Majyūō: geweldige SFC game die Japan nooit heeft verlaten

Nostalgie! Alles vanaf de Atari 2600 t/m de Nintendo GameCube.
Kunstschilder1987
Contacteer:

Majyūō: geweldige SFC game die Japan nooit heeft verlaten

18 nov 2020, 07:30

Link om deze game in het engels te downloaden staat onderaan in het artikel
Afbeelding

Om de zoveel tijd ga ik op zoek naar games waar ik me zelf nog nooit aan heb gewaagd, in de hoop wat nieuws te mogen ontdekken. 1 van de manieren om dat te doen is te zoeken in (vaak fanvertaalde) games die japan nooit hebben verlaten. Door sites als bvb romhacking.net kunnen westerlingen die net als ik geen japans spreken noch lezen vaak met een patch de vertaalslag alsnog maken. Zo heb ik mijn nieuwe verslaving ontdekt die ik graag met jullie wil delen: Majyūō. Vertaald: King of Demons.
Afbeelding

De game is uitgebracht in 1995 door KSS. Volgens wikipedia is het een game die voor veel geld binnen Japan wordt verhandeld en kreeg zodoende ook in 2018 nog een fysieke re-release. Ik wil het bewust summier houden over de achtergrond aangezien het veel leuker is om deze game te bespreken en te laten zien.

Wat is het voor game?
Het is altijd moeilijk een nieuwe game te beschrijven zonder in vergelijking met andere games te treden. Moet je Majyūō (vanaf nu zeg ik "gewoon King of Demons") in 1 zin beschrijven, dan denk ik dat "Castlevania with a gun" -zoals ik las op het interweb- helemaal niet zo gek is.
Afbeelding

Het is wel iets meer op run 'n gun gericht dan op platformen wat bij Castlevania meer de boventoon voert, maar het sfeertje en verhaallijn treft heel veel gelijkenissen. Doodskoppen, bloed, een grote evil macht die "gesummoned" wordt, en degene die dat doet is er ook nog eens verantwoordelijk voor dat je vrouw, dochter en zelfs kat gekidnapped worden. Dit alles speelt zich af en de openingsscène, wordt kort maar bondig verteld, en vervolgens ga je op sidescrolling reis door bloederige kerkers, een rijdende trein, een stuk in een bos etc.
Iedere stage bestaat uit een stuk platformen met vijanden gaandeweg, af en toe een soort tussenbaas en een eindbaas.
Afbeelding
Na de eindbaas kun je op meerdere momenten kiezen in de game voor een mutatie of om te blijven zoals je bent. Er verschijnt namelijk een amulet die in kleur verandert en je kunt door het te pakken terwijl het een bepaalde kleur heeft voor 3 vormen kiezen wanneer je het amulet zou pakken.
Afbeelding
de amulet op het einde van een level

Zelf kies ik de rode, met die mutatie speel ik het prettigst. ze hebben allemaal net een andere schiet aanval, wanneer je deze inhoudt ook een ander soort superaanval, een andere vermijdkoprol en andere manier van springen en bewegen.

Afbeelding
De variant die je speelt met de rode amulet

De game is hels moeilijk, hels in sfeer, met een heerlijke soundtrack die alles wat hiervoor genoemd was perfect aanvult. En door de verschillende characteropties heeft het ook nog een herspeelwaarde.

Zijn er ook minpunten?
Jawel. Helaas wel, maar ook die moet ik dan benoemen, ondanks dat deze game mijn hart heeft gestolen.
Er is een tijdklok te zien in het scherm. Wanneer de tijd op is, dan ga je af en begin je bij het laatste checkpoint. Dat is heel frustrerend, er zijn een tweetal levels die je nauwelijks kunt uitspelen zonder hieraan ten prooi te vallen. Ben je bijna foutloos in gevecht met een hoofdbaas is de tijd op.... dan begin je opnieuw bij die hoofdbaas met wél voldoende tijd. je bent bijna een soort slachtoffer van het systeem.
Afbeelding
Daarnaast is het grootste minpunt dat er géén paswoord of battery save mogelijkheden zijn. Nu is dat in moderne tijden geen probleem: ik heb m op de retropie gespeeld met savestates tussen de levels door. Maar op originele hardware is dit natuurlijk wél echt heel vervelend. Heb je eindelijk dat lastige stuk doorstaan kun je het niet opslaan. hoogst irritant om alles in 1 zit uit te moeten spelen.
Afbeelding
En ook moet ik hier de moeilijkheid noemen. Ik persoonlijk houd ervan, maar dat is echt niet voor iedereen natuurlijk. Ik heb m uitgespeeld, maar jemig met héél veel geluk en ook heel vaak dezelfde stukken opnieuw te spelen. Maar... je moet van die challenge houden. raak je gefrustreerd bij super castlevania 4? Sla deze game ook dan ook gewoon over.

EINDOORDEEL
Uiteraard is dit stukje vooral bedoeld als een introductie van een game die, omdat het japan nooit heeft verlaten, maar bij een enkeling bekend zal zijn. ik had er nog nooit van gehoord in ieder geval. Maar de reden dat ik jullie wilde vertellen over deze game is omdat het me helemaal in de ban heeft gehad dagenlang, en ondanks dat ik het heb uitgespeeld met heel veel mazzel, op het nippertje, weet ik ook nu al zeker dat ik deze vaker zal opstarten.
De sfeer is luguber, de graphics zijn gaaf, de leveldesign is ruim voldoende, en de designs van tussen- en hoofdbazen is heerlijk over de top maar ook prachtig uitgewerkt. En alles aangevuld met een adrenaline opvoerende soundtrack. Ergens denk ik wel dat die met het megadrive-eigen-geluid nóg beter tot zijn recht was gekomen, maar dat kan ik niet hardmaken natuurlijk.

Om het even oppervlakkig in kaart te brengen:
Gameplay: 8/10
Graphics: 9/10
Thematiek en soundtrack: 10/10
Replayvalue: 8/10
Difficulty: 4/10 (voor velen zal dit vermoedelijk frustrerend moeilijk zijn waardoor het moeilijk is om in te stappen).

Kortom, een in mijn ogen geweldige game. Hou je van games als castlevania en Contra op de Snes? DAN MOET JE DEZE PROBEREN! wanneer je die games geweldig vindt kun je je opmaken voor een geweldige rit
Afbeelding

DOWNLOADLINK (dit is de snes rom waarin de engelse patch al verwerkt is, handig!):
https://www.retrostic.com/roms/snes/maj ... v1-01-3215

Hopelijk heb ik hiermee een paar mensen aan deze parel mogen helpen. Ik hoor graag reacties van mensen die deze proberen! Veel plezier ermee :)
voor mensen die het interessant vinden te zien wat ik maak:
:investigate: Link naar mijn website/schilderijen :investigate:
Afbeelding
BA BARACUS - KUNSTSCHILDER1987 - KRATOS prima rijtje spierbundels :happy:
KillingRaptor

Re: Majyūō: geweldige SFC game die Japan nooit heeft verlaten

18 nov 2020, 07:34

Zo, klinkt erg vet! Die ga ik zeker ook eens op mijn SNES Mini gooien. Bedankt voor de tip alvast!
Afbeelding
OldSchool
Contacteer:

18 nov 2020, 07:47

Mooie review schilder! Ga de game binnenkort eens uitproberen!
Kunstschilder1987
Contacteer:

18 nov 2020, 09:28

KillingRaptor schreef:
18 nov 2020, 07:34
Zo, klinkt erg vet! Die ga ik zeker ook eens op mijn SNES Mini gooien. Bedankt voor de tip alvast!
Zo helpen we elkaar net even verder met wat tips toch? ben benieuwd of je m net zo gaaf zult vinden!
OldSchool schreef:
18 nov 2020, 07:47
Mooie review schilder! Ga de game binnenkort eens uitproberen!
Thanks :) het is geen dertig van dennis, maar we proberen er iets van te maken :D
Ook voor jou hoop ik natuurlijk dat je m net zo gaaf zult vinden! kun je die pacman effe vergeten :D
Afbeelding
Shenglong83
Contacteer:

18 nov 2020, 10:36

Thanks voor de tip schilder!
Ik ga deze zeker binnenkort eens uitproberen.
You must defeat Sheng Long's WIFE to stand a chance!
Ok Impala!
Contacteer:

18 nov 2020, 10:51

Supertof dat je een topic wijdt aan zo'n obscure game. Zelf ben ik altijd erg geïnteresseerd in games die onze kusten nooit bereikt hebben. Een beetje zo'n gevoel van "what if...". Deze titel ziet er echt geweldig uit. Fijn dat je er zo'n plezier mee hebt gehad! :smile:

Met dank aan Romhacking.net is gelukkig een mooie verzamelplaats voor mensen die de moeite nemen om zo'n spel alsnog naar het Engels te vertalen! Ik werd een paar dagen geleden nog erg blij toen een vertaling van Takt of Magic (Wii) werd uitgebracht! (zie: https://www.romhacking.net/translations/5756/) Een obscuur vervolg op een obscure DS game (Lost Magic). Kan niet beter! :perfect:
Kunstschilder1987
Contacteer:

18 nov 2020, 11:31

Shenglong83 schreef:
18 nov 2020, 10:36
Thanks voor de tip schilder!
Ik ga deze zeker binnenkort eens uitproberen.
Top, hopelijk gaat ie bij jou net zo onder de huid kruipen dan!
Ok Impala! schreef:
18 nov 2020, 10:51
Supertof dat je een topic wijdt aan zo'n obscure game. Zelf ben ik altijd erg geïnteresseerd in games die onze kusten nooit bereikt hebben. Een beetje zo'n gevoel van "what if...". Deze titel ziet er echt geweldig uit. Fijn dat je er zo'n plezier mee hebt gehad! :smile:

Met dank aan Romhacking.net is gelukkig een mooie verzamelplaats voor mensen die de moeite nemen om zo'n spel alsnog naar het Engels te vertalen! Ik werd een paar dagen geleden nog erg blij toen een vertaling van Takt of Magic (Wii) werd uitgebracht! (zie: https://www.romhacking.net/translations/5756/) Een obscuur vervolg op een obscure DS game (Lost Magic). Kan niet beter! :perfect:
Ja wanneer ik tegen iets moois aanloop probeer ik het vooral onder de aandacht te brengen in de hoop dat jullie er ook iets aan hebben. Vaak merk ik dan dat iedereen al lang ermee bekend is, haha, maar deze keer zo te zien niet. Zelf heb ik een jaar na aanmelding ook heel veel mogen ontdekken door jullie tips waar ik anders nooit op gestuit was, 1 van de mooie symptomen van dit forum :smile:

ik heb geen wii helaas, maar dat ziet er wel erg tof uit. is de ds game ook goed? Die titel zegt mij namelijk weer niks :dontknow: . ik heb wel een multi-sdcard-cart-dingetje in de ds zitten :)
Afbeelding
Ok Impala!
Contacteer:

18 nov 2020, 12:52

Kunstschilder1987 schreef:
ik heb geen wii helaas, maar dat ziet er wel erg tof uit. is de ds game ook goed? Die titel zegt mij namelijk weer niks :dontknow: . ik heb wel een multi-sdcard-cart-dingetje in de ds zitten :)
De meningen zijn verdeeld over de DS game. Ik heb 'm zelf op m'n Secret Santa verlanglijstje staan. Dus in 2021 kan ik je een antwoord geven! :biggrin:
Kunstschilder1987
Contacteer:

18 nov 2020, 13:01

Ok Impala! schreef:
18 nov 2020, 12:52
Kunstschilder1987 schreef:
De meningen zijn verdeeld over de DS game. Ik heb 'm zelf op m'n Secret Santa verlanglijstje staan. Dus in 2021 kan ik je een antwoord geven! :biggrin:
haha goed dat je het lijstje al klaar hebt, ik ben er ook net eens aan begonnen.
- Xbox Series X
- PS5 versie met cd-lade

klaar! :happy: haha
Afbeelding
Kunstschilder1987
Contacteer:

19 nov 2020, 21:28

HenkBoeten schreef:
19 nov 2020, 20:01
Had ik maar een SFC...
haha dat snap ik :)
nu vind ik zelf de retropie optie (of emulatie op pc/snes mini etc) een prima alternatief, maar das heel persoonlijk.

Andere optie die te overwegen valt is op etsy een namaak cartridge van deze vertaalde rom te kiezen.
Ik snap dat dat half werk is voor de echte verzamelaar... maar wanneer er geen andere optie is wél het overwegen waard.

En de everdrive optie (of een variant daarvan) is natuurlijk ook in deze niet gek gedacht :)
Afbeelding

Terug naar “Retro gaming”