacht: dit ziet er verdomd goed uit. Uiteraard heb ik, jaren later pas, deze game gespeeld maar nooit uitgespeeld. Geen idee tot waar ik eigenlijk gekomen ben. Maar mooie opening.
Afbeelding
Ribbelchips

22 feb 2021, 11:40

Dit was toch wel één van de grote victories van Nintendo tijdens de 16 bit wars. Ik herinner me de hype rond deze game nog heel goed. Op schoolpleinen en in videotheken had iedereen het over die baanbrekende sillicon graphics. Persoonlijk ben ik nooit echt fan geworden van de Dk gameplay. Ik heb nooit het gevoel gehad dat ik volledige controle had over de apen. Iets dat ik bij Mega Man of Mario voor mijn gevoel wel had. En als platform liefhebber was de keuze destijds natuurlijk sowieso reuze. Ik heb deel 1 en 2 wel uitgespeeld. Ik kon de graphics, de sfeer en de soundtrack wel enorm waarderen. En natuurlijk het jezelf lanceren in tonnen! :tongue3:
Ruud
Koningsdag Koning 2017
Koningsdag Koning 2017
Contacteer:
eBay gebruikersnaam: nesfountain

22 feb 2021, 12:54

Mooie keuze. Ik weet net als Mike ook nog dat ik voor het eerst de intro zag (in mij geval bij de lokale Intertoys).
Ik was daar erg van onder de indruk toen.

Ik heb de games toen trouwens nooit in mijn bezit gehad (deel 1 leende ik van een neefje, deel 2 van een gozer uit de buurt die ik kende van het voetbalveldje, deel 3 later pas gespeeld toen ik met verzamelen was begonnen).
Ok Impala!
Contacteer:

22 feb 2021, 13:17

Feitelijk totaal onmogelijk om "maar" 25 top games voor de SNES te kiezen. Er zijn er zó veel, echt een fantastische console dit. Wat mij ook altijd opvalt hoeveel van de SNES games nog prima speelbaar zijn. Ook de kleurrijke pixel graphics zijn op een groot beeldscherm nog prima in orde! Donkey Kong Country is van dat laatste niet het beste voorbeeld, maar wel een mooie game om deze lijst mee te beginnen! Ik ben zeer benieuwd wat er allemaal nog langs gaat komen. Mijn eerste keuze heb ik in ieder geval al vast staan (als één van de anderen me niet voor is!). :smile:
Galious
Moderator
Moderator

23 feb 2021, 23:30

Super Aleste

Afbeelding

Release date: 1992
Ontwikkelaar: Compile
Genre: Shoot 'em up

Wat shoot 'em ups betreft kon de SNES qua volume wellicht niet tippen aan de Mega Drive en de PC Engine, maar dat neemt niet weg dat Nintendo's 16-bit console enkele absolute pareltjes in het genre te bieden heeft en met Super Aleste zelfs een van de allerbeste uit het 16-bit tijdperk!

Super Aleste is een verticale shoot 'em up van de Japanse developer Compile, wereldwijd uitgebracht in 1992 (voor de Amerikaanse release kreeg het overigens de suffe en generieke titel Space Megaforce). Een buitenaardse entiteit valt de aarde aan en de speler is natuurlijk de laatste gevechtspiloot die de mensheid kan redden. Qua verhaal verdient Super Aleste geen originaliteitsprijzen, maar wel voor de heerlijke gameplay.

Op het oog is Super Aleste misschien de zoveelste verticale space shooter, maar het heeft een enorm uitgebreid en origineel arsenaal aan power-ups die het op gameplay gebied ver boven de competitie doet uitstijgen. Het power-up systeem is bovendien erg overzichtelijk en bestaat uit 8 genummerde icons die elk voor een verschillend wapen staan (zoals Multiple Shot, Laser, Missile, Scatter Shot) die tot 6 niveaus opgewaardeerd kunnen worden en daarmee in steeds meer configuraties te gebruiken zijn. Multiple Shot kun je bijvoorbeeld configureren in diverse spread patronen of een meer geconcentreerde verticale stroom kogels terwijl Laser kan wisselen tussen krachtige non-homing lasers, zwakkere homing lasers en diverse combinaties van beide. De keuze en variatie aan wapens geeft de speler een heerlijke macht onder de vuurknop.

Afbeelding

De levels zijn ook net zo uitgebreid en gevarieerd als de wapens en hebben vaak spectaculaire parallax scrolling met indrukwekkende Mode 7 effects. Zo is er een gigantisch ruimteschip in het tweede level dat aanvankelijk heel ver in de achtergrond vliegt en roteert, maar dat steeds dichterbij komt en uiteindelijk van dichtbij tientallen malen groter blijkt dan het speelscherm. Vervolgens vlieg je naar diverse delen van het ruimteschip en knal je alle wapens en onderdelen ervan kapot totdat op het laatst de core van het schip zich onthult als de eindbaas voor dat level!
De game is niet alleen een lust voor het oog, maar de techno / electro soundtrack is ook nog eens subliem. Sommige nummers hadden niet misstaan onder de eerste Streets of Rage. Het is een stijl soundtrack die je niet vaak hoort in de SNES bibliotheek. Soms verrassend laid back en groovy, maar op de een of andere manier toch altijd passend bij de actie op het scherm.

Gameplay, graphics en sound zijn dus allemaal top notch, maar wat misschien nog wel het meest imponeert aan de game, is dat ondanks de enorme hoeveelheid aan vijanden en projectielen op het scherm er nooit enige slowdown te bekennen is. De Super Nintendo was met z'n 3.58 MHz CPU veruit het traagste jongetje uit de klas, en bij menig shoot 'em up trad er dan ook flinke slowdown op wanneer er teveel op het scherm gebeurde (notoire voorbeelden hiervan zijn Gradius III en Super R-Type, hoe tof die games desondanks ook zijn), maar Super Aleste blies in technisch opzicht de concurrentie met gemak uit het water en daarmee bewees Compile dat je geen blast processor© of PC Engine™ onder de motorkap nodig hebt voor een klassieker van een ongeëvenaarde klasse in het shoot 'em up genre.

Het is een vrij toegankelijke shoot 'em up, op de standaard difficulty kunnen nieuwkomers denk ik al een aardig eind komen, terwijl het op de hogere moeilijkheidsgraden ook een zeer pittige uitdaging biedt voor doorgewinterde shoot 'em up fanaten. Voor liefhebbers van het genre een must-have in de SNES collectie!
nmkl pjkl ftmch
KillingRaptor

23 feb 2021, 23:33

Mooi om deze te zien voorbijkomen! Ik heb een aantal shmups op de SNES gespeeld maar dit blijft toch echt wel mijn favoriet erop.
Afbeelding
Mark

24 feb 2021, 07:59

Originele keuze. De Amerikaanse variant (met de inderdaad karakterloze titel) heb ik wel al zo'n 15 jaar in bezit en ook wel een aantal keer met plezier gespeeld. De sterke punten van de game die jij omschrijft zijn mij nooit zo opgevallen (op de baas in de achtergrond na), dus allicht is het tijd om deze weer eens op te pakken en met een andere blik te bekijken. Ik denk dat ik 'm al een jaar of 8 niet heb gespeeld, dus dat mag wel weer eens.
Ribbelchips

24 feb 2021, 09:46

Mooi om je enthousiasme te lezen. Ik heb die Space Megaforce wel eens voor enorme bedragen aangeboden zien worden. Volgens mij had Retronintendokopen hem recent nog voor €479,79 te koop staan. Ik had nooit zoveel met shmups in die tijd vanwege de vaak hoge moeilijkheidsgraad en kan me ook niet herinneren dat ik deze ooit heb gespeeld. Parodius en Pop 'n Twinbee heb ik op de SNES wel eens gespeeld (gehuurd) omdat die stijl me waarschijnlijk meer aansprak. Ik zal deze binnenkort eens op de SNES mini knallen. Als iemand hem in zijn top 25 zet moet het wel een goeie game zijn. :wink: Mooi stuk!

Terug naar “Retro gaming”