Button Bashers Top 25 Draft: PC

Nostalgie! Alles vanaf de Atari 2600 t/m de Nintendo GameCube.
Dynamike
Beheerder
Beheerder
Contacteer:

Re: Button Bashers Top 25 Draft: PC

11 aug 2020, 09:18

Sokoban

Afbeelding

Release date: 1982 maar 1984 voor DOS
Ontwikkelaar: Thinking Rabbit
Genre: Puzzel

Een pakhuis vol met kisten. Ongeorganiseerd. En het is aan jou om orde te scheppen in de chaos. Vandaag de dag zou de game waarschijnlijk een verhaal hebben waarbij een vrouwelijk personage in de game orde moet scheppen in de dozen vol met AliExpress namaak electronica-troep die haar man heeft besteld, maar in 1982 was een verhaal niet nodig om je te laten gamen. En dat is ook wat deze game, nog steeds, voor mij sterk maakt. Gewoon doen, en zorg maar dat je het oplost.

Afbeelding

Dit is voor mij geen game die ik speelde in 1984. Toen was ik nog wat te jong en had ik niet eens een PC, maar toen ik eindelijk een 286 had was dit een van de games die ik speelde. Het concept is simpel: er staan kisten in een ruimte, die moeten netjes bij elkaar op de aangegeven plekken. Dit doe je door te schuiven. Een vakje per keer. De truc van de game is dat je een kist niet kan trekken, maar altijd moet duwen. Zet je een kist tegen een muur aan, kan je er dus niet meer achter komen. Zet je een kist in een hoek? Afgelopen. Dan kan je de kist niet meer bewegen.

De eenvoud maakt de game aantrekkelijk om te spelen. Dat is vaker zo bij eenvoudige games die gewoon heel goed doen wat ze moeten doen. Sokoban is in de jaren daarna miljarden keren gekopieerd en ook in RPG's van vandaag de dag zitten vaak nog schuifpuzzeltjes of iets dat hier op lijkt.

Voor het competitiegevoel hield de game bij hoeveel stappen en pushes de speler had gebruikt. Het werd niet online gedeeld om mee te pochen, maar het was wel iets waar je naar toe kon werken. Als je dan bij een vriendje thuis kwam en vertelde dat jij het in zes stappen minder kon, was het een mooie showcase om je "money where your mouth is" te brengen.

Heel veel meer is er niet over de game te vertellen. Het is een simpele game die vandaag de dag nog steeds gewoon goed is om te spelen. Het brengt rust en frustratie, verwondering en verbazing en heeft mij nog nooit geholpen met verhuizen en het inpakken van een vrachtwagen.
Afbeelding
Apenheul
Beheerder
Beheerder
Contacteer:

11 aug 2020, 14:31

Sokoban, niet gedacht die game ooit nog te zien. En in volle glorie CGA kleuren nog wel! Ik heb de game ook gehad maar niet heel erg veel gespeeld, het werd al snel vrij frustrerend moeilijk :)
arjen1981
Animal Crossing Tour 2020

11 aug 2020, 15:35

Ik heb hier alleen maar cloons van gespeeld Wat een toffe intro en menu's heeft het origineel.
toejam

13 aug 2020, 08:34

Ik heb deze ook wel gehad, maar voor mij is het zo'n titel geworden die in het PC-geweld van begin jaren 90 al behoorlijk achterhaald was. Ik heb wel een keer een kloon van deze behoorlijk lang gespeeld maar geen idee meer hoe die heet.
Professional dabbler
Fing3r

13 aug 2020, 11:57

Sokoban heb ik wel eens van gehoord, maar helaas zelf nooit kunnen spelen :unsure:

Hier kun je hem trouwens nog spelen :evil2:
Afbeelding
Ok Impala!
Contacteer:

13 aug 2020, 16:41

Mooi om het origineel hier zo te zien! Ik wist niet dat Sokoban zó oud was. Ver z'n tijd vooruit en nog altijd frustrerend lastig om te spelen! :giggle:

Mount & Blade lijkt me trouwens ook supertof om te spelen, maar ik vrees dat de instap vrij hoog is? Hoe complex is deze game? Is het vooral strategie en planning of bovenal lekker hack & slashen? :cool:
Flozem

13 aug 2020, 17:44

Vooral Hack n Slash.... strategie is voornamelijk steen/papier/schaar en resource management (light).
toejam

14 aug 2020, 08:27

Settlers

Afbeelding

Release date: 1994
Ontwikkelaar: Blue Byte
Genre: City building

Als je dan een dikke pc hebt met SVGA-mogelijkheden wil je die ook ten volste benutten natuurlijk. En dan speel je Die Siedler, die gelukkig in-game gewoon The Settlers was. Maar daarmee doe ik de game tekort want het was voor mij in die tijd gewoon zo'n heerlijke relaxgame.

Je begint namelijk met een kasteel en een paar vazallen en die geef je opdrachten. En zolang je ze niet iets anders vertelt, gaan ze dat doen binnen de grenzen van hun mogelijkheden. Zo heb je hout en steen nodig om te bouwen, graan en vlees om te eten (sorry, in die tijd kon dat nog) en militairen om alles te verdedigen en jezelf meer land toe te kunnen eigenen om verder te bouwen. Die moeten ook betaald worden en dat komt uit mijnen.

Afbeelding

Maar om alle geproduceerde en geoogste spulletjes op de juiste plek te krijgen is er transport en opslag nodig. En op een pad kunnen maar zoveel mensen tegelijk lopen voordat het te druk wordt.

En dat was voor mij ook altijd de lol van Settlers. Een zo groot mogelijke geoliede machine creëren en dan gewoon achterover leunend in de stoel toekijken hoe iedereen zijn of haar werk doet en het totalitair regime in zijn ivoren toren van alle gemakken voorziet. Het doel van het spel om je tegenstanders uiteindelijk een kopje kleiner te maken was voor mij altijd derde rang.

Dit is ook geen spel wat ik nu nog weer zou gaan spelen, maar puur nostalgisch is dit voor mij onderdeel van mijn top 25 voor de PC. Ik heb de vervolgen dan ook nooit gespeeld omdat het altijd grootser en meer diepgang moet bevatten terwijl dat voor mij in dit geval helemaal niet nodig is.
Professional dabbler
Ok Impala!
Contacteer:

14 aug 2020, 08:44

Flozem schreef:
13 aug 2020, 17:44
Vooral Hack n Slash.... strategie is voornamelijk steen/papier/schaar en resource management (light).
Tof! Ik zet deze dan ook maar eens op mijn lijstje. Heb je een specifieke mod die je zou aanraden? :smile:
Fing3r

14 aug 2020, 10:05

Ik begreep dus totaal niet wat ik in de eerste Settlers game moest doen, heb hem daarom ook nooit gespeeld. Maar ergens in 1996 was er geloof ik een Europese computer beurs waarbij een promotiedisc was uitgebracht met volgens mij Spock op het hoesje. Op deze disc stond ook een demo van Settlers 2, deze heb ik ook volledig grijs gespeeld waarna ik een illegale versie heb kunnen krijgen. De illegale versie liep echter steeds vast bij level 5 of 6, wat mij vervolgens bedelend naar mijn ouders dreef of ik de legale versie mocht kopen :biggrin:

Settlers 2 stond dan ook op mijn shortlist, maar ik ga op zoek naar een waardige vervanger :tongue3:
Afbeelding
Dynamike
Beheerder
Beheerder
Contacteer:

14 aug 2020, 11:22

Volgens mij heb ik ooit weleens wat zitten rondklikken in Settlers, maar had ik totaal geen benul van wat ik deed en wat ik moest doen. Vorig jaar werd er een nieuw deel aangekondigd door Ubisoft, maar volgens mij ligt die met de rest van hun games op de stapel "we zien wel". Als die ooit uitkomt ga ik het misschien weleens een gooi geven.
Afbeelding
Apenheul
Beheerder
Beheerder
Contacteer:

14 aug 2020, 11:55

Als ik de hele top 25 zelf mocht samenstellen dan had Settlers (2) er zeker in gestaan! Er zijn wel meer van dit soort kinetische bouwspelletjes maar het gegeven dat je de poppetjes die alles moeten doen rond ziet lopen en dat logistiek moet regelen maakt Settlers uniek IMO. Net zoals toejam vond ik het vechten minder, mijn aandacht lag op bouwen :)
Flozem

14 aug 2020, 18:14

Vechten was wel wat saai. Vooral omdat je bij verkeerde planning niet met het goud uitkwam. Verder was Settlers een vermakelijke game.
kingoftherain

14 aug 2020, 18:53

Dynamike schreef:
14 aug 2020, 11:22
Vorig jaar werd er een nieuw deel aangekondigd door Ubisoft, maar volgens mij ligt die met de rest van hun games op de stapel "we zien wel". Als die ooit uitkomt ga ik het misschien weleens een gooi geven.
Staat nog steeds op als spel dat in 2020 moet uitkomen, maar niemand weet wanneer. En dan is 't maar afwachten tot-ie uitgesteld wordt naar volgend jaar. Een nieuwe Settlers lijkt me wel weer eens leuk.
"My life is a chip in your pile. Ante up!"
Setzer Gabiani - Final Fantasy III / VI

kingoftherain by day, N00b Extraordinaire by...er...whenever I feel like it. Watch me suck at games.
N00b Extraordinaire's YouTube channel
arjen1981

15 aug 2020, 09:59

Voor mij was dit DE Amiga strategie game. Maar ook later speelde ik Settlers met deel 2 op de PC. Ook die heb ik recent nog weer een level gespeeld. Zeker met je eens dat deze vandaag de dag ook nog prima te doen is.
gekkehenkie

15 aug 2020, 17:40

Settlers heb ik ook erg vaak gespeeld op de Amiga. Inderdaad prachtig om zoveel mogelijk voorraad in je kasteel en opslag te krijgen. Als ik erachter kwam dat een kasteel niet zo lekker geplaatst was (ver van goud of hele steile paden) begon ik het level gewoon opnieuw.
Consider yourself a hero.
Fing3r

24 aug 2020, 11:12

Sorry voor het stilvallen van het topic, ik zal vandaag of morgen mijn volgende bijdrage posten.
Afbeelding
Fing3r

30 aug 2020, 16:09

World of Warcraft
Afbeelding
Release date: 11 februari 2005
Ontwikkelaar: Blizzard Entertainment
Genre: MMORPG
Blizzard was ooit een ontwikkelaar waar ik blind iedere game van wilde hebben, vooral eind jaren ‘90 en begin ’00 behoorde de studio tot de top van de industrie. Met de series van Diablo, Warcraft en Starcraft hadden ze grootte successen geboekt en begin ’00 begonnen de eerste geruchten de kop op te steken dat er een MMO werd ontwikkeld binnen de muren van de kantoren in Irvine. Alle informatie rondom deze game was weer voer voor talloze gesprekken die ik met mijn vrienden voerde, het leek ons een magische ervaring om in de wereld van Azeroth rond te kunnen lopen en alle locaties te kunnen bezoeken die we kenden van de RTS games.
Afbeelding
Toen de game dan eindelijk uitkwam in 2005 wisten we niet wat we moesten verwachten, maar wachten moesten we zeker. De populariteit van de game was gigantisch en Blizzard wist niet hoe snel ze servers bij moesten plaatsen. De wachttijden om op een server te kunnen liepen soms op tot wel een uur of meer, maar eens we een karakter aan konden maken waren we dat alweer vergeten. Als eerste maakte ik een troll shaman aan, en na het kiezen van wat kleurtjes en kapsels konden we de eerste stapjes in Durotar zetten. De drukte was niet normaal, gelukkig gedraagden de meesten zich netjes en kon je in de rij gaan staan om een specifieke vijand te kunnen verslaan.
Afbeelding
In het begin kwam je hier en daar een dorpje tegen en wat vervelende beestjes, maar het werd nooit echt gevaarlijk voor ons als beginnende avonturiers. Het was gezellig en we hadden dikke lol maar hadden geen idee van wat ons nog te wachten stond. Uiteindelijk komen we aan bij de eerste stad Orgrimmar de thuishaven van Thrall die we natuurlijk allemaal kenden van de vorige Warcraft games maar die stad was gigantisch en we moesten echt zoeken naar de winkels en npc’s die we nodig hadden. Daarna volgenden nog vele avonturen in verscheidene gebieden in deze immense wereld. The Barrens, Un Goro Crater, Stranglethorne Vale, Thousand Needles, Ashenvale Forrest, Stonetalon Mountains en Badlands brengen geweldige herinneringen terug, het enige nadeel van de game was dat er ontzettend veel tijd in ging zitten wat ook de reden is dat ik tegenwoordig geen MMO meer wil spelen, maar die lokroep van WoW roept zo af en toe nog steeds.

World of Warcraft heegt een onuitwisbare stempel op de wereld gezet, over de hele wereld speelden in de hoogtijdagen meer dan 12 miljoen mensen deze game en in totaal zijn er meer dan 100 miljoen accounts aangemaakt. Het Corrupted Blood Plague incident was een uitbraak van een virtuele epidemie die nog steeds gebruikt wordt voor studies naar epidemieën. Er volgden nog verschillende uitbreidingen zoals The Burning Crusade, Wrath of the Lich King, Cataclysm etc. De game wordt nog steeds door miljoenen mensen gespeeld en krijgt nog steeds nieuwe uitbreidingen en zal waarschijnlijk nog wel een aantal jaren blijven bestaan.
Afbeelding
OldSchool
Contacteer:

30 aug 2020, 16:34

Ik heb een hoop gemist in dit topic. Dat pony spel heb ik nooit gespeeld, maar klinkt zeker interessant.

Soko-Ban heb ik wel gespeeld, zeker ook kloons er van. In mijn herinnering was er ook een game van op de Gameboy. Die CGA kleuren zijn wel legendarisch. Ik weet dat we wel een vga monitor hadden bij onze eerste pc (486), maar destijds had je nog met grote regelmaat opstart menu’s met een rijtje aan verschillende scherm types. Maar soms gingen die niet verder dan CGA, dus die kleuren vergeet ik nooit meer :).

Settlers is natuurlijk een grote bekende. Deel 1 heb ik volgens mij nooit gespeeld. Deel II een tijd terug op de kop getikt, maar niet aan de praat gekregen. Staat wel op mijB to-do-list.

World of Warcraft is al helemaal een grote bekende. In ieder geval bij naam, want om de een of andere reden heb ik die game nooit gespeeld. Waarschijnlijk vooral omdat er daar geen kopietjes van rondzwierven. Ik denk dat deze ook uitkwam in de periode dat gamen bij mij op een lager potje stond.

Maar wel allemaal toffe mentions, en dat er ook een vroege game zoals Soko-Ban tussen zit, vind ik helemaal tof om te lezen.

Goed werk heren!
Dynamike
Beheerder
Beheerder
Contacteer:

30 aug 2020, 18:19

World of Warcraft was een pareltje toen het uitkwam, het deed voor mij zoveel dingen beter dan EverQuest II. Want dat was de game die op dat moment de tegenhanger was. Beide speelde ik in closed beta. In die tijd kon je nog pochen met het spelen van eerdere MMORPG's bij het invullen van het aanvragen van een closed beta invite. Dat hielp enorm. EverQuest II legde het al snel af bij mij door wat WoW te bieden had. Veel meer quests die ook allemaal op elkaar doorliepen en de toegankelijkheid, al voelt dat misschien niet zo meer aan als je terugkijkt, was enorm. Een waardige PC-game die zeker thuishoort in een top 25.
Afbeelding
kingoftherain

30 aug 2020, 18:26

World Of Warcraft heb ik gespeeld van 2007 tot 2015, oftewel van The Burning Crusade t/m Warlords Of Draenor. De meeste plezier heb ik toch wel beloofd aan het origineel en de eerste 2 uitbreidingen, waarvan Wrath Of The Lich King de eerste was waarbij ik meteen door kon naar het nieuwe continent. Misschien dat dat daarom mijn favoriet is, al zijn het ook vooral de zones en de muziek die ik prachtig vind van die uitbreiding. Ik kon al met plezier rondlopen in Dalaran. Tenminste, nadat ik een nieuwe videokaart in mijn PC had gebouwd, want met degene die ik er daarvoor in had zitten zag een wandeling door Dalaran eruit als een diavoorstelling. Voor Violet Hold moest ik dan ook altijd gesummoned worden, want er naartoe lopen nadat ik geland was duurde gewoon te lang.

Ook bij diverse guilds heb ik veel leuke mensen ontmoet (sommigen heb ik nog steeds op Facebook al spreek ik ze niet vaak) en er hele leuke tijden mee beleefd tijdens dungeons, raids of gewoon de guild chat.

Ik weet nog wel dat ik behoorlijk nerveus was de eerste keren dat ik wilde proberen om te healen en te tanken. En dat was dan zelfs al later toen het waarschijnlijk al wat makkelijker was dan toen World Of Warcraft startte. Met name healen deed ik op een gegeven moment met plezier. Het was ook heel makkelijk om zo'n karakter te levelen met de dungeon finder. Toen vorig jaar Classic uit zou komen wou ik nog eens kijken hoe het nu was en toen kwam ik erachter dat dungeons tegenwoordig gescaled zijn, waardoor je op een later level ook nog de oudere dungeons kan spelen. Aan de ene kant leuk voor de variatie, maar voor mij was daardoor ook het gevoel van vooruitgang een beetje verdwenen. Een paar maanden geleden kwam ik erachter dat dat ook met de zones zo is. De vijanden scalen naar je karakter en dat vind ik eigenlijk zelfs nog minder leuk en gewoon jammer dat ze dat gedaan hebben. Ik zou het dan ook hartstikke gaaf vinden als nog verder gaan met de classic servers, in ieder geval t/m Wrath Of The Lich King.

Mijn allereerste karakter was een warrior en ik kwam er al gauw achter dat er veel tijd ging zitten in het rondlopen. Ik had toen net een controller voor de PC gekocht (voor Doom 3 als ik me niet vergis) en die heb ik toen ingesteld en gebruikt voor het lange lopen. Tenminste, oorspronkelijk dan. Ik ben wat gaan experimenteren met hoe ik alle aanvallen zou kunnen gebruiken door 2 knoppen als een soort shift toets in te stellen en voor ik het wist zat ik lekker achterover met controller in de hand. Dit werkte ook alleen maar bij melee classes, omdat je met de meeste andere toch echt de muis nodig had. Daardoor speelde ik in het begin met name warrior, paladin en rouge rogue.

Ja, hele toffe tijd gehad met dat spel en wat Fing3r al aangeeft, af en toe jeukt het nog wel eens. Maar ja, de scaled content... jammer... jammer... jammer...
"My life is a chip in your pile. Ante up!"
Setzer Gabiani - Final Fantasy III / VI

kingoftherain by day, N00b Extraordinaire by...er...whenever I feel like it. Watch me suck at games.
N00b Extraordinaire's YouTube channel
arjen1981

31 aug 2020, 10:13

World Of Warcraft mocht zeker niet ontbreken in deze top 25
Ribbelchips

10 sep 2020, 14:20

#Duurtlang!
Shenglong83
Contacteer:

10 sep 2020, 23:46

World of Warcraft. Wat een fantastisch spel, wat mij betreft mag deze minimaal in de top 5 van beste PC games ooit.

Ik ben tijdens TBC met dit spel begonnen en heb jaren lang intens gespeeld. Vooral aan TBC en WotLK heb ik hele goede herinneringen. MMOs moeten het van hun community hebben en in die tijd had ik een hele leuke guild. Uren, dagen, weken in dungeons en raids doorgebracht, met mensen van overal ter wereld (dat was toen nog bijzonder), guildmates die echt als vrienden aanvoelden.

Het spel en de community zijn inmiddels al jaren niet meer hetzelfde en ik heb mn abonnement 2 expansions terug opgezegd.

Maar dit spel heeft nog veel meer te bieden, zoals de geweldige en diepe lore. Iedere release van een nieuwe uitbreiding gaat het dan toch weer jeuken.. Dan speel ik weer een paar weken/maanden om alle quests en verhaallijnen mee te maken en om wat vieze Alliance te slachten.

For the Horde!
You must defeat Sheng Long's WIFE to stand a chance!
Apenheul
Beheerder
Beheerder
Contacteer:

20 sep 2020, 15:25

Starcraft Brood War

Afbeelding

Release date: 1998
Ontwikkelaar: Blizzard Entertainment
Genre: Real-Time Strategy

Als je mij 20 jaar geleden zou vragen wat mijn favoriete genre was dan antwoordde ik 'real-time strategy games'. De liefde voor dit genre werd aangewakkerd door Westwood's Dune 2 en in stand gehouden door Warcraft 2, Command & Conquer, Red Alert en Age of Empires 2; maar het absolute hoogtepunt werd mijns inziens bereikt met Starcraft en dan met name nadat de Brood War expansion verschenen was.

In de vroege dagen van mijn Starcraft fascinatie belde ik nog in met een modem en speelde ik tegen een neef van mij tot zijn laptop het meestal door de grote hoeveelheid Carriers begaf en een timeout volgde, maar dat we de conclusie zelden meemaakten was niet erg: het plannen van je basis en anticiperen op de strategie van de tegenstander (vaak een soort steekspel wat over een weer ging) was fantastisch. Ik speelde destijds ook soms in tournooien, genoot ook van 2 vs CPU potjes en was echt aan het trainen om mijn probes / SCVs / Drones optimaal aan te sturen. Starcraft Brood War was voor mij bijna een soort eSport en op IRC zou ik later ook veel taktieken delen met andere mensen in de competitieladder.

Door de jaren heen heb ik met alle drie de rassen veel gespeeld. Het was heerlijk om lekker te turtlen met de Terran door bunkers, turrets en siege tanks om mijn hele basis heen te bouwen en vervolgens met een dropship een ghost of andere units achterin de basis van tegenstanders te plaatsen en hen zo van resources af te sluiten. Met Protoss probeerde ik vaak om via een Dark Archon een SCV of Drone van mijn tegenstanders over te nemen om hiermee ook units en gebouwen van de andere rassen te kunnen produceren, als ik ze tegen die tijd niet al lang met een groep carriers overspoeld had. En dan de Zerg.. de Koreanen zeiden niet voor niets 'kekeke zerg-rush' want binnen no-time had ik een leger Zerglings en Hydralisks de hele map rondgestuurd.

Starcraft Brood War is voor mij nog altijd een van de beste games aller tijden, zo niet 'de' beste game aller tijden. Toch zou ik tegenwoordig eerder Starcraft 2 opstarten omdat die wat convenience functies kent die het spelen prettiger maken en ook omdat er zo ontzettend veel toffe mods voor gemaakt zijn. Denk bijvoorbeeld aan de talloze tower-defense mods (waarvan Gem TD mijn favoriet blijft). Hoewel ik niet verwacht dat er ooit nog een RTS komt die in de buurt komt van Starcraft kijk ik wel enorm uit naar Age of Empires 4 die hopelijk in 2021 verschijnt. Dat is trouwens nog zo'n serie....

Terug naar “Retro gaming”