PS2 serial collection - Update 10-4: 50390-50419

Nostalgie! Alles vanaf de Atari 2600 t/m de Nintendo GameCube.
arjen1981
Animal Crossing Tour 2020

Re: PS2 serial collection - Update 5-4: 50360-50389

08 apr 2021, 08:41

We zijn gelijk gestemd over MGS2 RKR. Ik vond destijds de gehele Raiden Hoax al geweldig. Helemaal na de release van die kei goede demo. Maar juist ook alles wat daarna volgde. Het politieke klimaat en alle op een hoop geveegde complot theorieën. Het lijkt nu alsof elke grote franchise op een complot theorie is gebaseerd maar voor mijn gevoel deed MGS2 dat wel ietsje voor zijn tijd. Maar ook juist op een manier waar het ook de spot drijft met het MGS universum zelf. Zeker in video games. En het is naast de hollywood invloeden ook juist de anime die bij mij goed aanslaat. Ik denk dat bij release dit het westerse publiek ook wat weg drukte denk ik. Een Raiden lande niet en een Otaku cultuur was toen nog lang niet zo mainstream. Maar boven al gewoon het detail dat in de kleine dingen is gestopt. In de dialogen in de sand box. Vaak zo verstopt dat je het in een normale playthrough helemaal niet ontdekt. Overal zit wat verstopt en kun je echt spellen met de wereld. De dialogen die je Polly kunt laten zegen. Of de narration die je continue in de gaten houd. Een vriendin die jaloers of discust oppopt op de raido als je smerig bezig bent.

Het meest bijzondere wat je eigenlijk over MGS2 kan zeggen is dat zelfs nu in 2021 MGS2 nog steeds innovatief en ver vooruit loopt op vele andere video games. Das toch briljant gewoon.
toejam

08 apr 2021, 08:52

Ik denk waar de klik voor mij miste was dat ik MGS1 speelde in de tijd dat ik achter mijn pc'tje King's Quest V zat te spelen en dat je weggeblazen wordt door 3D gameplay met cutscenes en een verhaal wat tot dan toe ongeëvenaard was. Terwijl MGS2 speelde ik voor het eerst in 2017 en toen was het voor mij niet meer zo bijzonder. Dan zijn het vooral hele lange cutscenes en onhandige camerastandpunten. Wellicht als ik deze had meegemaakt in zijn eigen tijd dat de beleving heel anders was geworden.
Professional dabbler
RKR

08 apr 2021, 13:33

MGS2 gameplay is nu zwaar verouderd maar die game was in 2001 echt top hoor. De graphics, de framerate, de details (kapot schieten van furniture, guards onder schot houden, waarschuwingschoten, sex blaadjes op de grond gooien) de game was revolutionair. De PS2 werd in 2000 nogal afgezeken, soms ook wel terecht, er waren nog niet veel topgames en de Dreamcast deed er nog niet zo veel voor onder terwijl die console al een jaar op de markt was en veel goedkoper ook. Dan kreeg je van die fans, ik zelf ook, die riepen dat Ecco en Crazy Taxi op PS2 lelijker was. Mja, ports. En die games pushten de PS2 nou niet bepaald, bleek. Het was meer opluchting zo van, zie je nou wel die DC is een topkeuze en doet niet onder.

MGS2 verstomde alle kritieken eigenlijk voor mij. Het was een game met een image quality, framerate en grafische pracht (veel particles enzo, de Xbox trok hem ook niet zo goed als de PS2) die je nooit op Dreamcast zou kunnen krijgen, ook niet als de DC 5 jaar werd ondersteund en gepusht. Tegen die tijd heb ik de DC ook wel soort van vaarwel gezegd, de race was wel beslist met MGS2, DMC, SH2, GTA 3, GT3 etc. Sony heeft toen laten zien, Playstation is nog steeds de beste. MGS2 vind ik daarvan eigenlijk de initiator (maar misschien was GTA al uit, daar had ik minder mee).

Toen ik die FP shoot mode zag wist ik niet wat ik zag. Zomaar ineens naar first person gaan in een third person spionage game en dan kon je ook nog radios kapot schieten of ledematen. Het is een tijdloze game. De gameplay uiteraard niet, maar toch als ik hem dan op de PS3 weer startte dan was ik dat na 10 minuten ook wel weer gewend. Vind 3 ook briljant. Destijds minder dan 2, maar de Subsistence release met de free camera maakte de game pas echt goed. Ook daar weer enorm veel details te spotten.
toejam

08 apr 2021, 14:28

Ik kan me jouw verhaal helemaal inbeelden en me er ook op inleven doordat die ik die nostalgische binding met games ook heb, maar helaas niet met deze. Ik vind het ook wel mooi hoe je dat vertelt want ik heb de PS2 natuurlijk niet op die manier meegemaakt. De Dreamcast zag ik van dichtbij afglijden maar op consolegebied was ik blij met de Saturn en in 2002 had ik een baby en vond mijn vrouw de Gamecube een mooi kerstcadeau. Dus die generatie was al beslist bij mij thuis. Heb best wel eens verlekkerd gekeken naar wat er allemaal voor moois op de PS2 en Xbox uitkwam wat ik op de Cube uberhaupt niet had maar daarna ging ik weer gewoon op mijn pc gamen toen :)
Professional dabbler
RKR

08 apr 2021, 22:28

Die gen ging ik eerst Dreamcast. Toen PS2, toen Xbox, toen weer PS2. En heb nog een GC on the side gehad voor onder meer RE4 en F-Zero GX, die console kostte destijds nog geen 99 euro nieuw (used zelfs 40, 50 ofzo). Had ze dus allemaal at some point.

Xbox was wel een sprong (enorm onder de indruk van DoA3, RalliSport, PGR oa), maar er miste gewoon wat voor mij als console gamer. Zeker als je van de real deal Playstation games houdt; Ridge Racer, Tekken, FF, DMC etc. PS2 had dat allemaal. PS2 uiteindelijk mijn favo console die gen by far. Het was sowieso kiezen of delen in die tijd, of je moest echt alle consoles in huis halen (wat ik toen nog niet kon betalen). De GC had ook weer games waar ik als PS2 fan jaloers op was, zoals Metroid, REmake, Zelda WW, Viewtiful Joe etc. Heb ze uiteindelijk wel allemaal gehad.
toejam

09 apr 2021, 13:43

Ik werd zelf pas overtuigd consolegamer met de Xbox 360. Ik heb op de Gamecube drie memorabele herinneringen, RE4, Viewtiful Joe en PoP: Warrior Within. Verder heel veel lol gehad met de party games op de Cube maar dat zijn geen dingen waar ik vandaag nog warm voor loop. Ik heb er wel 1 aan toegevoegd die ik destijds al wou spelen; Paper Mario TTYD. Dat is ook wel een kneiter van een game. De hele collectie nu bestaat uit vijf titels: Paper Mario: The Thousand Year Door, Luigi's Mansion, Mario Kart Double Dash, Super Bust-A-Move All Stars en Ikaruga.
Professional dabbler
toejam

10 apr 2021, 09:25

Reeks 14: 50390 t/m 50419

Afbeelding
Afbeelding
  • SLES-50390: Driven ([E][F][G][It][S])
  • 50391: Onbekend
  • 50392: Onbekend
  • 50393: Onbekend
  • 50394: Onbekend
  • SLES-50395: World Championship Snooker 2002 ([E][F][G])
  • SLES-50396: Mike Tyson Heavyweight Boxing ([E][F][G][It][S])
  • SLES-50397: Prisoner of War ([E][F][G][It][S])
  • SLES-50398: UEFA Champions League: Season 2001/2002 ([E][F][G][It][S])
  • 50399: Onbekend
  • SLES-50400: Shaun Palmer's Pro Snowboarder ([E])
  • SLES-50401: Shaun Palmer's Pro Snowboarder ([F])
  • SLES-50402: Shaun Palmer's Pro Snowboarder ([G])
  • 50403: Onbekend
  • SCED-50404: Official PlayStation 2 Magazine Demo 10 ([E][G])
  • 50405: Onbekend
  • 50406: Onbekend
  • 50407: Onbekend
  • SCES-50408: PaRappa the Rapper 2 ([E][F][G][It][S])
  • SCES-50409: MotoGP 2 ([E][F][G][It][S])
  • SCES-50410: Ace Combat: Distant Thunder ([E])
  • SCES-50411: Vampire Night
  • SLES-50412: Pro Evolution Soccer ([E][F][G])
  • 50413: Onbekend
  • 50414: Onbekend
  • 50415: Onbekend
  • 50416: Onbekend
  • 50417: Onbekend
  • 50418: Onbekend
  • SLES-50419: Supercar Street Challenge ([E])
Bonusfoto:
Afbeelding

Persoonlijke noot:
Ik heb van deze set zelf twee games gespeeld en twee geprobeerd. Mijn favoriet hier is zonder meer Vampire Night. De setting en vooral presentatie van de game maken het een bijzondere lightgun-ervaring. En Parappa en Um Jammer Lammy op de PS1 heb ik ook Parappa 2 een keer een heel stuk gespeeld. Op enig moment liet mijn ritmegevoel me in de steek, en dan vooral de snelheid om te switchen tussen alle knoppensystemen.

Daarnaast is Ace Combat een serie die me tegelijk fascineert maar waar ik op een beetje rondvliegen na niet serieus in duik. En Supercar Street Challenge heb ik eens gekeken of dat nog een beetje fatsoenlijke game is, maar dat is het helaas niet. Het rijdt voor geen meter.
Professional dabbler
Zach

11 apr 2021, 10:05

RKR schreef:
08 apr 2021, 22:28
Die gen ging ik eerst Dreamcast. Toen PS2, toen Xbox, toen weer PS2. En heb nog een GC on the side gehad voor onder meer RE4 en F-Zero GX, die console kostte destijds nog geen 99 euro nieuw (used zelfs 40, 50 ofzo). Had ze dus allemaal at some point.

Xbox was wel een sprong (enorm onder de indruk van DoA3, RalliSport, PGR oa), maar er miste gewoon wat voor mij als console gamer. Zeker als je van de real deal Playstation games houdt; Ridge Racer, Tekken, FF, DMC etc. PS2 had dat allemaal. PS2 uiteindelijk mijn favo console die gen by far. Het was sowieso kiezen of delen in die tijd, of je moest echt alle consoles in huis halen (wat ik toen nog niet kon betalen). De GC had ook weer games waar ik als PS2 fan jaloers op was, zoals Metroid, REmake, Zelda WW, Viewtiful Joe etc. Heb ze uiteindelijk wel allemaal gehad.
Idd mooie tijd. Ik had een PS2, maar moest een GC hebben voor die vette exclusives. Viewtiful Joe kwam na verloop van tijd ook op de PS2 uit, net als RE4. Het klopt wat je zegt de GC had bijzonder goede exclusives. Ik was dan ook wel een dikke GC-fanboy in die tijd.:giggle: Nu zijn er pakweg 20/30 must-have titels op de GC, terwijl ik op de PS2 wel elke maand weer een toffe game in huis haal. En die controller, ugh. Alleen Nintendo-games spelen goed daarop. XBOX heb ik een zomervakantie gekocht en doorverkocht, juist voor die exclusives: Ninja Gaiden Black, Panzer Dragoon Orta en Kotor.

MGS2 is een briljante game, ook in 2021. Wel ver zijn tijd vooruit. Gameplay staat voor mij nog als een huis. In de tijd dat MGS5 uit is gekomen al twee keer MGS2 uitgespeeld en bij MGS5 blijft het hangen op enkele uurtjes.
Galious
Moderator
Moderator

Re: PS2 serial collection - Update 10-4: 50390-50419

11 apr 2021, 14:14

Dat valt me wel tegen dat je PaRappa the Rapper 2 niet uit hebt kunnen spelen. Ik had van funklord toejam toch wel meer ritmegevoel verwacht :evil2:

De Ace Combat games op de PS2 zijn stuk voor stuk geweldig, maar als er je er maar eentje serious zou willen spelen, laat het dan Squadron Leader zijn. Die is echt awesome en heeft naast de campaign mode ook een geweldige arcade mode waar ik onwijs veel fun uit heb gehaald :perfect:
nmkl pjkl ftmch
toejam

11 apr 2021, 16:06

Galious schreef:
11 apr 2021, 14:14
Dat valt me wel tegen dat je PaRappa the Rapper 2 niet uit hebt kunnen spelen. Ik had van funklord toejam toch wel meer ritmegevoel verwacht :evil2:

De Ace Combat games op de PS2 zijn stuk voor stuk geweldig, maar als er je er maar eentje serious zou willen spelen, laat het dan Squadron Leader zijn. Die is echt awesome en heeft naast de campaign mode ook een geweldige arcade mode waar ik onwijs veel fun uit heb gehaald :perfect:
Ik weet ook niet of het nou aan het ritmegevoel ligt. Op enig moment heb ik een gat in mijn geheugen waar welke knop op de controller zit ;)

Squadron Leader klinkt met een echte arcade mode wel precies als wat ik wel zou kunnen waarderen in elk geval, ik ga er eens naar kijken. Bedankt voor de tip!
Professional dabbler
arjen1981

12 apr 2021, 08:38

Die Vampire Night kende ik nog niet. Lijkt mij ook een Leuke Gun game zeg. Het antwoord wat Time Crisis is op Virtua Cop maar dan voor House of the Death dus?

Ik vind alle drie de Ace Combat delen op de PS2 erg tof. En aRappa the Rapper 2 ook zeker. Die art style is helemaal fijn op de PS2. Daar werkt het nog een stuk beter dan op de PSX. De hamburgers en de frietjes. Ik krijg er ook altijd honger van ;)
toejam

13 apr 2021, 11:44

Ja zo kun je Vampire Night denk ik wel zien. Horror-thema. Ik denk dat met een (light)gun tegen mijn hoofd ik wel zou zeggen dat HotD de betere overall ervaring is. Die voelt gewoon heel arcade-achtig waar deze toch wat langzamer is.
Professional dabbler
Kunstschilder1987
Contacteer:

13 apr 2021, 13:59

Prisoner of war schijnt ook een erg goede game te zijn, ik heb m op de originele xbox omdat ie zo hoog stond aangeschreven, maar is bij mij (vooralsnog) blijven hangen in de backlog zonder te proberen...dus ik kan (nog) niet uit eigen ervaring spreken.

Destijds kreeg ik namelijk onverwachts een PS2 van iemand toegestuurd met een joekel van een stapel games waar ik heerlijk mee aan de slag ben gegaan (and lovin it! :love: om maar een bekende hamburgerketen te quoten :doh: ).
voor mensen die het interessant vinden te zien wat ik maak:
:investigate: Link naar mijn website/schilderijen :investigate:
Afbeelding
BA BARACUS - KUNSTSCHILDER1987 - KRATOS prima rijtje spierbundels :happy:
RKR

13 apr 2021, 14:01

Vampire Night is wel leuk. Minder dan HotD2, maar wel goed. Ik geloof dat Vampire Night een collaboratie tussen Sega en Namco was. De PS2 was sowieso een heel goede lightgun console. Ninja Assault was ook wel geinig. Time Crisis 2 uiteraard meesterwerk. Crisis Zone en 3 ook okay. En PS1 lightgun games werkten volgens mij ook.

En Ace Combat, ik zit te denken, Squadron leader is dat deel 5? Ik had de imports, die hadden andere subtitels. Ik vind Zero de beste.

Terug naar “Retro gaming”